
  

 
 

Ringier renounces intentions to acquire Bors 

 

Ringier has desisted from its intention to acquire control over Híd Rádió publishing 

the daily newspaper Bors and has withdrawn its application for authorisation 

submitted to the Hungarian Competition Authority (GVH). The GVH therefore 

terminates the proceeding. 

Yesterday Ringier Kiadói Kft. (Ringier Publishing hereinafter Ringier) publishing the daily 
tabloid Blikk withdrew its application for authorisation of the acquisition of control submitted 
to the GVH. In November 2008 Ringier applied for the authorisation of the GVH to purchase 
100% shares of Híd Rádió publishing the daily paper Bors. The GVH carried out the 
investigation in the case. In its preliminary standpoint, the GVH stated that by acquiring 
control over Híd Rádió, the Ringier-group would be in a dominant position on the market of 
tabloid daily newspapers, therefore the GVH would refuse to grant authorisation for the 
concentration. The first hearing in the case was held on 17 June 2009, but no decision was 
made. The next hearing would have taken place on 29 June 2009, however, Ringier 
informed the GVH on 25 June 2009 that it would withdraw its application since it did not wish 
after all to acquire control over Híd Rádió. Therefore the GVH terminates the proceeding. 

***** 

Background of the case: 

The buyer would have been Ringier, member of the Ringier-group controlled by the Swiss 
Ringier AG. As a main profile, it publishes newspapers and also runs Ringier Printing-house 
where besides the newspapers published by it, the printing of the daily newspaper 
Népszabadság – also belonging to the group Ringier – has also been carried out since 
January 2006. Ringier publishes the tabloid Blikk, Vasárnapi Blikk (Sunday Blikk), the daily 
Nemzeti Sport (National Sport), the weekly Képes Sport (with pictures), and with other 
undertakings jointly publishes Blikk Nık (women’s weekly), Tina, Bravo, Bravo Girl, Buci 
Maci, Ifjúsági Magazin (youth Magazine) and the Hot magazines. Népszabadság Kiadó és 
Nyomdaipari Zrt. (publishing and printing) publishing the national political daily newspaper 
Népszabadság, and Primus Népszabadság Médiaképviseleti Kft. (media agency) providing 
advertisement management, phototypesetting, operation and computer services for 
Népszabadság also belong to the Ringier-group. Ringier and Népszabadság with another 
third undertaking jointly control Magyar Elıfizetı Vagyonkezelı Zrt (Hungarian Subscribers’ 
Trust, MEV), which possesses 100% shares of MédiaLOG Logisztikai Zrt. dealing with 
nation-wide subscription-based paper distribution in Hungary. The seller would have been 
Híd Rádió Zrt. This undertaking publishes the tabloid Bors (earlier known as Színes Mai Lap 
until 26 October 2004; and Színes Bulvár Lap until 28 May 2007), and operates Sztár FM 
Rádió. In November 2008 the parties applied for the authorisation of the concentration at the 
GVH. The transaction did not concern Sztár FM radio belonging to Híd Rádió Zrt., since 



  

Sztár FM radio would have dissolved from the latter undertaking as an independent 
company. 

In order to establish the effects on competition arising from the concentration the GVH 
conducted a detailed sector analysis. On the basis of the preliminary standpoint of the GVH, 
the essence of the tabloids is the important role of mostly sensationalized and scandalized 
topics about the private lives of celebrities and stars. Besides the above, stories affecting 
emotions and attracting attention in connection with other topics (politics, economy, crimes 
etc.) are published in a free and easy style and accompanied with a lot of pictures. In 
Hungary there are three nation-wide distributed daily tabloids that correspond to the above 
criteria: Blikk, Bors and Napi Ász. Their prices are quite the same, however, there is a 
significant difference in sales. The three tabloids are also quite similar in content. Based on 
the information provided by Magyar Lapkiadók Egyesülete (Hungarian Publishers’ 
Association) there have always been three daily tabloids in the recent 20 years in Hungary 
similarly to the present situation. Other tabloid papers could only stay on the market for a 
short period of time: in the middle of the 90s Pesti Riport and Pesti Bulvár for one-two weeks, 
recently Képes Bulvár for only some months between May-August 2004. The total number of 
daily tabloids sold per day – fluctuating between 300 and 350 thousand – has not changed 
significantly since 2003. 

Besides tabloid papers, tabloid-like contents are also disclosed by other means of media. 
Regional daily papers are also interested in similar topics, however the topics are chosen 
and highlighted according to different aspects. Furthermore, the choice of topics is mostly 
regional-oriented contrary to the tabloids that are basically nation-wide. As an important 
difference in content from daily tabloids, it is evident that weekly tabloids (Story, Best) cannot 
disclose any actual daily news. Besides that, there is another difference concerning their 
overlapping content (stories and gossips about celebrities): strories about celebrities of the 
daily tabloids are often of daily actuality, which cannot be obviously provided by non-daily 
tabloids. The weekly tabloids cost more than twice as much as the daily tabloids. Metropol 
(originally known as Metro) that has been published since 1998 – free of charge – is 
substantially different in content from the national daily tabloids. It focuses on completely 
different topics. Metropol is almost not at all interested in the usual tabloid topics about the 
personal lives of celebrities; its topics and style are also different from those of the daily 
tabloids. Metropol is only available in Budapest and in bigger cities, and even there 
especially at traffic intersections and other fix points.  

Programs with tabloid content on radio or TV (e.g. Sláger Bumeráng or Danubius Pirítós, and 
TV2 Aktív or RTLKlub Fókusz) also differ from daily tabloid papers since the way they are 
“consumed” significantly differs from paper reading. A program on radio or TV can treat 
simultaneously neither in time nor in space such a high number of topics than the daily 
tabloids. Neither of them is able to make the same content available within the same time 
and in the same manner necessary for reading a tabloid paper. Due to the constraints of the 
program structure on radio and TV, the reception of the content is more bound to time than in 
the case of printed media. 

Thanks to the spread of the Internet, online media with tabloid content, among them online 
versions of daily paper-based tabloids have become available for a wide range of 
consumers. As a significant difference between reading online and reading daily printed 
tabloids, some of the electrical appliances are bound to space and are not paper-based. 

In the course of the investigation of the concentration, the GVH established in its preliminary 
standpoint that the Ringier-group has 73,2% and Híd Rádió, thanks to the newspaper Bors, 



  

21,2% of shares on the daily tabloid market. With such a high percentage of shares, the 
creation of dominant position can only be avoided in a special case e.g. if the range of 
undertakings competing with each other gets wider in the future. However there is only a 
slight chance for that since there have always been three players on the market in the past 
20 years. The situation would have not changed even after the concentration since Ringier 
was planning to publish Blikk and Bors simultaneously, though with different content. 
However, based on the preliminary standpoint of the GVH, this would not facilitate the 
newcomers entering the market; the new entrants would have even less possibilities in 
acquiring enough readers for an effective functioning by publishing daily tabloids that are 
different from the ones already existing on the market. 

On the other hand the appearance of new entrants is unlikely also because of the fact that 
the market of daily tabloids has been stagnant since 2002. In spite of this fact some 
newcomers have made some attempts to enter the market, but all of them have failed.  
Moreover, the more significant market players that were interviewed by the GVH stated 
unequivocally that they wished neither to enter the daily tabloid market nor to increase the 
rate of tabloid content. Based on all the above mentioned, according to the preliminary 
standpoint of the GVH, the new undertaking - as the result of the planned concentration -
would not have had to face significant competition, thus the Ringier-group would have got 
into an economic dominant position on the readers’ market of daily tabloid papers. 

The creation (strengthening) of a dominant position by acquisition does not provide ground in 
itself for the prohibition of the concentration. According to the Competition Act, the GVH may 
not refuse to grant authorisation for a concentration where the concentration does not create 
or strengthen a dominant position, which would impede the formation, development or 
continuation of effective competition on the relevant market. According to the preliminary 
standpoint of the GVH, by Blikk and Bors getting under the same control, competition would 
be lessened since the two papers are the most significant competitors of each other. In the 
recent years, Bors by increasing its market shares has put a more and more intense 
competition-pressure on Blikk; thus as a result of the concentration, the Ringier-group would 
prevent this sole and increasing competition-pressure. Furthermore, the shares of the third 
player on the market, Napi Ász is minimal and about to decrease; even the applicants 
considered this player as a small and insignificant competitor. 

The GVH also analysed the advertisement market in the course of the investigation, and 
concluded that in the case of tabloid papers the theoretical relationship between the reader 
and advertising market is rather limited. Based on the information acquired in the course of 
the investigation, the readers’ demand for Blikk and Bors is not elastic (i.e. even 10% 
increase in price can be carried out without significant losses in sales), the advertising 
market does not react to small changes in sales and only a small income of the daily tabloids 
derives from advertisement. Therefore, the preliminary standpoint of the GVH states that the 
creation of a dominant position on the readers’ market cannot even be prevented by 
conditions on the advertisement market.  

Nevertheless the GVH could have cleared the transaction in spite of the facts mentioned if 
the advantages of the concentration would have overpassed the disadvantages resulting 
from the creation, strengthening of the dominant position. For instance it would be an 
advantage if more favourable prices and quality were available on the market resulting from 
the fact that the increasing of competitiveness cannot be possible otherwise. Based on the 
preliminary standpoint of the GVH, it is not the lessening of competition, but competition 
pressure which guarantees that the advantages mentioned prevail against the 



  

disadvantages. However, there is slight chance for competition pressure if the Ringier-group 
gets into an increasing economic dominant position by the concentration. 

The Ringier-group also referred to the fact that, by this concentration, the maintenance and 
long-term competitive functioning of a daily tabloid newspaper – also beloved by content 
consumers and advertisers – can be assured. Based on the practice of the GVH, the 
circumstance that without the concentration further market functioning of the undertaking to 
be acquired is endangered can only constitute grounds for the authorisation of the 
concentration, which is otherwise disadvantageous, if the applicant proves that the 
undertaking would not in deed be able to stay on the market and there have not been any 
other bids for the acquisition of the undertaking that are less disadvantageous. The Ringier-
group has not submitted any evidence on the merits for complying with the above-mentioned 
indispensable conditions. Furthermore, according to the GVH, by the concentration the 
Ringier-group would have had the opportunity to increase the barriers to entry, which were 
high anyway. Therefore the “rescuing” of Bors by the Ringier-group was not considered to be 
an advantage of the concentration by the preliminary standpoint of the GVH. Furthermore, 
the statement of the applicant on further maintenance of Bors was not considered a binding 
commitment. The Ringier-group could have decided later on without any competition 
consequences to terminate the publishing of Bors. 

Therefore, since by acquiring control over Híd Rádió the Ringier-group would have got into 
an economic dominant position on the market of daily tabloids, without any advantages 
which could counterweight the disadvantages resulting from the increasing of the economic 
dominant position, in its preliminary standpoint, the GVH intended to prohibit the 
concentration.  

Case number: Vj-155/2008. 

Budapest, 26 June 2009 

Hungarian Competition Authority  
Communications Group 

Further information:  
András Mihálovits 
Hungarian Competition Authority  
Address: 1054 Budapest, V., Alkotmány u.5.  
Postal address: 1245 Budapest, 5. POB. 1036  
E-mail: Mihalovits.Andras@gvh.hu 
http://www.gvh.hu 

  


