A Gazdasági Versenyhivatal elkötelezett a zöldre festéssel szembeni fellépésben – hangsúlyozta Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Körforgásos Gazdaság Elemző Központjának konferenciáján tartott előadásában, Gödöllőn.
Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke a greenwashing és a versenyjog kapcsolatáról tartott előadást 2023. március 1-én a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Körforgásos Gazdaság Elemző Központja Energiahatékonysági Zöld Projektjének nyitórendezvényén. A GVH elnöke bemutatta a jelenlévőknek a „zöldre festés” jelenségét, a versenyjoggal való kapcsolatát, valamint a Gazdasági Versenyhivatal aktív fellépését a magyar fogyasztók védelmében.
A greenwashing („zöldre festés” vagy „zöldre mosás”) egyes negatív fogyasztóvédelmi és versenyjogi jelenségeket jelöl: egyrészt a fogyasztók környezettudatosságának tisztességtelen kihasználását, másrészt a versenykorlátozás tilalma alóli, fenntarthatósági célú jogszabályi mentesítéssel való visszaélést. A Gazdasági Versenyhivatal nemzetközi szinten is aktív a káros jelenséggel szembeni fellépésben, ugyanis Európában az elsők között folytatott róla társadalmi tudatosító kampányt a fogyasztók védelmében, elsők között foglalta össze a vállalkozások számára a zöld reklámállítások jogi kereteit, a trösztellenes szabályok kapcsán pedig legelsőként mérte fel globális szinten a versenyjogi jogérvényesítés környezeti fenntarthatósági szempontjainak gyakorlatát.
„A zöldre festés jelenségével azért szükséges foglalkoznunk, mert megrendítheti a fogyasztók bizalmát a környezettudatos, fenntartható ciklusú termékek választásában” – hívta fel a figyelmet előadásában Rigó Csaba Balázs. Hozzátette: „a jelenség hátrányba sodorja a piacokon a valóban fenntarthatóságra törekvő, és ebbe komoly innovációt, energiát és költségeket fektető cégeket, ha egyes versenytársaik szimpla megtévesztéssel helyezik magukat előtérbe. Ez a valódi fenntarthatósági programok és környezetbarát technológiák érvényesülése ellen hat, amely nyilvánvalóan káros a társadalomra nézve” – fejtette ki előadásában Rigó Csaba Balázs.
A greenwashinggal szembeni fellépés keretében a GVH 2022 novemberében piacelemzést indított arról, hogy milyen eltérések tapasztalhatók a különféle környezetvédelmi reklámüzenetek valós tartalma és azok fogyasztói értelmezése között. A nemzeti versenyhatóság célja, hogy az eljárás lezárásakor felvázolhassa, milyen tényezőkre érdemes a jogalkotónak figyelnie egy igazolható, ellenőrizhető, a fogyasztó számára hiteles állítás- és jelölésrendszer kialakításakor (vagy a meglévő rendszerek finomhangolásakor). A munkafolyamat részeként a GVH 2023 februárjában 60 hazai weboldal kommunikációját tekintette át egy átfogó gyorsellenőrzés (ún. sweep) keretében. Az elemzés eredményei alapján a hazai vállalkozások nagyon széles értelmezésekkel és rendszerezetlen módon kommunikálnak a fenntarthatósággal kapcsolatban. A hatóság a gyorselemzést követően felhívta a hazai vállalkozások figyelmét a feltárt, aggályos reklámmódszerek elkerülésére, illetve a jó gyakorlatokra.
A fogyasztók a GVH honlapján olvashatnak bővebben a greenwashing jelentőségéről, a vállalkozások pedig a hatóság Zöld marketing útmutatójából kaphatnak közérthető iránymutatást a környezetvédelemre vonatkozó reklámállítások elvárásairól.