Vj-155/1998/25
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa az Eörsi és Társai Ügyvédi Iroda (1058 Budapest, Belgrád rakpart 13-15.) által képviselt ENSO Oyj (Kanavaranta, 1. P.O.B. 309 FIN-00160 Helsinki, Finnország) kérelmezőnek vállalkozások összefonódásának engedélyezésére indult eljárásban _ tárgyaláson kívül _ meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács engedélyezi, hogy az ENSO Oyj irányítást szerezzen a STORA Kopparbergs Berglags AB. felett.
E határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított 30 napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel kérhetik.
Indoklás
I.
Az ENSO Oyj (a továbbiakban: ENSO) finnországi székhelyű cégcsoport, Európa számos országában, Amerikában és Ázsiában leányvállalatain keresztül irányít faáruk, papíripari alapanyagok és széles választékban különböző papírtermékek fejlesztésével, gyártásával valamint forgalmazásával foglalkozó vállalkozásokat.
A magyar piacon 1997-ben részben közvetlenül, részben leányvállalatai révén kisebb mértékben fűrészárukat s különböző papír és karton termékeket exportált.
A STORA Kopparbergs AB. (a továbbiakban: STORA) svédországi székhelyű cégcsoport tevékenysége szintén faáruk, papíripari alapanyagok és a papíráruk fejlesztésére, előállítására és forgalmazására terjed ki. A világ számos országában működnek az általa irányított vállalkozások.
Magyarországon többségi részesedéssel irányítja a STORA Hungária Kereskedelmi Kft-t., és a STORA Papírkereskedelmi Rt-t.
E mellett külföldi leányvállalatai révén 1997-ben főként papír- és karton termékeket exportált a magyar piacra.
II.
Az összefonódással érintett fűrészáruk és papíripari termékek Magyarország egész területén értékesítésre kerülnek, így az érintett piac e termékek teljes hazai piaca.
A
fűrészáruk
tekintetében a hazai forgalom _ természeti adottságaink következtében _ mintegy 80 %-ban importból kerül beszerzésre. A jelentős szállítási költségek miatt a behozatal hosszabb távon is döntő hányadában a környező országokból _ Szlovákia, Oroszország _ származik. Kisebb mennyiségek érkeznek Ausztriából, Németországból és Romániából, valamint a Skandináv országokból. Az összefonódás résztvevőinek hazai piaci részesedése csekély mértékű, ebben változás nem várható, az importőrök között számottevő verseny van.
A
papír- és karton termékek
piacán 1997-ben _ a közel 600 ezer tonnás felhasználásból _ a hazai termékek 42 %-os, az import árúk 58 %-os részarányt képviseltek. A piaci verseny éles, a 16 belföldi gyártó mellett közel tíz, német, olasz, osztrák, belga, norvég, finn és orosz importőr szerepel az összefonódás résztvevőin kívül a hazai kínálatban.
A teljes hazai papír- és karton 1997. évi piaci forgalmából a két résztvevő együttes piaci részesedése nem érte el a 10 %-ot. A termékcsoporton belüli egyes termékek esetében _ pl. csomagoló kartonokból, hőpapírokból, valamint az indigó nélküli másolópapírból forgalmunk részesedése elég jelentős volt, melyhez azonban szükséges megjegyezni, hogy e termékek is _ a speciális minőségi követelmények határain belül _ más versenytársak által kínált árukkal helyettesíthetőek.
III.
Az ENSO és a STORA 1998. június 2-án Összeolvadási Megállapodást kötöttek, mely szerint egyesítik üzleti tevékenységüket, s részvénycsere útján a STORA az ENSO 100 %-os tulajdonú leányvállalata lesz.
A kérelmező e szerződés alapján, hivatkozva az 1996. évi LVII. törvény 24. § (1) bekezdésére az irányításszerzéshez engedélyért fordult a Gazdasági Versenyhivatalhoz.
A kérelemben hangsúlyozta, hogy az összefonódás nem akadályozza a hatékony verseny fennmaradását, vagy fejlődését, és kiemelte, hogy a felek együttműködése következtében a kutatás-fejlesztés, termelés valamint forgalmazás területein a költségmegtakarítás eredményeképpen a vásárlóknak mind Magyarországon, mind máshol alacsonyabb ár fizetésére nyílik lehetőségük.
Az eljárás során a kérelmező nyilatkozatot tett arra vonatkozóan, hogy az irányításszerzés engedélyezése ügyében bejelentést tett az Európai Közösségek Bizottságához, aki az összefonódást 1998. november 25-én engedélyezte.
IV.
Az 1996. LVII. törvény 71. §-a szerint elkészült jelentésében a vizsgáló a kérelem szerinti összefonódás engedélyezését indítványozta a törvény 30. § (1) és (2) bekezdése alapján, tekintettel arra, hogy az a magyar piacon az egyes árucsoportokban elért jelentős piaci részesedésük ellenére a verseny fennmaradását és fejlődését nem akadályozza. Előnyeként kiemelte, hogy közös fejlesztéseik révén jobb minőségű és alacsonyabb árú termékeikkel a versenytársak körében a verseny élénkítéséhez is hozzájárulhat az akció.
V.
Az 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 24. §-a alapján _ az ott meghatározott feltételek fennállása esetén _ a vállalkozások összefonódásához a Gazdasági Versenyhivataltól engedélyt kell kérni.
A törvény előírásai szerint _ 23. § (1) bekezdés b) pont, valamint (2) bekezdés a) pont _ a vállalkozások között összefonódás jön létre, ha egy vállalkozás a többségi szavazati jogot biztosító részvények megszerzésével irányítást szerez egy másik vállalkozás egésze vagy része felett.
Jelen eljárásban két külföldön honos vállalkozás összefonódásáról van szó, mely a Tpvt. 1. §-a alapján a törvény hatálya alá tartozik, tekintettel arra, hogy az összefonódás hatása a Magyar Köztársaság területén érvényesülhet, ugyanis az akcióban közvetlenül résztvevő vállalkozások részben saját maguk, részben külföldi leányvállalataik révén termékeiket a magyar piacra exportálják; emellett a STORA cégcsoport irányítása alatt magyarországi székhelyű leányvállalatok is tevékenykednek.
A kérelmezett összefonódás a Tpvt. 24. §-a szerint engedélykötelesnek minősül, tekintettel arra, hogy az abban szereplő _ a Tpvt. 26. §-a alapján figyelembevett _ érintett, közvetlenül és közvetve résztvevő vállalkozások 1997. év során, a Magyar Köztársaság területén eladott árukból elért _ Tpvt. 27. §-a _, illetve a magyarországi leányvállalatok által realizált nettó árbevétele meghaladja az engedélykérés küszöbszámait.
VI.
A Tpvt. 30. § (2) bekezdésében foglaltak alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az összefonódáshoz kért engedélyt az esetben, ha az nem hoz létre vagy nem erősít meg gazdasági erőfölényt, nem akadályozza meg a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását, vagy fejlődését az érintett piacon, vagy annak egy jelentős részén.
Az összefonódás az esetben erősítheti meg vagy hozhatja létre a gazdasági erőfölényt, ha az érintett piacon az ügylet következtében csökken a piaci szereplők száma, tehát növekszik a koncentráció.
A kérelmezett összefonódás eredményeképpen a fűrészárukkal, valamint a papír és karton termékekkel mint importőr az ENSO és STORA cég közösen jelenik meg a magyar piacon, azonban együttes piaci részesedésük mértéke a versenyhelyzet fennmaradását érdemben nem befolyásolja. Még azokban a papír- és karton termékcsoportokban sem, ahol az összeolvadó cégek egyike viszonylag számottevő piaci részesedéssel rendelkezik, ugyanis ezen áruféleségekből a másik vállalkozás vagy egyáltalán nem vagy csak kis részaránnyal szerepel a magyar piacon.
Mindezek mellett értékelte a Versenytanács azt is, hogy az érintett piacon számos versenytárs tevékenykedik, élénk a verseny, az import részaránya jelentős, és a piacralépésnek a termelési kapacitás beruházási igényén túl, akadályai nincsenek.
Fentieket figyelembevéve a Versenytanács a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a kérelem szerinti összefonódást engedélyezte.
VII.
Az ügyfelek kérése alapján a Versenytanács határozatát a Tpvt. 74. § (1) bekezdése szerint tárgyaláson kívül hozta meg.
A kérelmező az eljárási díjat _ Tpvt. 62. § (1) bekezdés _ előzetesen megfizette, ezért arról rendelkezni nem kellett.
A határozat felülvizsgálatára vonatkozó rendelkezés a Tpvt. 83. § (1) és (2) bekezdésein alapul.
Budapest, 1998. december 10.
Fógel Jánosné dr. sk. előadó
dr. Bodócsi András sk.
dr. Sólyom Eszter sk.
Kis Lászlóné