Vj-83/1999/13
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa Verőcei József ügyvezető igazgató által képviselt Erzsébet és Soroksár Közösségi Televíziós Szolgáltató és Fejlesztő Kft. (1201 Budapest, Nagy Győri István u. 4-6.) eljárás alá vont vállalkozás ellen gazdasági erőfölénnyel történő visszaélés tárgyában indított eljárásban - tárgyaláson - meghozta a következő
határozatot
A Versenytanács az eljárást megszünteti.
A határozat felülvizsgálatát a kézbesítéstől számított 30 napon belül a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható, de a Fővárosi Bírósághoz címzett keresettel kérheti az eljárás alá vont vállalkozás.
Indoklás
I.
Az eljárás alá vont vállalkozás 1992-től nyújtott kábeltelevíziós szolgáltatást Budapest XX. kerületének (Pesterzsébet) városközpontjában, előfizetőinek száma évek óta 3.500 fő. A rendszer soros kiépítésű, 1988-ban 23 csatornán szolgáltatott műsort, továbbá lehetőség volt az HBO mozicsatorna vételére. A kínálat 1999-ben 3 műsorral bővült, továbbá az Eurosportot magyar hanggal adja.
Az előfizetői díjak az alábbiak szerint alakultak: (a közvetlen költségek változását az iratoknál elfekvő 5/4. melléklet tartalmazza).
Költségek |
1998. |
1999. |
Számított |
Nettó |
600 |
800 |
760 |
Közvetlen |
175 |
274 |
274 |
Fedezet |
425 |
526 |
486 |
Bruttó |
672 |
896 |
851 |
Az eljárás alá vont által üzemeltetett kábeles műsorelosztó hálózatot a hozzátartozó előfizetői pontokkal a tulajdonosok az 1998. augusztus 19-én kelt szerződéssel elidegenítették a MATÁVKábelTV Kft-nek, melyet azonban az eljárás alá vont és a vevő ugyanezen napon kelt és egy évi, határozott időre szóló bérleti szerződése értelmében továbbra is eljárás alá vont üzemeltetett. A megállapodásnak az volt a célja, hogy a zavartalan jelszolgáltatást mindaddig biztosítsa, míg a MATÁVKábelTV Kft. a csillagpontos hálózatát ki nem építi, melyet 1999. év végére tervezett.
Az eljárás alá vont vállalkozás a bérleti szerződést 1999. május 31-el felmondta, a MATÁVKábelTV Kft. a jelszolgáltatást a korábbi hálózaton azonban továbbra is biztosította, és júliusra gyakorlatilag a csillagpontos rendszerre való átállás megvalósult.
II.
A Gazdasági Versenyhivatal annak tisztázása érdekében indított vizsgálatot, hogy az eljárás alá vont 1999. januárjától érvényesített előfizetői díjai megállapításával sértette-e a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (továbbiakban: Tpvt.) 21. §-át.
A vizsgálati jelentés arra a következtetésre jutott, hogy a díjemelés nem tekinthető eltúlzottnak, mert a díj megemelkedett közvetlen költségekkel csökkentett része ugyan az inflációt valamennyivel meghaladó mértékben nőtt, ezt azonban indokolja a gazdálkodási veszteségek csökkentése, a tulajdonosváltozás folytán 1999-ben bekövetkező díjszint emelkedés. Minthogy a társaság tevékenységét 1999. május 31-ig megszüntette, erre is tekintettel indítványozta az eljárás megszüntetését.
III.
A Versenytanács elöljáróban arra utal, hogy a MATÁVKábelTV Kft. eljárásba vonására azért nem látott okot, mert a beszerzett adatok szerint ezen a soros rendszeren gyakorlatilag már nem szolgáltatott, míg a vizsgálat az általa alkalmazott csillagpontos díjakra nem terjed ki.
Eljárás alá vont tekintetében azt vizsgálta, hogy az 1999. évi díjemelése sérthette-e a Tpvt. 21. § a) pontját, amely tiltja az üzleti kapcsolatokban - ideértve az általános szerződési feltételek alkalmazásának esetét is - tisztességtelenül vételi vagy eladási árak megállapítását, vagy más módon indokolatlan előny kikötését vagy hátrányos feltételek elfogadásának kikényszerítését. A törvényi tényállás megvalósulásának két konjunktív feltétele van: a gazdasági erőfölényes helyzet és a visszaélésszerű magatartás. E feltételek meglétét nem látta igazoltnak a Versenytanács.
a) Gazdasági erőfölényben van az érintett piacon, akinek áruját ésszerűen helyettesítő árut nem, vagy csak a szakma és az adott áru szempontjából a szokásosnál számottevően kedvezőtlenebb feltételekkel lehet beszerezni (Tpvt. 22. § (1) bekezdés a) pontja), illetve az is, aki gazdasági tevékenységét a piac többi résztvevőjétől nagy mértékben függetlenül folytathatja anélkül, hogy piaci magatartásának meghatározásakor érdemben tekintettel kellene lennie versenytársainak, vevőinek vele kapcsolatos piaci magatartására (Tpvt. 22. § (2) bekezdés). A Versenytanács már számos hasonló ügyben kifejtette (Vj-2/1999., Vj-4/1999., 14-1999.), hogy helyettesítő szolgáltatások hiányában az érintett földrajzi piacon - amely a vizsgált vállalkozás szolgáltatási területe - az eljárás alá vont gazdasági erőfölényes helyzetben van.
b) A visszaélésszerűen megállapított ár (szolgáltatási díj) alatt a Tpvt. alkalmazásában a túlzottan magas ár értendő, vagyis ha az a vállalkozás gazdaságilag indokolt költségeinek és működéséhez szükséges nyereségének összegét meghaladja. Ilyen túlzottan magas ár azonban nem volt megállapítható a Versenytanács számításai alapján. Az 5/4. mellékletben foglalt adatok szerint ugyanis a közvetlen költség jelentősen nőtt, így a nettó díj ezzel csökkentett részének az inflációs rátával (1,143) történt emelése után is a számított díj csupán 5 %-os eltérést mutat a ténylegesen kialakított díjtól. A Versenytanács gyakorlata szerint (Vj-91/997.) a számított díjhoz képest kis eltérést mutató tényleges díj alkalmazása pedig nem minősül visszaélésszerű magatartásnak.
Ezért az eljárást a Tpvt. 77. § (1) bekezdés h) pontjára figyelemmel a 72. § (1) bekezdés a) pontja II. fordulata alapján megszüntette.
A határozat egyéb rendelkezései a Tpvt. 83. § (1) és (2) bekezdésén alapulnak.
Budapest, 1999. július 27.
dr. Sólyom Eszter sk. előadó
dr. Bodócsi András sk.
dr. Kállai Mária sk.
Ágoston Marika