Vj-128/1999/22
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a dr. Bauer Ferenc ügyvéd (1165 Budapest, Újszász u. 45/B) és dr. Halász Sándor (2100 Gödöllő, Ganz Ábrahám u 2.) által képviselt Digitel 2002 Távközlési és Informatikai Koncessziós Rt. eljárás alá vont vállalkozás ellen a Gazdasági Versenyhivatal által gazdasági erőfölénnyel való visszaélés miatt indított eljárásban - tárgyaláson kívül - meghozta a következő
határozatot
A Versenytanács az eljárást megszünteti.
E határozat felülvizsgálatát az eljárás alá vont vállalkozás a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérheti a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel.
Indoklás
I.
A vizsgálat elrendelése
- 1.)
A Gazdasági Versenyhivatal a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban Tpvt.) 70. § (1) bekezdése alapján vizsgálatot rendelt el annak megállapítására, hogy a Digitel 2002 Távközlési és Informatikai Koncessziós Rt. (a továbbiakban: Digitel) által, az internet szolgáltatást is tőle igénybevevő előfizetőinek biztosított ingyenes illetve kedvezményes telefonhasználat sérti-e a Tpvt. 21. § h) pontját, amely tiltja a versenytársaknak az érintett piacról való kiszorítására vagy piacralépésük akadályozására alkalmas, nem a versenytársakéhoz viszonyított nagyobb hatékonyságon alapuló, túlzottan alacsony (a továbbiakban: piacrabló) árak alkalmazását.
II.
A Digitel tevékenysége és piaci helyzete
- 2.)
Az eljárás alá vont Digitel az állam képviselőjével kötött koncessziós szerződés alapján kizárólagosan nyújt helyi vezetékes távbeszélő szolgáltatást a gödöllői és a váci körzetben, összesen 110.000 előfizető részére. Emellett
- 189 előfizető részére biztosít a digitális telefonközpont és az előfizető közötti un. ISDN-vonalat; és
- 195 előfizető részére épített ki digitális bérelt vonalat, amely a két végpont között, a központ megkerülésével biztosít összeköttetést. - 3.)
A vezetékes távbeszélő szolgáltatás maximális hatósági díjait az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXVII. törvény alapján a Közlekedési-hírközlési és vízügyi miniszter állapítja meg. A Digitel részére 1999. évre távbeszélő állomás maximális létesítési díjaként harmincezer-, maximális havi előfizetési díjként 1200/2000 forint került megállapításra. A telefonhasználat 1999. évre érvényes helyi (körzeten belüli) maximális percdíjait az 1. táblázat foglalja össze.
1. táblázat
A Digitel által 1999. évben érvényesíthető
maximális helyi telefon percdíjak
Napszak |
Hétfő-Péntek |
Szombat-Vasárnap* |
00-05 óra |
2,06 |
2,06 |
05-07 óra |
3,35 |
3,35 |
07-09 óra |
6,00 |
3,35 |
09-15 óra |
8,00 |
3,35 |
15-18 óra |
6,00 |
3,35 |
18-22 óra |
3,35 |
3,35 |
22-24 óra |
2,06 |
2,02 |
Megjegyzés: * Munkaszüneti nap is.
- 4.)
Az ISDN és a bérelt vonal - Digitel által megállapított - 1999. évi létesítési- és havi előfizetési díjait a 2. táblázat mutatja be.
2. táblázat
Az ISDN és a bérelt vonal Digitel által
érvényesített 1999. évi díjai
Szolgáltatás |
Létesítési díj (Ft) |
Havi díj (Ft/hó) |
ISDN 2 |
150.000 |
3450/4250 |
ISDN 30 |
1.350.000 |
49500/58700 |
Bérelt vonal |
109.375/125.000 |
29220/35343 |
A ISDN percdíj, a beszélgetés esetében gyakorlatilag megegyezik az 1. táblázat szerinti díjakkal, míg adatátvitel esetén annak általában 1,4-szerese. A bérelt vonal esetében nincs percdíj.
- 5.)
Digitel saját távbeszélő előfizetői számára internet szolgáltatást is nyújt. Ezidőszerint közel 2200 internet előfizetője van, amelyekből 17 használ ISDN vonalat, egy pedig bérelt vonalat.
- 6.)
Az internet egy számítógépes rendszerekből álló, a világ egészére kiterjedő hálózat, amelynek bármely pontjából - egy internet szolgáltató közreműködésével - elvileg annak bármely másik pontja elérhető. Az összeköttetések távközlési vonalakon történnek: vagy otthoni számítógéppel és vezetékes telefonnal; vagy mobiltelefonnal és hozzákapcsolt hordozható számítógéppel. A mobiltelefon esetében azonban az információ átvitel lényegesen lassúbb.
- 7.)
Az internet szolgáltatás igénybevevőjének egyrészt díjat kell fizetni a szolgáltatást nyújtó vállalkozásnak, másrészt - miután egyidejűleg távközlési szolgáltatást is igénybevesz - terheli annak díja is.
- 8.)
A Digitel, amely kizárólagos helyi vezetékes távbeszélő szolgáltatóként nyújt internet szolgáltatást is, az internet díjakhoz - melyekre nézve nincs megállapított hatósági ár - különböző távbeszélő díjkedvezményeket is kapcsol. Egyrészt meghatározott időtartamon belül az internet használatot egyáltalán nem terheli távbeszélő percdíj, másrészt az időtartamon túli használatra - az éjszakai időszak (22-05 óra) kivételével - engedményt biztosít a Digitel a maximális percdíjhoz képest. Az egyes szolgáltatás fajták (díjcsomagok) fontosabb adatait a 3. táblázat foglalja össze.
3. táblázat
A Digitel internet díjcsomagjainak fontosabb adatai
Havi előfizetési díj (Ft) |
Ingyenes távbeszélő használat
|
Percdíj engedmény
|
3000 |
4* |
13* |
4500 |
5 |
5 |
5520 |
30* |
19* |
9990 |
25 |
10 |
11200 |
80* |
22* |
1900 |
60 |
15 |
Megjegyzések: */ Hétfőtől-péntekig csak 18-07 óra között vehető igénybe.
- 9.)
A Digitelnek - jóllehet hatóságilag szabályozott tevékenységet (helyi vezetékes távbeszélő szolgáltatás) és hatóságilag nem szabályozott tevékenységet (pl. internet) egyaránt folytat - szabályozás nem írja elő az egyes tevékenységek költségeinek elkülönítését. A Digitel számításai szerint 1999. év végén az internet szolgáltatás egy felhasználóra jutó költsége 1700-2200 forint között volt, amelyből a bér és bérjellegű költségek 800-1200 forintot tettek ki.
- 10.)
A Digitel működési körzetében lakó fogyasztók más vállalkozásoktól is igénybevehetnek internet szolgáltatást. Az egyes vállalkozások előfizetőinek számát a 4. táblázat mutatja be.
4. táblázat
A váci és a gödöllői körzetben tevékenykedő internet
szolgáltatók előfizetőinek száma 1999. decemberében
*/
Vállalkozás |
Előfizetők száma |
Részesedés ( % ) |
Digitel |
2167 |
60,2 |
Elender Rt. |
120 |
3,3 |
Datanet Kft. |
120 |
3,3 |
DunaWeb Kft. |
340 |
9,5 |
MATAVnet |
302 |
8,4 |
Westel 900 Rt. |
300 |
8,3 |
Westel Kft. |
50 |
1,4 |
Pannon GSM Rt. |
200 |
5,6 |
Összesen |
3599 |
100,0 |
Megjegyzés: * Részben becsült adatok.
- 11.)
A fenti vállalkozások közül csak a mobilszolgáltatók (Westel 900 Rt., Westel Kft., Pannon GSM Rt.) internet szolgáltatásának igénybevétele nem teszi szükségessé a Digitel valamilyen formában való közreműködését. A mobiltelefon felhasználásával történő internetezéskor azonban - amellett, hogy az adatátvitel sebessége nem éri el a vezetékes telefonét - a telefonálás percdíjai magasabbak, mint a vezetékes távbeszélő szolgáltatás esetében.
- 12.)
A további internet szolgáltatók elvileg bármely telefon előfizetővel szerződést köthetnek, és az adott területen jelenlévő helyi távbeszélő vállalkozás (adott esetben: a Digitel) jogszabály alapján köteles az internet szolgáltatók felé kezdeményezett hívásokat továbbítani.
- 13.)
Abban az esetben, ha az internet szolgáltató és a fogyasztó azonos körzetben van (a jelenlegi internet szolgáltatók közül egyedül a DunaWeb Kft. van a Digitel körzetében), akkor a fogyasztónak az 1. táblázat szerint helyi telefon percdíjat kell fizetnie. Ha azonban a szolgáltató és a fogyasztó nem azonos körzetben van, akkor a helyi díj többszöröse (körzettől és napszaktól függően akár ötszöröse is) a fogyasztót terhelő telefon percdíj. A más körzetben lévő internet szolgáltatónak lehetősége van ugyanakkor arra, hogy megállapodást kössön a Digitellel, arra nézve hogy a fogyasztók helyi tarifával érhessék el. Ez idő szerint a Elender Rt. rendelkezik ilyen megállapodással, annak fejében azonban - állami szabályozás tárgyát nem képező - havi díjat kell fizetnie a Digitelnek.
- 14.)
A Digitel a többi internetszolgáltató előfizetői részére szombat-vasárnap 50 százalékos kedvezményt nyújt a telefon percdíjakból.
III.
A Digitel védekezése
- 15.)
A Digitel jogsértés hiányában kérte az eljárás megszüntetését.
- 16.)
Elsődlegesen hivatkozott arra, hogy - jóllehet a vezetékes távbeszélő szolgáltatás tekintetében gazdasági erőfölényben van a váci és a gödöllői körzetben - a vizsgált magatartással érintett internet szolgáltatási piacon nincs gazdasági erőfölényes helyzetben.
- 17.)
.) Vitatta azt is, hogy érvényesített internet szolgáltatási díjai túlzottan alacsonyak, s így visszaélésszerűek lennének. Álláspontja szerint - figyelemmel az internet szolgáltatás költségeire - a díjak fedezetet biztosítanak a telefondíjakra is, figyelembevéve, hogy lehetnek olyan előfizetők, akik nem használják ki a teljes díjmentes lehetőséget. Hivatkozott továbbá arra, hogy egy előre fizetett díjcsomagban indokolt némileg alacsonyabb percdíjakkal számolni, mint az utólag fizetettnél.
- 18.)
Hivatkozott arra is, hogy objektíve érdeke sem lehet a versenytársak kiszorítása a piacról, hiszen a más vállalkozás által nyújtott internet szolgáltatást igénybevevő fogyasztó is növeli a Digitel távbeszélő forgalmát. Azt pedig, hogy szándékában sem áll a versenytársaknak az internet szolgáltatás piacáról való kiszorítása - álláspontja szerint - egyértelműen jelzi, hogy
- az Elender Rt. fogyasztói részére biztosítja a helyi percdíjakkal való hozzáférést; továbbá, hogy
- szombat-vasárnap valamennyi internetszolgáltatóval kapcsolatban álló fogyasztó részére 50 százalékos távbeszélő percdíj kedvezményt ad.
IV.
A vizsgálói indítvány
- 19.)
A vizsgáló a Tpvt. 71. § (1) bekezdése alapján készített jelentésben indítványozta az eljárás megszüntetését, mert a Digitel a Tpvt. 22. § alapján ugyan gazdasági erőfölényes helyzetben van, mind a közcélú távbeszélő-, mind az internet szolgáltatás piacán, de azzal nem élt vissza.
V.
Az érintett piac
- 20.)
Az érintett piacot a Tpvt. 14. § (1) bekezdése szerint a megállapodás tárgyát alkotó- (gazdasági erőfölénnyel való visszaélés esetén értelemszerűen: a vizsgált magatartással érintett) áru és a földrajzi terület figyelembevételével kell meghatározni. Ennek keretében:
- a (2) bekezdés értelmében a vizsgált magatartással érintett árun túlmenően az azt ésszerűen helyettesítő árukat is figyelembe kell venni, melynek során a felhasználási célra, az árra, a minőségre és a teljesítés feltételeire kell tekintettel lenni;
- földrajzi terület pedig a (3) bekezdés alapján az, amelyen kívül a fogyasztó nem, vagy csak számottevően kedvezőtlenebb feltételek mellett tudja az árut beszerezni. - 21.)
A vizsgált magatartással érintett áru első megközelítésben az internet-szolgáltatás piaca, amelyet a Digitel a váci és a gödöllői helyi távbeszélő körzeten belül nyújt, ahol a vezetékes távbeszélő szolgáltatást kizárólagosan végzi. Ez utóbbi körülmény azért bír jelentőséggel, mert az internet szolgáltatással szükségszerűen együtt jár a távbeszélő szolgáltatás igénybevétele. A fogyasztó számára tehát nem csak az internet szolgáltatás díja jelent kiadást, hanem a kapcsolódó távbeszélő szolgáltatási díj is. Ezért a fogyasztó az internet szolgáltatást ajánló vállalkozások közötti választáskor értelemszerűen e két kiadás összegét mérlegeli. Ebből következőleg - a Versenytanács álláspontja szerint - nem értékelhető az internet szolgáltatás önmagában, hanem csak a távbeszélő szolgáltatással együtt.
- 22.)
Távbeszélő szolgáltatásként nem csak a közcélú vezetékes telefonszolgáltatás vehető igénybe. Vannak más lehetőségek (ISDN, bérelt vonal, mobil telefon) is, amelyeket azonban a Versenytanács nem tekintett a Tpvt. 14. § (2) bekezdés szerinti ésszerű helyettesítő árunak, az alábbiakra tekintettel:
a.) A bérelt vonalon és az ISDN vonalon nyújtott jeltovábbítás a vezetékes távbeszélő szolgáltatáshoz képest olyan jelentős egyszeri- és folyamatos költségekkel jár, amelyek csak nagyfelhasználók (vállalkozások) számára tehetik gazdaságossá az igénybevételt. Ezt mutatja az is, hogy a Digiteltől internetszolgáltatást igénybevevőknek csak elenyésző része rendelkezik ezekkel a lehetőségekkel.
b.) A mobil telefon esetében is lényegesen magasabbak a költségek (az egyszeri költségek és a percdíjak is), a szolgáltatás minősége szempontjából meghatározó jelátviteli sebesség pedig lényegesen alacsonyabb, mint a vezetékes telefon esetében. - 23.)
Mindezek alapján a Versenytanács érintett árupiacnak a vezetékes távbeszélő-szolgáltatással igénybevett internet szolgáltatást tekintette. Az érintett földrajzi piac pedig a váci és a gödöllői helyi távbeszélő körzet, mert a Digitel kizárólag e területeken nyújt internet szolgáltatást, és a fogyasztók számára a kapcsolódó vezetékes távbeszélő szolgáltatást kizárólag a Digitel nyújthatja.
VI.
Gazdasági erőfölény
- 24.)
A Tpvt. 22. § (1) bekezdésének a) pontja alapján gazdasági erőfölényben van az érintett piacon az, akinek áruját ésszerűen helyettesítő árut nem vagy csak számottevően kedvezőtlenebb feltételekkel lehet beszerezni. A Tpvt. 22. § (2) bekezdése értelmében gazdasági erőfölényben van az is, aki gazdasági tevékenységét a piac többi szereplőjétől nagymértékben függetlenül folytathatja, anélkül, hogy tekintettel kellene lennie vevőinek, versenytársainak vele kapcsolatos piaci magatartására.
- 25.)
A Tpvt. 22. § (1) bekezdése az üzleti partnerek (azok máshozfordulási lehetősége) szempontjából fogalmazza meg a gazdasági erőfölényt. Ugyanakkor a Tpvt. 21. § h) pontjában foglalt rendelkezés közvetlenül nem vevő-eladó kapcsolatot fejez ki, hanem a versenytársak (és ezen keresztül a verseny) kárára (korlátozására) alkalmas magatartást tilalmaz. Ezért a Versenytanács a Tpvt. 22. § (2) bekezdése alapján vizsgálta, hogy gazdasági erőfölényben van-e a Digitel. Vizsgálta azt, hogy a versenytársak kiszorítására irányuló esetleges magatartása esetén mennyiben kell számolnia a többi piaci szereplő válaszlépéseivel.
- 26.)
Piacrabló ár alkalmazása esetén a Tpvt. 22. § (3) bekezdésében említett vizsgálati szempontok közül - a Versenytanács álláspontja szerint - elsősorban
- az érintett piacra való belépés műszaki, gazdasági és jogi feltételei (Tpvt. 22. § (3) bekezdés a) pont); valamint
- a vállalkozás vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzete (Tpvt. 22. § (3) bekezdés b) pont) bír meghatározó jelentőséggel. - 27.)
A vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzet abból a szempontból meghatározó, hogy van-e a vállalkozásnak elég forrása arra, hogy a piacrabló árból fakadó veszteségeit a versenytársak piacról való kiszorulásáig fedezze. E vonatkozásban a Digitel kedvező helyzetben van, hiszen az internet szolgáltatás egész tevékenységének csak csekély hányadát teszi ki, a tevékenysége túlnyomórészét jelentő vezetékes távbeszélő szolgáltatásból származó jövedelme lehetőséget teremthet az átmeneti veszteségek fedezésére.
- 28.)
A piacra lépés korlátainak jelentősége abban áll, hogy a díjaknak a versenytársak kiszorulását követő felemelése után a piacrabló stratégia alkalmazójának módja lesz-e (és, ha igen mennyi idő alatt) megakadályozni a versenytársak be-(vissza-) lépését a piacra. Ezzel összefüggésben megállapítható, hogy az internet szolgáltatás piacára való belépésnek jogi- és műszaki akadályai nincsenek. E vonatkozásban lényeges körülmény az is, hogy a jelenlegi versenytársak többsége országos szolgáltató, így a Digitel körzetéből való esetleges kiszorulásuk nem jelenti egyben megszűnésüket, vagyis a piacrabló stratégia második fázisában (az ár felemelésekor) gyakorlatilag azonnal megjelenhetnek a Digitel piacán, amit elősegíthet az is, hogy az internet szolgáltatást igénybevevők - jellemzően magasabb képzettségük révén - képesek reálisan összehasonlítani a különböző árajánlatokat.
Az előzőekkel szemben gazdasági szempontból korlátot jelenthet az, hogy a többi internet szolgáltató csak a Digitellel történt megállapodás alapján juthat olyan helyzetbe, hogy az őt választó fogyasztók helyi percdíjak (és nem azok többszörösét kitevő távolsági díjak) mellett vehessék igénybe a kapcsolódó távbeszélő szolgáltatást. A Digitelnek tehát módja lehet e szerződés feltételeivel olyan helyzetet teremteni, ami korlátozza versenytársait a piacra lépésben. - 29.)
A Tpvt. 23. § (3) bekezdés c) pontja alapján a gazdasági erőfölény megítélésekor vizsgálni kell a piaci szerkezetet, a piaci részesedéseket is. A Versenytanács álláspontja szerint a piacrabló árral összefüggésben e tényezőknek általában kisebb a szerepe, hiszen a piacrabló ár célja éppen ezek megváltoztatása az elkövető javára. A magas piaci részesedés azonban segítheti a piacrabló stratégia alkalmazóját célja elérésében (márcsak azért is, mert kevesebb és/vagy kisebb versenytársat kell a piacról kiszorítania). Ilyen összefüggésben a Digitel 60,2 (a mobil szolgáltatók nélkül számítva 71) százalékos piaci részesedése jelentős mértékűnek tekinthető.
- 30.)
Mindezek alapján a Versenytanács úgy ítélte meg, hogy a Digitel a váci és a gödöllői távbeszélő körzetben az internetszolgáltatás piacán gazdasági erőfölényben van.
VII.
A visszaélés vizsgálata
- 31.)
A Versenytanács álláspontja szerint a Tpvt. 21. § h) pontjában foglalt tilalom szempontjából az ár csak akkor minősülhet "nem a versenytársakéhoz viszonyított nagyobb hatékonyságon alapuló, túlzottan alacsony ár"-nak, ha alkalmazása a vállalkozás számára veszteséget eredményez (mindenképpen veszteséget eredményez, ha az ár a változó költségek alatt van, kizárja viszont a veszteség bekövetkeztését az összes - állandó és változó - költség feletti ár.) Következik ez abból, hogy ha egy vállalkozásnak - hatékonysága révén - versenytársainál alacsonyabbak a költségei, és ezért tud alacsonyabb áron értékesíteni, az csak versenytársai számára hátrányos, a verseny szempontjából nem.
- 32.)
Annak eldöntéséhez, hogy a Digitel által alkalmazott internet szolgáltatási díjak veszteséget eredményeznek-e, a Versenytanács elsőként az vizsgálta, hogy a díjaknak az internet szolgáltatáshoz kapcsolódó költségen felüli része miként viszonylik az ingyenes telefonhasználat miatt kieső bevételhez. Az egyes díjcsomagokra nézve ezt az 5. táblázat mutatja be.
5. táblázat
A távbeszélésre jutó internet díjrész és a kieső távbeszélő
percdíj összehasonlítása (Ft/fő/hó)
A csomag díja |
Internet költsége |
A távbeszélésre jutó díjrész |
Kieső távbeszélő percdíj |
|
átlag |
maximum |
|||
3000 |
1950 |
1050 |
670 |
804 |
4500 |
1950 |
2550 |
1257 |
2400 |
5200 |
1950 |
3250 |
5022 |
6030 |
9900 |
1950 |
7950 |
6285 |
12000 |
11200 |
1950 |
9250 |
13392 |
16080 |
19000 |
1950 |
17050 |
15084 |
28800 |
Megjegyzés: 1/ Az egyes napszakokban alkalmazott percdíjaknak a napszakok órában számított hosszával súlyozott átlaga alapján.
2/ A távbeszélő percdíj mentes időszakon belüli maximális percdíj alapján.
- 33.)
Az 5. táblázatban foglalt adatok alapján az alábbi következtetések vonhatók le:
a.) Az alacsonyabb időtartamú (4-5 órás) díjmentességet biztosító csomagoknál - amelyek esetében valószínűsíthető az időtartam teljes kihasználása - az internet díj még a teljes időtartamra jutó maximális telefon percdíj kiesést is fedezi, vagyis még további kedvezményre is nyújt fedezetet.
b.) A közepes (25-30 óra) és a magasabb (60-80 óra) időtartamú díjmentességet biztosító csomagok esetében e feltétel nem teljesül, a Digitel azonban alappal számolhat azzal, hogy ez nem jelent díjkiesést, hiszen minél hosszabb az időtartam, annál valószínűbb, hogy a fogyasztó nem használja ki a teljes rendelkezésre álló időtartamot, és ez esetben a további percdíj kedvezmény fel sem merül. - 34.)
Annak megítélésénél, hogy az alkalmazott internet díjcsomagok veszteséget eredményeznek-e a Digitel számára, figyelembe kell venni azt is, hogy a Digitel által alappal várt forgalom- (internet előfizetői kör) bővülés esetén a költségek - miután azok egy része a forgalomtól független un. állandó költség - szükségszerűen kisebb mértékben növekednek, mint a bevételek.
- 35.)
Az előzőekből következőleg egyrészt reálisan lehet számolni az egy internet előfizetőre jutó 1950 forintos internet költség csökkenésével. Másrészt az is egyértelmű, hogy a kapcsolódó távbeszélő szolgáltatásból fakadó (többlet) költség kevesebb, mint a maximális (vagy akár az átlagos) telefon percdíj. Az ugyanis az állandó költségre (és nyereségre) is fedezetet biztosít, amely az egyes hívások Digitel általi teljesítésekor külön-külön már nem merül fel. Az állandó- és a változó költségek aránya a Digitel nyilvántartásaiból nem volt megállapítható, az azonban közismert tény, hogy a vezetékes távközlésben - ahol az anyagköltség minimális - az állandó költségek aránya magas.
- 36.)
Figyelembevette a Versenytanács a Digitel piaci magatartásának azon elemeit is, amelyek az ellen szólnak, hogy a Digitelnek szándékában állna az internet szolgáltató versenytársak piacról való kiszorítása (50 %-os hétvégi percdíj kedvezmény, az Elander Rt. előfizetői részére a helyi percdíj alkalmazása). E körülményeket annak ellenére a Digitel javára értékelte, hogy a Tpvt. 21. § h) pontja nem szándékos cselekményt tételez fel.
- 37.)
Mindezek alapján a Versenytanács nem találta bizonyítottnak, hogy a Digitel által alkalmazott internet szolgáltatási díjcsomagok a Tpvt. 21. § h) pontjába ütköznének. Ezért a Versenytanács az eljárást - egyezően a vizsgálói indítvánnyal - a Tpvt. 77. § (1) bekezdésének h) pontja alapján megszüntette.
- 38.)
A Versenytanács felhívja a figyelmet arra, hogy az eljárás során ugyan nem nyert bizonyítást, hogy a Digitel internet szolgáltatási díjai a Tpvt.-be ütközően túlzott alacsonyak lennének, ez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a Digitel (és vélhetőleg a többi helyi telefontársaság is) az internet szolgáltatás tekintetében is gazdasági erőfölényes helyzetben van, amire alapozva képesek lehetnek versenykorlátozó stratégiák érvényesítésére. Ezt a körülményt indokoltnak látszik már a jelenlegi - a távközlési piac liberalizálása előtti - átmeneti helyzetben figyelembevenni a szakma állami szabályozásában. A szabályozásnak arra kell irányulnia, hogy a vezetékes távbeszélő szolgáltató keresztfinanszírozással ne legyen képes versenyelőnyt biztosítani magának az internet szolgáltatás piacán. Ebből a szempontból minimális követelmény - amint arra a Versenytanács már korábbi határozatában (Vj-103/1998.) is felhívta figyelmet - az árszabályozás alá vont (hatósági áras); és az az alá nem tartozó (szabad áras) tevékenységek közötti költségelhatárolás szabályozása. Ez egyrészt mérsékelné a vállalkozások lehetőségét a túlzottan alacsony árakkal történő piacrablásban (megfelelő szabályozás mellett az esetleges veszteség nem lenne fedezhető a hatósági áras tevékenységek nyereségéből), másrészt a költségek pontosabb ismeretében a versenyfelügyeleti kontroll is lényegesen hatékonyabb lehetne.
VIII.
Eljárási kérdések
- 39.)
A Digitel kérte a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdése alapján - tárgyaláson kívül hozta meg.
- 40.)
A határozat felülvizsgálatára vonatkozó rendelkezés a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2000. január 24.
dr. Bodócsi András sk. előadó
dr. Sólyom Eszter sk.
Vérné dr. Labát Éva sk.
Kis Lászlóné