Vj-124/2000/11
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a dr. Réczicza István ügyvéd (1021 Budapest, Szalay u. 19.) által képviseltAB Volvokérelmezőnek összefonódás engedélyezési kérelmére - tárgyaláson kívül - meghozta a következő
határozatot
A Versenytanács engedélyezi, hogy a kérelmező irányítást szerezzen a Renault Vehicules Industriels s. a. és Renault Vehicules Industriels Finance s. a. felett.
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel
Indoklás
I.
Az összefonódás és azzal érintett vállalkozások
1.) Az AB Volvo és Renault s.a. 2000. július 18-án Üzleti Egyesülési Megállapodást kötött, amelynek alapján az AB Volvo megvásárolja a Renault Vehicules Industriels s.a. (a továbbiakban: Renault VI) és a Renault Vehicules Industriels Finance s.a. (a továbbiakban: Renault VIF) részvényeinek száz százalékát, melyhez az AB Volvo a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.
A Volvo
2.) Az AB Volvo Svédországban alapított tőzsdei vállalkozás. Az AB Volvo és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban együtt: Volvo csoport) több mint 30 országban vannak jelen az alábbi termékekkel:
- közép- és nehéz kategóriájú tehergépjárművek;
- autóbuszok;
- építési erőgépek;
- tengeri- és ipari motorok; valamint
- repülőgépipari- és űrtechnológiai alkatrészek.
3.) A Volvo-csoporthoz tartozó magyarországi vállalkozás a Volvo Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft (a továbbiakban: Volvo Kft.), amelynek meghatározó tevékenysége Volvo termékek magyarországi forgalmazása.
4.) A Volvo-csoporthoz tartozó külföldön honos vállalkozások Magyar Köztársaság területén elért 1999. évi nettó árbevétele 9,2 milliárd forint volt, amelyből 2,7 milliárd forint volt a Volvo Kft. részére történő értékesítés. A Volvo Kft. 1999. évi nettó árbevétele 2,8 milliárd forint volt.
5.) A Volvo-csoport külföldön honos vállalkozásai Magyarországon részint közvetlenül, részint a Volvo Kft.-a keresztül 1999. évben két közép kategóriájú- és 481 nehéz kategóriájú tehergépjárművet értékesítettek. A nehéz kategóriájú tehergépjárművek közül a Volvo-csoport 288 darabot a Hungarocamion Rt. részére értékesített, egy nyilvános tenderen 1998. évben elnyert ötszáz darabos megrendelés keretében.
A Renault
6.) A franciaországi Renault VI és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított
vállalkozások (a továbbiakban együtt: Renault VI-csoport) tehergépjárművek gyártásával foglalkozó vállalkozás csoport. Tevékenysége a tehergépjárművek
valamennyi kategóriájára kiterjed. 7.) A Renault VIF a Renault VI által gyártott tehergépjárművek vásárlásának finanszírozásával foglalkozik az erre specializálódott bankokkal kötött szerződések
alapján.
8.) A Renault Trucks Hungaria Kft. (a továbbiakban: Renault Kft.) a Renault VI csoport által gyártott tehergépkocsik magyarországi forgalmazója.
9.) A Renault Kft. 1999. évi nettó árbevétele 6,2 milliárd forint volt. A Renault VI csoport külföldön honos tagjai a Magyar Köztársaság területén 1999. évben 5,3 milliárd Ft. nettó árbevételt értek el, amely teljes egészében a Renault Kft. részére történt értékesítésből származott.
10.) A Renault Kft. 1999. évben kilenc könnyű kategóriájú, 248 közép kategóriájú és 201 nehéz kategóriájú tehergépjárművet értékesített.
II.
Az összefonódás résztvevőinek piaci helyzete
A tehergépjármű piac sajátosságai
11.) A tehergépjárműveknek leglényegesebb árujellemzője a szállítható súly. Ebből a szempontból a tehergépjárművek három kategóriába oszthatók:
- könnyű kategória (3,5-7 tonna)
- közép kategória (7-16 tonna)
- nehéz kategória (16 tonna felett)
11.) A könnyű tehergépjárműveket elsősorban kisebb üzleti vállalkozások, (pl. élelmiszerüzletek, csomagküldők), társadalmi- és államigazgatási szervezetek, mozgó szervizek használják. A középkategóriájú tehergépjárműveket könnyű és közepes súlyú szállítmányok rövid és közepes távolságra történő szállításához, míg a nehéz kategóriájú tehergépjárműveket nehéz és nagyméretű termékek, jellemzően hosszú távú szállítására használják.
12.) A nehéz kategóriájú tehergépjárművek technikai felszereltsége lényegesen kifinomultabb más tehergépjárművekéhez képest. Az eltérő technikai követelményekre tekintettel a nehéz kategóriájú tehergépjárműveket speciális (a többi tehergépjárműétől eltérő) gépsorokon állítják elő.
13.) Magyarországon tehergépjármű előállítással kizárólag a RÁBA Rt. foglalkozik. Termékeinek műszaki színvonala azonban nem éri el a nemzetközi versenytársakét, ezért évi néhány darabos termelésével egyedi igényeket kielégítő termékekre specializálódott (pl. erdészeti-, hadászati szállító járművek).
14.) A magyarországi tehergépjármű-szükséglet gyakorlatilag teljes egészében importból nyer kielégítést. Az import liberalizált, ahhoz (az általánosan érvényes élet-, környezet- és vagyonvédelmi szabályok betartásán túlmenően) külön engedély nem szükséges, a piacra lépés lehetősége minden gyártó számára adott. Ennek megfelelően a magyar piacon már több éve minden jelentős európai tehergépjármű-gyártó vállalkozás jelen van, közülük többnek értékesítést végző leányvállalkozása is van Magyarországon.
A piaci részesedések
15.) A könnyű- és közép kategóriájú tehergépjárművek magyarországi forgalmából a Renault VI-csoport részesedése 12 százalék, míg a Volvo-csoporté az évente értékesített két-három tehergépjármű alapján nem éri el a 0,1 százalékot.
16.) A nehéz tehergépjárművek magyarországi forgalmazásával hét nagyobb és néhány kisebb külföldi vállalkozás foglalkozik. Részesedésüket az országos forgalomból az 1. táblázat mutatja be
1. táblázat
A nehéz kategóriájú tehergépjárművek* 1999. évi Magyarországi forgalma
Márka |
Értékesítés (db) |
Részesedés (%) |
Volvo |
481 |
33,6 |
Renault |
201 |
14,0 |
MAN |
205 |
14, 3 |
DAF |
135 |
9,4 |
Scania |
120 |
8,4 |
Mercedes |
118 |
8,2 |
IVECO |
97 |
6,6 |
Egyéb |
75 |
5, 3 |
Összesen: |
1432 |
100,0 |
*Megjegyzés: A rendelkezésre álló statisztika a 15 tonna feletti tehergépjárműveket sorolja a nehéz kategóriába.
17.) A tehergépjárművek - és azon belül is elsősorban a nehéz tehergépjárművek - estében általános gyakorlatnak tekinthető, hogy a nagyobb vevők versenytárgyalás kiírásával bonyolítják vásárlásaikat.
III.
A vizsgálati indítvány
18.) A Tpvt. 71. § (1) bekezdése alapján készített jelentésben a vizsgáló a kérelem szerinti összefonódás engedélyezését indítványozta.
IV.
Az engedélykérési kötelezettség
19. Külföldön honos vállalkozásnak egy másik külföldön honos vállalkozásban történő részvényvásárláshoz akkor kell engedélyt kérni a Gazdasági Versenyhivataltól, ha az
a) a Tpvt. 23. § alapján összefonódásnak minősül;
b) az összefonódás hatása érvényesül a Magyar Köztársaság területén, és így
arra a Tpvt. hatálya (1. §) kiterjed; továbbá
c) az összefonódásban közvetlenül és közvetve résztvevő vállalkozások (Tpvt. 26. §) előző évi nettó árbevétele meghaladja a Tpvt. 24. § szerinti küszöbértékeket (a résztvevő vállalkozásokra együttesen tíz milliárd forint, az irányítás alá kerülő vállalkozás esetében ötszáz millió forint).
20.) A részvények többségének megszerzése a Tpvt. 23. (1) bekezdésének b., és (2) bekezdésének a., pontja alapján nem vitathatóan vállalkozások összefonódásának minősül.
21.) Szintén nem vitatható, hogy az összefonódás hatása érvényesül a Magyar Köztársaság területén, mert
- mind a részvénytöbbséget megszerző AB Volvo; - mind az ezáltal irányítása alá kerülő Renault VI
által irányított vállalkozás csoport áruival jelen van a magyar piacon.
22.) Az összefonódásban résztvevő két vállalkozáscsoportnak a Tpvt. 24. § szerinti küszöbszámok alapjául szolgáló 1999. évi nettó árbevételét
- tekintettel a Tpvt. 27. § (1) bekezdésére, mely szerint nem kell figyelembe venni az érintett vállalkozások egymás közötti forgalmát, továbbá atya, hogy
- a Tpvt. 27. § (2) bekezdése értelinében külföldön honos vállalkozások estében a Magyar Köztársaság területén eladott árukból elért nettó árbevételt kell figyelembe venni
a 2. Táblázat foglalja össze.
2. táblázat
Az összefonódással érintett vállalkozások 1999. évi nettó árbevétele (milliárd forintban)
Megnevezés |
Nettó árbevétel* |
Vállalkozás-csoporton belüli értesítés |
A küszöbérték szerinti összeg |
(1) |
(2) |
(3)=(1)-(2) |
|
l.) AB Volvo és az általa irányított külföldön honos vállalkozások |
9,2 |
2,7 |
6,5 |
2.) Volvo Kft. |
2,8 |
- |
2,8 |
3.) Volvo-csoport összesen 1+2 |
12,0 |
2,7 |
9,3 |
4.) Renault VI és az általa irányított külföldön honos vállalkozások |
5,3 |
5,3 |
0 |
5.) Renault Kft. |
6,2 |
- |
6,2 |
6.) Renault-csoport összesen 4+5 |
11,5 |
5,3 |
6,2 |
7.) Résztvevők összesen 3+6 |
23.5 |
8,0 |
15,5 |
* Megjegyzés: Külföldön honos vállalkozás esetén a Magyar Köztársaság területén elért-, magyarországi vállalkozásnál a teljes nettó árbevétel.
23.) A 2. táblázatban foglaltak alapján a Tpvt. 24. § szerinti mindkét feltétel teljesül,
vagyis
- az összefonódásban résztvevő vállalkozások együttes nettó árbevétele (15,5 milliárd forint) meghaladja a tíz milliárd forintot;
- az irányítás alá kerülő vállalkozáscsoport nettó árbevétele (6,2 milliárd forint) pedig meghaladja az ötszáz millió forintot,
mire tekintettel a kérelem szerinti összefonódás engedélykötelesnek minősül.
24.) Tekintettel arra, hogy a Renault VIF sem közvetlenül, sem közvetetten nem rendelkezik magyarországi forgalommal, önmagában nem minősülne engedélykötelesnek az AB Volvo felette történő irányításszerzése, azt azonban a Versenytanács a Renault VI feletti irányítás szerzés szerves részének tekintette.
V.
Az engedélyezés
25.) A Tpvt 30. § (2) bekezdése értelmében a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg gazdasági erőfölényt, nem akadályozza a hatékony verseny fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon. Az érintett piacot a megállapodás tárgyát alkotó áru (Tpvt. 14. § (2) bekezdés) és a földrajzi terület (Tpvt. 14. § (3) bekezdés) figyelembe vételével kell meghatározni.
26.) Az összefonódás akkor érintheti a gazdasági versenyt (és azon belül a gazdasági erőfölényt), ha az abban résztvevő, azonos földrajzi piacon (mely az adott ügyben nem vitathatóan minimálisan Magyarország egész területére terjed ki) jelen lévő vállalkozáscsoportok
- azonos árupiacon (is) tevékenykednek (azonos vagy egymást helyettesítő áruk forgalmazói), vagy
- szomszédos piacok szereplői (egymással vertikális, vevő-eladói kapcsolatban állnak vagy állhatnak).
Az érintett árupiacok
27.) Az összefonódásban résztvevő két vállalkozás-csoport (a Volvo és Renault VI) egyaránt tehergépjárművek gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. A különböző kategóriájú tehergépjárműveket azonban eltérő áruk szállítására használják fel, és értelemszerűen a különböző kategóriájú járművek ára is jelentősen eltérhet egymástól, ezért azok - figyelemmel a Tpvt. 14. § (2) bekezdésére - keresleti szempontból (a felhasználók számára) nem tekinthetők egymást helyettesítő árunak.
28.) A nehéz tehergépjárművek és a többi tehergépjármű viszonylatában az un. kínálati helyettesítés (vagyis, hogy a gyártók különösebb nehézség nélkül átállhatnak az egyik kategóriába tartozó tehergépjárművek gyártásáról egy másik kategóriába tartozóra) sem áll fenn, mert a nehéz tehergépjárművek gyártásához speciális gépsorok szükségesek.
29.) Mindezek alapján a Versenytanács a nehéz (15 tonna feletti) tehergépjárműveket
önálló árupiacnak tekintette.
A várható versenyhatások
30.) Azzal a kérdéssel, hogy a könnyű- és közepes tehergépjárművek azonos vagy külön-külön árupiachoz tartoznak-e a Versenytanács érdemben nem foglalkozott, mert könnyű tehergépjárművet a Volvo-csoport egyáltalán nem gyárt, és a közepes kategóriában sem rendelkezik érzékelhető magyarországi részesedéssel. Ebből következőleg e piac(ok)ra nézve az összefonódásnak semmiképpen sem lehetnek káros versenyhatásai.
31.) A nehéz tehergépjárművek piacain a Volvo- és a Renault VI-csoport együttes részesedése 1999. évben 33,6 + 14 = 47,6 százalék volt, amely önmagában tekintve komoly versenyaggályokat vethet fel.
32.) A Versenytanács azonban a piaci részesedésen túlmenően meghatározó jelentőséget tulajdonított az érintett piac azon sajátosságának, hogy a vásárlók (fogyasztók) jellemzően nyilvános versenytárgyalás kiírásával szerzik be a nehéz kategóriába tartozó tehergépjárműveket.
33.) A Versenytanács álláspontja szerint az előzőekből az következik, hogy a versenyviszonyokat a nehéz tehergépjárművek piacán alapvetően nem a pillanatnyi helyzetet tükröző piaci részesedések határozzák meg, hanem az adott piacon jelenlévő - a versenytárgyalások lehetséges résztvevőinek tekinthető - vállalkozások száma bír meghatározó jelentőséggel. (A Volvo-csoport 1999. évi piaci részesedése az elnyert Hungarocamion megrendelés nélkül, az azzal együttes 33,6 százalékkal szemben mindössze 13,5 százalék volt.)
34.) A Versenytanács kiindulva abból, hogy
- a nehéz tehergépjárművek magyarországi piacán szinte valamennyi európai gyártó jelen van,
- sőt az észak-amerikai és japán termelők is képesek bármikor belépni a magyar piacra úgy ítélte meg, hogy az összefonódás e piacon sem hoz létre gazdasági erőfölényes helyzetet, nem akadályozza a hatékony verseny fennmaradását, fejlődését.
A döntés
35.) Mindezek alapján - továbbá figyelembe véve, hogy az összefonódásnak vertikális szempontból sem lehetnek kedvezőtlen hatásai - a Versenytanács a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a kérelem szerinti összefonódást engedélyezte.
VI.
Eljárási kérdések
36.) Az ügyfelek (a kérelmező AB Volvo, valamint az irányítása alá kerülő Renault VI és Renault VIF) képviselőjük útján a tárgyalás mellőzését kérték, ezért a Versenytanács határozatát a Tpvt. 74. § (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül hozta meg.
37.) A kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti eljárási díjat előzetesen megfizette, ezért arról rendelkezni nem kellett.
38.) A határozat felülvizsgálatára vonatkozó rendelkezés a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2000. november 21.
dr. Bodócsi András sk. előadó
dr. Fógel Jánosné sk.
dr. Sólyom Eszter sk.
Horváth Lászlóné