Vj-41/2001/7
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a dr. Westergom Szabó Viktória jogtanácsos által képviselt TESCO Globál Áruházak Rt. (2040 Budaőrs, Kinizsi út 1-3.) eljárás alá vont ellen fogyasztók megtévesztésének megállapítására indult eljárásban - tárgyaláson - meghozta a következő
határozatot
A Versenytanács megállapítja, hogy az eljárás alá vontnak 2001. január 3-16-ig érvényes akciós ajánlatokat is tartalmazó reklámkiadványában Sztár Ajánlat-ként hirdetett ágynemű garnitúra reklámozási módja alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére.
A Versenytanács a bírság kiszabását mellőzi. E határozat felülvizsgálatát a kézhezvételét követő 30 napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresetben kérheti az eljárás alá vont.
Indoklás
I.
A Gazdasági Versenyhivatal hivatalból eljárást indított az eljárás alá vont ellen, mivel azt észlelte, hogy 2001. január 3-tól január 16-ig érvényes katalógusa második és harmadik oldalának szerkesztése alkalmas arra, hogy a második oldal bal felső sarkában 799.-Ft-os áron "Sztár Ajánlat" címszóval meghirdetett háromrészes ágynemű garnitúrával a fogyasztók számára olyan körülményeket teremtsen, amelyek jelentősen megnehezíti az áru, illetve az ajánlat valós megítélését más áruval vagy más ajánlattal történő tárgyszerű összehasonlításában.
II.
A vizsgálat megállapította, hogy a reklámkiadvány második és harmadik oldalain "Ágynemű Garnitúrák Álom Áron" ajánlatában 15 féle ágynemű garnitúrát kínál, valamennyinél közli az anyag összetételét, kivéve a 799.-Ft-os "Sztár Ajánlat"-nál, amelyről csak annyit ír, hogy az három részes. Ezen túlmenően maga a szerkesztés is megtévesztő, mivel az ágynemű közvetlen környezetében négy garnitúrát (háromrészes pamut krepp 2.199.-Ft, háromrészes pamut nyomott mintás 1.599.-Ft, illetve 1.699.-Ft, háromrészes pamut 1.799.-Ft) anyagának megnevezésével mutat be ezáltal a fogyasztóban azt a hiedelmet keltheti, hogy a sérelmezett ágynemű is pamutból készül. A vizsgálat megállapítása szerint az ágynemű garnitúrát a TESCO 2000. december 15-e óta forgalmazza valamennyi hipermarketjében egységes áron és valamennyi hipermarketjében azonos feltételekkel került akcióba. Az ágynemű anyagösszetétele 100 % poliészter. Akción kívüli fogyasztói ára 1.290.-Ft.
Az ágynemű 2000. december 15-2001. március 30-ig tartó időszakban realizált összes forgalmának 54,2 %-a a 2001. januári két hétig tartó akciós értékesítésből származik.
A termék anyagösszetételére vonatkozó magyar nyelvű megjelölés nem található a terméken egy idegen nyelvű kis külső címkét tartalmaz, amelyen apró betűkkel olvasható, hogy "Sloveni: 100 % polyester". A háromrészes ágynemű garnitúra egyes darabjainak méretei magyar nyelvű jól látható méretű felirat tartalmazza az árucikken.
A textíliák nyersanyag összetételének megadásáról szóló 5/1998. január 16. IKIM rendelet (továbbiakban: R) 1. §-a előírja, hogy a kereskedelmi ajánlat céljára szolgáló árun túl az azokról készült képeket, katalógusokat, prospektusokat is el kell látni a termékek nyersanyag-összetételére vonatkozó címkével.
III.
Az eljárás alá vont nem vitatta, hogy elmaradt az anyagösszetétel feltüntetése a vizsgált terméknél a reklámozás során, azonban arra hivatkozott, hogy ez nem szándékos volt és nem vevőcsalogatási szándékkal történt, hanem egyszerű emberi tévedésből. A vásárlót nagyban befolyásolja egy textiltermék megvásárlásánál annak összetétele. Összetétel feltüntetése nélkül sokkal kevesebb vásárló figyel fel az ajánlatra, a termékre, mint az összetétel feltüntetésénél.
Így az eljárás alá vont nem a fogyasztókat tévesztette meg és okozott neki kárt, hanem saját magának.
IV.
A tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló módosított 1996. évi LVII törvény 10. §-a tiltja a fogyasztó választási szabadságát indokolatlanul korlátozó üzleti módszerek alkalmazását.
Ilyen módszernek minősül különösen, ha olyan körülményeket teremtenek, amelyek jelentősen megnehezítik az áru, illetve az ajánlat valós megítélését, más áruval, vagy más ajánlattal történő tárgyszerű összehasonlítását.
A Versenytanács álláspontja a lefolytatott bizonyítási eljárás után az, hogy az eljárás alá vont reklámkiadványában amelyben a lapok tetején Sztár Ajánlat-ként piros mezőben egyes különösen kedvezőnek ítélt árucikkre hívja fel a figyelmet, amelyet kedvező áron kínál, azzal a ténnyel, hogy nem tüntette fel az ágyneműgarnitúra tiszta műszálas anyagösszetételét, ugyanakkor az árucikk környezetében minden más ágynemű kedvező, pamut anyagösszetételét feltüntette, megvalósítja a Tpvt. 10. §-ában foglalt tényállást, miután olyan körülményeket teremtett, amely jelentősen megnehezítette az áru illetve ajánlat valós megítélését.
A Versenytanács nem tulajdonított jelentőséget annak, hogy a R 1. § (2) bekezdése, "különösen a katalógusokban, prospektusokban" kifejezést használja a nyersanyag összetételre vonatkozó adatok magyar nyelvű megadásával kapcsolatban. Bár maga a R is használja az "eladásra történő ajánlatok" kifejezést, amely már önmagában is gyűjtő fogalma az eladásra kínált áruk reklámozási céljának, a Versenytanács a Tpvt. 9. §-a rendelkezésének megfelelően a használt kifejezéseknek a mindennapi életben elfogadott általános jelentését veszi figyelembe annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e. Ilyen a vonatkozásból nézve pedig az, hogy katalógusról, vagy prospektusról beszélhetünk-e az adott reklámkiadvány esetében nincs jelentősége az ügy eldöntése szempontjából.
A Versenytanács a Tpvt. 78. § (1) bekezdése alapján a bírság kiszabását mellőzte tekintettel arra, hogy maga a jogsértés megállapítása elegendő súlyú ahhoz, hogy az eljárás alá vontat a jövőre nézve hasonló jogsértés elkövetésétől visszatartsa.
A határozat elleni jogorvoslati lehetőséget a Tpvt. 83. §-a szabályozza.
Budapest, 2001. május 14.
dr. Lénárd Réka sk. előadó
Fógel Jánosné dr. sk.
dr. Sólyom Eszter sk.
Kis Lászlóné