Vj-117/2001/45

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a dr. Máttyus Ádám ügyvéd (Oppenheim és Társai, Freshfields, Bruckhaus, Deringer, Ügyvédi Iroda, 1053 Budapest, Károlyi Mihály u. 12.) által képviselt UPM-Kymmene Beteiligungs GmbH (D-48565 Steinfurt, Dieselstaße 26.) kérelmezőnek a G.Haindl`sche Papierfabriken Kommandit-gesellschaft auf Aktien (D-86153 Augsburg, George-Haindl Straße 5.) feletti irányítási jog megszerzésének engedélyezése iránti kérelmére - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

határozatot

  • 1)

    A Versenytanács engedélyezi, hogy az UPM-Kymmene Beteiligungs GmbH kérelmező irányítást szerezzen a G. Haindl`sche Papierfabriken Kommanditgesellschaft auf Aktien vállalat felett.

  • 2)

    Kötelezi a kérelmezőt, hogy a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül további 8.000.000 (nyolcmillió) forint eljárási díjat fizessen be fizetnie a Gazdasági Versenyhivatal Versenyfelügyeleti Eljárási Díj elnevezésű 10032000-01037571 számú számlájára.

  • 3)

    A határozat felülvizsgálatát az ügyfél a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel.

Indoklás

I. A kérelmezett összefonódás

  • 1.

    Az UPM-Kymmene Beteiligungs GmbH (a továbbiakban UPM), a finn UPM-Kymmene csoport német leányvállalata 2001. május 28-án adásvételi szerződést kötött a G. Haindl`sche Papierfabriken Kommanditgesellschaft auf Aktien (a továbbiakban Haindl) vállalattal. A szerződés szerint az UPM a részvények teljes körű megvásárlásával megszerzi a Haindl 100%-os tulajdonjogát, és ily módon a Haindl és hat leányvállalatának kizárólagos tulajdonjogát, az Augsburg Airways GmbH kivételével, amit a szerződés teljesülését követően leválasztanak a Haindl csoportról.

  • 2.

    Az 1. pontban hivatkozott szerződéssel egyidejűleg az UPM szerződést kötött a norvégiai Norske Skog papírgyártó és feldolgozó vállalattal a Haindl-tól megvásárolt hat gyárból kettő papírfeldolgozó üzem továbbértékesítésére. A továbbértékesítés, azaz ez utóbbi szerződés teljesülésének dátuma megegyezik az UPM Haindl feletti tulajdonszerzésének napjával.

  • 3.

    A szerződés teljesülésének feltételéül az illetékes versenyhatósági engedélyek beszerzését szabták. Az Európai Bizottság az UPM-Haindl kérelem ügyében (Comp/M.2498) az C(2001)3703 számú határozatával 2001. november 21-én engedélyezte az összefonódást. A Szlovák Köztársaság Monopólium-elleni Hivatala a 2001/FH/3/1/301 számú határozatával szintén engedélyezte az összefonódást.

  • 4.

    A kérelmező - a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel 2001. február elsejei hatállyal módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései, közelebbről a Tpvt. 23.§ (1) bekezdés b) pontja szerint - 2001. június 27-én benyújtotta az engedélyezés iránti kérelmét. A hiánypótlás 2001. október 11-én zárult le.

II. Az összefonódás résztvevői és az érintett piacok

A UPM

  • 5.

    Az UPM a Finnországban bejegyzett UPM-Kymmene fafeldolgozással foglalkozó vállalatcsoport leányvállalata. A csoport tevékenysége felöleli a nyomópapírok (újság-nyomópapír, magazinpapír és finompapír) gyártását, a papír-újrahasznosítást és a faáruk (fűrészáru és furnérlemez) készítését. A fő tevékenységek mellett a vállalkozás jelen van a vegyi őrlés, az erdészeti, az energia, a szállítási és az ingatlanpiacon is.

  • 6.

    A vállalatcsoport 14 országban van jelen, kiterjedt - cca. 170 társaságot magában foglaló - kereskedelmi hálózattal rendelkezik. A hozzávetőleg 34 ezer dolgozót foglalkoztató UPM részvényeit jegyzik a finn és a New York-i tőzsdén. A holding két - kereskedelmi tevékenységgel folglalkozó -leányvállalata rendelkezik magyarországi telephellyel: az UPM-Kymmene Kereskedelmi Kft., és az UPM Pack Kereskedelmi Kft.

A Haindl

  • 7.

    Németországi illetőségű családi tulajdonban álló papíripari vállalkozás-csoport, amely jelentős szerepet játszik a publikációs papír és az újra-feldolgozott papír gyártásában az európai piacon. A társaság a tulajdonosa és üzemeltetője egy regionális légitársaságnak, az Augsburg Airways-nek, amelyre viszont nem vonatkozik az 1. pontban hivatkozott szerződés. A cégcsoport Magyarországon működő, kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozása a Steirermühl Hungária Kft.

Az érintett termékpiacok

  • 8.

    Újság-nyomópapírt - nevéből következően - újságok nyomtatásához használják, súlyarányosan 65%-ban tartalmaz újrafeldolgozott rostot. Többféle minőségben (szabvány, közepes és különleges) készülnek, amelynek alapja a kidolgozás, illetve a fényesség foka, valamint a papír fehér vagy színes mivolta. A minőségi besorolást a papír súlya (négyzetmétertömege) és fényessége határozza meg. Ennek megfelelően a szabvány újságnyomópapír súlya 40-52 g/m 2 , fényessége 57-60% közötti, a közepes minőségű nyomópapír súlya 42-55 g/m 2 , fényessége 61% fölötti, és mindkét fajta előállítható mű- vagy újrafeldolgozott rostokból. A különleges újságnyomópapírok közé tartoznak az alacsony m 2 -tömegű (28-40 g/m 2 ), magas fényességű (63-80%) telefonkönyv- és könyvpapírok. A különböző besorolású újságnyomópapírok között nagyfokú keresleti és kínálati helyettesíthetőség áll fenn, s az árak között sincs lényeges különbség.

  • 9.

    A magazinpapírok műrostok, kémiai és újrafeldolgozott farostok, töltő- és színező anyagok felhasználásával készülnek. Főbb csoportjai a mázolás nélküli, illetve a mázolt papírok, amelyek fatartalmú tekercselt műszaki papírok. A szabvány mázolt papírok csoportján belül további alcsoportot alkotnak a könnyű mázolt és a tekercselt famentes mázolt papírok. Ezeket különféle magazinok, katalógusok és hirdetési prospektusok nyomására.

  • 10.

    Az újság-nyomópapírhoz hasonlóan, az egyes minőségek kulcsfontosságú változóit a négyzetmétertömeg és a fényesség jelentik. A legfinomabb minőséget jelentő un. WFC (WFC - wood-free coated - famentes mázolt) papírok tömege 80 g/m 2 feletti és fényessége ISO 90% feletti, szemben az un. SC-A (SC - supercalendered, szuper-simított) minőséggel, amelynek változói 50-55 g/m 2 és ISO 65-69%. Gyakran helyettesítik a WFC papírokat a kétszer mázolt fatartalmú papírokkal. A termékek ára a minőséggel arányos, így pl. a WFC papírok ára 30-40%-kal magasabb, mint a legalacsonyabb minőségi kategóriába tartozó SC-B termékek ára.

  • 11.

    A különféle minőségű magazinpapírok között nagyfokú a helyettesíthetőség, fontos azonban kiemelni, hogy a fatartalmú és famentes papírok közötti kínálati helyettesíthetőség - a gyártási technológiából következően - nem áll fenn, és a famentes termékek árai nem mozognak párhuzamosan a többi magazin nyomópapír árával. Az összefonódás vizsgálatakor a Versenytanács a keresleti helyettesíthetőséget figyelembe véve azonos termékpiachoz tartozónak tekinti a famentes és a fatartalmú magazinpapírokat.

Az érintett földrajzi piac

  • 12.

    Az összefonódás az újság-nyomó- és a magazinpapírok piacán kívül más termékpiacot nem érint. Míg az UPM mindkét fentebb leírt termékpiacon jelen van, a Haindl csak a nyomópapírok piacának résztvevője.

  • 13.

    A magyarországi papírgyárak újság-nyomó- és magazinpapírokat nem állítanak elő. A hazai keresletet az európai papírgyárak (finn, svéd, norvég) elégítik ki, közvetlenül, vagy a Magyarországon alapított leányvállalataikon keresztül. A szállítók között jelentős verseny van, a magyar árszínvonalat nagymértékben befolyásolja a németországi árszint.

  • 14.

    A fentiek alapján a nyomó- és a magazinpapírok magyar piaca az európai piac részpiacának, közelebbről az európai papírgyártók exportpiacának minősül. A nyugateurópai papírgyárak kelet felé terjeszkednek, míg az európai piacon az észak-amerikai papírgyárak szereztek jelentős befolyást. A magyar piacon potenciális importforrást jelentenek a spanyol és az orosz szállítók is, ezen országok termékei és üzleti feltételei azonban még nem kellően ismertek a magyar felhasználók előtt.

  • 15.

    A kérelmezett összefonódás résztvevői külföldi tulajdonban álló, az Európai Unió területén működő vállalkozások. A tulajdonosi szerkezetben bekövetkező változások közvetve - a vállalkozások exportevékenysége révén - érintik a magyar piacot. Az összefonódás résztvevői esetében a közvetlenül érintett földrajzi piac az Európai Unió országaira terjed ki. A Versenytanács Tpvt. 1.§-a alapján és az összefonódás közvetett hatását szem előtt tartva az érintett földrajzi piacnak a Magyar Köztársaság területét tekinti.

III. Az engedélyezés

  • 16.

    Az érintett vállalkozásoknak a Tpvt. 27.§ (2) bekezdése alapján számított előző évi nettó árbevétele alapján a Tpvt. 24.§ (1) bekezdése szerint az összefonódás engedélyköteles. A Tpvt. 77.§ (1) bekezdés a) pontja szerint a Tpvt. 67.§ (2) bekezdése alapján indított eljárásban az eljáró versenytanács engedélyezheti a vállalkozások összefonódását. A Tpvt. 23.§ (1) bekezdés b) pontja szerint, vállalkozások összefonódása akkor jön létre, ha egy vagy több vállalkozás közösen közvetlen vagy közvetett irányítást szerez további egy vagy több tőle független vállalkozás egésze vagy része felett. A Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre, vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon vagy piacokon.

  • 17.

    Az összefonódás révén az UPM piaci részesedése hozzávetőleg 30%-ra emelkedik a magyar újság-nyomópapír piacon. A piaci részesedés növekedését részben ellensúlyozza a 2. pontban hivatkozott 2. szerződésben rögzített továbbeladás, amelynek révén a versenytársnak számító norvég Norge Skog vállalkozás piaci részesedése is emelkedik.

  • 18.

    A magazinpapírok piacán jelentkező koncentráció-növekedés az összefonódás következtében nem jelentős, tekintettel arra, hogy a Haindl nincs jelen ez utóbbi piacon. Az összefonódás ugyan nem jár koncentráció-növekedéssel, a Versenytanács azonban említésre méltónak találta, hogy ezen a piacon az UPM összefonódás előtti részesedése rendkívül magas - csaknem 50%-os - hányadot képvisel.

  • 19.

    A piaci résztvevők részesedésének nagysága, továbbá a más vállalkozásokhoz, társaságokhoz fordulás lehetőségének fennállása alapján az összefonódás a Versenytanács véleménye szerint csekély hatást gyakorol a magyarországi importra, s ily módon a gazdasági versenyre. Az összefonódás a piaci versenyt nem korlátozza, a versenytársak és a piac más szereplőinek a helyzetét érdemlegesen nem módosítja. Hasonlóképpen, a vizsgálat nem mutatta ki a portfolió hatás jelenlétét.

  • 20.

    A Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - megegyezően a Tpvt. 71.§ (2) bekezdés alapján tett vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján engedélyezte.

IV. Eljárási kérdések

  • 21.

    A Versenytanács határozatát a Tpvt. 63.§ (3) bekezdés b) pontja alapján 120 napon belül hozta. A Tpvt. 62.§ (1) bekezdése alapján a kérelmezőnek - a kérelem benyújtásával egyidejűleg befizetett kettőmillió forintot felül - nyolcmillió forint eljárási díjat kell fizetnie a határozat kézbesítésétől számított 15 napon belül.

  • 22.

    Az ügyfelek kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács jelen határozatát - a Tpvt. 74.§ (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 23.

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83.§ (1) - (2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2002. február 7.

Dr. Köbli József sk.
Dr. Bara Zoltán sk.
dr. Tóth Tihamér sk.
Horváth Lászlóné