Vj-159/2002/9

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa az E.ON Hungária Energetikai Rt. (Budapest, továbbiakban E.ON Rt.) Dunaújvárosi Szennyvíztisztító Szolgáltató Kft. (Dunaújváros, továbbiakban DSZSZ Kft.) feletti irányítás szerzése iránti kérelme ügyében meghozta a következő

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy az E.ON Rt. a DSZSZ Kft. felett irányítást szerezzen.

E határozat ellen annak kézhezvételétől számított 30 napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresetnek van helye.

Indoklás

I.

Tényállás

A kérelmezett ügylet és az érintett vállalkozások

  • 1.

    A dunaújvárosi önkormányzata a szennyvíztelep üzemeltetésére és a DSZSZ Kft. üzletrészei egy részének értékesítésére ajánlati felhívást tett közzé, melynek során az E.ON Rt. ajánlatát fogadta el. A felek 2002. szeptember 30-án Üzletrész Adásvételi Szerződést az üzletrészek 49 %-ának értékesítéséről és az üzemeltetéssel összefüggő együttműködést szabályozó Szindikátusi Szerződést. Ez alapján az E.ON Rt. a vezető tisztségviselők, valamint a szavazati jogok többségét fogja birtokolni.

  • 2.

    Az E.ON Rt. összefonódás engedélyezése iránti kérelme 2002. november 29-én érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz. Hiánypótlást követően a versenyfelügyeleti eljárás december 17-én indult meg.

  • 3.

    A kérelmező E.ON Hungária Rt. a világ egyik legnagyobb vállalati fúziójának eredményeként létrejött, németországi székhelyű E.ON csoporthoz tartozik, melynek érdekeltségei vannak - Németországon kívül - számos kelet-közép-európai országban, Skandináviában, a Benelux-államokban és Svájcban.

  • 4.

    Az E.ON Energie AG kizárólagos irányítása alatt működik a magyarországi E.ON Hungária Rt. - korábbi nevén Bayernwerk Hungária Rt. -, mely számos, elsősorban energetikában érdekelt vállalat fölött, így például a Dél-dunántúli Áramszolgáltató Rt. (DÉDÁSZ) rendelkezik irányítással.

  • 5.

    A kérelmező az energiaszolgáltatáson túlmenően további energiaközeli szolgáltatások bevezetését tervezi, mint pl. a vízellátás és multy-utility modell (egy vállalkozás által kínált több közüzemi, kommunális szolgáltatás) az önkormányzatok részére.

Az ügylet által érintett piacok

  • 6.

    Az irányítás alá kerülő Dunaújváros területén nyújt közüzemi, kommunális szennyvíztisztítási szolgáltatást. A vonatkozó jogszabályi előírások alapján szabályozott piaci keretek között végzett tevékenység természetes monopóliumnak tekinthető. A vízközmű rendszerek az országon belül egymással összeköttetésben nem álló, helyi hálózatokat alkotnak, egy földrajzi területen csak egy hálózat épült ki.

  • 7.

    Az E.ON Rt. elsősorban a részben liberalizált villamos energia piacon tevékenykedik. 2003-tól a kormányrendeletben rögzített fogyasztást elérő szervezetek feljogosított fogyasztói státuszukkal élve szabadon dönthetnek energia vásárlásuk forrásáról. A DSZSZ Kft. is feljogosított fogyasztónak minősül, jelenleg a DÉDÁSZ Rt-től, mint közüzemi áramszolgáltatótól kapja a villamos energiát.

II.

Jogi értékelés

Az engedélyköteles összefonódás

  • 8.

    A Tpvt. 23. § (1) b) pontja szerint vállalkozások összefonódása jön létre, ha egy vállalkozás közvetlen vagy közvetett irányítást szerez egy tőle független vállalkozás egésze vagy része felett. A Tpvt. alkalmazásában közvetlen irányítással rendelkezik egy vállalkozás, ha a másik vállalkozás többségi szavazati jogot biztosító üzletrészeivel, részvényeivel, illetőleg a szavazati jogok több mint ötven százalékával rendelkezik. Az E.ON Rt. DSZSZ Kft. feletti irányításszerzése a Tpvt. értelmében összefonódásnak minősül.

  • 9.

    A Tpvt. 24. § (1) szerint a vállalkozások összefonódásához a Gazdasági Versenyhivataltól engedélyt kell kérni, ha az érintett vállalkozások előző üzleti évben elért együttes nettó árbevétele a tízmilliárd forintot meghaladja és az irányítás alá kerülő vállalkozás, valamint a hozzá kapcsolódó közvetett résztvevők előző évi nettó árbevétele több mint ötszázmillió forint. Az érintett vállalkozások árbevételei alapján az egyedüli irányítás szerzése engedélykötelesnek minősül.

Az összefonódás versenyhatásainak értékelése

  • 10.

    A Versenytanács döntése meghozatalához a Dunaújváros kommunális szennyvíztisztításának piacát és a villamos energia kereskedelem országos piacát vizsgálta.

  • 11.

    Az ügylet, tekintettel arra, hogy az E.ON Rt. Magyarországon elsősorban a villamos energia szektorban érdekelt, és az irányítás alá kerülő által ellátott érintett piacon korábban szereplőként nem vett részt, piaci részesedés növekedés folytán előálló, versenyre káros horizontális hatással nem fog járni. A helyi szennyvíztisztítás a múltban és a jövőben is természetes monopóliumnak fog minősülni, amelyet gazdaságosan adott területen csak egy vállalkozás végezhet. A kérelmezett ügylet így azzal jár, hogy a jelenlegi egyik monopólium helyébe egy másik monopólium lép, pontosabban a meglevő monopólium felett egy új vállalkozás szerez irányítói pozíciót.

  • 12.

    Az ügylet abból a szempontból azonban újszerű kérdéseket vet fel, hogy az egyik városi közszolgáltatást most megszerző vállalkozás csoport már jelen van adott földrajzi piacon, mint áramszolgáltató. E változás fogyasztói szempontból nézve előnyöket is hordozhat, esetleg közös számlázás, árkedvezmények kapcsán. A közeljövőben valószínű, hogy a villamos energia liberalizáció a lakossági fogyasztókra is ki fog terjedni, így az ő vonatkozásukban is sor kerülhet versenyre a mai áramszolgáltatók, illetve kereskedőcégeik részéről. Elvileg nem kizárt, hogy többféle kommunális szolgáltatást egy kézben tartó vállalatcsoport versenykorlátozó üzleti magatartást folytasson - a több közüzemi szolgáltatás nyújtása javíthatja erőpozícióját az ilyen "kiegészítő" szolgáltatásokat nem adó független áramkereskedőkkel szemben -, de ezeket a hatásokat a Versenytanács jelen pillanatban túlzottan távolinak és esetlegesnek tartja.

  • 13.

    Tekintettel volt arra is a Versenytanács, hogy a DSZSZ Kft. feletti irányításszerzéssel úgymond kiesik a szabad piacról egy feljogosított fogyasztó, hiszen nyilvánvalóan nem fog az E.ON csoporthoz nem tartozó vállalkozástól villamos energiát venni egy, a csoportba tartozó vállalkozás. Nem tiltható meg ugyanakkor a liberalizált energia piac szereplőinek az, hogy feljogosított fogyasztókat vásároljanak meg vagy szerezzenek fölöttük irányítást, ha azok éves fogyasztása elhanyagolható mértékű országos szinten és így az országosan beinduló áramkereskedelmi versenyt érezhetően nem korlátozzák.

  • 14.

    Mivel a Tpvt. 30. § (2) bekezdése szerint a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését, a Versenytanács az engedély megadásáról hozott döntést.

III.

Eljárási kérdések

  • 15.

    A Versenytanács a határozatot a Tpvt. 63. § (3) bekezdése alapján, az ügyfél kérelmére tárgyaláson kívül hozta. Az ügyfél az eljárási díjat befizette, ezért arról rendelkezni nem kellett.

  • 16.

    A határozat elleni jogorvoslati jog a Tpvt. 83. §-án alapszik.

Budapest, 2003. január 8.