Vj-93/2003/16
NYILVÁNOS VÁLTOZAT!!!
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Kábelszat-Balatonfüred Kft. (Balatonfüred) ellen gazdasági erőfölénnyel való visszaélés miatt indított versenyfelügyeleti eljárásban - nyilvános tárgyaláson - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács megállapítja, hogy a Kábelszat-Balatonfüred Kft. kábeltelevíziós szolgáltatása havi előfizetési díjainak 2003. évi emelésével gazdasági erőfölénnyel való visszaélést valósított meg.
Kötelezi a Kábelszat-Balatonfüred Kft-t, hogy a határozat kézbesítésétől számított harminc napon belül fizessen meg 2.000.000.- (azaz Kettőmillió) forint bírságot a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557. számú bírságbevételi számlájára.
A határozat felülvizsgálatát a kézbesítéstől számított harminc napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel kérheti a Kábelszat-Balatonfüred Kft.
Indoklás
I.
A vizsgálat iránya
- 1)
A Gazdasági Versenyhivatal a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (Tpvt.) 67. § (1) bekezdése, illetve 70. §-a alapján 2003. május 23-án versenyfelügyeleti eljárást indított a Kábelszat-Balatonfüred Kft. (a továbbiakban: Kábelszat Kft.) ellen, mert lakossági bejelentésekből észlelte, hogy 2003. januárjában és áprilisában díjait oly módon határozta meg, hogy azzal valószínűsíthetően megsértette a Tpvt. 21. § a) pontjában megfogalmazott gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmát.
II.
A tényállás
A Kábelszat Kft. tevékenysége
- 2)
A Kábelszat Kft. a vizsgálat tárgyát képező díjemelések idején Balatonfüreden, Tihanyban, Aszófőn és Pécselyen nyújtott kábeltelevíziós szolgáltatást.
- 3)
A Kábelszat Kft. 2003. január 1-jén és április 1-jén emelte díjait. A 2002. és a 2003. évben érvényesített programcsomagonkénti nettó (általános forgalmi adót nem tartalmazó) díjakat, az egyes programcsomagokhoz tartozó szerzői jogi- és műsordíjakat (a továbbiakban együtt: műsorköltség), valamint az előfizetők számát az 1. táblázata mutatja be valamennyi településre nézve.
1. táblázat
A Kábelszat Kft. által nyújtott kábeltelevíziós
szolgáltatás főbb adataiFt/fő/hó, illetve Fő
Település
|
2002. január |
||
Nettó előfizetési díj |
Műsorköltség |
Előfizető |
|
Balatonfüred
|
|
|
|
Tihany |
893 |
|
|
Aszófő |
696 1/ |
|
|
Pécsely |
696 |
|
|
Megjegyzés: 1/ 2002. április 1-jétől 786 forint
- 4)
A 2003. évi díjemelés mögött az üzemeltetési költségek emelkedése mellett jelentős szerepet játszott az is, hogy Kábelszat Kft. 2003. áprilisától Balatonfüreden és Aszófőn felvette műsorkínálatába a HírTV-t (műsorköltsége nettó 52.-, a bővített csomag esetében 105.- Ft/hó/előfizető). A HírTV-nek a programcsomagokba történő elhelyezését megelőzően a Kábelszat Kft. 2003. február 17. és 20. között igényfelmérést (telefonos szavazást) tartott, melyen a résztvevő előfizetők többsége igényelte a HírTV-t.
- 5)
A Kábelszat Kft. 2001. és 2002. évi gazdálkodásának főbb adatait a 2. táblázat mutatja be.
2. táblázat
A Kábelszat Kft. gazdálkodásának főbb adatai
ezer Ft-ban
Megnevezés |
2001. év |
2002. év |
Jegyzett tőke |
20010 |
20010 |
Saját tőke |
44627 |
69534 |
Eszközök (források) összesen |
80625 |
86475 |
Nettó árbevétel |
93478 |
120225 |
Üzemi (üzleti) tevékenység eredménye |
16277 |
30572 |
Szokásos vállalati eredmény |
13613 |
29231 |
Hosszú lejáratú kötelezettségek |
4466 |
158 |
- 6)
A Kábelszat Kft. a négy településen összesen mintegy ... millió forint beruházást tervezett 2003. évre a hálózatok korszerűsítésére.
További műsorvételi lehetőségek
- 7)
A Kábelszat Kft. szolgáltatási területein nincs jelen másik kábeltelevíziós vállalkozás.
- 8)
Új kábeltelevíziós vállalkozás piacra lépése engedélyezési szempontból nem ütközik lényeges akadályba. A hálózat kialakításának jelentős beruházási költségei és az állandó költségek ebből is fakadó magas aránya következtében azonban a kábeltelevíziós szolgáltatás csak nagyszámú, koncentráltan elhelyezkedő előfizető esetén gazdaságos tevékenység. Ezért azon a földrajzi területen, ahol már működik kábeltelevíziós vállalkozás, a piacra lépés gazdasági szempontból korlátozott.
- 9)
A fogyasztóknak az ország egész területén a kábeltelevíziós szolgáltatáson túlmenően az alábbi lehetőségei vannak televíziós programok vételére:
-
- -
tető (szoba)antenna;
- -
-
- -
műholdvevő;
- -
-
- -
UPC Direct; továbbá
- -
-
- -
az előzőek bármilyen kombinációja.
- -
- 10)
Tető (szoba) antennával a Kábelszat Kft. által szolgáltatott programok közül az M1, a TV2 és az RTL Klub fogható.
- 11)
A UPC Direct több, mint száz műsort tartalmazó programcsomagot szolgáltat 3672 forint nettó (25 százalék ÁFA mellett 4590 bruttó) előfizetési díjjal, amelyet az adott háztartásban külön-külön üzemeltetni kívánt valamennyi készülék után fizetni kell. Emellett egyszeri költségként jelentkezik a 8000 forintos csatlakozási díj, továbbá készülékenként a 20000 forintos beltéri egység letéti díj. A programcsomag a Kábelszat Kft. által a legbővebb programcsomagban szolgáltatott külföldi műsorok gyakorlatilag teljes körét tartalmazza, nem tartalmazza azonban az M1, a TV2 és az RTL Klub programot (amelyek így csak kapcsolódó tetőantennával foghatók), illetve a külön díjazás (nettó 2360, bruttó 2950 forint) mellett szolgáltatott Sport1 csatornát.
- 12)
A Kábelszat Kft. által szolgáltatott programcsomagokban meglévő műsorok három műhold (Astra, Amos, Hotbird) egyidejű vételét, továbbá tetőantennát (M1, TV2, RTL Klub) tesznek szükségessé, azzal azonban, hogy a - folyamatosan növekvő számú - kódolt műsorok (Spektrum, National Geographic, Romantika, stb.) vételére nincs mód. A három műholdvevőből és tetőantennából álló rendszer kialakításához szükséges technikai eszközök (parabola tükrök, vevőfejek, beltéri egységek, tetőantenna) és a szerelés költségei együttesen százezer forint körüli összeget tesznek ki, azzal azonban, hogy a beltéri egységből annyi szükséges, ahány televízió készüléket külön-külön üzemeltetni kíván az adott háztartás.
III.
A Kábelszat Kft. álláspontja
- 13)
A Kábelszat Kft. elsődlegesen kérte az eljárás megszüntetését jogsértés hiányában az alábbiakra tekintettel.
-
- 1.
Díjai alacsonyabbak, mint a legnagyobb magyarországi kábeltelevíziós szolgáltató, UPC Magyarország Kft. Veszprémben alkalmazott díjai.
- 1.
-
- 2.
A Kábelszat Kft. által elért nyereség mértékének megítélésekor nem hagyható(k) figyelmen kívül a következők:
- 2.
-
-
- a)
a kábeltelevíziós hálózatoknak a fejlettebb technika megjelenéséből adódó erkölcsi avulása gyorsabb, mint az amortizáció számításánál a pénzügyi szabályok alapján figyelembeveendő 12,5 év;
- a)
-
-
-
- b)
2003. évre előre nem tervezett költségként jelentkeznek az ÉDÁSZ Rt-től bérelt oszlopokért fizetendő díjak;
- b)
-
-
-
- c)
a vállalkozásnak a takarékos gazdálkodásból fakadó viszonylag alacsony költségei (kevés alkalmazott, olcsóbb hazai alkatrészek felhasználása, a felügyelőbizottság tagjai az elnök kivételével díjazás nélkül látják el a feladatot).
- c)
-
-
- 3.
Az elért nyereséget a Kábelszat Kft. folyamatosan "visszaforgatva" a hálózatok korszerűsítésére, átépítésére fordítja, vagyis az a fogyasztók érdekeit szolgálja.
- 3.
- 14)
A jogsértés megállapítása esetére - másodlagosan - a bírság összegének megállapításakor kérte figyelembevenni a 13) pontban említett körülményeket; továbbá a jogsérelem súlya tekintetében azt, hogy a kifogásolt magatartása nem veszélyeztette a gazdasági versenyt.
IV.
A gazdasági erőfölény
- 15)
A Tpvt. 22. § értelmében gazdasági erőfölényben van az érintett piacon (Tpvt. 14. §) az, aki gazdasági tevékenységét a piac többi résztvevőjétől nagymértékben függetlenül folytathatja, anélkül, hogy piaci magatartásának meghatározásakor érdemben tekintettel kellene lennie versenytársainak, szállítóinak, vevőinek és más üzletfeleinek vele kapcsolatos piaci magatartására. A Tpvt. 22. § (2) bekezdése szerint a gazdasági erőfölény megítéléséhez vizsgálni kell - egyebek mellett - az érintett piacra való belépés feltételeit, a vállalkozás vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetét, továbbá az érintett piac szerkezetét és a piaci részesedések arányát.
- 16)
A Tpvt. 14. § (1) bekezdése értelmében az érintett piacot a megállapodás tárgyát alkotó áru és a földrajzi terület figyelembevételével kell meghatározni úgy, hogy a megállapodás tárgyát képező árun túlmenően az azt ésszerűen helyettesítő árukat is figyelembe kell venni. Azt, hogy a konkrét megállapodás tárgyát képező árut, mely más áruk képesek ésszerűen helyettesíteni, a felhasználási célra, az árra, a minőségre és a teljesítés feltételeire tekintettel kell megítélni (Tpvt. 14. § (2) bekezdés). A Tpvt. 14. § (3) bekezdése szerint földrajzi területnek az a terület tekinthető, melyen kívül a fogyasztó nem, vagy csak számottevően kedvezőtlenebb feltételekkel tudja az árut beszerezni.
- 17)
A Versenytanács álláspontja szerint a kábeltelevíziós szolgáltatásának az egyéb műsorvételi lehetőségek (tető- vagy szobaantenna, műholdvevő, UPC Direct, illetve ezek bármilyen kombinációja) - a felhasználási cél azonossága ellenére - nem ésszerű helyettesítői, mert:
-
- -
a tető (szoba) antenna csak minimális programválasztékot képes biztosítani a kábeltelevíziós szolgáltatáshoz képest;
- -
-
- -
a UPC Direct a tetőantennával történő kombináció esetén képes ugyan a kábeltelevíziós szolgáltatással azonos programválasztékot biztosítani, annak havi előfizetési díja azonban egyrészt lényegesen magasabb, mint a kábeltelevíziós szolgáltatásé, másrészt valamennyi, a háztartásban üzemeltetett készülék után fizetni kell;
- -
-
- -
a műholdvevő(k) és a tetőantenna kombinációja egyrészt nem képes biztosítani a kábeltelevízió által nyújtott teljes műsor választékot (kódolt műsorok), másrészt az azt megközelítő programválaszték is csak bonyolult technikai megoldások és jelentős egyszeri beruházási költség mellett valósítható meg.
- -
- 18)
Mindezek alapján a Versenytanács érintett árupiacként (ésszerű helyettesítő áru hiányában) a kábeltelevíziós szolgáltatást tekintette. Az érintett földrajzi piacoknak pedig - tekintettel arra, hogy a kábeltelevíziós szolgáltatás az igénybevétel szempontjából lakóhelyhez kötött - a Kábelszat Kft. szolgáltatási területei minősülnek.
- 19)
A 17-18) pont szerint meghatározott érintett piacok egyikén sincs jelen másik kábeltelevíziós vállalkozás, amely képes lenne érdemben befolyást gyakorolni a Kábelszat Kft. piaci magatartására. Ezért figyelembevéve azt is, hogy a piacralépési korlátokra tekintettel (lásd 8. pont) a lehetséges verseny hatásával sem kellett számolnia - a Versenytanács álláspontja szerint a Kábelszat Kft. a vizsgált időszakban gazdasági erőfölényes helyzetben volt.
V.
A szolgáltatási díjak megítélésének általános szempontjai
- 20)
A Tpvt. 21. § a) pontja értelmében tilos a gazdasági erőfölénnyel visszaélve tisztességtelenül eladási árakat megállapítani. Tisztességtelenül megállapított eladási ár (díj) alatt a Tpvt. alkalmazásában a túlzottan magas eladási árat kell érteni. A Versenytanács kialakult gyakorlata szerint az ár akkor minősül túlzottan magasnak, ha meghaladja a vállalkozás gazdaságilag indokolt költségei és a befektetéssel arányban álló hozam (a továbbiakban: normatív nyereség) összegét. Más szavakkal: az ár akkor túlzottan magas, ha az abban foglalt nyereség meghaladja a normatív mértéket.
- 21)
A több hálózatot üzemeltető és azokon több programcsomagot szolgáltató vállalkozás esetében a költségek és a nyereség általában még hozzávetőleges pontossággal sem határozható meg hálózatonként, illetve programcsomagonként, ezért általános esetben az vizsgálandó, hogy a vállalkozás díjai összességében túlzottan magasak-e.
- 22)
A gazdaságilag indokolt költségek tekintetében a Versenytanács abból indul ki, hogy:
-
- a)
a műsorköltség a kábeltelevíziós vállalkozás számára objektív adottságként jelentkezik, ezért annak tényleges mértéke egyben gazdaságilag indokoltnak is minősül (ez alól kivételt képezhet - és külön vizsgálandó -, ha a vállalkozás jelentős műsorköltség-növekedéssel járó programcsomag-módosítást hajtott végre),
- a)
-
- b)
a nettó díjak műsorköltség feletti része (a továbbiakban: korrigált nettó díj) - a vállalkozás azt megalapozottan cáfoló számításai hiányában - gazdaságilag indokoltan nem emelkedhet az előző évi inflációnál nagyobb mértékben, annak mértékében viszont gazdaságilag indokoltnak minősül (a díjakban kizárólag a gazdaságilag indokolt költségek térülhetnek meg, ezért az előző évi gazdaságilag indokolatlannak minősülő költségekkel a vállalkozás előző évi mérlegében kimutatott költségeket csökkenteni kell, továbbá az sem zárható ki, hogy valamely költség nem jelenik meg a mérlegben, ebben az esetben a kimutatott költségek növelhetők).
- b)
- 23)
Mindezek alapján annak vizsgálata, hogy a vállalkozás egészére nézve a díjemelés következtében kialakult díjak összességében túlzottan magasnak minősülnek-e, az alábbi lépésekből áll:
-
- a)
A korrigált nettó díjak előző évhez képesti átlagos emelkedésének meghatározása.
- a)
-
- b)
Az a) pont szerinti átlagos díjemelkedés és az előző évi infláció összevetése: ha a korrigált nettó díjak előző évhez képesti növekedése nem haladja meg az előző évi infláció mértékét, akkor a díjemelés következtében kialakult díjak összességében nem minősülnek túlzottan magasnak.
- b)
-
- c)
Az inflációt meghaladó átlagos díjemelés esetén, ha a korrigált nettó díjak infláció feletti emelése:
- c)
-
-
- a)
kisebb, mint amennyivel a vállalkozás előző évi befektetés arányos nyeresége alatta maradt a normatív nyereség mértéknek, akkor valószínűsíthető, hogy a vizsgált díjemelés következtében nem alakul ki a normatívát meghaladó nyereség, vagyis a díjak sem tekinthetők összességében túlzottan magasnak,
- a)
-
-
-
- b)
nagyobb, mint amennyivel az előző évi befektetés arányos nyereség alatta marad a normatív mértéknek (vagy az előző évi nyereség meghaladta a normatív mértéket), akkor a díjemelés következtében valószínűsíthetően a normatív mértéket meghaladó nyereség alakul ki, vagyis a díjak összességében túlzottan magasnak minősülnek.
- b)
-
- 24)
A befektetés arányos nyereség meghatározásánál a Versenytanács - a vállalkozás arra vonatkozó megalapozott számításai hiányában - a vállalkozás előző évi mérlegadataiból indul ki: befektetési összegként a vállalkozás összes forrását (eszközét), nyereségként pedig az üzemi tevékenység eredményét figyelembevéve. Ez a mutató - befektetésként kezelve az idegen tőkét, továbbá figyelmen kívül hagyva annak kamatköltségét - nem torzul az esetlegesen gazdaságilag nem reális feltételek mellett felvett hitelek (pl. a piaci kamatlábnál alacsonyabb kamatozású tulajdonosi hitelek) következtében. Megjegyzi a Versenytanács, hogy az összes eszköz (forrás) arányában számított üzemi eredmény a befektetés arányos nyereség alsó határát jelenti, mert abban a saját és az idegen tőkén kívül egyéb tételek is megjelenhetnek, ezért a díjak elemzésénél a Versenytanács figyelembeveszi a vállalat saját tőkéje és a hosszúlejáratú kötelezettségek összege alapján számított mutatót is.
- 25)
A normatív nyereség mértékére a kábeltelevíziós piac tekintetében - miután azon az ország egész területén gazdasági erőfölényben lévő vállalkozások tevékenykednek - nem állnak rendelkezésre tapasztalati adatok. Ezért a Versenytanács a normatív nyereség meghatározásakor az adott időszak nominális befektetési kamatlábából indul ki, növelve azt az ún. kockázati prémiummal, amely abból fakad, hogy a vállalkozásba történő tőkebefektetés nyilvánvalóan lényegesen nagyobb kockázattal jár, mint a tőke bankban történő elhelyezése.
- 26)
Felhívja a Versenytanács a figyelmet, hogy a 23-25. pontokban részletezett számítási módszer akkor alkalmazható, ha a vállalkozás a kábeltelevíziós szolgáltatás mellett nem végez érzékelhető (pl. 10 % feletti) mértékben egyéb tevékenységet, és így a vállalkozás egészére számított befektetés arányos nyereség nem térhet el érdemben a kábeltelevíziós szolgáltatás befektetés arányos nyereségétől. Ellenkező esetben szükséges lehet a nyereség, valamint a befektetés tevékenységek közötti megosztása.
- 27)
Megjegyzi a Versenytanács azt is, hogy a költségeken és a nyereségen alapuló árvizsgálat nem ellentmondásmentes. Egy vállalkozásnak a normatívnál magasabb nyeresége ugyanis nem feltétlenül jelenti azt, hogy árai túlzottan magasak, annak forrása lehet a vállalkozás átlagosnál hatékonyabb gazdálkodása is. Mindez más összefüggésben azt is jelenti, hogy a rendszeres költség-nyereség alapú árvizsgálat veszélyeztetheti a vállalkozásnak a költségtakarékosságon alapuló hatékonyságnövelésben való érdekeltségét. Ezért nem önmagában a magas nyereség, hanem a magas nyereséget tartalmazó díjak további túlzott emeléséből származó nyereségnövekedés ütközik a Tpvt. 21. § a) pontjába. Ennek megfelelően, ha a vállalkozás által végrehajtott díjemelés nem haladja meg a gazdaságilag indokolt költségek növekedését (adott esetben a korrigált nettó díjak átlagos emelkedése az inflációt), akkor a díjak abban az esetben sem minősülnek túlzottan magasnak, ha az előző évi befektetés arányos nyereség alapján a díjemelést követően is a normatívnál nagyobb nyereség valószínűsíthető (lásd 23.b. pont). Indokolt esetben természetesen az előző évi díjak is vizsgálhatók az előzőekben részletezettek szerint.
- 28)
Utal a Versenytanács arra is, hogy a díjak előzőekben részletezettek szerinti vizsgálata - több ponton is - a gazdaságot általában jellemző feltételekből (pl. infláció) indul ki. Ezért a vállalkozásnak lehetősége van, hogy megalapozott számításokkal igazolja, hogy a díjait meghatározó feltételek az előzőektől eltérnek. Ennek hiányában a Versenytanács az előzőekben részletezettek szerint vizsgálja a díjakat.
VI.
A Kábelszat Kft. 2003. évi díjai
A programcsomag változás és a díjak összefüggései
- 29)
A 2003. évi díjak versenyjogi értékelését megelőzően a Versenytanács vizsgálta a HírTV programcsomagokba történt felvételének módját.
- 30)
A kábeltelevíziós szolgáltatók a rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (a továbbiakban: Médiatörvény) 120. § (1) bekezdése értelmében a díjazás összegére tekintettel eltérő műsorcsomagokat alakíthatnak ki. A műsorcsomagok kialakításának módjával, illetve kötelező tartalmával kapcsolatban a Médiatörvény 117. § (1) bekezdésében írt rendelkezésen (mely szerint a szolgáltatók a közszolgálati műsorszolgáltató valamennyi műsorát kötelesek alapszolgáltatásként elosztani), illetve a 118. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezésen (miszerint a műsorelosztókat szerződéskötési kötelezettség terheli a helyi műsorszolgáltatók szerződéses ajánlatára) túl nincs további kötelező rendelkezés. Ez a szabályozás értelemszerűen nem zárja ki ugyanakkor, hogy a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálja a programcsomagok összetételét - mint az áru értékesítésével összefüggő piaci magatartást - abból a szempontból, hogy az sérti-e a Tpvt. rendelkezéseit.
- 31)
A programcsomag kialakítás (változtatás) versenyjogi értékelésekor:
-
- -
egyrészt figyelemmel kell lenni arra, hogy a jelenleg kialakult piaci szokások szerint a kábeltelevíziós vállalkozások az egyes televíziós műsorokat programcsomagokban kínálják, és ezért a fogyasztók számára jelentőséggel bír, hogy egy adott programcsomagban milyen konkrét programok jelennek meg,
- -
-
- -
másrészt viszont tekintettel kell lenni arra is, hogy a fogyasztói igények heterogének, s így az egyes előfizetői csoportok (sőt az előfizető családok egyes tagjai) más-más programokat preferálnak, s a szolgáltatóknak ezen differenciált igényeket figyelembevéve kell műsorkínálatukat kialakítani.
- -
- 32)
Mindezek alapján a Versenytanács vizsgálhatja azt, hogy egy kábeltelevíziós vállalkozás milyen módon kapcsolja össze az egyes programokat programcsomagokká, nevezetesen azt, hogy a programcsomagok kialakítása, illetve átalakítása önkényesen vagy a fogyasztók igényeihez igazodóan történik-e. Mindez értelemszerűen nem jelenti azt, hogy a Gazdasági Versenyhivatal olymértékben beleszólhatna a kábeltelevíziós vállalkozások üzletpolitikájába, hogy meghatározza a programcsomagok összetételét. Az azonban vizsgálható, hogy a vállalkozás milyen módon veszi figyelembe az előfizetőknek az egyes műsorok iránti igényeit, illetve adott konkrét műsorelhelyezés minősíthető olyannak, amely indokolatlan előnyt jelent a vállalkozásnak, illetve indokolatlanul hátrányos a fogyasztóknak. Egy olyan új csatorna esetében, melynek beállítása valamely programcsomagba érezhető többletköltséggel jár a fogyasztók számára, a vállalkozástól elvárható annak ismerete, hogy annak tartalma a fogyasztók mekkora hányadának érdeklődésére tarthat számot. Nagy valószínűséggel ugyanis vannak olyan előfizetők, akik az új műsorokat nem igénylik, s így annak ellenére kényszerülnek magasabb díjat fizetni, hogy a nyújtott többletszolgáltatás számukra nem jelent többlet használati értéket, ami a Tpvt. 21. § a) pontjába ütköző hátrányos feltétel elfogadásának kikényszerítését jelentheti. Ezért a Versenytanács álláspontja szerint a vállalkozásnak célszerű olyan kapcsolatot kialakítani előfizetőivel, hogy valamely, jelentős többletköltséggel járó műsor programcsomag(ok)ba történő felvételekor biztosítva legyen az előfizetői érdekek figyelembevételének lehetősége, oly módon, hogy a programcsomagok átalakítása előtt megfelelő határidő mellett - igazolhatóan és az átalakítás díjkihatásaival együtt - közli az átalakításra vonatkozó elképzeléseit a fogyasztókkal. Ebben az esetben ugyanis az előfizetők többsége felszólamlásának hiányában jogszerűen valósíthatja meg a programcsomag átalakítását.
- 33)
A Kábelszat Kft. a 32) pont szerinti feltételeknek megfelelően járt el a HírTV programcsomagokba történő elhelyezésekor, továbbá annak 50 forint körüli műsorköltsége sem jelent olyan mértékű költségnövekedést, ami alapot adna jogsértés megállapítására.
- 34)
Az a körülmény, hogy a Kábelszat Kft. a HírTV programcsomagba történő elhelyezésével nem élt vissza gazdasági erőfölényével egyben azt is jelenti, hogy annak műsorköltsége gazdaságilag indokolt költségnek minősül.
A Kábelszat 2003. évi átlagos díjemelésének értékelése
- 35)
A 2003. év januári és áprilisi díjemelések révén a Kábelszat Kft. átlagos korrigált nettó díjai - az 1. táblázatban foglalt adatok alapján - 2003. év egészét tekintve átlagosan 14,6 százalékkal növekedtek a 2002. évi szinthez képest (részletesen lásd 1. melléklet).
- 36)
A korrigált nettó díjak 14,6 százalékos átlagos emelkedése meghaladja a 2002. évi infláció (5,3 százalék) mértékét, ezért a 23.b. pont alapján nem zárható ki az, hogy a Kábelszat Kft. előfizetési díjai túlzottan magasak.
- 37)
A Kábelszat Kft. 2002. évvégi 35,4 százalékos eszközarányos üzemi eredménye (számítását lásd a 2. táblázat adatai alapján a 2. melléklet 1. pontjában) a Versenytanács álláspontja szerint meghaladja a normatív nyereség mértékét, vagyis a 23.c. pont alapján sem zárható ki, hogy az előfizetési díjak tisztességtelenül kerültek megállapításra.
- 38)
Az előzőek megállapításához a Versenytanács szükségtelennek tartotta a 23.c. pontban említett normatív nyereség egyértelmű meghatározását, mert az 24. pontban foglaltak alapján a Kábelszat Kft. befektetés arányos nyeresége alsó határának tekinthető - a 2002. évi üzemi eredmény és a 2002. évi (évvégi) összes eszköz hányadosa alapján számított (lásd 2. melléklet 1. pont) - 35,4 százalék a Versenytanács álláspontja szerint lényegesen magasabb, mint 23.c. pont szerinti normatív mérték. A 35,4 százalék ugyanis jelentősen nagyobb mértékben haladja meg - a befektetés hozamaként minimálisan elvárható - befektetési kamatlábak (a vizsgált időszakban legfeljebb 10 százalékos) mértékét, mint amennyit a kábeltelevíziós vállalkozásba történő befektetés kockázata (a Versenytanács álláspontja szerint legfeljebb 5 százalék) indokolna.
- 39)
A Versenytanács - a Kábelszat Kft. védekezésére is tekintettel (lásd 13.3. pont) - vizsgálta azt is, hogy a Kábelszat 2003. évi beruházásai miként hatnak a vállalkozás befektetés arányos nyereségére. Ezzel összefüggésben a Versenytanács abból indult ki, hogy a megvalósítani tervezett beruházások pénzügyi forrásának megteremtése nem jelentheti jogszerű alapját a díjak emelésének. A beruházásokhoz kapcsolódóan ugyanakkor jogszerűen jelenhet meg a díjakban:
-
- -
egyrészt a beruházott eszközök amortizációja, mint többletköltség;
- -
-
- -
másrészt a beruházás érdekében befektetett tőke után járó normatív hozam, mint jogszerű többletnyereség.
- -
- 40)
A Kábelszat Kft-nek a vizsgálat tárgyát képező hálózatokon 2003. évben végrehajtani tervezett ... millió forintos beruházása mellett - az eszközök tízéves leírását feltételezve - a vállalkozás 2003. évi eszközarányos üzemi eredményének alsó határa (lásd 32.a. pont) ... százalékban valószínűsíthető, a saját tőke és a hosszúlejáratú kötelezettségek összegéhez viszonyítva pedig ... százalék lenne (részletesen lásd 2. melléklet 3. és 5. pont).
- 41)
A Versenytanács álláspontja szerint az alsó határnak tekinthető 42,4 százalék is olyan jelentős (mértékben) haladja meg a reálisan szóbajöhető normatív nyereség mértékét, ami alapján a Kábelszat Kft. díjai a 2003. évi beruházások figyelembevétele mellett is összességében túlzottan magasnak minősülnek.
- 42)
A Versenytanács nem vitatja a Kábelszat Kft. azon hivatkozását (lásd 13.2. pont), hogy előfizetési díjai alacsonyabbak, mint a legnagyobb hazai kábeltelevíziós vállalkozás, a UPC Magyarország Kft. által - a szolgáltatási területeihez legközelebb eső nagyvárosban (Veszprém) - érvényesített díjak. A Versenytanács álláspontja szerint azonban ez önmagában nem ad alapot a Kábelszat Kft. számára arra, hogy a normatív mértéknél lényegesen magasabb nyereséget tartalmazó díjait az inflációnál nagyobb mértékben emelje. A UPC Magyarország Kft. ugyanis szintén gazdasági erőfölényes helyzetben van, vagyis díjai nem versenykörülmények között alakulnak ki.
- 43)
Miként a Versenytanács már utalt is rá (lásd 28. pont) a vállalkozásnak lehetősége van számításokkal igazolni, hogy gazdaságilag indokolt költségei (illetve azok emelkedése) alapján díjai nem tekinthetők túlzottan magasnak. Ehhez azonban a költségek teljes körét felölelő, megalapozott számításokra van szükség. Ezért a Versenytanács, bár elvileg nem vitatja a Kábelszat Kft. által az erkölcsi avulással kapcsolatosan kifejtetteket (lásd 13.2.a. pont), konkrét számítások hiányában azt nem tartotta figyelembevehetőnek. A 2003. évi előre nem tervezett költségek (lásd 13.2.b. pont) az előzőek mellett "nem ismertségükből" fakadóan sem lehettek volna figyelembevehetők a 2003. évi díjemeléskor, ami értelemszerűen nem zárja ki, hogy azokat a Kábelszat Kft. felmérésüket követően - a gazdaságilag indokolt mértékben - érvényesítse díjaiban.
- 44)
A Kábelszat Kft-nek a viszonylag alacsony költségeire történő hivatkozásával (lásd 13.2.c. pont) összefüggésben a Versenytanács utal a 27. pontban kifejtettekre. Nevezetesen arra, hogy nem önmagában a magas nyereség, hanem a magas nyereséget tartalmazó díjak további túlzott emeléséből származó nyereségnövekedés minősül jogsértőnek. Vagyis: a Kábelszat Kft. viszonylag alacsony költségekre történt hivatkozását a Versenytanács lényegében frigyelembevette azáltal, hogy a 2002. évi magas nyereséget tartalmazó díjakat nem kifogásolta, továbbá értelemszerűen nem esik majd kifogás alá, ha a Kábelszat Kft. 2003. évi nyeresége az inflációnál alacsonyabb költségemelkedés miatt növekedne. A viszonylag alacsony költségek azonban nem változtatnak azon a tényen, hogy a Kábelszat Kft. 2003. évi díjait a költségváltozások által indokoltnál nagyobb mértékben emelve tovább növelte nyereségét.
- 45)
Mindezek alapján a Versenytanács - vizsgálói indítvánnyal egyező - előzetes álláspontja szerint a Kábelszat Kft. 2003. évi díjemelései - a vállalkozás egészét tekintve - a Tpvt. 21. § a) pontjába ütközőnek minősülnek, azáltal, hogy a Kábelszat Kft. anélkül emelte költségei gazdaságilag indokolt növekedésénél nagyobb mértékben előfizetési díjait, hogy a díjait megalapozó számításokat készített volna.
Az egyes szolgáltatási területek díjainak értékelése
- 46)
A Kábelszat Kft. 2003. évi korrigált nettó díjait az egyes szolgáltatási területeken eltérő mértékben emelte, és az emelt díjak is kisebb-nagyobb mértékben eltérnek egymástól. A Versenytanács ezért vizsgálta, hogy a Kábelszat Kft. ezen magatartása sérti-e a Tpvt. 21. § g) pontját, mely szerint tilos azonos értékű vagy jellegű ügyletek esetén az üzletfeleket indokolatlanul megkülönböztetni, ideértve olyan árak alkalmazását, amelyek egyes üzletfeleknek indokolatlan hátrányt okoznak a versenyben.
- 47)
A Kábelszat Kft. egyes területeken alkalmazott eltérő korrigált nettó díjai mögött értelemszerűen meghúzódhatnak az egyes területek eltérő költségei is, s ha a díjak ezekkel összhangban állóan térnek el egymástól, akkor az önmagában kizárná a jogsértés lehetőségét. A Versenytanács azonban szükségtelennek tartotta az egyes hálózatok - egyébként is csak nagy hibahatárral számszerűsíthető - költségeinek vizsgálatát, mert a Tpvt. 21. § g) pontjának tényállási eleme az, hogy a megkülönböztetésnek egyes üzletfeleknek versenyhátrányt kell okoznia. Márpedig a kábeltelevíziós szolgáltatást igénybevevő (végső) fogyasztók esetében a "versenyhátrány" fogalom nem értelmezhető. Ezért a Versenytanács álláspontja szerint önmagában nem minősül gazdasági erőfölénnyel való visszaélésnek, ha a Kábelszat Kft. az összességében nem túlzottan magas nyereséget biztosító díjain belül egyik vagy másik szolgáltatási területén esetlegesen az átlagosnál magasabb nyereséget ér el.
- 48)
Az átlagosan nem túlzottan magas díjszint mellett is megvalósíthat ugyanakkor gazdasági erőfölénnyel való visszaélést a vállalkozás, ha azokon a területeken, ahol vannak (lehetnek) versenytársai túlzottan alacsony díjakat érvényesít, és az abból fakadó veszteségeit a többi területen alkalmazott díjak (kereszt)finanszírozzák. Ez függetlenül attól, hogy beleütközik-e a Tpvt. 21. § h) pontjába (mely szerint tilos a versenytársak piacról való kiszorítására, vagy piacralépésük akadályozására alkalmas, nem a versenytársakéhoz viszonyított nagyobb hatékonyságon alapuló túlzottan alacsony árakat alkalmazni), sértheti a Tpvt. 21. § a) pontját, mert ezek a veszteségek a többi területen - mint gazdaságilag indokolatlan költségek - jelentkeznek, és túlzottan magas díjakhoz vezethetnek. A Kábelszat Kft-nek azonban egyik településen sincs versenytársa, így díjai a fenti összefüggésben nem sérthetik a Tpvt. rendelkezéseit.
VII.
Jogkövetkezmények
- 49)
A Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés d) pontja alapján megállapította, hogy a Kábelszat Kft. 2003. évi előfizetési díjainak emelésével jogsértést követett el. A jogsértést - a 45. pontban részletezettek szerint - a Kábelszat Kft. a díjak megalapozatlan emelésével követte el, amiből adódóan a Gazdasági Versenyhivatal a versenyfelügyeleti eljárásban nem állapított meg a Kábelszat Kft. által jogszerűen érvényesíthető legmagasabb díjakat. Ezért a Versenytanács az adott esetben nem alkalmazta a Tpvt. 77. § (1) bekezdés e) és f) pontja szerinti jogkövetkezményeket (a törvénybe ütköző állapot megszüntetésének elrendelése, illetve a törvénybe ütköző magatartás további folytatásának megtiltása), vagyis nem írta elő a tisztességtelenül megállapítottnak minősített előfizetési díjak meghatározott szintre történő csökkentését. Ha azonban a Kábelszat Kft. a jövőben az előfizetési díjak kialakításakor figyelmen kívül hagyja a határozatban foglaltakat - vagyis díjait a normatív mértéket jelentősen meghaladó befektetés arányos nyeresége ellenére az inflációnál nagyobb mértékben emeli -, akkor a versenyfelügyeleti eljárás megismételhető, és a Tpvt. 78. § (2) bekezdése alapján a törvénybe ütköző magatartás esetleges ismételt tanúsítását a bírságkiszabásánál súlyosító körülményként fogja figyelembevenni a Versenytanács.
A bírság
- 50)
A Tpvt. 78. § (1) bekezdése szerint a Versenytanács bírságot szabhat ki azzal szemben, aki a törvény rendelkezéseit megsérti. A bírság összege legfeljebb a vállalkozás előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet. A (2) bekezdés értelmében a bírság összegét az eset összes körülményeire - így különösen a jogsérelem súlyára, a jogsértő állapot időtartamára, a jogsértéssel elért előnyre, a jogsértő felek piaci helyzetére, a magatartás felróhatóságára, az eljárást segítő együttműködő magatartására, a törvénybe ütköző magatartás ismételt tanúsítására - tekintettel kell meghatározni. A jogsérelem súlyát különösen a gazdasági verseny veszélyeztetettségének foka, a fogyasztói érdekek sérelmének köre, kiterjedtsége alapozhatja meg.
- 51)
A bírság összegének konkrét meghatározásakor gazdasági erőfölénnyel való visszaélés esetén a Versenytanács - kialakult gyakorlata szerint - a 3. mellékletben foglaltak szerint veszi figyelembe az előzőekben részletezett szempontokat.
- 52)
A jogsérelem súlya (lásd 3. melléklet A. pont) tekintetében a Versenytanács abból indult ki, hogy a Kábelszat Kft-nek szolgáltatási területein nincs versenytársa és a piac megtámadhatósága is erősen korlátozott. Ebből következőleg a verseny veszélyeztetettsége - miként arra a Kábelszat Kft. is hivatkozott (lásd 14. pont) - csekély, ugyanakkor a piaci hatás viszonylag jelentős. A kedvezőtlen piaci hatást mérséklő tényezőként vette ugyanakkor figyelembe a Versenytanács a Kábelszat Kft. által hivatkozott, a 13. pontban foglalt körülményeket. Mindezek alapján a Versenytanács a jogsérelem súlyát 18 pontra értékelte, mely egyben összpontszámnak is minősül, mert a Versenytanács a Kábelszat Kft. jogsértéshez való viszonyulása és egyéb szempontok (lásd 3. melléklet B. és C. pont) alapján sem talált pontszámmal értékelhető további körülményt.
- 53)
Mindezek alapján a bírság alapösszege a Kábelszat Kft-nek a kábeltelevíziós szolgáltatásból elért mintegy 110 millió forintos nettó árbevétele - mint a jogsértő magatartáshoz kapcsolódó (releváns) forgalom - figyelembevételével kerekítve 2 millió forintra adódott, mely összeg korrigálását (lásd 3. melléklet 1. ábra) a Versenytanács nem látta indokoltnak, mert:
-
- -
a jogsérelem csak egy évet (2003.) érintett;
- -
-
- -
a Kábelszat Kft. korábban nem követett el jogsértést;
- -
-
- -
a jogsértéssel elért előny nem számszerűsíthető; továbbá
- -
-
- -
a 2 millió forint nem haladja meg a Tpvt. 78. § (1) bekezdése alapján adódó törvényi maximumot (12 millió forint).
- -
VIII.
Eljárási kérdések
- 54)
A Versenytanács határozatát a Tpvt. 74. § alapján nyilvános tárgyaláson hozta meg.
- 55)
A Kábelszat Kft-t megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1) és (2) bekezdésén alapul.
1. melléklet
A korrigált nettó díjak átlagos változásának
meghatározása
IX.
Általános szempontok
- 1)
Az egyes hálózatok és azon belül programcsomagok korrigált nettó előfizetési díjai és előfizető számai alapján az alábbi mutatók számíthatók
-
- a)
Árindex (D)
- a)
ahol: d - az egyes hálózatok egyes programcsomagjainak nettó előfizetési díja
f - az egyes hálózatok egyes programcsomagjai előfizetőinek száma
(1) - a vizsgált év adata
(0) - az előző évi adat
-
- a)
Átlagár változás (D*)
- a)
- 2)
Az 1) pont szerinti mutatók közül "D" akkor alkalmazható (és alkalmazandó is), ha a vállalkozás által üzemeltetett hálózatok megegyeznek az előző évivel, és az egyes hálózatokon nyújtott programcsomagok száma, illetve jellege sem változott. Minden egyéb esetben D* alkalmazandó.
- 3)
Abban az esetben, ha - akár a vizsgált évben, akár az azt megelőző évben - nem (vagy nem csak) január hónapban változtak a díjak, akkor d(1) és d(0) értékeket az egyes éveken belül érvényesített különböző díjak súlyozott átlagaként kell meghatározni, súlyként:
-
- a)
D számítása esetén a hónapok számát;
- a)
-
- b)
D* számítása esetén az egyes hónapok előfizetői számát
- b)
figyelembevéve.
X.
A Kábelszat Kft. átlagos díjváltozása
- 4)
A Kábelszat Kft. esetében a vizsgálat 2003. januári és áprilisi áremelések idején a működtetett hálózatok és nyújtott programcsomagok száma (jellege) is megegyezett a 2002. évivel, ezért "D" alapján ítélhető meg az átlagos árváltozás.
- 5)
A Kábelszat Kft. 2002. évben Aszófőn, 2003. évben pedig valamennyi hálózatán január mellett áprilisban is változtatta az előfizetési díjakat, ezért a 2002. és 2003. évi "d" értékeket a 3.a. pont szerint kell meghatározni. Így az 1. táblázat adatai alapján például
-
- -
Aszófő 2002. év esetében:
- -
-
- -
Aszófő 2003. év esetében:
- -
- 6)
A Kábelszat Kft. 5. pont szerint számított 2002. és 2003. évi nettó díjait és azok változását a Táblázat mutatja be.
Táblázat
A Kábelszat Kft. korrigált nettó díjainak változása
Település (programcsomag) |
Korrigált nettó díj |
||
2002. év d(0) |
|||
Balatonfüred
|
|
||
Tihany |
|
||
Aszófő |
|
||
Pécsely |
|
||
Átlag |
|
Megjegyzés: Az 1. táblázatbeli 2002. évi előfizető számok - f(0) - alapján számolva
2. melléklet
A befektetés arányos nyereség
meghatározása
- 1)
A 2002. évvégi tényleges befektetés arányos nyereség (Pt):
ahol: N - a 2002. évi üzemi eredmény
B - a 2002. évvégi összes eszköz
- 2)
A 2003. évi várható befektetés arányos nyereség (Pv) változatlan befektetést feltételezve:
ahol: A - 2002. évi nettó árbevétel
D - a korrigált nettó díjak 2003. évi átlagos emelkedése
I - a 2002. évi infláció
- 3)
A 2003. évi várható befektetés arányos nyereség a vállalkozás által 2003. évben végrehajtott beruházások figyelembevételével (Pk)
ahol: DB - a 2003. évi beruházás (befektetés)
a - a leírási kulcs
- 4)
Azon feltételezés mellett, hogy a befektetés a saját tőke és a hosszú távú kötelezettségek összegével egyezik meg B és DB értéke az alábbiak szerint alakul:
- 5)
A 4. pont szerint B és DB értékek mellett a befektetés arányos nyereség mértéke az alábbiak szerint alakul:
Pt = 43,9 %
Pv = 59,8 %
Pk = ... %
3. Melléklet
1. ábra: A bírságkiszámítás menete, az alapösszeget korrigáló lépések
Alapösszeg |
-> |
A jogsértés időtartamának figyelembe vétele |
-> |
Ismétlődés figyelembe vétele |
/ |
||||
|
|
Engedékenységi politika alkalmazása |
- |
A jogsértéssel elért előny figyelembe vétele |
2. ábra: Az alapösszeget meghatározó tényezők
A. A jogsérelem súlya |
|
A.a. A verseny veszélyeztetettsége |
max. 30 pont |
A jogsértés típusa (pl. kőkemény kartell vagy másfajta versenykorlátozás/kizsákmányolás) |
|
A verseny dimenzióinak érintettsége |
|
A.b. A jogsértés piaci hatása |
max. 30 pont |
A jogsértő piaci részesedése |
|
További szempontok: |
|
- A piac megtámadhatósága |
|
- Az érintett fogyasztói kör és a termék jellege |
|
- Piacra lépő, vagy már piacon lévő vállalkozás |
|
- Tovagyűrűző hatás más piacokra |
|
B. Viszonyulás a jogsértéshez |
max. 30 pont |
B.a. Szerepe a jogsértésben (szervező - kiszolgáltatott) |
|
B.b. Tevőleges jóvátétel |
|
B.c. Felróhatóság |
|
B.d. Külső és egyéb tényezők |
|
- korábbi GVH döntések hiánya vagy eltérő jellege |
|
- állami ráhatás |
|
C. Egyéb szempontok |
max. 10 pont |
Mindösszesen |
max. 100 pont |
Alapösszeg= releváns forgalom ×
Budapest, 2003. december 9.