Nyomtatható verzió PDF formátumban
Vj-132/2003/37
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa
- -
Vadgazdasági Termékek és Szolgáltatások Terméktanács (Székesfehérvár) I. r.,
- -
A&SZ Vadhűtőház Rt. (Zalaegerszeg) II. r.,
- -
Fiwi-Hűt Kft. (Tata) III. r.,
- -
Keletvad Kft. (Újfehértó) IV.r.,
- -
Klein Kereskedelmi Kft. (Budapest) V.r.,
- -
Mavad Rt. (Budapest) VI. r.,
- -
Mavad Vecsés Kft. (Vecsés) VII.r.,
- -
Müszi-Mix Kereskedelmi és Vadászatszervező Kft. (Makó) VIII. r.,
- -
Norden Kft. (Vecsés) IX.r.,
- -
Öreglaki Vadfeldolgozó Kft. (Öreglak) X. r.
- -
Vadex Mezőföldi Erdő- és Vadgazdálkodási Rt. (Székesfehérvár) XI. r.,
- -
Vadker Kft. (Egerbocs) XII. r.,
- -
Vaszkó Imre egyéni vállalkozó (Gyomaendrőd) XIII. r.
eljárás alá vont ellen versenykorlátozó megállapodás tilalma miatt indított eljárás során tartott nyilvános tárgyaláson meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács megállapítja, hogy az I. r. eljárás alá vont 2000. augusztus 28. és 2003. április 8. közötti, vadhúsfelvásárlási árakat meghatározó döntései a gazdasági verseny korlátozására alkalmasak.
Ezért vele szemben 80.000.000.- (azaz Nyolcvanmillió) Ft bírságot szab ki, amelyet a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül köteles megfizetni a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557. számú bírságbevételi számlájára.
A Versenytanács a II.-XIII. r. eljárás alá vont vállalkozással szemben az eljárást megszünteti.
E határozat ellen a kézhezvételtől számított 30 napon belül a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható, de a Fővárosi Bírósághoz címzett felülvizsgálat iránti keresetnek van helye.
Indoklás
A vizsgálat megindításának körülményei
A Gazdasági Versenyhivatal 2003. július 9. és október 9. között Vj-89/2003. szám alatt többszörösen kiterjesztett eljárást indított a Hunnia Kft. és társai ellen bérvadászati piaci versenyjogellenes ármeghatározás miatt, amelyben a Versenytanács 2004. december 9-én hozott határozatot. A határozatban - mások mellett - a Vadgazdasági Termékek és Szolgáltatások Terméktanács jogsértő magatartását is megállapította és vele szemben 150 millió Ft bírságot szabott ki.
Az eljárással részben párhuzamosan a Gazdasági Versenyhivatal a vadhúsfelvásárlási piacon is vélelmezett a gazdasági verseny korlátozására alkalmas ármegállapodást, ezért 2003. szeptember 12-én a jelen eljárást indította a Vadex Rt., a Mavad Rt., a Mavad-Vecsés Kft., a Keletvad Rt., a Müszi-Mix Kft., a Fiwi-Hűt Kft. ellen, amelyet utóbb kiterjesztett a Vadgazdasági Termékek és Szolgáltatások Terméktanács, majd 2004. január 30-án az A&SZ Rt., a Klein Kft., az Öreglaki Kft., a Norden Kft. és Vaszkó Imre egyéni vállalkozó ellen. (A Versenytanács a továbbiakban az eljárás alá vontakat vezérszavuk szerint jelöli.)
I.
A tényállás
A Versenytanács az ügyfelek előadása, az írásbeli bizonyítékok, a többször módosított 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 71. §-a és 72. § (1) bekezdés b) pontja nyomán készült kiegészített vizsgálati jelentés alapján a következő tényállást állapította meg:
A II. világháború előtt és után a magyarországi vadhúst közvetlenül hússzékeknek, éttermeknek, stb. értékesítették. A Mavad megalakulása után, a `30-as évek közepétől megindult a vadhúsexport is.
A `60-as években a földek államosítását és a külföldi keresletben rejlő nemzetgazdasági érdekek felismerését követően, nagy állami vadhúsfeldolgozó üzemeket hoztak létre, amelyek a vadbegyűjtéstől a feldolgozott vad külföldi értékesítéséig a részfeladatokat elvégezték.
A `80-as évek közepén szervezeti átalakulás indult meg, amely a privatizációval lezárult.
A magyarországi nagyvadak (gím, dám, őz, muflon, vaddisznó) és apróvadak (fácán, vadkacsa és liba, stb.) állománya a nemzeti vagyon része. A vadonélő állatok elejtésére vagy elfogására irányuló tevékenység a vadászat, amellyel összefüggő előírásokat a vad védelméről, a vadgazdálkodásról szóló módosított 1996. évi LV. törvény tartalmazza. A hazai vadászati piac szerkezetét az alábbi ábra mutatja, amelyet a Versenytanács a Vj-89/2003/58. számú határozatban is szemléltetett.
A magyarországi piacszerkezet
A piacszerkezetből megállapítható, hogy a vadászati piac két nagy egysége a vadászat és a vadhúsfelvásárlás, amelyek szorosan összefüggnek egymással. A vadászat ellenértékhez kötött, függetlenül attól, hogy a mintegy 1168-95 vadászati jogosult maga vadászik-e, vendégvadászt fogad-e vagy bérvadásztatás útján maga vagy közvetítő bevonásával szerez-e vadászt a területén lévő vad elejtésére. Az ellenérték fejében a vadászati jogosultat, illetve a vadászt nagyvadak esetében csak a kilőtt vad minőségét igazoló, súly és méret szerinti trófea (agancs, agyar, stb.), míg az apróvadak darab szerint illeti. Ebből következően a trófea megszerzésétől meg kell különböztetni a szőrben, bőrben lőtt nagyvad trófeának nem minősülő vadtest részeinek ellenérték fejében történő, illetve az apróvadak elvitellel kifejezett megszerzését.
A vadtesttel a vadászati jogosult vadgazda rendelkezik és jogszerűen a felvásárlási rendszerben adhatja el. Maga a vadász is megszerezheti a trófeán túlmenően a vadtestet, de ez esetben a felvásárlási áraknál magasabb vadászati árjegyzéken jogosult a vételre.
A feldolgozatlan vadhús kínálatát a vadászat biztosítja, amelynek elsődleges célja a trófea megszerzése, s nem a vadhúsnyerés. Ettől megkülönböztetendő a nagyvadállomány kilövési terv alapján történő gyérítése, amely vadgazdálkodási okokra vezethető vissza.
Amíg a szőrös, bőrös vadból végfelhasználásra alkalmas élelmiszer vagy ipari termék alapanyag lesz, költségekkel járó feldolgozási folyamaton esik át. Egyes részfeladatok végzése elmarad, amennyiben a vad illegális értékesítési csatornákba kerül.
A minőség biztosítása érdekében az elejtést követően, a vadtestet először szakszerűen kezelni és az időjárástól függően haladéktalanul a vadbegyűjtő hűtőjébe vagy a vadfeldolgozó üzembe kell szállítani.
A forgalmazó, a feldolgozó (együttesen felvásárló) számára az eljárásban érintett szőrös, bőrös nagyvadakért a termelő-vadászati jogosultaknak kifizetett felvásárlási összegen felül költségként merül fel a felvásárlási rendszerben:
- -
a felvásárló helyek üzemeltetése,
- -
a feldolgozóba történő beszállítás,
- -
az állategészségügyi vizsgálati díjak befizetése,
- -
az egyes vadfajoknál eltérő hasznos húskihozatal, (például szarvas 59-61 %, vaddisznó 36-39 %)
- -
a feldolgozás költségei,
- -
a külföldi értékesítésre szánt készletek finanszírozási költségei.
A vadhús felvásárlási piac szereplői
Elvileg az 1168-95 vadászati jogosult termelő kínálja vadhúsfelvásárlásra a szőrben, bőrben elejtett vadat. Közülük a legjelentősebbek az erdőgazdaságok, amelyeknek vannak saját hűtőházaik is. Sok helyen a felvásárlóval kötött megállapodás alapján a felvásárló telepít hűtőházat a termelőhöz. A legtöbb termelő csak egy felvásárlóval kerül szerződéses kapcsolatba.
A termelők közül 2003-ban 34-en voltak a Terméktanács tagjai. Tag például a Mecsek Erdészeti Rt. és a Gemenc Rt., amelyek a Terméktanács Vadhús árbizottságában is tagok.
Az ismeretlen számban lévő forgalmazók csak kereskedelmi tevékenységet végeznek, mert felvásárolják a szőrős, bőrös lőtt vadat és változatlan formában, azaz feldolgozatlanul továbbértékesítik a feldolgozóknak. Általában saját hűtőházhálózattal rendelkeznek, a termelőkkel fix partnerkapcsolataik vannak.
Az eljárás alá vont vállalkozások közül a Müszi-Mix, a Vadker és a Klein végez forgalmazói tevékenységet. Mindhárman a Terméktanács tagjai, de a Müszi-Mix a Vadhús árbizottság tagja is.
A feldolgozók azok a vállalkozások, amelyek feldolgozó üzemmel rendelkeznek, azaz képesek a szőrős, bőrös vadat végfogyasztásra alkalmas vadhússá feldolgozni. A feldolgozók nagyobb részben közvetlenül a termelőktől vásárolják a feldolgozatlan vadhúst, de a forgalmazóktól is vásárolnak; például a Norden csak forgalmazókon keresztül jut feldolgozatlan vadhúshoz.
A vizsgálati időszakban feldolgozó vállalkozás volt a Keletvad, a Mavad-Vecsés, az Öreglaki, a Norden,. a Vadex, az A&SZ és a Fiwi-Hűt. Valamennyien a Terméktanács feldolgozói szekciójának tagjai, a Vadex és a Mavad-Vecsés a Vadhús árbizottság tagja is.
A Terméktanács hét feldolgozó tagja képes az EU minőségi követelmények teljesítésére. Rajtuk kívül az országban további hét cég alkalmas ugyanilyen minőségű áru előállítására. Ismeretlen számban vannak azok a kisebb feldolgozók, amelyek e magasabb minőségi követelményeket nem elégítik ki.
Egyes vélemények szerint a feldolgozók vadhús feldolgozói kapacitása nincs megfelelően kihasználva (kb. 50 %), ezért a keresleti oldalon belül éles a verseny.
A felvásárló tevékenység nem tévesztendő össze a vadhúsértékesítéssel, amelyen túlnyomórészben a külföldre történő értékesítést kell érteni. A Terméktanács vadfeldolgozó tagjai - nyilatkozatuk szerint - 2003. elején még közel 100 %-ban végezték a vadhús értékesítését. Azidő óta a százalékos arány változására nincs adat.
A feldolgozott vadhús több, mint 80 %-át értékesítik külföldre. Ez kb. 4000 tonna feldolgozott vadnak felel meg, amit 7-8000 tonna szőrős, bőrös vadból állítanak elő. Ugyanakkor évente 12.000 tonna vadat lőnek ki. A különbözetként mutatkozó 4-5000 tonna lőtt vadat a fekete és a szürke gazdaságban értékesítik.
2001. óta az ágazat válsággal küszködik, amit a külpiaci árak csökkenése váltott ki, azzal együtt, hogy a költségek emelkednek.
A gazdasági visszaesés hatására a nyugati országokban csökkent a vadhúsfogyasztás, amellett, hogy a nyugati piacokon olcsó, jó minőségű ausztrál és új-zélandi versenytermék jelent meg.
A szőrős-bőrös nagyvad felvásárlási árát a külpiaci árból számolják vissza, maradék elv alapján, azaz a külpiaci árból levonják a forgalmazó, a feldolgozó költségét és hasznát, s ami marad, abból alakul a termelőknek kifizethető felvásárlási ár. Külpiaci információkkal elsősorban a feldolgozók rendelkeznek, hiszen ők végzik a külföldre történő értékesítést.
Az országos vadgazdálkodási adattárból ismert a teljes feldolgozatlan vadhús értékesítés bevétele vadászati évadonként, amit minden év március 1-től a következő év február utolsó napjáig számítanak.
2001-2002. 2001-2002. 3,04 Md Ft
2002-2003. 2002-2003. 2,63 Md Ft
2003-2004. 2003-2004. 1,94 Md Ft
Az adattári adatok a lőtt feldolgozatlan nagy és az apróvad együttesen számított értékesítését tartalmazzák. A 2003-2004. évi 1,9 milliárd Ft-ból kb. 1,7 milliárd Ft keletkezett a szőrős-bőrös nagyvad, míg a többi apróvad felvásárlásából.
Az 1,7 milliárd Ft felvásárlási piaci bevétel nem csupán a terméktanácsi tagok felvásárlási tevékenységéből eredt, hiszen rajtuk kívül vannak olyan felvásárlók az országban, akik nem a Terméktanács tagjai.
A tagok a nagyvad felvásárlási piac kb. 70 %-t képviselik, amely a Terméktanács becslése szerint 1 - 1,2 milliárd Ft-nak felelt meg 2003-2004. évben. Ebből az összegből kb. 300 millió Ft az elkobzási érték, amely kettős megítélésű: a termelők számára bevétel, míg a felvásárlók számára hasznosítható áruval nem fedezett kiadás.
2000. évre visszamenően az alábbi táblázat összesíti a nagyvadfelvásárlást.
2000-2001. |
2001-2002. |
2002-2003. |
2003-2004. |
|||||||||
Lőtt vad értékesítés felvásárlónak |
db |
kg |
átlag ár |
db |
kg |
átlag ár |
db |
kg |
átlag ár |
db |
kg |
átlag ár |
Szarvas |
26500 |
2093795 |
410 |
31869 |
2390482 |
400 |
35820 |
2654796 |
360 |
43949 |
2995023 |
250 |
Őz |
38908 |
558937 |
820 |
44923 |
649247 |
870 |
52166 |
738234 |
870 |
58256 |
806367 |
600 |
Vaddiszno |
47192 |
2764356 |
270 |
60810 |
3449139 |
270 |
60094 |
3417376 |
245 |
61226 |
3152746 |
170 |
Mufflon |
1652 |
29097 |
270 |
1871 |
32533 |
270 |
2370 |
42811 |
270 |
2623 |
44464 |
200 |
Vadászati bevételek lőtt vadból |
2548700000 |
3040304000 |
2632691000 |
1941704000 |
||||||||
Nagyvadból származó bevétel |
2071016600 |
2461089130 |
2446806230 |
1777435570 |
Nagyvad % a teljes bevételhez |
81,26% |
80,95% |
92,94% |
91,54% |
Kg/db |
Kg/db |
Kg/db |
Kg/db |
|
Szarvas |
79,01 |
75,01 |
74,11 |
68,15 |
Őz |
14,37 |
14,45 |
14,15 |
13,84 |
Vaddiszno |
58,58 |
56,72 |
56,87 |
51,49 |
Mufflon |
17,61 |
17,39 |
18,06 |
16,95 |
Ebből levonható, hogy az éves felvásárlási árbevételek legalább 80 %-át a nagyvad felvásárlás teszi ki, feltételezve a kilőtt vadállomány I. osztályú minősítését.
A Terméktanács, mint a vadászati piac önszabályozó szerveződése
A Terméktanács jogállását illetően az 1989. évi II. törvény szerint létrehozott közfeladatokat is ellátó, nem nyereségérdekelt társadalmi szervezet, amelynek tagjai a vadászati piac szereplői.
Az 1995-ben alapított egyesület kérelmet nyújtott be az illetékes miniszterhez, hogy az 1993. évi VI. törvény felhatalmazása alapján terméktanácsnak ismerje el a szervezetet.
Akkoriban a Terméktanács tagsága
- -
a termelés, -felvásárlásból 64,7 %-kal,
- -
a feldolgozásból 81,3 %-kal,
- -
a forgalmazásból 91,1 %-kal,
- -
a vadásztatásból: nagyvadak esetében 83,6 %-kal, apróvadak esetében 55,5 %-kal
részesedett.
A %-os megoszlásban időközben változás következhetett be, de ennek mértéke ismeretlen, mert az adatokat 1995. óta nem vizsgálták felül.
A miniszter 1996. február 7-én terméktanácsnak ismerte el az egyesületet.
A tagok tevékenységük szerint szekciókba tartoznak, amelyek állandó szakmai szervezetek. A termelő-vadgazdálkodási tevékenységet végző szekcióba tartozik az a tag, aki az adott területre vadászati joggal rendelkezik, vadgazdálkodást, tenyésztést folytat, valamint ahhoz kapcsolódó szolgáltatást értékesít. Vadászatszervező az, aki külföldiek vagy belföldiek részére engedély birtokában bérvadásztatást szervez. Feldolgozó-felvásárló-forgalmazó az a tag, aki vadhús feldolgozással foglalkozik, felvásárolja a lőtt vadat, illetve vadhússal kereskedik.
2003-ban a Terméktanács 49 tagja túlnyomóan a termelői szekcióból került ki, de a tagok tevékenységüktől függően egy vagy két terméktanácsi szekció tagjai is.
Az eljárás alá vont vállalkozások terméktanácsi szekcióbeli megoszlása a következő, azzal a megjegyzéssel, hogy a közvetítő szekcióba a szervező beleértendő; továbbá a forgalmazó, a feldolgozó egy szekcióba tartozik. Közülük legjelentősebbek: a Vadex, a Mavad-Vecsés, a Keletvad, a Müszi-Mix, a Fiwi-Hűt.
A&SZ |
- feldolgozó, forgalmazó |
Fiwi-Hűt |
- közvetítő, feldolgozó, forgalmazó |
Keletvad |
- feldolgozó, forgalmazó |
Klein |
- feldolgozó, forgalmazó |
Mavad |
- közvetítő |
Mavad-Vecsés |
- feldolgozó, forgalmazó |
Müszi-Mix |
- közvetítő, feldolgozó, forgalmazó |
Norden |
- feldolgozó, forgalmazó |
Öreglaki |
- feldolgozó, forgalmazó |
Vadex |
- termelő, közvetítő, feldolgozó, forgalmazó |
Vadker |
- feldolgozó, forgalmazó |
Vaszkó |
- feldolgozó, forgalmazó |
Az egyesület terméktanácsi elismerése folytán az 1993. évi VI. törvény alá is tartozik, amely törvényt a jogalkotó az agrárpiaci termékek, köztük az erdészeti termékek szabályozott agrárpiacának megteremtése, a piac kiszámíthatósága, a piacgazdaság jogi kereteinek kiépítése, stb. elősegítéseképpen alkotta meg.
A törvény alkalmazására irányadóan fogalommeghatározásokat ad. Részletezi a garantált ár, az irányár, az intervenciós ár fogalmát, amely árak közös lényege, hogy miniszteri közreműködést feltételez, s enélkül nem is értelmezhetőek a törvény alkalmazása során. Eszközként állnak rendelkezésre az agrárpiaci rendtartás, piaci zavar elkerülése érdekében, amelynek fogalmát a törvény ugyancsak értelmezi. Piaci zavar a piaci áraknak az irányártól, ennek hiányában az áringadozás középpontjától való olyan mértékű eltérése, amely veszélyezteti a termékek keresleti-kínálati egyensúlyát és amelynek megelőzése vagy elhárítása érdekében piaci beavatkozás keretében a törvény alá tartozó termékek mennyiségi szabályozására, továbbá állami intézkedés alapján történő felvásárlására, feldolgozására, bértároltatására, illetve értékesítésére kerülhet sor.
A törvény alkalmazásában irányár az az ár, amely a várható piaci viszonyok függvényében azt a centrumot jelöli, amely az áringadozások központját képezi (2. § i) pont). A gazdálkodás kiszámíthatósága és a piac szereplőinek tájékoztatása érdekében irányár hirdethető meg (12. § (4) bekezdés). Az irányár mértékére, az alkalmazás feltételeire a Terméktanács tesz javaslatot, amelyet a miniszter - egyetértése esetén - rendeletben tesz közzé (12. § (2) bekezdés).
Ha a jogszabályilag meghatározott irányár meghirdetése a Tpvt. versenykorlátozást tiltó rendelkezéseibe ütközik, az agrárpiaci rendtartás keretein belül a miniszter biztosítja, hogy az irányár révén megvalósuló gazdasági előnyök haladják meg a versenyt korlátozó magatartásból adódó hátrányokat (16. §).
A Terméktanács 1995-ben közzétett alapszabálya még védőár megnevezést tartalmazott, amelyet észrevételezés nyomán irányárra változtatott. E változtatás azonban nem jogosíthatta fel a Terméktanácsot, hogy az agrárpiaci rendtartás törvényi keretein kívül esően irányárat határozzon meg.
A jelen eljárással kapcsolatos ármeghatározásban sem a Terméktanács, sem a miniszter - ideértve az Agrártárcát - e törvény, valamint a 2003. évi XVI. törvény szerint értékelhető magatartást nem tanúsított.
A Terméktanács 1995. október 25-től, 2000. december 5-től, 2002. április 23-tól hatályos és módosított alapszabályai ismertek. Ezek mindegyikének a jelenlegi eljárásban jelentősége van, mert időszakonként megújuló szabályozási háttértámogatást jelentettek a Terméktanács 2000. augusztus 28-ra visszamenő ármeghatározó magatartásához, amelyet a GVH kifogásolt.
1995. október 25.
Az alapszabály általános feladatának nyilvánította ki a miniszterrel való szerződéskötést az agrárpiaci rendtartási törvényben meghatározott esetekben és keretek között, amelyben a kötelezettségeket betartani és betartatni vállalta.
Az alapszabály 1. sz. mellékletéhez igazodóan feladata volt az irányár körének és mértékének meghatározása.
Az 1. sz. mellékletnek azért van kiemelt fontossága, mert tartalmazta, hogy a Terméktanács akkor gondoskodik irányár meghirdetéséről, ha azzal a miniszter egyetért. Az ilyetén módon meghirdetett irányártól való eltérés egyéni felelősséggel járt, mert piaci zavart okozhatott - (értelemszerűen az 1993. évi VI. törvény alkalmazása során).
Az információ területén a Terméktanács feladata volt az adatszolgáltatás rendszereinek kiépítése, amelynek célja, hogy a bérvadásztatott, a termelt, a felvásárolt, a feldolgozott kül- és belkereskedelemben forgalmazott vadmennyiséget havi, évi rendszerességgel nyomon kövesse és arról folyamatosan tájékoztassa a főhatóságokat és a tagokat.
2000. december 5.
Az alapszabályban célként fogalmazódott meg "a bérvadásztatás és a vadhús termékpályán olyan kiegyensúlyozott piaci viszonyok teremtése és fenntartása, amely a verseny korlátozása nélkül tompítja a szélsőséges hatások piaci következményeit."
Célként szerepelt "a szélsőséges piaci helyzetek megelőzése és kiküszöbölése, az indokolatlan árverseny megakadályozása a piaci verseny alapelveinek érvényesülése mellett."
Az alapszabály 1. sz. mellékletéből immár kimaradt, hogy a Terméktanács irányár meghirdetése a miniszter egyetértésének feltételével minősül az 1993. évi VI. törvény alkalmazásának, amely körülmény a korábbi 1. sz. mellékleti tartalommal ellentétben csak a törvény és az alapszabály összevetéséből állapítható meg.
Önmagában az alapszabály értelmezéséből az a hamis látszat keletkezett, hogy hatósági egyetértés hiányában is megillette a Terméktanácsot az irányár meghirdetésének joga, s piaci zavarkeltés (1993. évi VI. törvény 2. § l) pont) címén szankció kezdeményezése.
2002. április 23.
A Versenytanács a Vj-89/2003/58. számú határozatában olyan tényállás megállapításokat is tett a Terméktanácsra vonatkozóan, amelyek irányadóak a jelen eljárásban is, miután belső szabályzatai (alapszabály és Etikai Kódex) egyaránt háttérül szolgálnak a bérvadászati és a vadhúsfelvásárlási piaci szegmensben kifogásolt ármeghatározó tevékenységéhez.
A hatályos alapszabály 2002. április 4-én kelt, de ismert egy keltezés nélküli tervezete is. A tervezet a jelen eljárás szempontjából azért érdemel figyelmet, mert a Hubertus Kft-nél (termelő) talált alapszabály-tervezet eredetileg "irányár" szóhasználattal élt az árak kialakításának rendjéről szóló 1. számú alapszabályi melléklettel, illetve az érdekegyeztetésről szóló alapszabálybeli címszóval összefüggésben, de utóbb az "irány" szórészt törölték, s így az alapszabályban részben nem irányár, hanem egyszerűen "ár" szóhasználat hatályosult.
A hatályos alapszabály ugyancsak célként jelölte meg "a szélsőséges piaci helyzetek megelőzését, kiküszöbölését is, az indokolatlan árverseny megakadályozását a piaci verseny alapelveinek érvényesülése mellett".
A törvény szerint a terméktanácsi elismertség ismérvei közé tartozik annak terméktanácsi biztosítása, hogy a tag az alapszabályt kötelezően elfogadja. Másképpen megfogalmazva, tag csak az lehet, aki az alapszabályt elfogadja, betartja.
A tagok kötelezettségei közé tartozik, ahogy ezt megelőzően is:
- -
a közgyűlés és az elnökség határozatainak betartása,
- -
a Terméktanács alapszabályában és egyéb szabályzataiban foglaltak maradéktalan betartása, illetve üzleti kapcsolatán keresztül más gazdálkodó szervetekkel történő betartatása.
Amennyiben a tag írásbeli felszólítás ellenére nem teljesíti az alapszabályi, a jogi és az etikai normákat, vállalt kötelezettségét és ezzel akadályozza a terméktanácsi célok elérését - az elnökség a tagsági viszonyt legfeljebb egy évre felfüggesztheti, illetve végsősoron az elnökség javaslatára kizárásra kerülhet sor. A kizárás piacilag hátrányos, mert a kizárt vállalkozás az árinformáción kívül - ami a Terméktanács értékelése szerint nem is a legfontosabb - elesik számos más olyan értékes piaci információtól is, amelyhez a Terméktanácson keresztül korábban hozzájutott.
Az alapszabály rögzíti, hogy a Terméktanács céljainak megfelelően a tagok közössége által elvárható tisztességes verseny, üzleti magatartás érvényesítése érdekében Etikai Kódexe az irányadó.
A fentebb említett alapszabályi 1. sz. melléklet a korábbiakhoz lényegileg hasonlóan az árak kialakításának rendjét rögzíti. A két árbizottság "feladata, hogy kidolgozza a javaslatokat az árra és annak alkalmazási feltételeire. Az árak kialakítása általában szezon előtt történik, de ha a piaci feltételek azt kívánják, a testületek módosító javaslatot tehetnek. Az árbizottságok javaslatait a Terméktanács elnöksége hagyja jóvá és az árakról a Terméktanács titkársága írásban tájékoztatja tagjait. Az ártól való eltérés a tag saját felelősségére valósulhat meg. Az eltérés piaci zavart okozhat, ezért okának feltárása után az 1993. évi VI. törvény és az alapszabály biztosította keretek között - aki az ár alkalmazásának feltételeit nem tartja be - azzal szemben a testület szankciót kezdeményez".
A Vadászati árbizottság "minden év december 1-ig köteles a következő szezonra vadfajonként, valamint az egyes vadászati módozatok figyelembevételével a minimálárakra javaslatot tenni. A melléklet kimondja, hogy indokolt szabályozni a területre, illetve idényre vonatkozóan alkalmazható felárakat és kedvezményeket. Ezen túlmenően a Terméktanács vadászházi minősítését figyelembevéve kell a szállás, az ellátás és az egyéb szolgáltatások árait kialakítani". Az 1. számú melléklet a másik árbizottság, a Vadhús árbizottság vonatkozásában nem árról, hanem irányárak kialakításáról szól, amikor a vadhús felvásárlási irányárának kialakítását rögzíti.
A Terméktanács Etikai Kódexe 2001. május 11-től 2002. április 4-ig hatályos 3.2.8. pontjában, a Tpvt. tilalmával ellentétesen etikai vétségként rögzítette, az 1993. évi VI. törvénnyel oksági összefüggésbe nem hozhatóan, hogy "etikátlan a Terméktanács irányárakat nem betartani vagy aránytalanul alacsonyan megállapítani, tartani." 2002. április 4-től a hatályos szöveg: "etikátlan a terméktanácsi irányárakat nem betartani."
A Terméktanács szankcionálási lehetősége nemcsak elvileg adott, hanem erre irányuló eljárás megindítására is van példa. 2001. június 5-én az árbizottság azt javasolta, hogy aki a vadhús irányárat (lásd az alapszabály 1. sz. mellékletéhez írtakat) nem tartja be, azzal szemben szankciót kezdeményez piaci zavarkeltés címén a Terméktanács Etikai Bizottságánál.
2001. június 18-án az árbizottság közölte a Hubertusszal (termelő), hogy árjegyzékéből látható a Terméktanács irányárainak be nem tartása, ezért felhívta az irányárak betartására, mert különben piaci zavarkeltés címén szankciót kezdeményez az Etikai Bizottságnál.
A Vadhús árbizottság 2001. június 28-án Vecsésen ülést tartott, amelyen határozatban rögzítették, hogy nemcsak a Hubertus, hanem a Keletvad is az irányárnál magasabb árat alkalmazott Heves és Nógrád megyében, s emiatt más szervezetek is kénytelenek voltak az árat követni, hogy piacaikat ne veszítsék el. Az árbizottság határozatot hozott valamennyi érintett cég felszólítására, hogy 2001. július 10-ig álljon vissza az irányárra, amelynek hiányában az árbizottság szankciót kezdeményez ellene az Etikai Bizottságnál. A felszólítás a Keletvadra, a Hubertusra, a Mavad-Vecsésre és a Müszi-Mixre vonatkozott.
Az ármeghatározás
A Terméktanács a Vadhús árbizottság javaslatára 2000. szeptember 1-től hatályosulóan a külpiaci változásokat gyorsan követő nagyvad húsfelvásárlási árakat határozott meg. A piaci változásokhoz való alkalmazkodás gyakoriságát mutatja, hogy 2000-ben egyszer, 2001-ben ötször, 2002-ben háromszor, 2003-ban kétszer volt árközlés a tagság részére.
2000. augusztus 28-tól az árbizottság a Terméktanács döntésének minősülő árjavaslatait visszatérő formában, de aktuális tartalommal megtöltve tette meg. Visszatérő elem volt a felvásárlási irányár bevezetési időpontja határozatlan időre, nyilvánvalóan az újabb döntésig. Az árbizottság az árjavaslatban szokásosan tájékoztatott üléséről, amelyen áttekintette a Terméktanács alkalmazott irányárait, s így szükségesnek ítélte meg az irányárak módosítását. Felsorolta a nagyvadfajokat, amelyekhez konkrét centrum árakat és ugyancsak számszakilag meghatározott +- 10 %-os eltérési lehetőséget is rögzített.
Például a 2000. szeptember 1-től irányadó döntés szerint a szarvas nettó ára a következő volt I. osztályú átvételt feltételezve:
- 10% eltérés |
Centrum ár |
+ 10 % eltérés |
369 Ft/kg |
410 Ft/kg |
451 Ft/kg |
A javaslat kimondta, hogy a határozatlan időre szóló irányárakat az árbizottság javaslatára a Terméktanács szükség szerint módosíthatja.
Végül kiemelten felhívta a figyelmet, hogy "a Terméktanács minden felvásárlói tevékenységet végző tagja, - különös tekintettel a feldolgozó szekció tagjai által integrált felvásárlási rendszereik keretében, - beszállítói partnereit szíveskedjenek kötelezni az aktuális irányár betartására. Az irányár be nem tartóival szemben szankciót fog kezdeményezni piaci zavarkeltés címén a Terméktanács elnökségénél".
A továbbiakban ez a figyelemfelhívás szövegezésében 2002. január 14-ig nyomon követhetően, akként egyszerűsödött, hogy "minden felvásárlási tevékenységet végző tagra kötelező az aktuális irányár betartása".
A javaslat úgy vált terméktanácsi rendelkezéssé, hogy már maga a javaslat utalt a döntésjellegre, valamint a javaslatot az Árbizottság elnöke aláírta, a Terméktanács titkára kiadmányozta és a Terméktanács elnöke jóváhagyólag aláírásával látta el.
2002. január 10-től az irányár kötelező voltára vonatkozó formális utalás az írásbeli döntésekből kimaradt és nincs adat arra, hogy 2003. április 15. után is az árbizottság javaslatán alapulóan a Terméktanács árdöntések meghozatalát folytatta.
A felvásárlással foglalkozó tagi kört kötelező kitétel formai kihagyása ellenére az árdöntések továbbra is kötelezőek maradtak, nemcsak a felvásárló tagokra, hanem a tagtermelőkre is, önmagában azért, mert a módosult Etikai Kódex 2002. április 4. óta úgy tájékoztatja a tagságot, hogy etikátlan a terméktanácsi irányárakat nem betartani.
A Hubertus 2001. május 7-től érvényesülő árjegyzéki árai valóban magasabbak voltak az akkoriban hatályos terméktanácsi felvásárlási áraknál. Összehasonlításképpen a Versenytanács szemlélteti a kétféle árjegyzéki különbséget, amiért a Hubertus ellen a Terméktanács fellépett:
Szarvas |
Terméktanács |
||
369 |
410 |
451 |
|
Hubertus |
|||
510 |
|||
Őz |
Terméktanács |
||
738 |
820 |
902 |
|
Hubertus |
|||
1100 |
|||
Vaddisznó |
Terméktanács |
||
243 |
270 |
297 |
|
Hubertus |
|||
460 |
|||
Muflon |
Terméktanács |
||
243 |
270 |
297 |
|
Hubertus |
|||
350 |
A terméktanácsi felvásárlási árak a hivatal birtokába került árjegyzékek szerint úgy érvényesültek, hogy a felvásárlók árai kismértékben a terméktanácsi árak felett voltak, amellett, hogy voltak egyedi ármegállapodások a termelők és a felvásárlók között, valamint az ár is alku tárgya volt közöttük.
Ahogy a terméktanácsi árak változtak, a felvásárlók árainak változása is követte az ármozgást tendenciájában, ami azzal magyarázható, hogy mindkétféle eredetű árra hasonló tényezők hatottak.
A Terméktanács 2001. júliusától 2003. februárjáig folyamatosan arról tájékoztatta az FVM-et, hogy a vadhús-értékesítés külföldön veszteséges, amely piac beszűkülésre és árcsökkenésre vezetett. A veszteség csökkentése érdekében állami támogatással történő beavatkozást szorgalmazott.
Az FVM 2003. március 20-i keltezésű átiratával a támogatástól elzárkózott, egyúttal észrevételezte, hogy tudomása szerint a jelzett magas vadhúskészlet értékesítésére a Terméktanács saját hatáskörében nem történt kezdeményezés. Megjegyezte, hogy a vadféleségek belföldi fogyasztói ára rendkívül magas és nem versenyképes egyéb húsok árával.
II.
A vizsgálat
A vizsgálat a készült két vizsgálati jelentésben a Terméktanács 2001-től 2003-ig sorozatosan hozott versenykorlátozásra alkalmas árdöntései miatti jogsértésének megállapítását, a Vj-89/2003. számú eljárás ismeretében, emellett bírság kiszabását is indítványozta. A többi terméktanácstag eljárás alá vont vállalkozással szemben egyéni versenyjogi felelősségük hiányában pedig az eljárás megszüntetését indítványozta.
III.
A védekezések
Az eljárás alá vontak jogsértés hiányában az eljárás megszüntetését kérték.
A Terméktanács az irányárak kialakítását és a tagság tájékoztatását nem tartotta kartelltevékenységnek, mert kifogásolt magatartása csupán a külpiaci árak közvetítését és az azokról való tájékoztatást szolgálta. Az árak csak ajánlati jellegűek, s nem kötelező erejűek voltak. Szerinte nem versenyellenes az olyan magatartás, amellyel a termelők és a vásárlók közössége az önköltség védelme érdekében megállapodik a felek számára új elfogadható árban, mert ez az érdekérvényesítés alapvető eszközétől fosztaná meg a termelőket. Véleménye szerint az ügyletkötő felek nem +- 10 %-kal tértek el az árcentrumtól, hanem akár +- 30 %-kal is, amellyel az irányárak piaci jelentőségének hiányát kívánta alátámasztani. Hangsúlyozta, hogy tömöríti a termékpálya szereplőit, akik között kiegyenlítő, információcsere fórum szerepet kísérel meg betölteni.
Ugyanis a termelők érdeke a mind magasabb ár elérése, mivel a termelés bizonyos árszínt alatt nem gazdaságos és a veszteségek növekedését idézi elő. A forgalmazók, mint vevők pedig a minél alacsonyabb ár elérésében érdekeltek. A feldolgozók kettős szorításban lévő vevők, akik kénytelenek adott esetben akár magasabb áron is vásárolni feldolgozatlan vadhúst, miközben az értékesíthetőség piaci körülményei a külföldi vevők minél alacsonyabb ár iránti igényének kielégítését diktálták. Úgy vélte, hogy a Terméktanács közreműködése nélkül is az árak a külpiaci árakhoz igazodtak volna.
Mivel a vadhús mintegy 90 %-a értékesül külföldön a földrajzi piacot összefüggésbe hozta Európa legtöbb országával, amelynek következtében a kifogásolt magatartás jelentéktelen.
Alaptalannak tartotta a Vj-89/2003. számú üggyel való párhuzamot, mert két különböző ügyről van szó, amellett, hogy bírósági felülvizsgálatot kezdeményezett a bérvadásztatási ügyben.
Egyúttal eljárási kifogást is előterjesztett 2005. február 15. keltezéssel és kifogásolta a jelen eljárás lefolytatását, amelyet a vadhúsfelvásárlás tárgyában hozott megszüntető határozat (Vj-89/2003/58.) ellenére lefolytatott jogszerűtlen eljárásnak tartott.
A II-XIII. számú eljárás alá vont vállalkozásokkal a Versenytanács előzetesen közölte, hogy a kifogásolt magatartásért egyéni versenyjogi felelősségüket nem tartja megállapíthatónak, ezért azok az eljárás megszüntetését kérték, illetve a tartott tárgyalásokon meg sem jelentek.
IV.
A versenyjogi háttér
A Tpvt. szabályai
A törvény hatálya.
A Tpvt. 1. §-a szerint a törvény hatálya kiterjed a természetes és a jogi személynek, valamint a jogi személyiség nélküli gazdasági társaságnak a Magyar Köztársaság területén tanúsított piaci magatartására.
Az érintett piac.
A Tpvt. 14. § (1) bekezdése szerint az érintett piacot a megállapodás tárgyát alkotó áru és földrajzi terület figyelembevételével kell meghatározni, míg a (2) bekezdés szerint a megállapodás tárgyát alkotó árun kívül figyelembe kell venni az azt - felhasználási célra, az árra, a minőségre és a teljesítés feltételeire tekintettel - ésszerűen helyettesíthető árukat, továbbá a kínálati helyettesíthetőség szempontjait.
A versenykorlátozó megállapodás és az összehangolt magatartás tilalma.
A Tpvt. 11. § (1) bekezdése szerint tilos a vállalkozások közötti megállapodás és összehangolt magatartás, valamint a vállalkozások társadalmi szervezetének, a köztestületnek, az egyesülésnek és más hasonló szervezetnek a döntése (a továbbiakban együtt: megállapodás), amely a gazdasági verseny megakadályozását, korlátozását vagy torzítását célozza, vagy ilyen hatást fejthet, illetve fejt ki. A (2) bekezdés a) pontja szerint e tilalom vonatkozik különösen a vételi vagy az eladási árak, valamint az egyéb üzleti feltételek közvetlen vagy közvetett meghatározására.
A csekély jelentőségű versenykorlátozások.
A Tpvt. 13. § (1) bekezdése szerint nem esik tilalom alá a megállapodás, ha csekély jelentőségű. A (2) bekezdés értemében akkor csekély jelentőségű a megállapodás, ha a megállapodást kötő feleknek és az azoktól nem független vállalkozásoknak az együttes részesedése az érintett piacon a tíz százalékot nem haladja meg. Nem érvényesül a kivétel, ha a megállapodás
- a)
a vételi vagy az eladási árak versenytársak közötti közvetlen vagy közvetett meghatározására, vagy
- b)
a piac versenytársak által történő felosztására vonatkozik
A jogsértés lehetséges szankciói.
A Tpvt. 77. § (1) bekezdése szerint az eljáró versenytanács - egyebek mellett - megállapíthatja a magatartás törvénybe ütközését.
A Tpvt. 78. § szerint az eljáró versenytanács - az előbbieken túlmenően - bírságot szabhat ki a Tpvt. megsértőivel szemben. A kiszabandó bírságnak egyrészt arányosnak kell lennie az elkövetett jogsértéssel, másrészt visszatartó erejűnek is kell lennie.
A bírság összege nem lehet több a vállalkozás a határozathozatalt megelőző üzleti évben elért nettó árbevételének 10 %-ánál. A vállalkozások döntéshozó szervezeteivel szemben kiszabható bírság felső határa a tagvállalatok nettó árbevételéhez igazodik. A Tpvt. 78. § (2) bekezdése a bírság összegének mérlegelésekor alkalmazható szempontokat példálódzóan sorolja fel.
A közlemény
A Tpvt. 36. § (6) bekezdés feljogosítja a Hivatal és a Versenytanács elnökét, hogy együttesen a Hivatal jogalkalmazási gyakorlatának alapjait ismertető, nem kötelező erejű, de a jogalkalmazás kiszámíthatóságát növelő közleményt adjanak ki.
A jogorvoslat
A 81. § szerint az ügyfél az eljárás szabálytalanságát a szabálytalannak tartott intézkedéstől számított 3 napon belül írásban kifogásolhatja.
A 83. § biztosítja az ügyfél keresetindítási jogát az ügy érdemében hozott határozat ellen.
V.
A Versenytanács döntése
A Versenytanács a Vj-89/2003. számú eljáráshoz hasonlóan ismételten hangsúlyozza, hogy kizárólag a Tpvt. rendelkezéseinek alárendelt, s csak a Tpvt. tilalmainak érvényesülését értékelheti az eljárás során. Nem minősítheti az ügyfelek szakmai szempontjait, megfontolásait, a magyar vad védelmének szándékát, s a kifogásolt magatartás versenyjogi következményei nem hozhatók oksági összefüggésbe az illegális gazdasággal.
A Vj-89/2003. számú és a jelen eljárás
A Versenytanácsnak a Vj-89/2003. számú és a jelen eljárásban a vadászati piacon belül egymást természetes módon kiegészítő két piaci szegmensben - a vadászat biztosítja az árut a vadhúsfelvásárláshoz - mutatkozó, egytőről fakadó, versenyjogilag kifogásolható ármeghatározást kellett minősítenie.
Ez a közös eredő a Terméktanács piaci kiegyenlítő szerepvállalásán nyugvó ármeghatározó magatartása, amely az ismertetett alapszabályok jogszerű felhatalmazásának hamis látszatával alkalmas volt arra, hogy a Terméktanács a vadászati piac szinte egészén versenyjogellenesen megóvja a piaci szereplőket a versenykockázattól.
Ahogy a bérvadászati piacon (Vj-89/2003.) tettenérhető volt a kiegyenlítő szerep érvényesülése a termelők és termelők, a szervezők és szervezők, valamint a termelők és a szervezők között az egész hazai bérvadászati piacra kiható módon, úgy érvényesült a hazai szőrős-bőrös vadhúsfelvásárlási piacon is.
Ebben az eljárásban is a kifogásolt magatartással érintett árra különféle megnevezések voltak használatosak; úgymint irányár, kötelező vagy ajánlott irányár, bár fogalmilag egyik sem fedi a kifogásolt ármeghatározásnak azt a lényegét, hogy a terméktanácsi döntésekben testet öltő szőrős, bőrös vadhúsfelvásárlási ársávok betartása volt kötelező. Elemezve a Terméktanács gyakorlati példán is szemléltetett ármeghatározását, vélelmezhető, hogy azért használatos az irányár különféle jelzőkkel, mert a centrum áron a tagság csak a vadminőség függvényében változtathatott, azaz ez az ár egyik kötelező része. A +- 10 % pedig megszabta az eltérés lehetőségét a centrumártól, s ennyiben ez az ár másik kötelező része. Az irányár jelleget az adja, hogy a kétirányú eltérés a +- 10 %-os határon belül megengedett. Ehelyütt is utal a Versenytanács arra, hogy az elnevezéstől függetlenül a Terméktanács tartalmilag olyan sűrített piaci információt közölt a tagsággal, s ezáltal az összes vadhúsfelvásárló piaci vállalkozással, amelynek beszerzése, ha elvileg nem is lehetetlen, piacilag idő és költség igényes, valószínűsíthetően egyik piaci szereplő sem kerülhetett egyedül a birtokába. Ennek következtében a piac keresleti oldalával a Terméktanács a számukra legkedvezőbb árakat tudta közölni. Az így közölt sűrített piaci információ akkor is alkalmas a piaci szereplők magatartásának befolyásolására, ha ettől ténylegesen eltérő árakat alkalmaztak. A piaci szereplőkön nemcsak a felvásárlókat kell érteni, hanem a részükre az árualapot biztosító termelő-vadászati jogosultakat is, akik egyrészt terméktanácsi tagságuknál fogva érintettek a terméktanácsi döntésekben, másrészt a termelők a terméktanácstag felvásárlókkal kapcsolatba kerülve, szükségszerűen értesültek azokról a felvásárlási árakról, amelyeket el kellett fogadniuk ahhoz, hogy a vadhús feldolgozás után a külpiacon értékesíthető legyen.
A Versenytanács szerint a terméktanácstag termelőket (pl. a Hubertus Kft-t), továbbá az összes tag vadhúsfelvásárlót egyaránt terhelte a meghatározott vadhúsfelvásárlási árak alkalmazása, egyrészt, mint eladási ár, másrészt, mint vételi ár, függetlenül attól, hogy a betartás kötelezettsége a döntésszövegből 2002. január 10-től formálisan kimaradt, hiszen a belső szabályozás (alapszabály, Etikai Kódex), mint a tagot kizárással fenyegető rendelkezés, szövegezéstől függetlenül változatlanul hatályos.
Miután a felvásárlók és a termelők nemcsak a Terméktanács tagjai közül kerülnek ki, hanem a tagsággal nem rendelkező felvásárlók és vadászati jogosult termelők közül is, nem zárható ki, hogy terméktanácsi árak körükben is ismertté váltak, amelynek nyomatékot adott az a tekintély, ami önmagában a terméktanácsi elismertségből és a tagság piaci súlyából adódik.
Másképpen fogalmazva, a jelen eljárásban tetten érhető, az egész vadhúsfelvásárlási piacot érintő versenyjogilag nemkívánatos kölcsönhatásban a kifogásolt magatartás arra alkalmas, hogy a vadhúsfelvásárlók egymás közötti, a termelők egymás közötti versenyét korlátozza, valamint a vadhúsfelvásárlók és termelők közötti alku szerepét gyengítse és a piac egységesedését eredményezze.
Éppen ezért a két eljárásban tanúsított magatartások és azok versenyjogi megítélésének hasonlósága nem vonható kétségbe. Ez a körülmény a kifogásolt magatartás súlyát egyrészt növeli, mert a Terméktanács ármeghatározó magatartása rányomta bélyegét a vadászati piac működésére, másrészt bírságcsökkentő, mert a jelen eljárásban figyelembe kellett venni, hogy a bérvadászati ármeghatározás miatt a Versenytanács már marasztalta a Terméktanácsot.
Mindehhez képest részletkérdés, hogy (kötelező) minimálár (Vj-89/2003.), vagy (kötelező) vadhúsfelvásárlási ár jogellenes megállapítása-e az eljárás tárgya. Ellenben értékelési különbség adódik abból a tényből, hogy a bérvadászati ár, mint eladási ár korlátozása elsősorban a bérvadász fogyasztók számára hátrányos, míg a vadhúsfelvásárlási ár, mint vételi ár korlátozása elsősorban a termelőknek okoz hátrányt.
Feltételezve, hogy a forgalmazók a termelők által elvártnál alacsonyabb áron felvásárolt vad továbbértékesítésekor a megszerzett előnyből részesítették a külföldi fogyasztókat, hátrányukra az ármeghatározások nem szolgálnak. Alapos okkal ez az összefüggés azért feltételezhető, mert a felvásárlási árakat az ismertetett maradék elv alapján képezték. Ugyanakkor a viszonylag magas vadhúsárak miatt ez az összefüggés hazai viszonylatban nem valószínűsíthető.
Az érintett piac
A jelen eljárás tárgya a vadhús felvásárlása, azaz olyan magyarországi vételi ár versenyjogellenes meghatározása, amely szőrős-bőrös nagyvad húsára vonatkozik.
Fogalmilag sem merül fel a földrajzi piac határon túli kiterjedése, mert a felvásárlás nem keverendő össze a nagyvadhús külföldi értékesítésével. A jogsértő magatartás nem terjedt ki a külföldi értékesítési árak meghatározására, azok befolyásolására nem is alkalmas.
Mindezeken túl az eljárás érdemi kimenetelére a földrajzi piac magyar határon való túlnyúlásának nincs jelentősége, hiszen a földrajzi piac mérete csak a kifogásolt magatartás jelentéktelensége szempontjából kaphatna értelmet, amely viszont a Tpvt. 13. § (2) bekezdés a) pontja szerint a piaci részesedéstől függetlenül tiltott.
A jogsértés megállapítása és a bírságkiszabás
A Terméktanácsnak, mint piaci szerveződésnek rendeltetése is az, hogy tagjai piaci magatartását befolyásolja, a tagság magatartásának alakításán keresztül a piacra is hatást gyakoroljon. Ennek során azonban csak a jogszabályok adta keretek között járhat el, s nem jogosult magatartása jogszerű látszatával - adott esetben - versenyjogi tilalomba ütköző módon árakat meghatározni, amelyek a törvényi tilalomból következően önmagukban a gazdasági verseny korlátozására alkalmasak.
Miután a Tpvt. 11. § (1) bekezdése a vállalkozások közös akaratát érvényre juttató, ugyanakkor a vállalkozásokat kötelezni is tudó szervezetek döntésének versenyjogi marasztalására is módot ad, függetlenül a döntéshozatal formalitásától, szükségtelen a döntés kialakításában résztvevő vállalkozások egyenkénti eljárás alá vonása, hiszen a döntéshozó marasztalásán keresztül a hátrányos jogkövetkezmények a tagságot sújtják. Viszont az eljárásindítások során előzetes tényállásismeret hiányában, történetileg úgy alakult, hogy a vizsgálat a döntésekkel kapcsolatba hozható vállalkozásokat is eljárás alá vonta. A kettős értékelést elkerülendő, a Versenytanács a kifogásolt ármeghatározások miatt kizárólag a Terméktanácsot marasztalta. Versenyjogi jogalanyisággal a Tpvt. 1. §-ának és a 11. § (1) bekezdésének összevetése alapján nem az egyes szekciók, hanem a Terméktanács rendelkezik, amely döntésének minősül a kifogásolt magatartás.
Mindezek alapján a Versenytanács a Terméktanács Tpvt. 11. § (2) bekezdés a) pontjába ütköző jogsértését a Tpvt. 77. § (1) bekezdés d) pontja alapján megállapította.
A Terméktanács 2003-ban a kifogásolt magatartással felhagyott, ezért a Versenytanács a magatartás folytatásának megtiltását mellőzte.
A Versenytanács bírságkiszabását a Tpvt. 78. §-a, az ahhoz számítási segédeszközül szolgáló 2/2003. számú Közlemény, s a jelen ügynek a Vj-89/2003. számú eljárással való összefüggései határozták meg.
A bírság alapját 800 millió Ft képezte, mint releváns forgalom, amely abból adódott, hogy a Terméktanács vizsgálói adatokkal alátámasztott, 2003-2004. évre vonatkozó becslését a tagság 1 - 1,2 milliárd Ft részesedésére a Versenytanács elfogadta. Ennek középértéke 1,1 milliárd Ft, amelyből levonásba helyezte a kétséges megítélésű 300 millió Ft elkobzási értéket.
A Versenytanács a verseny veszélyeztetettségét 25 pontra értékelte lévén kőkemény ármeghatározásról szó, amely a felvásárló és a termelő tagokat egyaránt kötelezte horizontálisan, de vertikálisan is.
A jogsértés piaci hatását 5 pontra értékelte, egyrészt a felvásárló tagvállalkozások piaci súlya, másrészt a fogyasztói hatás valószínűsíthető hiánya miatt.
Az alacsony pontszámot az is indokolja, hogy a vadhúskínálat adott, a felvásárlási árak nem befolyásolják a vadászatot, viszont a vadászat függvénye a vadhúskínálat.
A jogsértést enyhítette az árengedmény, az egyedi megállapodás.
A Versenytanács 5 pontra értékelte a Terméktanács viszonyulását a jogsértéshez, amely jelzi az árbetartási fegyelmet erősítő eszközökkel való tagi fenyegetettséget.
A Versenytanács 10 pont levonásával fejezte ki, hogy a jelen eljárásban tekintettel volt a Vj-89/2003. számú eljárás marasztaló tartalmára. Az összpontszám így 25.
Mivel a Terméktanács négy megkezdett évben tanúsította folyamatosan a kifogásolt magatartását, az egy évre számított bírságot (20.000.000.- Ft) négyszeresére kellett emelni.
Megjegyzendő, hogy a döntéshozó szervezetek önálló marasztalását lehetővé tevő Tpvt. módosítás 1997. január 1-jei hatálybalépésétől a hivatal szankcionáló gyakorlata az időmúlással szigorodott, amelynek kiszámíthatóságát a 2/2003. számú Közlemény növelte.
Az eljárás megszüntetése
A Versenytanács jogsértés hiányában, figyelemmel a Tpvt. 72. § (1) bekezdés a) pontjára a Tpvt. 77. § (1) bekezdés j) pontja alapján az eljárást a II-XIII. r. eljárás alá vont vállalkozással szemben megszüntette.
Eljárási kérdések
A Terméktanács előtt már 2003-ban ismert volt, hogy a Vj-89/2003. számú eljárásban vadhúsfelvásárlási magatartása miatt is megindult az eljárás. Időközben a Vj-132/2003. számú eljárás kizárólagos tárgya lett a vadhús ármeghatározás, ezért a párhuzamos eljárás elkerülése érdekében a Versenytanács a Vj-89/2003/58. számú határozatában rendelkezett a megindított, de le nem folytatott eljárás megszüntetéséről.
Mindebből levonhatóan a Terméktanács vizsgálati kifogását elkésetten terjesztette elő, amely tartalmilag sem megalapozott, ezért a Versenytanács 2005. március 1-én meghozott határozatában figyelmen kívül hagyta.
A határozat elleni Tpvt. szerinti jogorvoslati jogot a 83. § biztosítja az eljárás alá vontak számára.
Budapest, 2005. március 1.