Vj-144/2004/7
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa az OMV AG kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult versenyfelügyeleti eljárásban, melyben további ügyfélként résztvett a Societatea Nationala a Petrolului Petrom S.A. - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács engedélyezi, hogy az OMV AG irányítást szerezzen a Societatea Nationala a Petrolului Petrom S.A. felett.
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított 30 napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.
Indoklás
I.
A kérelmezett összefonódás
- 1)
A kérelmező OMV AG a Román Gazdasági és Kereskedelmi Minisztériummal 2004. július 23-án kötött megállapodás révén a Societatea Nationala a Petrolului Petrom S.A. (a továbbiakban: Petrom) részvényeinek 51 százalékos tulajdonosává válik.
- 2)
A kérelmező az 1) pont szerinti tranzakcióhoz - mint vállalkozások összefonódásához - a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján 2004. május 13-án kelt kérelmében a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.
II.
Az összefonódással érintett vállalkozások piaci helyzete
- 3)
Az OMV AG és az általa közvetlenül vagy (más vállalkozásokon keresztül) közvetve irányított vállalkozásokból álló vállalkozáscsoport (a továbbiakban: OMV-csoport) világszerte számos érdekeltséggel rendelkezik a kőolajtermékek kutatása, kitermelése, finomítása és értékesítése területén, továbbá jelen van a vegyiparban és a földgáz üzletágban.
- 4)
A OMV-csoporthoz tartozó magyarországi vállalkozások közül az OMV Hungária Ásványolaj Kft. (a továbbiakban: OMV Kft.) 1991. óta van jelen a magyar üzemanyag kiskereskedelmi piacon, jelenleg 169 töltőállomással rendelkezik. Az OMV Kft. az OMV AG swechati finomítójából importált kőolaj termékekkel nagykereskedelmi tevékenységet is végez Magyarországon. Az OMV-csoport részesedése a magyarországi nagy- és kiskereskedelmi forgalomból sem éri el a 20 százalékot.
- 5)
Az OMV Kft. 2003. évi nettó árbevétele meghaladta a 157 milliárd forintot.
- 6)
A román nemzeti kőolajipari társaság, a Petrom által irányított vállalkozáscsoport (a továbbiakban: Petrom-csoport) meghatározó tevékenysége: kőolaj- és földgáz kitermelése, feldolgozása és kereskedelme.
- 7)
A Petrom-csoport magyarországi tagja a Petrom Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (a továbbiakban: Petrom Kft.) 2 üzemanyag-töltőállomást üzemeltet Magyarország területén, továbbá a Petrom pitesti-i finomítójából származó kőolajtermékek magyarországi nagykereskedelmi értékesítését végzi. Részesedése a magyarországi üzemanyagforgalomból a kis- és a nagykereskedelemben sem éri el az 1 százalékot.
- 8)
A Petrom Kft. 2003. évi nettó árbevétele 4,2 milliárd forint volt.
III.
Az engedélykérési kötelezettség
- 9)
A kérelem szerinti tranzakció révén az OMV AG megszerzi a Petrom feletti irányítást, ami a Tpvt. 23. § (1) bekezdésének b) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.
- 10)
Az összefonódás ugyan külföldön honos vállalkozások között jön létre, azonban az abban résztvevő két vállalkozáscsoport áruival jelen van a magyar piacon. Ebből következőleg az összefonódás hatása a Magyar Köztársaság területén érvényesülhet, így arra a Tpvt. hatálya az 1. § alapján kiterjed.
- 11)
Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26. § alapján az OMV- és a Petrom-csoport tagjai) 2003. évi - a Tpvt. 27. § alapján számított - együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül az irányítás alá kerülő Petrom-csoporté az ötszázmillió forintot, ezért a kérelem szerinti összefonódás a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján engedélykötelesnek minősül.
IV.
Az engedélyezés
- 12)
A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §), vagy annak jelentős részén.
- 13)
A Versenytanács kialakult gyakorlata szerint az összefonódás horizontális-, vertikális-, porfolió- és konglomerátum hatásait vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal elnökének és a Versenytanács elnökének 1/2003. számú közleményében (a továbbiakban: Közlemény) foglaltak szerint.
- 14)
Az OMV- és Petrom-csoport azonos magyarországi tevékenysége az üzemanyagok nagy- és kiskereskedelme. Együttes részesedésük azonban Magyarországon nem haladja meg a 20 százalékot, ezért az összefonódásnak horizontális összefüggésben nem valószínűsíthetők a magyar piacot érintő káros versenyhatásai. A Petrom-csoport minimális (egy százalék alatti) piaci részesedése alapján a magyar piacot érintő vertikális-, portfolió- és konglomerátum hatásokkal sem kell számolni.
- 15)
Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77.§ (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában a kérelem szerinti összefonódást - egyezően a Tpvt. 71. § szerinti vizsgálói indítvánnyal - a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján engedélyezte.
- 16)
A Versenytanács a 14) pontban és a Közleményben foglaltakra tekintettel a kérelmezett összefonódás esetében alkalmazhatónak találta a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének ac) pontját, mely szerint a versenytanácsi határozatot 45 napon belül kell meghozni, ha az engedély a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.
V.
Eljárási kérdések
- 17)
A 16) pontban foglaltakból következőleg az eljárási díj megfizetéséről rendelkezni nem kellett, mert a kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat előzetesen lerótta.
- 18)
Az ügyfelek kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.
- 19)
Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2004. szeptember 24.