Nyomtatható verzió PDF formátumban
Vj-152/2004/5
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Group 4 Falck Biztonsági Szolgáltató Kft. kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, melyben további ügyfélként részt vett a Group 4 - Matávőr Távfelügyeleti és Biztonsági Szolgáltató Rt. - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács engedélyezi, hogy a Group 4 Falck Biztonsági Szolgáltató Kft. egyedüli irányítást szerezzen a Group 4 - Matávőr Távfelügyeleti és Biztonsági Szolgáltató Rt. felett.
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.
Indoklás
I.
A kérelmezett összefonódás
- 1.
A Group 4 Falck Biztonsági Szolgáltató Kft. (a továbbiakban: Group 4 Kft.) 2004. augusztus 31-én Részvény Adásvételi Szerződés keretében megvásárolta a Matáv Magyar Távközlési Rt-től (a továbbiakban: Matáv) a Group 4 - Matávőr Távfelügyeleti és Biztonsági Szolgáltató Rt. (a továbbiakban: Group 4 - Matávőr Rt.) alaptőkéjének és szavazati jogainak 50 százalékát kitevő részvénycsomagját, és a részvényvásárlás révén a Group 4 - Matávőr Rt. egyedüli részvénytulajdonosává vált.
- 2.
A kérelmező az 1) pont szerinti tranzakcióhoz - mint vállalkozások összefonódásához - 2004. szeptember 28-án kelt kérelmében a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló, módosított 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.
II.
Az összefonódás résztvevői
- 3.
A Group 4 Kft. a dániai Group 4 Falck A/S által irányított vállalkozáscsoport (a továbbiakban: Group 4-csoport) tagja. A Group 4-csoport a világ második legnagyobb biztonsági és vagyonvédelmi szolgáltatója, mely a világ 85 országában van jelen három fő üzletágban
-
- -
vagyonvédelmi szolgáltatások;
- -
-
- -
biztonsági és mentő szolgáltatások; valamint
- -
-
- -
közfeladatok ellátásával kapcsolatos szolgáltatások.
- -
- 4.
Az 1991. évben alapított Group 4 Kft. magyarországi ügyfelei számára biztonsági szolgáltatásokat (biztonsági őrzés), valamint készpénzforgalmi szolgáltatásokat (készpénzszállítás és készpénzfeldolgozás) nyújt.
- 5.
A Group 4-csoport további magyarországi tagjai
-
- -
biztonsági rendszerek telepítésével és karbantartásával; valamint
- -
-
- -
távfelügyeleti szolgáltatással
- -
foglalkoznak.
- 6.
A 4-5) pontban említett vállalkozások 2003. évi együttes nettó árbevétele - az egymás közötti forgalom nélkül - 13,8 milliárd forint volt.
- 7.
A Group 4-Matávőr Rt-t a Group 4 Kft. jogelődje és a Matáv 2001-ben alapította, távfelügyeleti szolgáltatások nyújtására, melyet a Gazdasági Versenyhivatal Vj-116/2001. számú határozatában engedélyezett.
- 8.
A Group 4-Matávőr Rt. 2003. évben 0,7 milliárd forint nettó árbevételt ért el.
- 9.
A Group 4-csoport, illetve a Group 4-Matávőr Rt. részesedését az egyes biztonságtechnikai szolgáltatásokból a Táblázat mutatja be.
Táblázat
Az összefonódás résztvevőinek részesedése a biztonságtechnikai szolgáltatások magyarországi forgalmából
Megnevezés |
Group 4-csoport |
Group 4-Matávőr Rt. |
Együtt |
Készpénzszállítás |
45 |
- |
45 |
Készpénzfeldolgozás |
59 |
- |
59 |
Biztonsági őrzés |
11 |
- |
11 |
Távfelügyeleti szolgáltatás |
1 |
10 |
11 |
Biztonsági rendszerek telepítése és karbantartása |
12 |
- |
12 |
III.
Az engedélykérési kötelezettség
- 10.
Az 1) pont szerinti részvényvásárlás révén a Group 4 Kft-nek a Group 4-Matávőr Rt. feletti a Matávval közös irányítása, a Tpvt. 23. § (2) bekezdés a) pontja szerinti egyedüli irányítássá alakul át. Ez a Versenytanács kialakult gyakorlata (Elvi állásfoglalások 82.) alapján a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja szerinti összefonódásnak minősül.
- 11.
Az összefonódással érintett vállalkozások (Tpvt. 26. § szerint: a Group 4-csoport tagjai és a Group 4-Matávőr Rt.) 2003. évi együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül az egyedüli irányítás alá kerülő Group 4-Matávőr Rt-é az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.
IV.
Az engedélyezés
- 12.
A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).
- 13.
A Tpvt. eddigi alkalmazási tapasztalatai alapján a Versenytanács az összefonódás horizontális-, vertikális-, portfolió- és konglomerátum hatásait vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal Elnökének és a Versenytanács Elnökének 1/2003. számú Közleményében (a továbbiakban: Közlemény) szerint.
- 14.
Az összefonódás versenyhatásainak értékelésekor a Versenytanács abból indult ki, hogy az egyedüli irányítást megszerző vállalkozásnak (adott esetben: a Group 4 Kft-nek) már nem kell tekintettel lennie korábbi irányító társára (adott esetben: a Matávra). Ezért, ha az egyedüli irányítást megszerző vállalkozás egy vállalkozáscsoport tagja, akkor az egyedüli irányítás alá kerülő vállalkozás (adott esetben: a Group 4-Matávőr Rt.) ezen csoport tagjává válik, ami növelheti a koncentrációt (horizontális hatás), illetve befolyással lehet a vertikális kapcsolatokra.
- 15.
A Versenytanács gyakorlata (Vj-55/2004.) szerint az érintett vállalkozások által nyújtott szolgáltatások közül a Tpvt. 14. § (2) bekezdése alapján a biztonsági őrzés, a távfelügyeleti szolgáltatás, valamint a biztonsági rendszerek telepítése és karbantartása (együtt: integrált biztonsági szolgáltatások) azonos árupiachoz tartozik, míg a készpénzszállítás- és feldolgozás ezektől elkülönült árupiacot alkot.
- 16.
A Group 4-csoport és az összefonódás révén a csoportba kerülő Group 4-Matávőr Rt. azonos tevékenysége az integrált biztonsági szolgáltatások nyújtása. Együttes részesedésük azonban Magyarországon - mint érintett földrajzi piacon (Tpvt. 14. § (3) bekezdés) - nem haladja meg a 20 százalékot, ezért az összefonódásnak horizontális összefüggésben nem valószínűsíthetők káros versenyhatásai.
- 17.
Az összefonódásnak káros vertikális hatásai nem valószínűsíthetők, sőt a Matáv irányításának megszűnése a vertikális versenyhatások szempontjából kifejezetten kedvező (lásd: Vj-116/2001.).
- 18.
Az összefonódás révén nem következik be a Group 4-csoport tevékenységi körének olyan bővülése, ami káros portfolió hatásokat eredményezhetne, és a Group 4-Matávőr Rt. piaci részesedései alapján káros konglomerátum hatással sem kell számolni.
- 19.
Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - egyezően a Tpvt. 71. § (2) bekezdés alapján tett vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást engedélyezte.
- 20.
A Versenytanács a 16-18) pontban írtakra is tekintettel a Közleményben foglaltak alapján a kérelmezett összefonódás esetében alkalmazhatónak találta a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének ac) pontját, mely szerint a versenytanácsi határozatot 45 napon belül kell meghozni, ha az engedély a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.
V.
Eljárási kérdések
- 21.
A Tpvt. 63. § (3) bekezdése ac) pontjának alkalmazásából következőleg az eljárási díj megfizetéséről nem kellett rendelkezni, mert a kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti kettőmillió forint előzetesen lerótta.
- 22.
Az ügyfelek kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.
- 23.
Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2004. október 26.