Nyomtatható verzió PDF formátumban
Vj-147/2004/12
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Flextronics International Ltd. kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, amelyben további ügyfélként részt vett a Northfield Acquisition Corporation - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A versenytanács engedélyezi, hogy a Flextronics International Ltd. irányítást szerezzen a Northfield Acquisition Corporation felett.
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.
Indoklás
I.
A kérelmezett összefonódás
- 1.
A kérelmező Flextronics International Ltd. (a továbbiakban: Flextronics) a 2004. augusztus 16-án aláírt részvény-adásvételi szerződéssel (a továbbiakban: Szerződés) megvásárolta a Northfield Acquisition Corporation (a továbbiakban: NAC) összes részvényét.
- 2.
A NAC részvényeinek értékesítője vállalta, hogy a Szerződés hatálybalépését követő egy évig nem folytatja eddigi üzleti tevékenységét azokban az országokban, amelyekben jelen van.
- 3.
A kérelmező a Gazdasági Versenyhivatalhoz 2004. szeptember 15. napján benyújtott kérelmében a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló módosított 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján az 1. pontban hivatkozott részvényvásárlás engedélyezését kérte.
- 4.
A vizsgáló által a Tpvt. 68. § (4) bekezdése alapján elrendelt hiánypótlást a kérelmező 2004. december 29-én teljesítette.
- 5.
A kérelmezett részvényvásárlást a 139/2004/EK. rendelet alapján az Európai Közösség Bizottságához nem kellett bejelenteni.
II.
Az összefonódás részvevői
- 6.
A Flextronics által irányított vállalkozáscsoport (a továbbiakban: Flextronics-csoport) elektronikai gyártási szolgáltatásokat (a továbbiakban: EMS) kínál számítástechnikával, kommunikációval, háztartási cikkek gyártásával és egészségüggyel foglalkozó vállalkozások részére a világ egész területére kiterjedően. A Flextronics részesedése az EMS világméretű forgalmából 10-15 százalék közötti. EMS tevékenységgel nagyszámú vállalkozás foglalkozik, melyek többsége szintén a világ egész területén forgalmazza áruit.
- 7.
A Flextronics-csoport magyarországi tagjai az EMS tevékenység mellett vagyonkezelési, ingatlan bérbeadási és üzletviteli tanácsadási tevékenységet folytatnak. A Flextronics-csoport magyarországi tagjainak 2003. évi nettó árbevétele, valamint a külföldön honos tagjainak a Magyar Köztársaság területén elért 2003. évi nettó árbevétele - a vállalkozáscsoporton belüli forgalom nélkül - együttesen többszáz milliárd forint volt.
- 8.
A NAC a különböző berendezések elektronikájában használt egy- és kétoldalú hajlékony nyomtatott áramköri lemezeket, kapcsolókat, valamint alapokat gyárt és értékesít - csakúgy, mint nagyszámú versenytársa - világszerte. Részesedése ezen termékek világméretű forgalmából nem éri el a tíz százalékot. A NAC által gyártott termékek és az EMS felhasználási célja eltér egymástól.
- 9.
A NAC-csoportnak nincs magyarországi tagja, a csoport külföldön honos tagjai 2003. évben ötszázmillió forintot meghaladó nettó árbevételt értek el a Magyar Köztársaság területén.
III.
Az engedélykérési kötelezettség
- 10.
Az 1) pont szerinti részvényvásárlás a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja és a (2) bekezdés a) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.
- 11.
Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26. § szerint a Flextronics-csoport tagjai és a NAC) - 2003. évi együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül az irányítás alá kerülő NAC-é az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz - a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján - a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.
IV.
Az engedélyezés
- 12.
A Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre, vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását, vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).
- 13.
Az összefonódással érintett piac(ok)nak minősülnek mindazok, amely(ek)en az összefonódás valamely (akár közvetlen, akár közvetett) résztvevője piaci tevékenységet fejt ki, melyek tekintetében a Versenytanács az összefonódás horizontális-, vertikális-, portfólió-, és konglomerátum hatásait vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal Elnökének ás a Versenytanács Elnökének 1/2003. sz. közleményében (a továbbiakban: Közlemény) foglaltak szerint.
- 14.
A Versenytanács az összefonódással érintett földrajzi piacot (Tpvt. 14. § (3) bekezdés) világméretűnek tekintette, figyelembe véve azt, hogy az érintett vállalkozások és azok versenytársai is a világ egész területén forgalmazzák termékeit.
- 15.
A Versenytanács az összefonódással érintett árupiac (Tpvt. 14. § (2) bekezdés) egyértelmű meghatározását szükségtelennek tartotta, mert ha az EMS, illetve a NAC által forgalmazott termékek
-
- a)
azonos árupiachoz tartoznak, akkor az összefonódásnak lehet ugyan horizontális hatása, azonban ezen feltételezett piacon a Flextronics-csoport és a NAC együttes részesedése legfeljebb 15 százalék lehet, ami alapján káros versenyhatások nem valószínűsíthetők;
- a)
-
- b)
különböző árupiachoz tartoznak, akkor az összefonódás portfolió hatással járhat, ami azonban a Flextronics-csoportnak, illetve a NAC-nak ezen piacokon meglévő egyenként 15 százalék alatti részesedése alapján szintén nem vet fel versenyaggályokat.
- b)
- 16.
Az érintett vállalkozások tevékenysége alapján vertikális versenyhatásokkal nem kell számolni, továbbá konglomerátum hatás sem valószínűsíthető a NAC piaci részesedési adatai alapján.
- 17.
Mindezekre tekintettel a Versenytanács a Tpvt. 77.§ (1) bekezdése szerinti jelen határozatában az összefonódást - a Tpvt. 71.§ (2) bekezdés alapján előterjesztett vizsgálói jelentésben foglalt indítvánnyal egyezően - engedélyezte.
- 18.
Az engedély a Tpvt. 30. § (5) bekezdése alapján kiterjed a 2) pont szerinti versenykorlátozásra is, mert az nem terjed túl a NAC jelenlegi működési területén és rövid időre vonatkozik (Versenytanács elvi állásfoglalásai 90.).
- 19.
A Versenytanács jelen eljárásában a Közleményben foglaltak alapján alkalmazta a Tpvt. 63.§ (3) bekezdés ac.) pontját, amely szerint a versenyhatósági érdemi határozatot 45 napon belül kell meghozni, amennyiben az engedély a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.
V.
Eljárási kérdések
- 20.
A kérelmező az eljárás megindításakor a Tpvt. 62.§ (1) bekezdésében foglaltak szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat lerótta, így a továbbiakban az eljárási díj megfizetéséről a jelen határozat nem rendelkezik.
- 21.
Tekintettel arra, hogy az ügyfelek a tárgyalás mellőzését együttesen kérték, így a Versenytanács a jelen határozatát - a Tpvt. 74.§ (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül hozta meg.
- 22.
Az ügyfeleket megillető jogorvoslat a Tpvt. 83.§ (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2005. február 1.