Nyomtatható verzió PDF formátumban

Vj-147/2004/12

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Flextronics International Ltd. kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, amelyben további ügyfélként részt vett a Northfield Acquisition Corporation - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

határozatot

A versenytanács engedélyezi, hogy a Flextronics International Ltd. irányítást szerezzen a Northfield Acquisition Corporation felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmezett összefonódás

  • 1.

    A kérelmező Flextronics International Ltd. (a továbbiakban: Flextronics) a 2004. augusztus 16-án aláírt részvény-adásvételi szerződéssel (a továbbiakban: Szerződés) megvásárolta a Northfield Acquisition Corporation (a továbbiakban: NAC) összes részvényét.

  • 2.

    A NAC részvényeinek értékesítője vállalta, hogy a Szerződés hatálybalépését követő egy évig nem folytatja eddigi üzleti tevékenységét azokban az országokban, amelyekben jelen van.

  • 3.

    A kérelmező a Gazdasági Versenyhivatalhoz 2004. szeptember 15. napján benyújtott kérelmében a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló módosított 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján az 1. pontban hivatkozott részvényvásárlás engedélyezését kérte.

  • 4.

    A vizsgáló által a Tpvt. 68. § (4) bekezdése alapján elrendelt hiánypótlást a kérelmező 2004. december 29-én teljesítette.

  • 5.

    A kérelmezett részvényvásárlást a 139/2004/EK. rendelet alapján az Európai Közösség Bizottságához nem kellett bejelenteni.

II.

Az összefonódás részvevői

  • 6.

    A Flextronics által irányított vállalkozáscsoport (a továbbiakban: Flextronics-csoport) elektronikai gyártási szolgáltatásokat (a továbbiakban: EMS) kínál számítástechnikával, kommunikációval, háztartási cikkek gyártásával és egészségüggyel foglalkozó vállalkozások részére a világ egész területére kiterjedően. A Flextronics részesedése az EMS világméretű forgalmából 10-15 százalék közötti. EMS tevékenységgel nagyszámú vállalkozás foglalkozik, melyek többsége szintén a világ egész területén forgalmazza áruit.

  • 7.

    A Flextronics-csoport magyarországi tagjai az EMS tevékenység mellett vagyonkezelési, ingatlan bérbeadási és üzletviteli tanácsadási tevékenységet folytatnak. A Flextronics-csoport magyarországi tagjainak 2003. évi nettó árbevétele, valamint a külföldön honos tagjainak a Magyar Köztársaság területén elért 2003. évi nettó árbevétele - a vállalkozáscsoporton belüli forgalom nélkül - együttesen többszáz milliárd forint volt.

  • 8.

    A NAC a különböző berendezések elektronikájában használt egy- és kétoldalú hajlékony nyomtatott áramköri lemezeket, kapcsolókat, valamint alapokat gyárt és értékesít - csakúgy, mint nagyszámú versenytársa - világszerte. Részesedése ezen termékek világméretű forgalmából nem éri el a tíz százalékot. A NAC által gyártott termékek és az EMS felhasználási célja eltér egymástól.

  • 9.

    A NAC-csoportnak nincs magyarországi tagja, a csoport külföldön honos tagjai 2003. évben ötszázmillió forintot meghaladó nettó árbevételt értek el a Magyar Köztársaság területén.

III.

Az engedélykérési kötelezettség

  • 10.

    Az 1) pont szerinti részvényvásárlás a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja és a (2) bekezdés a) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.

  • 11.

    Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26. § szerint a Flextronics-csoport tagjai és a NAC) - 2003. évi együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül az irányítás alá kerülő NAC-é az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz - a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján - a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

IV.

Az engedélyezés

  • 12.

    A Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre, vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását, vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).

  • 13.

    Az összefonódással érintett piac(ok)nak minősülnek mindazok, amely(ek)en az összefonódás valamely (akár közvetlen, akár közvetett) résztvevője piaci tevékenységet fejt ki, melyek tekintetében a Versenytanács az összefonódás horizontális-, vertikális-, portfólió-, és konglomerátum hatásait vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal Elnökének ás a Versenytanács Elnökének 1/2003. sz. közleményében (a továbbiakban: Közlemény) foglaltak szerint.

  • 14.

    A Versenytanács az összefonódással érintett földrajzi piacot (Tpvt. 14. § (3) bekezdés) világméretűnek tekintette, figyelembe véve azt, hogy az érintett vállalkozások és azok versenytársai is a világ egész területén forgalmazzák termékeit.

  • 15.

    A Versenytanács az összefonódással érintett árupiac (Tpvt. 14. § (2) bekezdés) egyértelmű meghatározását szükségtelennek tartotta, mert ha az EMS, illetve a NAC által forgalmazott termékek

    • a)

      azonos árupiachoz tartoznak, akkor az összefonódásnak lehet ugyan horizontális hatása, azonban ezen feltételezett piacon a Flextronics-csoport és a NAC együttes részesedése legfeljebb 15 százalék lehet, ami alapján káros versenyhatások nem valószínűsíthetők;

    • b)

      különböző árupiachoz tartoznak, akkor az összefonódás portfolió hatással járhat, ami azonban a Flextronics-csoportnak, illetve a NAC-nak ezen piacokon meglévő egyenként 15 százalék alatti részesedése alapján szintén nem vet fel versenyaggályokat.

  • 16.

    Az érintett vállalkozások tevékenysége alapján vertikális versenyhatásokkal nem kell számolni, továbbá konglomerátum hatás sem valószínűsíthető a NAC piaci részesedési adatai alapján.

  • 17.

    Mindezekre tekintettel a Versenytanács a Tpvt. 77.§ (1) bekezdése szerinti jelen határozatában az összefonódást - a Tpvt. 71.§ (2) bekezdés alapján előterjesztett vizsgálói jelentésben foglalt indítvánnyal egyezően - engedélyezte.

  • 18.

    Az engedély a Tpvt. 30. § (5) bekezdése alapján kiterjed a 2) pont szerinti versenykorlátozásra is, mert az nem terjed túl a NAC jelenlegi működési területén és rövid időre vonatkozik (Versenytanács elvi állásfoglalásai 90.).

  • 19.

    A Versenytanács jelen eljárásában a Közleményben foglaltak alapján alkalmazta a Tpvt. 63.§ (3) bekezdés ac.) pontját, amely szerint a versenyhatósági érdemi határozatot 45 napon belül kell meghozni, amennyiben az engedély a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.

V.

Eljárási kérdések

  • 20.

    A kérelmező az eljárás megindításakor a Tpvt. 62.§ (1) bekezdésében foglaltak szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat lerótta, így a továbbiakban az eljárási díj megfizetéséről a jelen határozat nem rendelkezik.

  • 21.

    Tekintettel arra, hogy az ügyfelek a tárgyalás mellőzését együttesen kérték, így a Versenytanács a jelen határozatát - a Tpvt. 74.§ (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 22.

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslat a Tpvt. 83.§ (1)-(2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2005. február 1.