Nyomtatható verzió PDF formátumban

Vj-161/2005/5

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa az RCI Banque kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, amelyben további ügyfélként részt vett a Renault Credit Lízing és Autófinanszírozási Rt. - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy az RCI Banque irányítást szerezzen a Renault Credit Lízing és Autófinanszírozási Rt. felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

  • 1.

    A kérelmező RCI Banque (a továbbiakban: RCI), mint a Renault Credit Lízing és Autófinanszírozási Rt. (a továbbiakban: Renault Credit Rt.) 50 százalékos részvénytulajdonosa szerződést kötött a Raiffeisen Lízing Rt-vel a Renault Credit Rt. fennmaradó 50 százaléknyi részvényének megvásárlására.

  • 2.

    A kérelmező a Gazdasági Versenyhivatalhoz 2005. szeptember 29. napján benyújtott kérelmében a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján az 1. pontban hivatkozott részvényvásárlás engedélyezését kérte.

  • 3.

    Az RCI a franciaországi Renault SA. által irányított vállalkozáscsoport (a továbbiakban: Renault-csoport) tagja. A Renault-csoport magyarországi tagjainak 2004. évi nettó árbevétele - a vállalkozáscsoporton belüli forgalom nélkül - együttesen 68,8 milliárd forint volt gépjárművek értékesítéséből és ahhoz kapcsolódó szolgáltatásokból. A Renault-csoport részesedése a magyarországi gépjárműforgalomból nem éri el a 10 százalékot.

  • 4.

    A Renault Credit Rt. gépjármű finanszírozási tevékenységet végez, melynek országos forgalmából 3,2 százalékkal részesedik. 2004. évi mérlegfőösszege 28,8 milliárd forint volt.

  • 5.

    Az 1) pont szerinti részvényvásárlás révén az RCI addigi, a Renault Credit Rt. feletti (a Raiffeisen Lízing Rt-vel) közös irányítása egyedüli irányítássá alakul át, ami a Versenytanács kialakult gyakorlata (Vj-158/2002.) alapján vállalkozások összefonódásának minősül.

  • 6.

    Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26. § szerint a Renault Credit Rt. és a Renault-csoport tagjai) 2004. évi együttes nettó árbevétele (a Renault Credit Rt. esetében a Tpvt. 24. § (2) bekezdése alapján a mérlegfőösszeg 10 százaléka) meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül az irányítás alá kerülő Renault Credit Rt-é az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz - a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján - a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

  • 7.

    A Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre, vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását, vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).

  • 8.

    Az összefonódással érintett piac(ok)nak minősülnek mindazok, amely(ek)en az összefonódás valamely (akár közvetlen, akár közvetett) résztvevője piaci tevékenységet fejt ki, melyek tekintetében a Versenytanács az összefonódás horizontális-, vertikális-, portfolió-, és konglomerátum hatásait vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal Elnökének ás a Versenytanács Elnökének 1/2003. sz. közleményében (a továbbiakban: Közlemény) foglaltak szerint.

  • 9.

    Az összefonódásnak az érintett vállalkozások tevékenysége alapján a magyar piacot érintően kizárólag vertikális hatása lehet, ami azonban piaci részesedéseik alapján káros versenyhatásokkal nem járhat. Ezért a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdése szerinti jelen határozatában az összefonódást - a Tpvt. 71. § (2) bekezdés alapján előterjesztett vizsgálói jelentésben foglalt indítvánnyal egyezően - engedélyezte.

  • 10.

    A Versenytanács jelen eljárásában a Közleményben foglaltak alapján alkalmazta a Tpvt. 63.§ (3) bekezdés ac.) pontját, amely szerint a versenyhatósági érdemi határozatot 45 napon belül kell meghozni, amennyiben az engedély a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.

  • 11.

    A kérelmező az eljárás megindításakor a Tpvt. 62. § (1) bekezdésében foglaltak szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat lerótta, így a továbbiakban az eljárási díj megfizetéséről a jelen határozat nem rendelkezik.

  • 12.

    Tekintettel arra, hogy az ügyfelek a tárgyalás mellőzését együttesen kérték, így a Versenytanács a jelen határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdése alapján - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 13.

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslat a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2005. október 26.