Nyomtatható verzió PDF formátumban
Vj-104/2005/25
A Gazdasági Versenyhivatal versenytanácsa a Gazdasági Versenyhivatal által a Digitálfotó Lapkiadó és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság (Budapest) eljárás alá vont ellen fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt indult eljárásban - nyilvános tárgyaláson - meghozta az alábbi
határozatot
A versenytanács megállapítja, hogy az eljárás alá vont vállalkozás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított a Digitális Fotó Magazin 2004. évi áprilisi számában piacvezető pozíciójára tett kijelentésével.
A versenytanács kötelezi az eljárás alá vontat 1.000.000 (azaz egymillió) forint bírság megfizetésére, melyet a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557-00000000 számú bírságbevételi számlájára köteles befizetni.
Egyebekben a versenytanács az eljárást megszünteti.
Az eljárás alá vont a határozat felülvizsgálatát a kézhezvételtől számított 30 napon belül a Fővárosi Bíróságnak címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel kérheti.
Indoklás
I.
Az eljárás megindítása
- 1.
A Gazdasági Versenyhivatal (a továbbiakban: GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a Digitálfotó Lapkiadó és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: Kft.) ellen annak megállapítására, hogy az eljárás alá vont vállalkozás elektronikus leveleiben és a Digitális Fotó 2005 áprilisi számában értékesítési adatairól szóló, illetve piaci pozíciójára vonatkozó tájékoztatásaiban olyan állításokat tett-e, melyek sértik a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló - többször módosított - 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 8. §-ában foglalt rendelkezéseket.
II.
Az eljárás alá vont
- 2.
A Digitálfotó Lapkiadó és Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaságot (a továbbiakban: Kft.) 2001-ben hozta létre a Hologram Kft., D2 Stúdió és egy magánszemély. A Kft. kizárólag a Digitális Fotó Magazin előállításával és terjesztésével foglalkozik.
- 3.
2004-ben a magazin forgalmazásából és a hirdetési bevételekből a Kft. 83,3 millió forint nettó árbevételre tett szert. (Lásd a Vj-104/2005/4. számú irat 14. számú mellékletét.)
III.
A vizsgált magatartás
- 4.
A Kft. ügyvezetője elektronikus levelet küldött szét az alábbi tartalommal: "Az idén is mellékelem az Önök számára a fotós lapok év végi fogyási statisztikáit a hírlapárusoknál, melyek a hirdetéseik hasznosságát illetően bizonyára segítséget jelentenek. (Forrás: Lapker)" A levélhez a levél írója csatolt egy kimutatást is a piacon lévő lapok állítólagos értékesítési adataival. A táblázatok azt mutatják, hogy a Magyar Lapterjesztő Rt.-n (a továbbiakban: Lapker) és a Budapesti Hírlapkereskedelmi Részvénytársaságon (a továbbiakban: Hírker) keresztül hány példányt kívántak eladatni, sikerült eladni, és mekkora az újságárusoknál maradt eladatlan készlet nagysága a Fotómozaik 2004. évi 12. száma, a Fotó Art 2004. évi 10. száma, a FotóVideo 2004. évi 11. száma, a Zoom 2004. évi első száma, illetve a Digitális Fotó Magazin 2004. évi 10. száma esetén. (Lásd ezzel kapcsolatban a Vj-104/2005/4. számú iratot.)
- 5.
Varga Miklós ügyvezető előszót írt a Digitális Fotó Magazin 2005. évi áprilisi számához "Hányan olvassák a Digitális Fotó Magazint?" címmel. Ebben egyebek mellett olvasható volt az is, hogy "az Önök érdeklődésének köszönhetően a Digitális Fotó Magazin tartja piacvezető pozícióját, eladott példányszáma jelentősen meghaladja a konkurens magazinok hasonló adatait." Az oldalon egy táblázat és az abban található adatokat ábrázoló idősoros grafikon is látható. A táblázat az alábbi adatokat tartalmazza:
Évfolyam |
1. szám |
2. szám |
3. szám |
4. szám |
5. szám |
6. szám |
7. szám |
8. szám |
9. szám |
10. szám |
2001 |
2606 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2002 |
3006 |
2774 |
2259 |
2345 |
2586 |
2619 |
2782 |
2643 |
2821 |
3250 |
2003 |
3003 |
2957 |
3175 |
3056 |
3402 |
3643 |
3655 |
3965 |
3456 |
4599 |
2004 |
4228 |
3971 |
4203 |
3959 |
4066 |
4458 |
4477 |
4353 |
4409 |
5240 |
- 6.
A Lapker nyilatkozata szerint a társaság nem szolgáltatott forgalmi adatokat a Kft. részére. A táblázatok készítője azonosítható volt, az nem a Lapker alkalmazottja, illetve vele a Lapkernek nincs kapcsolata. (Lásd erről a Vj-104/2005/12. számú nem betekinthető iratot.) A Hírker jelezte, hogy nem áll közvetlen kapcsolatban kiadókkal, a lapterjesztési szerződéseket a Lapker köti, a forgalmi adatok is csak a Lapker számára állnak rendelkezésre, a Hírkernek értékesítési adatok nincsenek a birtokában.
- 7.
A Kft. által ismertetett és más forrásokból megismert értékesítési adatok alapján megállapítható, hogy a Kft. által szétküldött táblázatok adatai nem egyeznek meg a terjesztő vállalkozások forgalmi adataival. A havi adatokban mutatkozó eltérések nem számottevőek. Ugyanakkor a Fotó Mozaik magazinból 2004 folyamán több kelt el, mint a Fotó Digitális Magazinból. (Lásd a Vj-104/2005/12. és Vj-104/2005/18. számú üzleti tikokat tartalmazó, nem betekinthető iratokat.)
- 8.
A Zoom Magazin 2004. évi első számából a Hírker és Lapker az átadott 5000 darabból 1969 darabot értékesített. (A második számból az említett terjesztők által eladott példányszám ennél kevesebb.) (Lásd a Vj-104/2005/11. számú iratot.) A Fotó Art magazinból 2004-ben havi átlagban a kiszállított 3000 példányból a nevezett terjesztők 1756 darabot értékesítettek. (Lásd a Vj-104/2005/13. számú iratot.)
- 9.
A fotós magazinok jelentős példányszáma jut el előfizetőkhöz, de még inkább fotószaküzleteken, szakszervizeken, fotóklubokon, fotós szervezeteken, vagy könyvtárakon keresztül ingyen az olvasókhoz.
- 10.
Jelen eljárásban vizsgált magatartás által érintett piac a fotós magazinok magyarországi piaca, melyen öt vállalkozás van jelen.
IV.
A vizsgálati jelentés
- 11.
A vizsgáló megállapította, hogy a Kft. jogtalanul jelölte meg a adatok forrásául a Lapkert.
- 12.
Az adatok alapján arra a következtetésre jutott, hogy egy vállalkozás esetében a terjesztési adatok összehasonlítása félrevezető lehetett, mivel a Profo Kiadó által kiadott Fotó Mozaik évi 12 lapszámmal jelent meg, míg az eljárás alá vont csak magazinja csak évi tíz számban. Az összehasonlítás eredményét az torzítja, hogy a Digitális Fotó Magazin 10. számának forgalmi adata (5140) jelentősen meghaladja a 2004. évi "szokásos" havi értékesítési szintet, amely jellemzően 4200-4400 között alakult. A vizsgáló rámutatott arra, hogy amennyiben a Foto Mozaik esetében a 11. és 12. szám forgalmi adatait is figyelembe vesszük, akkor a Kft. piacvezető helyzetére vonatkozó állítás nem igaz, hiszen a Fotó Mozaik éves teljes értékesítési forgalom alapján több példányt értékesít, mint a Kft.
- 13.
Megállapította, hogy a nem kellő körültekintéssel megválasztott módszer a hirdetőkben a ténylegesen az élenjárók között lévő eljárás alá vonti lapot a reálisnál jobb színben tüntette fel.
- 14.
A piacelsőségi állítás kapcsán a vizsgáló rámutatott arra, hogy az nem igazolt megfelelően. Ha létezik egy olyan magazin a piacon, amely az eljárás alá vonti magazinhoz képest két számmal többel jelenik meg évente, akkor a piacvezető szerep megkérdőjeleződhet. Felhívta a figyelmet arra, hogy a Kft. az értékesített lapmennyiséghez kapcsolta piacvezető helyét és nem terjesztési, vagy egyéb közvetett adatokhoz.
- 15.
A fentek alapján a vizsgáló jogsértő magatartás megállapítását és bírság kiszabását indítványozta az eljárás alá vonttal szemben.
V.
Az eljárás alá vont álláspontja
- 16.
Az eljárás alá vont hangsúlyozta, hogy az általa szétküldött elektronikus levelek magánlevelek és azokat csak szerződéses partnereinek küldte el szűk körben, miután a Lapker forrásából értesült a terjesztési adatokról. Hangsúlyozta, hogy a feltüntetett adatok valósak, de hírforrását nem kívánta felfedni. Ugyanakkor jelezte, hogy a lapok hirdetési osztályaitól a terjesztési adatokat be lehet szerezni. (Lásd a Vj-104/2005/17. számú iratot.)
- 17.
Az általa kiküldött levél kapcsán az eljárás alá vont úgy nyilatkozott, hogy nem tudja a címzettek körét meghatározni, a levelezési lista nem áll rendelkezésre, azt nem tudja megadni.
- 18.
Hangsúlyozta továbbá, hogy a magazinban megjelent tényállítás kizárólag a Digitális Fotó Magazin havi terjesztési adatait tartalmazta, hivatkozva arra, hogy ezen adatok általuk kerültek nyilvánosságra. Véleményük szerint a jövőben a fogyasztók félrevezetése épp azáltal kerülhető el, ha a saját adataikat saját elhatározásból ismertetik. Jelezte, hogy véleménye szerint fontos lenne, hogy valamennyi szaklap tegye közzé értékesítési adatait, melyet valamely erre feljogosított szerv hitelesítene.
- 19.
Álláspontja szerint az elektronikus levelek tartalma és a cikkben szereplő elsőbbségi állítás között nincs összefüggés. A előbbi forgalmi adatokat tartalmaz és nem tartalmazott állítást a Kft. által kiadott magazin piaci pozíciójára vonatkozóan.
- 20.
Hangsúlyozta, hogy a Digitális Fotó Magazin az értékesítési adatok alapján piacvezető szaklap, mely álláspontjukat a folyóiratok terjesztését lebonyolító társaság nyilvántartásai alapján, az érintett társaság által megadott és nyilvántartott adatokra alapozzák.
- 21.
A táblázatok adatai kapcsán előadta, hogy azok a magazinok utolsó számainak értékesítési adatait tartalmazzák, és bár van szezonalitás az értékesítésben, az minden magazin esetében jelentkezik.
- 22.
Álláspontja szerint értelmezhetetlen a GVH azon véleménye, mely szerint vitatható módon került feltüntetésre az értékesítési adat. Véleményük szerint a kiadott és nyomtatott példányszám a fogyasztók felé nem bír jelentőséggel, mert az el nem adott példányok sorsa követhetetlen és bizonyítási eljárás alapjául sem szolgálhat. Jelezte még ehhez kapcsolódóan, hogy a remittenda hordozhat némi információt, de a fogyasztókhoz való eljutás vonatkozásában a célhoz kötöttséget és az eredményességet nem lehet vizsgálni adatok hiányában.
- 23.
A fentiek alapján azzal a bizonyítási indítvánnyal élt, hogy a GVH keresse meg a Lapker-t, hogy az nyilatkozzon a vizsgált adatok valóságosságát illetően. Ha nem valós adatokról volt szó a kifogásolt tájékoztatásokban, akkor nyilatkozzon a terjesztési adatokról, remittendáról és eladott példányszámokról. Az eljárás alá vont indítványozta azt is, hogy a GVH szerezzen be nyomdai szerződéseket a piac más szereplőitől a nyomdai példányszám igazolására.
- 24.
Indítványozta még, hogy a GVH jelentse ki, hogy támogatja azt a kezdeményezést, hogy a lapszámok terjesztési adatait a lapok maguk tegyék közzé, továbbá azt is, hogy a GVH készíttessen a fotós lapok piaci helyzetéről tanulmányt.
- 25.
Álláspontja szerint az eljárásban ismertté vált, hogy a Kft.-nek rendelkezésére álltak a Lapker értékesítési adatai, amelyek bizonyos korrekciókat is figyelembe véve alapjául szolgálhattak a vitatott cikk, illetve az abban írt vélemény leírására.
- 26.
Megjegyezte, hogy a Kft. ismerte az egyik versenytársának 2004. folyamán eladott 12 számának értékesítési adatait is, mégsem tekintette ezt alkalmasnak arra, hogy az ezáltal piacvezetővé válhasson.
- 27.
Kifogásolta, hogy a vizsgáló épp az eljárás alá vontat nem nyilatkoztatta meg arról, hogy a Lapker-es értékesítésen túl milyen egyéb eladásra kerül sor.
- 28.
Vitatta, hogy a versenytársak egy év alatt több példányt adtak volna el 2004-ben az előfizetők száma, a viszonteladóknak történt eladások alapján, vagy akár az összes nyomtatott példányt illetően. Rámutatott arra, hogy a Lapker értékesítési adatai nem adnak valós képet a piacról, összehasonlításra ezek az adatok nem alkalmasak az összfogyás tekintetében.
- 29.
Rámutatott arra, hogy számtalan mérce lehet figyelembe venni a piacvezetőség megállapításához: ilyen lehet az éves, havi, egy példányra jutó értékesítés adata, a nettó árbevétel, hirdetési árbevétel, egy lapszámra vetített eladott példányszám, tíz lapra vetített eladott példányszám, hirdetési oldalak, szerzők száma, illetve ez utóbbiak minősége, stb. Hangsúlyozta, hogy a Kft. cikkében semmilyen önkényes mérőszámra nem utalt. Tagadta, hogy a kifogásolt cikkben éves adatok szerepeltek volna. Havi adatok szerepeltek, mert nyilván ezt akarták az összevetés alapjául használni. Rámutatott arra, hogy csak az összevetésre alkalmas adatok alkalmasak a piacvezetőség megállapítására.
- 30.
Véleménye szerint nem lehet egy évente 10 példányban kiadott lapot egy évente 12 példányban kiadott lappal összehasonlítani.
- 31.
A fogyasztói köre szakmai hirdetők, akiknél a versenyjogi mérce magasabbra tehető. A hirdetők nem egy előszóra alapozzák döntéseiket. A szóban forgó tájékoztatás összhatásában sem lehet megtévesztésre alkalmas.
- 32.
Kifogásolta, hogy a GVH álláspontja számára nem hozzáférhető adatokon alapul.
- 33.
Véleménye szerint nem követett el jogsértést. Véleménye szerint magatartása nem róható fel. (Lásd a Vj-104/2005/3-4. számú iratokat, továbbá a Vj-104/2005/24/2. számú iratot.)
VI.
Jogi háttér
- 34.
A Tpvt. 8. § (1) bekezdésének első mondata szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. Ugyanezen cikk (2) bekezdésének a) pontja értelmében a fogyasztók megtévesztésének minősül, ha az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak.
- 35.
A Tpvt. 9. §-a szerint a használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e.
- 36.
A Tpvt. 77. §-a (1) bekezdésének d) és f) pontja értelmében az eljáró versenytanács határozatában megállapíthatja a magatartás törvénybe ütközését, illetőleg megtilthatja a törvény rendelkezéseibe ütköző magatartás további folytatását.
- 37.
Az eljáró versenytanács a Tpvt. 78. §-ának (1) bekezdése alapján bírságot szabhat ki azzal szemben, aki a Tpvt. rendelkezéseit megsérti. A bírság összege legfeljebb a vállalkozás előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet. A (2) bekezdés szerint a bírság összegét az eset összes körülményeire - így különösen a jogsérelem súlyára, a jogsértő állapot időtartamára, a jogsértéssel elért előnyre, a jogsértő felek piaci helyzetére, a magatartás felróhatóságára, az eljárást segítő együttműködő magatartására, a törvénybe ütköző magatartás ismételt tanúsítására - tekintettel kell meghatározni. A jogsérelem súlyát különösen a gazdasági verseny veszélyeztetettségének foka, a fogyasztói érdekek sérelmének köre, kiterjedtsége alapozhatja meg.
VII.
A versenytanács döntése
- 38.
A versenytanács véleménye szerint egy lap hírlapárusoknál eladott példányainak száma az adott áru lényeges tulajdonsága, melynek nagyságáról a fogyasztók gyakorlatilag csak kiadóktól, újságoktól szerezhetnek tudomást.
- 39.
A vizsgált magatartás fogyasztók megtévesztésére való alkalmasságának megítéléséhez a versenytanács - szem előtt tartva a Tpvt. 9. §-ában foglaltakat - mindenekelőtt a szóban forgó tájékoztatás tartalmát vizsgálta és megállapította, hogy az eljárás alá vont Kft. az általa szétküldött elektronikus leveleiben található információ nyújtásával nem sértette meg a Tpvt. III. fejezetének rendelkezéseit, mert a levél tartalma nem fogalmaz meg piacvezető pozícióra vonatkozó állításokat.
- 40.
Ugyanakkor a Digitális Fotó Magazin 2005. évi áprilisi számának előszavában közzétett piacvezető pozícióra tett kijelentések a versenytanács megítélése szerint a fogyasztók (így különösen a hirdetők) megtévesztésére alkalmas, mivel az eladott példányszám nem értelmezhető pontosan hozzá rendelt időpont, vagy időintervallum nélkül. Mivel a piacvezető pozíció meghatározására nincs a lapkiadás és -terjesztés piacán elfogadott mérce, így egy-egy önkényesen kiválasztott mutatószámra való utalás a fogyasztók megtévesztésre alkalmas lehet. (Ezt az V. szakaszban kifejtettek szerint az eljárás alá vont maga is elismeri.) Jelen eljárásban a versenytanács megítélése szerint ez következett be. Az eljárás alá vont nem tudta bizonyítani kétséget kizáróan piacvezető pozícióját, ugyanakkor a versenytanácsnak olyan információi vannak, amelyek azt cáfolják. Amint az a lapterjesztőktől beszerezhető - üzleti titoknak minősülő - adatokból kiderül, 2004 során éves szinten nem a Kft. magazinjából fogyott a legtöbb az eljárás alá vont által hivatkozott lapterjesztő adatai alapján.
- 41.
A fentiek alapján a versenytanács véleménye szerint alkalmas volt a fogyasztói döntések gazdasági versenyben történő tisztességtelen befolyásolására az eljárás alá vont magatartása, nevezetesen, amikor a Kft. a Digitális Fotó Magazin 2005. évi áprilisi számában nem bizonyított piacvezető pozíciójára tett kijelentéseket, sértve ezzel a Tpvt. 8. § (2) bekezdésének a) pontját. Egyebekben a versenytanács az eljárást megszünteti.
- 42.
A versenytanács a jogsértés Tpvt. 77. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján történő megállapítása mellett bírság kiszabását is indokoltnak tartotta eljárás alá vonttal szemben éppen a kiélezett verseny miatt. A bírság összegének megállapítása során a versenytanács figyelemmel volt ugyanakkor a jogsértés rövid idejére is.
- 43.
A fentiek alapján a versenytanács a rendelkező rész szerint határozott.
VIII.
Egyéb kérdések
- 44.
A versenytanács az eljárás alá vonti bizonyítási indítványokat nem tartotta szükségesnek a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján, illetve meglévő jogosítványaira tekintettel.
- 45.
A versenytanács határozata elleni jogorvoslati jogot a Tpvt. 83. §-a biztosítja.
Budapest, 2005. november 30.