Az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága elfogadta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2017. évi tevékenységéről és a versenytörvény alkalmazásával összefüggő tapasztalatairól szóló beszámolót.

A Hivatal kiemelt figyelmet szentelt az adatalapú gazdasághoz köthető tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feltárásának, s változatlanul a sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztókat védte elsősorban. A GVH a digitális gazdasággal összefüggő kereskedelmi gyakorlatok körében 2017-ben három ügyben hozott döntést iránymutató jelleggel, továbbá útmutatót tett közzé, amelyben a közösségi médiában  tartalmakat, posztokat közzétevők számára kíván segítséget nyújtani.

Az elmúlt évben jelentősen módosultak az összefonódások ellenőrzésének szabályai. A korábbi, kérelemre induló eljárást bejelentéses rendszer váltotta fel. Változtak a küszöbszámok, illetve csökkent a versenyfelügyeleti eljárást nem igénylő tranzakciók igazgatási szolgáltatási díja és ügyintézési határideje. Az új rendszer legfőbb célja, hogy költséghatékonyabbá és rövidebbé tegye azokat a fúziókat, amelyek nem járnak a verseny érdemi csökkenésével.  A megújult szabályozás hozzájárult ahhoz, hogy az összesen 33 egyszerű megítélésű összefonódás vizsgálata átlagosan 5 nap ügyintézési időt igényeljen.

A GVH 2017-ben is folytatta egyes piacok átfogó vizsgálatait. A Hivatal nyilvánosságra hozta a magyarországi új személy- és kishaszongépjármű-forgalmazás és -javítás piacai, valamint a kapcsolódó biztosítási piac működését vizsgáló piacelemzési tanulmányát. A GVH megfontolásra javasolta a gépjárművek forgalomba helyezésével kapcsolatos egyes költségek csökkentését, továbbá a KGFB piacon a kampányidőszak visszavezetését. Ágazati vizsgálat indult ugyanakkor a bankkártya-elfogadás piacán, mert a GVH észlelte, hogy a bankkártya-elfogadást biztosító vagy biztosítani kívánó, kisebb kereskedők kedvezőtlenebb, a szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltatók számára fizetendő díjakkal (elsősorban magasabb kereskedői jutalékkal) szembesülnek, mint a nagyobb kereskedők.

A GVH bővítette ügyfélbarát szolgáltatásait is. Az eljárások versenytanácsi szakaszában lehetővé tette az online iratbetekintést a Virtuális Adatszoba alkalmazásával, amelynek révén az irat-betekintési, illetve a másolatigénylési- és kiadási folyamat egyszerűbbé, gyorsabbá és költségkímélővé vált.

A beszámoló teljes terjedelmében és az arról szóló rövid összefoglaló a GVH honlapján olvasható.

Budapest, 2018. október 15.

Gazdasági Versenyhivatal

 

Információ a sajtó részére:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu
http://www.gvh.hu

Nyomtatható verzió PDF formátumban