Gondolja Végig Higgadtan! – segít a GVH

Budapest, 2024. július 12. – Gyakran nagy bizonytalanság övezi, hogy a mára szinte mindenhol alkalmazott szervizdíj megegyezik-e a borravaló fogalmával, illetve felszámítása esetén kell-e, illik-e további borravalót is adni. A fizetési módok között számos különbség van, a többi között az adózás módjában és az önkéntes jellegében is. A nemzeti versenyhatóság azt javasolja a fogyasztóknak, hogy gondolják végig kit kívánnak díjazni borravalójukkal, és ennek megfelelően döntsenek.

Egyre gyakrabban találkozni az éttermek étlapjain feltüntetett szervizdíjakkal. A fogyasztóban számos kérdés felmerülhet az extra tétel kapcsán. Megegyezik-e borravalóval? Kötelező kifizetni? Ha a szervizdíjat már felszámították, akkor adott esetben szükséges-e még borravalót is adni?

A szervizdíj, avagy ritkábban alkalmazott nevén felszolgálási díj, a vendéglátóhely egy jogszabályban meghatározott bevételi típusa, melyet kizárólag a dolgozók bérére fordíthat. Ez az extra díj nem csak az adott felszolgálót illeti meg, hanem valamennyi ott dolgozó személy részesül belőle előre meghatározott mértékben. A szervizdíj mértékét a vendéglátóhely szabadon határozhatja meg, azonban köteles feltüntetni az étlapon, és egyéb tájékoztatási felületeken. A szervizdíj megfizetése nem opcionális, a fogyasztónak azt meg kell fizetnie. Előnye, hogy kedvezményes adózásából fakadóan nagy mértékben hozzájárulhat a dolgozók méltányos bérezéséhez.

A borravaló ezzel szemben egy önkéntesen adható juttatás, melynek mértékét a fogyasztó határozza meg. A vendég így kifejezheti elismerését és köszönetét a felszolgáló munkája iránt. Nagyon fontos azonban, hogy a borravaló milyen módon kerül kifizetésre, mivel ez annak adózására is kihat, és akár ahhoz is vezethet, hogy abból a felszolgáló nem részesül.

A borravalót a felszolgáló kapja, ezen felül pedig adó- és járulékmentes, ha:

  • közvetlenül a felszolgálónak adjuk azt, a végösszegtől elkülönítetten, készpénzben, vagy
  • erre a célra kijelölt borravaló tárolóba helyezzük, aminek tartalmát a dolgozók osztják szét egymás között.

A borravaló sorsáról a munkáltató dönt, ezen felül pedig adó- és járulékfizetési kötelezettség is terheli, ha:

  • készpénzben, vagy bankkártyás fizetéssel, a számla végösszegével együtt fizetjük ki, vagy
  • erre a célra kijelölt borravaló tárolóba helyezzük, aminek tartalmát a munkáltató osztja szét a dolgozók között.

A fentiek alapján jól látható, hogy a szervizdíj és a borravaló között fontos eltérések vannak. Lényeges hangsúlyozni, hogy a borravaló minden esetben csak lehetőség, mindenkinek joga van belátása és anyagi helyzete szerint dönteni arról, hogy kívánja-e ilyen formában kifejezni elégedettségét. Kiemelendő továbbá, hogy jelentős eltérések lehetnek az általunk fizetett borravaló „sorsában” attól függően, hogy készpénzben, vagy kártyával fizetünk, illetve, hogy azt a számlával együtt, vagy külön tesszük. A borravaló fizetésével kapcsolatban a fogyasztóknak az alábbiakat érdemes végig gondolni:

  • A borravaló nem egyenlő a szervizdíjjal, az utóbbiból nem csak a felszolgáló, hanem a vendéglátóhely mindegyik dolgozója részesül.
  • A borravalóval a felszolgálót, avagy a vendéglátóhelyen dolgozók mindegyikét kívánja jutalmazni.
  • Ha felszolgálóját kívánja borravalóval díjazni, akkor azt készpénzzel tegye, a számlától elkülönítetten, így biztos, hogy a felszolgáló kapja, ezen felül pedig adó- és járulékmentes is.
  • Ha a vendéglátóhely összes dolgozóját kívánja díjazni, akkor a borravalót arra elkülönített tárolóba tegye.
  • Amennyiben arra elkülönített tartóba kíván borravalót helyezni, érdeklődjön előtte, hogy a tároló tartalmát a munkáltató, vagy a dolgozók osztják szét egymás között.

A GVH célja, hogy segítse a fogyasztókat és a vállalkozásokat egyes tájékoztatások megtévesztő jellegének felismerésében, és javaslataival támogassa döntéseiket.

A GVH honlapjának Gondolja Végig Higgadtan menüpontja alatt számos, a fentiekhez hasonló hasznos információt olvashatnak.

GVH Közszolgálati kommunikációs Iroda

További információ:

Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939

Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170

Nyomtatható verzió PDF formátumban