A vállalkozásoknak igazolniuk kell a piacelsőségi állításaikat

Budapest, 2024. december 3. – A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Prémium Pázsit Kft. nem tudta igazolni a termékei egyedülállóságára, valamint piacelsőségére vonatkozó állításait. A GVH az ügy kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy a piacelsőségi állítások kifejezetten alkalmasak a fogyasztói figyelem felkeltésére és a döntések befolyásolására, ezért különösen fontos, hogy a vállalkozások csak olyan állításokat tegyenek közzé, amelyeket igazolni is tudnak.

A Gazdasági Versenyhivatal 2023 decemberében indított eljárást a Prémium Pázsit Kft-vel szemben, mert gyanította, hogy valószínűsíthetően megalapozatlan állításokat tett közzé a termékei egyedülállóságára, különleges minőségére, valamint piacelsőségére vonatkozóan.

A vállalkozás többek között olyan állításokkal reklámozta a termékeit termékeket, mint például: „Műfű-karbantartógépek Magyarországon először a Prémium Pázsitnál!; „Magyarország legnagyobb raktérkészlete”; „Magyarországon egyedüliként Hollandiában gyártatjuk termékeinket”. A GVH megállapítása szerint ezek a piacelsőségi állítások azt az üzenetet közvetítették a fogyasztóknak, hogy a Prémium Pázsit a műfű-karbantartógépek értékesítését és forgalmazását elsőként kezdte meg Magyarországon; kizárólag nála vásárolhatóak jelenleg professzionális műfű-karbantartógépek; egyedülállóan termékeit Hollandiában gyártatja, valamint a vizsgált időszakban a legnagyobb raktárkészlettel rendelkezett Magyarországon.

A GVH azt állapította meg, hogy piacelsőségi állítások alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére, mert nem voltak megfelelően alátámasztva. A cég a kereskedelmi kommunikáció közzétételekor nem rendelkezett olyan objektív adatokkal, melyek az állításokat igazolták volna. A vizsgálat során a vállalkozás megpróbálta utólagosan alátámasztani az állításait, de az általa benyújtottak sem igazolták ezeket az állításokat.

A jogsértéssel érintett kommunikáció költségeire alapozva a Gazdasági Versenyhivatal 2,3 millió forint bírságot szabott ki a Prémium Pázsitra. Súlyosító körülményként értékelte a GVH, hogy az állításokat a cég sokáig használta és azok erőteljesek voltak, ugyanakkor enyhítő körülményként figyelembe vette, hogy a vállalkozás nagyrészt felhagyott a jogsértő állítások használatával az eljárás hatására.

A GVH arra hívja fel a figyelmet, hogy a piacelsőségi állítások kifejezetten alkalmasak a fogyasztói figyelem felkeltésére és a döntések befolyásolására, ezért nemzeti versenyhatóság arra figyelmeztet, hogy a vállalkozások csak olyan hirdetéseket tehetnek jogszerűen közzé, amelyeket valóban tudnak igazolni, az állításaik igazolására olyan bizonyítékokat vár a vállalkozásoktól, amelyek tényszerűen alátámasztják azok valóságtartalmát. Ha ez az igazolhatóság objektíve kizárt, akkor tartózkodniuk kell ezen állítások használatától, különösen a piacelsőségi, kategorikus állítások megfogalmazásától.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/32/2023.

GVH Közszolgálati kommunikációs és Külkapcsolati Iroda

További információ:

Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939

Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170

Nyomtatható verzió PDF formátumban