A CPC fogyasztóvédelmi hálózat több fontos alapelvet is megosztott a cégekkel a biztonságos online játékkörnyezet érdekében
Budapest, 2025. március 28. – Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) az Európai Bizottság koordinálásával közös fellépést kezdeményezett egy gyermekek körében népszerű internetes játék gyártójával szemben. A CPC ezen felül közzétette egy megbízható online játékkörnyezethez szükséges legfontosabb alapelveket. A gyermekek célzott védelmére a GVH is kiemelt figyelmet fordít.
A Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) közös fellépést kezdeményezett a svédországi Star Stable Entertainment AB-vel szemben. A CPC felszólította a céget, hogy szolgáltasson információkat az egyik gyermekek körében népszerű videójátékában megjelenő kereskedelmi gyakorlatokról. A cég válaszát értékelve a CPC több gyakorlatot is azonosított, melyek megsérthetik az európai uniós fogyasztóvédelmi szabályokat és veszélyesek lehetnek a gyermekekre:
- a gyermekek közvetlen megszólítása és vásárlásra buzdítása a reklámokban;
- pszichés nyomásgyakorlás (például limitált ideig elérhető ajánlatok) alkalmazása;
- a gyermekekre szabott átlátható és könnyen érthető tájékoztatás hiánya a játékon belüli fizetőeszközöket illetően.
A svéd vállalkozás emellett elmulasztotta biztosítani, hogy a termékeit népszerűsítő influenszerek egyértelműen feltüntessék, hogy tartalmaik reklámnak minősülnek, avagy reklámot tartalmaznak. A cégnek egy hónapja van reagálni és megoldásokat javasolni a CPC által felvetett problémákra
A CPC ezen felül egy iránymutatást is publikált, melynek célja az átláthatóság és tisztességesség előmozdítása az internetes játékiparban, kiemelten a virtuális fizetőeszközök kérdésében. Az iránymutatás több alapelvet is meghatároz a virtuális fizetőeszközök vásárlásával és felhasználásával kapcsolatban. Ilyenek többek között:
- a világos és átlátható árképzési gyakorlatok, és a szerződéskötés előtti tájékoztatás;
- a játékokon belüli digitális tartalmak és szolgáltatások költségeit elrejtő gyakorlatok, valamint a fogyasztókat virtuális fizetőeszközök vásárlására kényszerítő gyakorlatok elkerülése;
- a fogyasztók elállási jogának biztosítása;
- a fogyasztók sérülékenységének tiszteletben tartása, különösen a gyermekek esetében.
A CPC sajtóközleménye, illetve az iránymutatás elérhető az Európai Bizottság oldalán.
A Gazdasági Versenyhivatal saját gyakorlatában is kiemelt figyelmet fordít az ún. sérülékeny fogyasztói csoportokat, közöttük a gyermekeket is, érintő kereskedelmi gyakorlatokra. A nemzeti versenyhatóság az elmúlt időszakban két alkalommal is felhívta a játékokosok és a szülők figyelmét a játékok kapcsán felmerülő veszélyekre és lehetséges átverésekre.
A GVH először a mobiljátékok használata során gyermekekre leselkedő kockázatokat ismertette a szülőkkel. 2025 elején pedig az ún. „asztali” videójátékokban alkalmazott megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokra hívta fel a figyelmet. A nemzeti versenyhatóság Gondolja Végig Higgadtan kampányának keretében megjelent tájékoztató anyagok elérhetőek a GVH honlapján.
A GVH a Digitális Tudatosság Programjával is törekszik elősegíteni a gyermekek védelmét az online térben. Az edukációs program – melynek keretében a nemzeti versenyhatóság munkatársai tartanak előadásokat 10-16 éves kor közötti diákoknak – célja a gyermekek (minél fiatalabb korban való) tudatosságának felébresztése, az utánajárás és gondolkodás beindítása a digitális tér fogyasztóvédelmi kérdéseivel kapcsolatban.
A Gazdasági Versenyhivatal emellett figyelemmel követi a véleményvezérek reklámgyakorlatait is. Influenszer marketing tájékoztató anyagával gyakorlati példákon keresztül mutatja be a helyes gyakorlatokat és hívja fel a tartalomgyártók figyelmét a lehetséges hibákra. A GVH e körben 2024 elején – szintén egy közös európai akció keretében – megvizsgálta a hazai véleményvezérek marketingtevékenységét. A GVH jelenleg hat influenszerrel és számos hirdető céggel, illetve közreműködő reklámügynökséggel szemben folytat versenyfelügyeleti eljárásokat tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt, az influenszereket követő fogyasztók és a tiszta piaci verseny elősegítése érdekében.
GVH Kommunikáció
További információ:
Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939
Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170