A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Varosetta Kft. „v.a.” (Varosetta) több ízben is megtévesztő tájékoztatást nyújtott a BNM pulzáló mágnesterápiás készülékről, mert a matracot valótlan gyógyító hatásokkal népszerűsítette, és azonnali döntésre is késztette a fogyasztókat az árubemutatókon elérhető árkedvezményt hangsúlyozva. A jogsértés elkövetéséért 6.255.100 forintot, a kiszabható maximális bírságot rótta ki a GVH.

A Varosetta 2012 novemberétől 2013 márciusáig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert a termékbemutatókon elmondott tájékoztatásai több szempontból is jogsértőek voltak. A GVH megállapította, hogy a Varosetta valótlanul állította, hogy a BNM pulzáló mágnesterápiás készülék

  • alkalmas betegségek, illetve az emberi szervezet működési zavarai vagy rendellenességei gyógyítására, mert nem rendelkezett az egyes állítások alátámasztására alkalmas klinikai értékeléssel;

  • csak a termékbemutató ideje alatt és bizonyos feltételek mellett volt elérhető a hirdetett kedvező áron, amivel a fogyasztót azonnali döntéshozatalra késztették, megfosztva őt a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól;

  • különleges árkedvezménnyel vásárolható meg, ugyanis nem igazolta, hogy a nem akciós magasabb árat (990.000 forint) valaha alkalmazta volna.

A GVH a bírság kiszabásakor a mágnesterápiás matrac a vizsgált időszakra vonatkozó árbevételi adataiból indult ki, az árubemutatók költsége ugyanis nem ismeretes. A Varosetta azonban nem közölte árbevételi adatait a vizsgált időszakra, így a GVH az utolsó hitelesen lezárt üzleti év (2012) nettó árbevétele alapján határozta meg a bírság összegét.

A GVH a bírság kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy

  • a készülék az egészség megőrzésével, helyreállításával kapcsolatos bizalmi jellegű termék;

  • a termék fogyasztói ára rendkívül magas, így a termék megvásárlása jelentős beruházásnak tekinthető;

  • a megcélzott fogyasztói kör jelentős része – az egészségügyi problémákkal küzdő, és ebből adódóan a hasonló magatartásokra fokozottan érzékeny, döntési folyamatukban sérülékenyebb fogyasztók – fokozottan kiszolgáltatott.

  • A GVH felhívja a fogyasztók figyelmét a termékbemutatók veszélyeire és annak szabályozására, melyről bővebben az alábbi tájékoztatások adnak útmutatást:

A GVH termékbemutatókkal kapcsolatos tapasztalatait a nemrégiben kiadott sajtóközleménye összegzi.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/13/2014.

Budapest, 2015. május 27.

Gazdasági Versenyhivatal

Információ a sajtó részére:
dr. Basa Andrea
sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
tel.: (+36-1) 472-8902
fax: (+36-1) 472-8898
mobil: +36-30 618-6618
e-mail: basa.andrea@gvh.hu, sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

Nyomtatható verzió PDF formátumban