A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Földelni Jó Kft. megalapozatlanul
reklámozta gyógyító, egészségre vonatkozó és egyéb hatásokkal a Geo-Connect Pad
és a Geo-Connect Bed termékeket. A GVH megállapította, hogy a Földelni Jó Kft.
és az Echo Hungária TV Zrt.
burkolt reklámot tett közzé az „ELEKTRO/SOKKK” műsorral az Echo TV televíziós
csatornán. A jogsértésekért a Földelni Jó Kft.-re 600.000 forint bírságot, míg
az Echo Hungária TV Zrt.-re 500.000 forintot szabott ki a GVH, és egyúttal megtiltotta
a jogsértő gyakorlatok folytatását.
A GVH úgy ítélte meg, hogy a Földelni Jó Kft. jogsértően népszerűsítette termékeit, mert
-
megalapozatlanul hirdette, hogy azok alkalmasak konkrét betegségek gyógyítására, hiszen ezt a vállalkozás nem tudta megfelelő bizonyítékokkal alátámasztani. Ismertetett bizonyítékai ugyanis nem a Földelni Jó Kft. által forgalmazott Geo-Connect Pad és Geo-Connect Bed termékek hatásairól készült tanulmányok, egyéb írások és dokumentumok, hanem a földelés, mint módszer hatásaira vonatkoznak;
-
a termékeknek bizonyítékok nélkül tulajdonított az emberi szervezet normál állapotával, annak fenntartásával kapcsolatos, az egészségre gyakorolt kedvező hatásokat, hiszen a vállalkozás ezen állítások esetében is a fenti bizonyítékokat kérte figyelembe venni;
-
szerkesztői tartalomnak álcázott reklámokat közvetített az Echo TV-n közzétett műsoraival, mert az „ELEKTRO/SOKKK” műsor a Geo-Connect Pad és Geo-Connect Bed termékek értékesítésének előmozdítása céljából készült, amiért a Földelni Jó Kft. fizetett, azonban mindez nem derült ki a fogyasztó számára, még a műsor végén közzétett rövid tájékoztató ellenére sem.
A GVH a bírság kiszabásakor a Földelni Jó Kft.-nél a kommunikációs költségekre, az Echo Hungária TV Zrt.-nél pedig az érintett tévéműsorból származó árbevételre alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat kiterjedt volt, és sérülékeny fogyasztókat célzott meg.
A GVH érvényt szerezhet az eltiltásnak a jogsértő gyakorlatban közreműködő vállalkozásokon keresztül is, ha a közvetlenül kötelezett vállalkozások nem szüntetik meg a jogsértést. Így a GVH a honlap üzemeltetőjéhez, a Facebook és a YouTube oldalak üzemeltetőihez, valamint a hatás-állítások esetében az Echo TV üzemeltetőjéhez fordulhat, ha a vállalkozások nem felelnek meg az eltiltásnak a GVH határozatában megjelölt határidőig, és az erről szóló igazolást nem nyújtják be a GVH-nak.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/123/2015.
Budapest, 2016. október 21.
Gazdasági Versenyhivatal
Információ
a sajtó részére:
|
További
információk:
|
Nyomtatható verzió PDF formátumban