Vj-25/2001/26

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa adr. Tóth Jánosügyvéd (Köves és Társai Ügyvédi Iroda 1075 Budapest, Madách Imre út 14.) által képviseltFrantschach Packaging Sack Beteiligungsholding BVkérelmezőnekösszefonódás engedélyezéseiránti kérelmére - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a kérelmező irányítást szerezzen a CEMPACK Cementipari Csomagoló és Csomagolástechnikai Kft felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmezett összefonódás

  • 1)

    A kérelmező hollandiai Frantschach Packaging Sack Beteiligungsholding BV (a továbbiakban: Franpack BV) 2001. január 17-én üzletrész adásvételi szerződésekkel megvásárolta a CEMPACK Cementipari Csomagoló és Csomagolástechnikai Kft (a továbbiakban: Cempack) üzletrészeinek együttesen 96,264 százalékát, amelyen belül

    • -

      a Pannoncem Cementipari Rt-től (a továbbiakban: Pannoncem Rt) 3,736-;

    • -

      a Duna-Dráva Cement Kft-től (a továbbiakban: DDC Kft) 59,195-;

    • -

      a Breitenburger Auslandbeteiligungs GmbH-tól 16,667-;

    • -

      az E.Schwenk Zementwerke KG-tól 8,333-;

    • -

      a Heidelberger Zement AG-tól 8,333

százaléknyi üzletrészt vásárolt.

  • 2)

    Egyidejűleg a Franpack BV-vel azonos vállalkozáscsoporthoz tartozó csehországi Frantschach Industrial Packaging a.s. megvásárolta a BÉCEM Cement- és Mészipari Rt-től a Cempack üzletrészeinek fennmaradó 3,736 százalékát.

  • 3)

    A Franpack BV 2001. január 30-án az 1) pont szerinti üzletrészvásárláshoz - mint vállalkozások összefonódásához - a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.

  • 4)

    Kérelmében hivatkozott arra, hogy az általa kérelmezett összefonódás nem hoz létre és nem erősít meg gazdasági erőfölényt, nem akadályozza meg a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon. Ezen álláspontját arra alapozta, hogy érintett piacnak a különböző alapanyagú (papír, műanyag, vegyes) ipari zsákokat tekintette, amelynek magyarországi forgalmából - számításai szerint - az a vállalkozáscsoport, melyhez Franpack BV tartozik 4,9 százalékkal-, a Cempack pedig 10,9 százalékkal részesedik.

II.

Az összefonódás résztvevői

Az Anglo-csoport

  • 5)

    A Franpack AG részvényei száz százalékban az ausztriai Frantschach Packaging AG tulajdonában vannak, mely vállalkozásnak száz százalékos részvénytulajdonosa a szintén ausztriai Frantschach AG. A Frantschach AG részvényeinek 70 százalékos tulajdonosa az Anglo-American plc.

  • 6)

    Az Anglo-American plc. és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban: Anglo-csoport) a papíripar különböző területein tevékenykednek Európa számos országában. Az Anglo-csoporthoz tartozó magyarországi vállalkozások:

    • -

      irodai és csomagoló papírok, címkék gyártásával, valamint nyomdaipari és kiadói tevékenységgel foglalkoznak; továbbá

    • -

      az Anglo-csoport külföldön honos tagjai által Magyarországra behozott papír termékeket - közte ipari zsákokat - forgalmazzák.

  • 7)

    Az Anglo-csoporthoz tartozó magyarországi vállalkozások 2000. évi nettó árbevétele, valamint a csoport külföldön honos tagjainak a Magyar Köztársaság területén 2000. évben elért nettó árbevétele együttesen - csoporton belüli forgalom nélkül - 64,6 milliárd forint volt.

  • 8)

    A Cempackot 1990. január l-jén alapította a Cement- és Mészipari Művek, a hozzátartozó cementgyárak papírzsákkal történő ellátása érdekében. A Cempack gyakorlatilag kizárólagos tevékenysége jelenleg is a papírzsák gyártás. Teljes termelésének közel 80 százalékát a magyarországi cementipari vállalkozások (a Pannoncem Rt, a DDC Kft és a BÉCEM Rt) részére értékesíti, amely vállalkozások egyben tulajdonosai is a Cempacknak.

  • 9)

    A Cempack 2000. évi nettó árbevétel 1,1 milliárd forint volt, más vállalkozás felett irányítási joggal nem rendelkezik.

  • 10)

    A Cempack a zsákgyártáshoz szükséges legfontosabb alapanyagot (a zsák-karton papírt) 1998-2000. években a - papírzsákgyártási tevékenységet szintén végző - Dunapack Rt-től, valamint az Anglo-csoporttól független külföldi vállalkozásoktól szerezte be.

III.

Az ipari papírzsák piac főbb jellemzői

  • 11)

    Ipari papírzsákot a cement mellett a cukor és egyéb áruk (vegyi anyagok, építőipari alapanyagok) nagy mennyiségben történő csomagolására is használják.

  • 12)

    A Cempack mellett a Dunapack Rt foglalkozik még Magyarországon ipari papírzsák gyártással, továbbá viszonylag jelentős az import, amelynek azonban nagyobb hányadát az Anglo-csoporthoz tartozó külföldi vállalkozások adják. Az egyes vállalkozások áruikat az ország egész területén forgalmazzák.

  • 13)

    Az ipari papírzsák magyarországi forgalmának megoszlását az egyes értékesítő vállalkozások között - külön kiemelve a két legjelentősebb felhasználói csoportot: a cementipart és a cukoripart - a Táblázat mutatja be.

Az ipari papírzsákok magyarországi forgalmának megoszlása (%)

Vállalkozás

Összesen

Az összesenből:
Cement____________Cukor

Cempack

39

79

9

Dunapack Rt

47

21

85

Anglo-csoport importja

11

-

6

Egyéb import

3

-

-



  • 14)

    Az ipari papírzsák esetében a szállítási költségek nem jelentősek, a környező országokból történő behozatal esetében az ár 2-4 százalékát teszik ki. Az ipari papírzsák behozatala engedélymentes (liberalizált), azt vám vagy egyéb az importhoz kapcsolódó pénzügyi teher nem drágítja.

  • 15)

    Az Anglo-csoport a Magyarországgal határos országok többségében rendelkezik - az adott országban jelentős piaci részesedéssel bíró - papírzsák gyártó vállalkozással.

  • 16)

    Az ipari papírzsák helyettesítésére szóbajöhető termékek a különböző műanyagzsákok. A cement csomagolására azonban - jóllehet történtek arra kísérletek az utóbbi években - nem használnak műanyagzsákot, mert az korlátozott légáteresztő képessége miatt nem alkalmas a cement csomagolására. A további termékek esetében - szemben a cementtel - általában nem kizárt a műanyagzsák alkalmazása, melynek ára nem tér el lényegesen a papírzsák árától. 2000. évben a cukoripari vállalkozások zsák felhasználásának közel 40 százalékát a műanyagzsákok adták. Ily módon a Cempack és az Anglo-csoport a cukoriparban használt papír és műanyag zsákok együttes forgalmából csak 9 százalékkal részesedett.

  • 17)

    Az egyéb papíripari termékek (irodai papír, csomagoló papír stb.) felhasználási célja, és ebből is adódóan a felhasználó vállalkozások köre is eltér az ipari papírzsákétól.

IV.

Engedélykérési kötelezettség

  • 18)

    A Cempack részvényei 96,264 százalékának a Franpack BV általi megszerzése a Tpvt. 23.§ (1) bekezdésének b) pontja és (2) bekezdésének a) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.

  • 19)

    A kérelmezett összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26.§ alapján: az Anglo-csoport tagjai és a Cempack) - Tpvt. 27.§ (1) és (2) bekezdése szerint számított - 2000. évi együttes nettó árbevétele (55,7 milliárd forint) meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül az irányítás alá kerülő Cempack 2000. évi nettó árbevétele (1,1 milliárd forint) az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz a Tpvt. 24.§ (1) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

V.

Az engedélyezés

  • 20)

    A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg gazdasági erőfölényt, nem akadályozza meg a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14.§) vagy annak jelentős részén, illetve, ha az összefonódással járó előnyök meghaladják az abból származó hátrányokat.

  • 21)

    Az összefonódással érintett piacoknak minősülnek mindazok, amelyeken az összefonódás valamely (akár közvetlen, akár közvetett) résztvevője piaci tevékenységet fejt ki. E piacok közül azonban az összefonódásnak - speciális eseteket leszámítva - azokon lehet hatása a gazdasági erőfölényre (és általában is a gazdasági versenyre), amelyeken az összefonódásban résztvevő két vállalkozás(csoport) egyaránt jelen van, akár vevőként, akár eladóként. Ha ugyanis a két vállalkozáscsoport:

    • a)

      azonos piac azonos (vevői vagy eladói) oldalán tevékenykedik, akkor az összefonódás esetén csökken az egymással versenyben (horizontális kapcsolatban) álló vállalkozáscsoportok száma (növekszik a koncentráció), illetve, ha

    • b)

      azonos piac ellentétes oldalán helyezkedik el, akkor a vevő-eladó (vertikális) kapcsolatokban jelentkezhetnek káros versenyhatások.

  • 22)

    Az előzőek alapján az összefonódásnak a magyar piacon a Cempack és az Anglo-csoport által egyaránt forgalmazott ipari papírzsák esetében lehet hatása a gazdasági versenyre.

Az érintett földrajzi piac

  • 23)

    A Tpvt. 14. § (3) bekezdése szerint érintett földrajzi terület az, amelyen kívül a fogyasztó nem vagy csak számottevően kedvezőtlenebb feltételek mellett tudja az árut beszerezni.

  • 24)

    Figyelemmel az ipari papírzsák alacsony szállítási költségére - és az ezzel összhangban álló forgalmazási gyakorlatra - a Versenytanács földrajzi piacnak minimálisan Magyarország egész területét tekintette.

  • 25)

    A földrajzi piaccal összefüggésben megjegyzi a Versenytanács, hogy arra tekintettel miszerint az import

    • -

      liberalizált (nem kell hozzá külön engedély);

    • -

      azt vám vagy más azzal azonos hatású pénzügyi eszköz nem terheli, továbbá

    • -

      széles körben lehetséges olyan környező országokból, ahonnan történő beszerzés esetén a hazai vásárláshoz képest a szállítási költség nem jelentős

a földrajzi piac elvileg szélesebb lehet Magyarország egész területénél.

  • 26)

    Az előzőek ellenére a Versenytanács szükségesnek és - adatok hiányában - lehetségesnek sem tartotta e szélesebb földrajzi piac pontos meghatározását. Eddigi gyakorlatának (Vj-116/1999.) megfelelően elégségesnek ítélte azt a megoldást, hogy

    • -

      a tényleges importot az érintett (magyar) piacon megjelenő forgalom részének tekinti;

    • -

      a további import lehetőségét pedig a lehetséges verseny keretében értékeli.

  • 27)

    Megjegyzi a Versenytanács, hogy a lehetséges import versenyhatásainak értékelésekor korlátozó tényezőként értékelte, hogy a környező (az import szempontjától így leginkább szobajövő) országok többségében az Anglo-csoport jelentős piaci szereplő.

Az érintett árupiac

  • 28)

    A Tpvt. 14.§ (2) bekezdése szerint az érintett árupiac magában foglalja az összefonódás résztvevői által forgalmazott árut - a felhasználási célra, az árra, a minőségre és a teljesítés feltételeire tekintettel - ésszerűen helyettesítő árukat is.

  • 29)

    A Versenytanács álláspontja szerint abban az esetben, ha az összefonódás résztvevői által forgalmazott áruk fogyasztóinak több, a helyettesítő termékek igénybevehetősége szempontjából eltérő helyzetben lévő csoportja van, akkor ezen fogyasztói csoportokra nézve az összefonódás versenyhatásai eltérhetnek egymástól, ezért azokat külön-külön kell vizsgálni.

  • 30)

    Az előzőekre tekintettel a Versenytanács nem osztotta a kérelmező azon álláspontját, hogy érintett árupiacnak általában az ipari zsákok minősülnek. A cement esetében ugyanis a papírzsáknak nincs a Tpvt. 14.§ (2) bekezdése szerinti helyettesítő áruja (lásd. 16. pont), ezért a cementipari felhasználás tekintetében érintett árupiacnak a papírzsák minősül.

  • 31)

    Mindezek alapján a Versenytanács - a Cempacknak és az Anglo-csoportnak az ipari zsákok tekintetében meglévő viszonylag alacsony együttes piaci részesedése ellenére - részletesen vizsgálta az összefonódásnak a cementipari papírzsák felhasználásra való hatásait.

Horizontális hatások

  • 32)

    A Cempack és az Anglo-csoport papírzsák forgalomból való együttes részesedését (39+11=50 százalék), figyelemmel arra is, hogy

    • -

      csak egy további vállalkozás (a Dunapack Rt) gyárt ipari papírzsákot Magyarországon; továbbá

    • -

      a lehetséges import - versenyt erősítő - szerepét erőteljesen korlátozza az a körülmény, hogy a környező országokban az Anglo-csoport erős piaci pozíciókkal rendelkezik

a verseny szempontjából hátrányosnak ítélte a Versenytanács.

  • 33)

    Másoldalról viszont előnyösnek ítélte azt a körülményt, hogy az összefonódással megszűnik a Cempack (mint papírzsák gyártó) és a magyarországi cementgyártó vállalkozások (mint papírzsák felhasználók) közötti tulajdonosi kapcsolat, ami adott esetben nehezíthetné más vállalkozásoknak a cementpiacra történő belépését.

  • 34)

    A Versenytanács a 33. pont szerinti kedvező versenyhatást (mint előnyt) összevetve a 32. pont szerinti koncentráció növekedéssel (mint hátránnyal) - figyelembevéve, hogy a Dunapack Rt jelentős versenytársa marad a Cempacknak - úgy ítélte meg, hogy a cementipari felhasználás tekintetében az összefonódás összességében nem rontja a versenyhelyzetet a magyar piacon. Ezen álláspontja kialakításánál tekintettel volt arra is, hogy azok a vállalkozások (Pannoncem Rt, DDC Kft, BÉCEM Rt), amelyek az összefonódás révén elvesztik irányítási jogukat a Cempack felett, cementgyártással (és így cementipari papírzsák vásárlással) foglalkoznak. Üzletrészeik értékesítése arra utal, hogy a kialakuló piaci helyzetben - mint vevők - nem látnak veszélyeket.

Vertikális hatások

  • 35)

    A Cempack és az Anglo-csoport között az elmúlt években vevő-eladó kapcsolat nem volt, ezért a kérelmezett összefonódásnak vertikális összefüggésben nem valószínűsíthetők káros versenyhatásai, tekintettel arra is, hogy a Cempack hazai versenytársa - a Dunapack Rt - saját maga állítja elő az ipari papírzsák gyártáshoz szükséges papír alapanyagot.

Árukör-bővülési (portfolió) hatás

  • 36)

    Az Anglo-csoport magyarországi tagjai - mint gyártók - több papíripari termék (irodai papírok, csomagoló papírok stb. ) tekintetében is jelen vannak a magyar piacon, amely a kérelmezett összefonódás révén egy újabb papíripari termék (az ipari papírzsák) gyártásával egészül ki.

  • 37)

    Jóllehet a különböző papíripari termékek nem tekinthetők egymás helyettesítőinek (vagyis ilyen összefüggésben horizontális versenyhatásai nem lehetnek az összefonódásnak), az a körülmény, hogy az Anglo-csoport által gyártott áruk köre bővül, járhat káros versenyhatásokkal.

  • 38)

    A Versenytanács eddigi gyakorlata (Vj-176/2000) szerint versenyaggályokra elsősorban az adhat alapot, ha egymást kiegészítő áruk gyártói (forgalmazói) kerülnek összefonódás révén egy vállalkozás-csoporthoz. Ha ugyanis az összefonódásban résztvevő valamelyik vállalkozáscsoport az egyik áru piacán erős pozícióval rendelkezik, akkor ennek révén az összefonódást követően kialakuló vállalkozáscsoport a másik áru piacán képes lehet versenyt korlátozó stratégiák érvényesítésére (pl. árukapcsolás). A kérelmezett összefonódás esetében azonban ilyen jellegű versenyproblémák nem voltak azonosíthatók, tekintettel az ipari papírzsák felhasználók és az egyéb papíripari termékek felhasználóinak alapvetően eltérő körére.

A döntés

  • 39)

    Mindezek alapján a Versenytanács Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - egyezően a Tpvt. 71.§ szerinti vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján engedélyezte.

VI.

Eljárási kérdések

  • 40)

    Az ügyfelek (a kérelmező Franpack és az irányítása alá kerülő Cempack) kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 41)

    A kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti eljárási díjat előzetesen lerótta, ezért arról rendelkezni nem kellett.

  • 42)

    A jogorvoslati jogra vonatkozó rendelkezés a Tpvt. 83. § (1) - (2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2001. július 16.

dr. Bodócsi András sk.
Vérné dr.Labát Éva sk.
dr. Kállai Mária sk.
Szabó Györgyi