Vj-123/2001/

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a dr. Posztl András (Horváth és Társai Ügyvédi Iroda, 1052. Budapest, Vármegye u. 3-5.) által képviselt CE Oil & Gas Beteiligung und Verwaltung AG (1010 Wien, Annagasse 6., Ausztria) mint kérelmező, valamint a BorsodChem Rt (3702. Kazincbarcika, Bolyai tér 1.) mint kérelmezett összefonódásának engedélyezése tárgyában indult eljárásban 2001. október 9-én megtartott nyilvános tárgyaláson meghozta a következő

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a CE Oil & Gas Beteiligung und Verwaltung AG vállalkozás közvetlen irányítást szerezzen a BorsodChem Rt felett.

A határozat felülvizsgálatát a kérelmező a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérheti a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

I.

A kérelem

  • 1)

    A kérelmező CE Oil & Gas Beteiligung und Verwaltung AG (a továbbiakban: CEOG) 2001. június 14-én nyilvános vételi ajánlatot tett a BorsodChem Rt azon törzsrészvényeire, amely nincs a kérelmező saját tulajdonában. A CEOG a vételi ajánlat időpontjában a BorsodChem Rt alaptőkéje 16.06 százalékát kitevő részvénycsomag birtokában volt. A CEOG szándékában áll megszerezni a BorsodChem Rt valamennyi, de legalább 50 % + 1 szavazati jogot biztosító részvényét.

  • 2)

    A többségi irányítást lehetővé tevő részvényhányad megszerzésére kizárólag az 1996. évi CXI. törvény (Éptv) 94-94/H. §-aiban szabályozott nyilvános vételi ajánlat keretében van mód. A vételi ajánlat 2001. július 1-től 2001. augusztus 26-ig érvényes. Az Éptv. 94/E §-a szerint ellenajánlat legkésőbb a nyilvános vételi ajánlat lejárta előtti tizedik napig tehető. Ellenajánlat a Versenytanács rendelkezésére álló információk szerint nem érkezett.

  • 3)

    A vételi ajánlat szerint a CEOG nem köteles a felajánlott részvények megvételére, ha nem teljesül az ajánlat 3.5. pontjában 1 felsorolt valamennyi feltétel. Ezek között szerepel a (ii) pont alatt a Gazdasági Versenyhivatal engedélyének, a (iii) pont alatt pedig valamennyi érintett külföldi kartellhivatal engedélyeinek rendelkezésre állása, valamint a (iv) pont szerint az, hogy legalább annyi részvényes fogadja el az vételi ajánlatot, amely a kérelmező számára legalább az 50 % + 1 szavazati jogot biztosítja.

    1 lásd Magyar Tőkepiac, 2001. június 14. csütörtök, 8-9. o.

  • 4)

    A vételi ajánlat 3.8. pontja szerint ezeknek a feltételeknek legkésőbb 2001. október 19-ig kell teljesülnie, különben az ajánlat megszűnik.

  • 5)

    A kérelmező a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) benyújtott kérelmében kötelezettséget vállalt arra, hogy a Cseh, az Osztrák és a Szlovák Köztársaságok versenyhatóságai előtt indítandó engedélyezési eljárások megindításáról, illetőleg állásáról folyamatosan tájékoztatja a GVH-t.

  • 6)

    A kérelmező azt kérte a GVH-tól, hogy a nyilvános ajánlattétel révén létrejövő közvetlen irányításszerzését a BorsodChem Rt felett minden feltétel nélkül engedélyezze, ellenkező esetben az ajánlat 3.5. pontjában felsorolt (ii) feltétel nem tekinthető teljesültnek.

II.

Az összefonódással érintett vállalkozások

VCP csoport

  • 7)

    A CEOG a Vienna Capital Partners (VCP) csoport tagja, amelyet a VCP Holding AG irányít. A VCP Holding AG fogja össze a cégcsoport tanácsadói, befektetési és egyéb (informatikai) tevékenységeit. Részvényesei a cégcsoport közép és felső vezetői. A VCP Holding AG a 100 százalékos tulajdonában álló VCP Capital Partners AG 100 százalékos tulajdonában álló CEE Oil & Gas GmbH (CEE) társaságokon keresztül irányítja a CEOG vállalkozást, amely a CEE 100 százalékos tulajdonában áll. A VCP Holding AG 100 százalékban tulajdonolja a VCP Puls GmbH-t (fő profilja az informatikai rendszerekkel kapcsolatos szolgáltatások), a VCP Capital Partners AG 100 százalékban tulajdonosa a horvát VCP d.o.o. és a holland VCP Finance B.V. cégeknek, valamint kisebbségi tulajdonosa a Scroder VCP Holding AG és a CEMET S.A. cégeknek. A CEOG birtokolja a TVK Rt 15.74 százalékot kitevő részvénycsomagját is.

  • 8)

    A VCP-csoport fő tevékenysége a befektetés, illetőleg a befektetésekkel kapcsolatos különböző szolgáltatások. A VCP-csoport magyarországi tevékenysége kizárólag a BorsodChem, illetőleg a TVK Rt részvényeinek megszerzésére irányult, magyarországi tevékenységükből származó árbevételük nem volt.

BorsodChem-csoport

  • 9)

    A BorsodChem-csoport középpontjában a kérelmezett Borsodchem Rt áll, amely 100 százalékban tulajdonosa 10 leányvállalatának. Ezek: a) a BC Ablak-Profil Kft, b) a BC Ongro-Bau Kft, c) a BC Ongro-Elektro Kft, d) a BC Ongro-Mechanika Kft, e) BC Ongro-Pack Kft, f) a Panoráma Kft, g) a Polimer Kft, h) a BC Ongro Benelux B.V., i) a BC Handelsges. mbH, és j) a BorsodChem Polska Sp.z.o.o. Ezeken túlmenően 97.5 százalékban birtokolja a cseh BC-MCHZ s.r.o.-t és 66.67 százalékban a BorsodChem-Krems Chemie Formalin Kft-t. A Panoráma Kft nevű leányvállalatának 100 százalékos tulajdonában van az ABLAK kft.

  • 10)

    A BorsodChem legnagyobb részvényesei a 2000. év végén a Milford Holdings Ltd, amely 24.79 százalék szavazati jogot biztosító részvénycsomagot birtokol, a CEOG, a Bank of New York (11.46 %) és az EBRD (8.61 %) voltak, egyéb bel- és külföldi intézményi és magánbefektetők birtokában volt még 38.92 százaléknyi részvény. A BorsodChem saját tulajdonú részvényhányada elenyésző (0.16 %) volt.

  • 11)

    A CIB Bank Rt. 2001. év elején megvásárolta a Milford Holdings Ltd.-től a BorsodChem részvényeinek 24,79 százalékát. A CIB Bank 2001. júniusában eladta a részvényeit az orosz Szibur petrolkémiai cég 100 százalékos tulajdonában lévő Szibur International Ltd. vállalatnak. Ugyanezen időben a korábban 7,79 százalékot birtokló oroszországi MDM Bank tulajdoni hányada 4,62 százalékra, a The Bank of New York részesedése pedig 11,43 százalékról 7,65 százalékra csökkent.

III.

Az összefonódással kapcsolatba hozható egyéb vállalkozások

  • 12)

    A BorsodChem Rt a hazai vegyipari vertikum egyik kiemelkedően fontos láncszeme, ezért összefonódás közvetve érinti a teljes magyar vegyipari vertikumot, amelynek három kiemelkedően jelentős szereplője a TVK Rt, a Mol Rt és a Borsodchem Rt.

  • 13)

    A tiszaújvárosi székhelyű Tiszai Vegyi Kombinát Rt. több mint 30 cégből álló vállalatcsoportot fog össze. Az anyavállalat jelenleg Közép-Európa vezető petrolkémiai vállalata, amely a térség kapacitásának több mint 20 %-ával rendelkezik.A TVK Rt. Magyarország legnagyobb vegyipari komplexuma, és egyetlen poliolefin gyártó cége, amely vegyipari benzinből etilént és propilént, valamint polietilént és polipropilént gyárt.

  • 14)

    A TVK Rt legnagyobb tulajdonosa a Mol Rt, amely 32.9 százalék szavazati jogot adó részvénycsomagot birtokolt 2000. év végén. Ekkor a BorsodChem Rt-nek 15 százalék, a CEOG-nak 5.2 százalék, a Magyar Külkereskedelmi Banknak 7.9 százalék, a Milford Holdingsnak 13.5 százalék részesedése volt. A Mol Rt 2000. szeptemberében vételi opciót szerzett az MKB, 2001. márciusában pedig a Deutsche Bank érdekeltségi körébe tartozó Matura GmbH 9.67 százalékos pakettjére.

  • 15)

    A Mol Rt. 2001. év májusában nyilvános vételi ajánlatot tett a Tiszai Vegyi Kombinát összes, nem a birtokában lévő törzsrészvényére. Az ajánlatban szereplő üzleti terv szerint a Mol támogatja a TVK középtávú stratégiai fejlesztési koncepcióját, amely magában foglalja az olefingyár kapacitásának bővítését és egy új polietiléngyár megépítését. A Mol petrolkémiai üzletben való részvétele pedig biztosítja az olajtársaság regionális finomítási eszközeivel való integrációt.

  • 16)

    A Mol Rt tulajdonosi szerkezetéről nehéz pontos képet kapni. A társaság weblapja szerint 2000. év végén a legnagyobb részvénycsomaggal az ÁPV Rt (25 százalék + 2 db) rendelkezik. A részvények túlnyomó többsége különböző hazai és külföldi befektetési alapok kezelésében van. A legnagyobb külföldi letétkezelő a Bank of New York (24.4 %) és az angol Capital Emerging Markets Growth Fund (7.8 %). A legnagyobb szavazati hányaddal rendelkező ismert külföldi szakmai tulajdonos az osztrák ÖMV (9.3 %). A Mol Rt alapszabálya szerint minden tulajdonosnak legfeljebb 10 százalékos szavazati joga lehet, ez azonban nem vonatkozik a magyar államra.

  • 17)

    A magyar vegyipari vertikum iránt két jelentős külföldi érdekcsoportok évek óta intenzív érdeklődést mutatnak. Az egyik érdekcsoport az orosz Gazprom csoport, amely a szintén orosz Szibur cégen keresztül valósítja meg a magyarországi beruházási és felvásárlási tevékenységét. A másik érdekcsoport a Mol Rt mögött álló angol és amerikai befektetői csoport. A két érdekcsoport között nyilvános kapcsolat nincs.

  • 18)

    A Szibur (Szibériai-Uráli Olaj- és Gázvegyészeti Társaság) fő tevékenysége a gázkitermelés és -feldolgozás. Oroszországban mintegy 30 városban rendelkezik gyártó üzemmel, amelyekben különféle vegyipari termékeket is előállítanak, így elsősorban műszálakat, gumikat és mono-, illetőleg polimereket is. A 2000. évi árbevétele meghaladta az 1.2 milliárd US dollárt.

  • 19)

    A Szibur stratégiai együttműködési javaslatot tett 2001. áprilisában a Mol Rt-nak arra való hivatkozással, hogy a Mol Rt. ténylegesen ellenőrzi a TVK-t opciós részvényvásárlási jogai alapján. Szergej Zenkin, a Szibur beruházási alelnöke, a BorsodChem igazgató-tanácsának tagja szükségesnek ítélte az etilén előállításában monopolhelyzetben lévő TVK Rt és a fő etilénfelhasználó Borsodchem Rt érdekegyeztetését, stratégiai együttműködését vagy akár összeolvadását is.

  • 20)

    A Gazprom a világ legnagyobb gázkitermelő társasága, amely az orosz gáztermelés 94, a világ gáztermelésének pedig 23 százalékát adja. 1999-ben az éves bruttó árbevétele megközelítette a 200 milliárd rubelt. A Gazprom 51 százalékos részesedéssel rendelkezik a Szibur vállalatban.

IV.

Az összefonódással érintett piacok

  • 21)

    A BorsodChem Rt. - a magyarországi m_anyaggyártás egyik megalapítója - 1999-ben ünnepli alapításának 50 éves évfordulóját. Az 50 évb_l 47 évet állami tulajdonban töltött, majd 1996-ban a társaságot t_zsdei úton privatizálták. A BorsodChem Rt. ma Közép-Kelet-Európa egyik vezető vegyipari társasága, stabilan nyereségesen működő műanyag-alapanyaggyártó cég. Fő tevékenysége műanyag alapanyagok - PVC, MDI, habosítható polisztirol -, valamint különféle szerves és szervetlen vegyipari termékek gyártása. Ezek mellett műanyagipari segédanyagok, szerves peroxid katalizátorok és egyéb finomkémiai anyagok teszik teljessé a termékek palettáját. Az alaptevékenységen kívül a társaság műanyag-feldolgozás, valamint műszaki és szociális szolgáltatások területén meghatározó tulajdoni hányaddal további társaságokat működtet. A termékek piaci elhelyezése, a meglévő európai piacok működtetése és bővítése érdekében három kereskedelmi irodát nyitott: Közép-Európa térségére Bécsben, Lengyelországra Katowicében, Olaszországra Milánóban. Ezen kívül továbbra is működik a német, skandináv és benelux térség piacán a cég kereskedelmi vállalata Hollandiában.

  • 22)

    A BorsodChem négy üzletággal foglalkozik a kazincbarcikai székhelyen: a) a vinyl-klorid (VCM) üzletág, amelybe beolvasztásra került a korábban önállóan kezelt elektrolízis üzletág; b) a kompaund üzletág; c) a poliuretán üzletág; d) a PVC üzletág:

    • a.

      A VCM 2 üzletág: klór-vinil üzletág állítja elő az alapanyagokat a többi üzletág számára; ezek a klór, a lúg, illetve a vinil-klorid 3 . A BorsodChem Rt. három éves kapacitás bővítési fejlesztési programjának első ütemében a vinilklorid termelőkapacitása 190 kt/év-re emelkedett. A kapacitásbővítés és a stabil, magas szintű üzemvitel eredményeképpen 1998-ban 189 kt terméket értékesítettek. A végrehajtott technológiai módosítások javították a termék egység költséget és a vertikalitás fokozásával egyidejűleg javult a PVC vertikum költségverseny-képessége. A BorsodChem Rt. elektrolízis üzeme 1978-ban kezdte meg termelését, higanykatódos eljárással, a De Nora licence alapján. Ezt az üzemet a nyolcvanas évek végén bővítették és a jelenlegi kapacitása 125e t klór/év. 1998-ban üzembe helyeztek egy korszerű szintetikus sósav oldat gyártó berendezést, amellyel a legigényesebb termékminőség is biztosítható.

      2 VCM: vinil-klorid monomer
      3 A klórból etilén hozzáadásával előbb dikloretán, majd vinil-klorid monomer keletkezik, majd az ezt követő polimerizáció nyomán a poli-vinil-klorid vagyis a PVC. Ennek az eljárásnak a során keletkeznek olyan ikertermékek is, amelyeket a BorsodChem nem használ fel, hanem értékesít, ilyenek a nátrium-hidroxid, a sósav és a hypo.

    • b.

      A kompaund üzletág legfontosabb termékei a kemény PVC fóliák, lemezek, építőipari profilok, csövek, kábelbevonatok, fröccstermékek, palackok előállítására szolgáló porkeverékek, granulátumok, valamint a műanyag adalékanyagként használatos klórozott polietilén (CPE).

    • c.

      A poliuretán üzletág 25 kt/év kapacitású MDI 4 üzeme a japán Mitsui Toatsu Chemicals Inc. eljárás alapján épült nyers, tiszta és modifikált MDI előállítására. Lehetőség van az alapizocianátokból kiindulva poliészter, illetve poliéter típusú prepolimerek előállítására is. A nyers MDI-t elsősorban az építőipar és a hűtőgépipar használja, kemény szigetelőhabok előállítására. A tiszta és modifikált MDI fő felhasználási területe a cipőipar. A japán Mitsui Toatsu Chemicals Inc. és a Chisso Engineering Co. cégek közreműködésével végrehajtott bővítés eredményeként az MDI üzem jelenlegi kapacitása 60 kt/év. A TDI üzletág még kísérleti stádiumban van. Az MDI és a TDI 5 együtt alkotják az un. izocianát termékek családját.

      4 MDI: metil-di-izocianát, a kemény poliuretánok alapanyaga
      5 TDI: toluilén-di-izocianát

    • d.

      A PVC üzletág: A BorsodChem meghatározó üzletága, fő terméke az S-PVC por. A 35 éves gyártási tapasztalatokkal rendelkező üzletág termelési kapacitása 320 kt/év. A kutatási és fejlesztési tevékenység eredményeként jelentősen nőtt a habosítható polisztirol gyártókapacitás és sikeres üzemi kísérleteket folytattak speciális műanyagfeldolgozási igényeket kielégítő kopolimer családok kifejlesztésére.

  • 23)

    A PVC gyártás legfontosabb alapanyaga az etilén. Az etilént általában gáz halmazállapotban csővezetéken szállítják. Létezik a csővezetékes, gáz halmazállapotú etilénnek egy helyettesítő terméke: a közúti tankautóval cseppfolyós formában történő szállítás. Ez a forma azonban fokozottan tűzveszélyes és kockázatos, ezért az EU-ban nem elterjedt gyakorlat.

  • 24)

    A BorsodChem etilén igénye folyamatosan növekszik. A PVC gyártó kapacitása jelenleg mintegy évi 100 ezer tonnával haladja meg a vinil-klorid monomer gyártó kapacitását. A vinil-klorid monomer külső forrásból való beszerzése gazdaságilag hátrányosabb, logisztikai szempontból pedig nehézkesebb, mint a vinil-klorid monomer előállítása, amihez szükséges a növekvő etilénigény biztonságos kielégítése. Az etilénigény növekedéséhez hozzájárul továbbá az is, hogy a BorsodChem izocianát termelése közben sósav keletkezik, amelyet az egyik leggazdaságosabb módon, az un. oxihidrokloridozó eljárással diklóretán előállítására használnak fel. Ez az eljárás azonban szintén etilént igényel.

  • 25)

    A BorsodChem évtizedek óta ugyanazon a csővezetéken kapja az etilánt, amely az ukrajnai Kalusban lévő petrolkémiai kombinátot köti össze Tiszaújvárossal, illetőleg Tiszaújvárost Kazincbarcikával. A jelenlegi gyakorlat szerint a kalusi Oriana olajvegyészeti vállalat ad át etilént a TVK-nak, a TVK pedig a BorsodChemnek. A magyarországi privatizáció után a csővezeték tulajdonviszonyai úgy alakultak, hogy a Kalus és a magyar határ közötti szakasz az ukrán Oriana, a határtól Tiszaújvárosig terjedő szakasz a TVK, az onnan Kazincbarcikáig terjedő szakasz pedig a BorsodChem tulajdona. A BorsodChem 1990 óta használ egy cseppfolyós lefejtő állomást is, amelyen keresztül az összes igényének 10-25 százalékát tudja kielégíteni cseh és jugoszláv forrásokból. A szerb beszerzési forrás a 1998 óta szünetel.

  • 26)

    A TVK-val a BorsodChem 2000. szeptemberében szerződést kötött meghatározott éves etilénmennyiség biztosítására (ICIS LOR FD NWE) szerződéses áron. A szerződés 2001 és 2003 között százalékos felárat is kikötött, valamint azt, hogy 2004-től 2013-ig a TVK évi 155 ezer tonna etilén szállítását vállalja a fenti szerződéses áron. A szerződés tartalmazott egy, az irányítás változására vonatkozó klauzulát, amely alapján a szerződés megszűnik, ha a BorsodChem Rt egy közgyűlése a társaság igazgatóságának több mint a felét leváltja. A 2001. januárjában tartott közgyűlésen az igazgatóság több mint a felét leváltották. Emiatt a TVK értesítette a BorsodChem Rt-t, hogy az etilén ellátására vonatkozó hosszú távú szerződés hatályát vesztette. A TVK nem adott használati jogot az általa tulajdonolt csővezetékre a BorsodChemnek ahhoz, hogy a TVK szabad árualapját meghaladó mennyiségen felül az Oriana-tól közvetlenül is vásárolhasson etilént.

  • 27)

    A vinil-klorid monomer legnagyobb külső beszállítója a szintén kalusi székhelyű ukrán Lukor, amelynek a termékeit a Szibur Trade cég közvetíti a BorsodChemnek. A kiegyensúlyozottabb alapanyag-ellátás érdekében a BorsodChem több nyugat-európai céggel is kapcsolatban áll. A legjelentősebb beszállítói az észak-amerikai Atofina és a német Vinnolit cégek.

  • 28)

    Más alapanyag szükségleteit leányvállalatain keresztül elégíti ki. Ilyen például az anilin, amelyet a cseh leányvállalatától, a BC-MCHZ s.r.o.-tól szerez be. A kazincbarcikai székhelyen előállított termékek egy részét a BorsodChem maga értékesíti, ilyen például a sósav és a lúg. A termékek más részét alapanyagként a BorsodChem leányvállalatai vásárolják fel továbbfeldolgozásra, ilyen például a PVC por. A termékek értékesítésében négy külföldi leányvállalat is részt vesz, amelyek termelő tevékenységgel nem foglalkoznak.

  • 29)

    A BorsodChem-csoport termelő tevékenységeit a magyarországi anya- és leányvállalatok végzik, az értékesítést azonban részben a külföldi leányvállalatok végzik. A BorsodChem 2000. évi nettó árbevétele meghaladta a 86 milliárd HUF-t, az export értékesítés nettó árbevétele pedig majdnem elérte a 64 milliárd HUF-ot. Az exportbevételek mintegy 60 százaléka a PVC üzletágból származott. Az export mintegy fele EU-tagországokba irányult.

  • 30)

    A BorsodChem-csoport 2000. december 31-én jóváhagyott tőkebefektetésekkel rendelkezett év végi árfolyamon számítva 13.677 milliárd forint értékben. A jóváhagyott beruházások között szerepel egy TDI termelő üzem létesítése a BorsodChem Rt kazincbarcikai székhelyén. Ez a beruházás magában foglalja - a japán Mitsui Chemicals, Inc. céggel 1999. április 28-án megkötött licencszerződés értelmében - a TDI-gyártáshoz szükséges technológia megvásárlásával kapcsolatos fizetendő licencdíjakat. A licencszerződés tartalmaz egy, a cégellenőrzésben bekövetkező változásra vonatkozó záradékot, amely alapján a fent említett japán cég jogosult a TDI üzem kereskedelmi szempontból elfogadható áron történő megvásárlására, amennyiben egy részvényes megvásárolja a BorsodChem több mint 20 százalékát, azzal a szándékkal, hogy irányítási jogot vagy döntő befolyást jelentő részesedést szerezzen a társaságban a TDI üzem tulajdonjogának megszerzése céljából.

  • 31)

    A BorsodChem és a TVK között 2000-ben sajátos részvénycsere zajlott le. 2000 májusában a BorsodChem megszerezte a TVK részvényeinek 28.6 százalékát olymódon, hogy a részvények felét újonnan kibocsátott BorsodChem részvényekkel ellentételezte 1:2 arányban. 6 2000 szeptember elején a BorsodChem a TVK 29.9 százalékot kitevő részvénycsomagjával rendelkezett. Ebből a szeptember 21-én megkötött megállapodások szerint a BorsodChem Rt eladott a Mol Rt-nek 7 százaléknyi, az MKB Rt-nek pedig 7.5 százaléknyi részvényt. Ugyanezen a napon a fennmaradó körülbelül 15 százaléknyi részvénycsomag felére a Mol Rt-vel, a másik felére pedig a TVK Rt 100 százalékos tulajdonában lévő holland Amerwind BV-vel eladási opciós szerződést kötött. Az opciós szerződés hatálybalépésének feltétele volt, hogy ahhoz a BorsodChem közgyűlése is hozzájáruljon. Erre a 2000. évben nem került sor, ezért a Mol Rt és az Armerwind BV elálltak a szerződésektől.

    6 A BorsodChem részvényeket 9510 Ft-ra, a TVK részvényeket pedig 4755 Ft-ra értékelték.

    A BorsodChem részvényeket 9510 Ft-ra, a TVK részvényeket pedig 4755 Ft-ra értékelték.

  • 32)

    A BorsodChem 2000. évi jelentése több éves beruházási programot vázol fel a társaság növekedésének zálogaként. A program egyrészt a termékskála bővítésére irányul és azt a célt szolgálja, hogy a PVC-termékek hektikus ármozgásából adódó üzleti bizonytalanságot és függőséget kiküszöbölje. Ennek jegyében indult meg a japán Mitsui Chemicals, Inc. vegyipari konglomerátummal való együttműködés a poliuretán-vertikum kiépítésére. A kemény poliuretánok alapanyagául szolgáló MDI induló kapacitása 60 ezer tonnára nőtt a fejlesztési program során. AZ MDI gyártásának fejlesztése mellett a program a vertikum másik fő termékének, a TDI előállítására szolgáló gyártó kapacitás kiépítését célozza, amelyben várhatóan 2002-től indul meg a kereskedelmi volumenű gyártás. A BorsodChem kapacitásbővítő programjának keretében Közép-Európa legnagyobb PVC-gyártójává lépett elő 320 ezer tonna termelési kapacitással. A vinil-klorid gyártó kapacitás évi 220 ezer tonnára emelkedett. A beruházási program keretében a BorsodChem a Mol Rt-vel és az ÉMÁSZ Rt-vel együtt egy közös finanszírozású és működtetésű kogenerációs erőmű építéséről is döntött. A kazincbarcikai székhelyen épülő erőmű a BorsodChem teljes gőzigényét, valamint a villamosenergia-igényének 50 százalékát lesz képes kielégíteni.

  • 33)

    A BorsodChem 2000. évi jelentése a hosszú távú beruházási program részeként tesz említést két, az alapanyag-ellátást biztosítani hivatott akvizícióról. Az egyik a csehországi MCHZ anilingyár megszerzése volt, amely a bővülő MDI-gyártáshoz szükséges anilinforrást biztosította. A másik hasonló célú beruházásként a jelentés a TVK Rt-ben való meghatározó részesedés-szerzést említi, amelynek segítségével az etilénszállítás stabilitása biztosítható.

  • 34)

    A TDI-projekt finanszírozásához a BorsodChem egy 100 millió EURO értékű hitel felvételéről szóló megállapodást írt alá 1999-ben egy 15, neves pénzintézetből álló bankkonzorciummal. A BorsodChem eladósodottsága a 2000. évi EBITDA-érték 7 alapján elfogadható szintű (15.1 %), amit a 0.53 debt to equity 8 érték is jelez.

    7 EBITDA: Earnings Before Tax, Depreciation and Amortization - az adózás, a leértékelés és az amortizáció figyelembevétele előtti nyereség.

    8 Debt/equity rate: a hosszú távú hitelek aránya a tőkeértékhez.

  • 35)

    A BorsodChem Rt 1997-től 2001-ig 100 százalékos adókedvezményt élvezett a Magyar Köztársaság területén. A leányvállalatok hasonló kedvezményekben nem részesültek.

  • 36)

    Az összefonódással érintett termékek körébe a műanyag alapanyagok és egyes szerves és szervetlen vegyipari termékek, valamint egyes műanyagipari segédanyagok és finomkémiai anyagok tartoznak. A Versenytanács az érintett piac alábbi fő szegmenseit különítette el:
    a. műanyag alapanyagok (PVC, EPS )
    b. szerves vegyipari termékek (MDI, TDI)
    c. szervetlen vegyipari termékek (klór, sósav, hypó, marónátron, ammónia)
    A legfontosabb kapcsolódó vertikális piac a gáz- és cseppfolyós halmazállapotú etilén piaca.

  • 37)

    A földrajzilag érintett terület a Magyar Köztársaság területe. A Versenytanács fontolóra vette azt a lehetőséget is, hogy az érintett piac határait úgy határozza meg, hogy az Magyaroszágon kívül magában foglalja az EU, valamint Közép- és Kelet-Európa azon országainak egyes piacait, amelyekre a BorsodChem műanyag alapanyagokat szállít. A Versenytanács végül is elvette ez utóbbi lehetőséget azért, mert a Tpvt. szellemének megfelelően úgy kell meghúzni az érintett piac határait, hogy a) egyrészt, az egyes piacokon megjelenő termékek egymás közeli helyettesítői legyenek, és b) másrészt, az összefonódás által érintett termékek piacán hol lehetséges olyan versenykorlátozó magatartás kifejtése, amelynek a magyar piacra nézve is hatása lehet. A BorsodChem komoly exporttevékenységet folytat, azonban az export által érintett piacok túlnyomó többségén igen csekély piaci részesedéssel bír.

V.

Engedélyezési kötelezettség

  • 38)

    A kérelmező a vételi ajánlat sikeres megvalósulása esetén megszerzi a BorsodChem Rt többségi szavazati jogot biztosító részvénycsomagját, amely a Tpvt. 23. § (2) bekezdése a) pontja értelmében közvetlen irányítást tesz lehetővé számára és ez a Tpvt. 23. § (1) bekezdése b) pontja alapján összefonódásnak minősül.

  • 39)

    Az összefonódás egyik résztvevője pénzügyi befektető. Ilyen esetben az összefonódás célja a pénzügyi befektető számára az, hogy a) a megszerzett vállalatot vagy cégcsoportot nyereségesen működtesse, és/vagy b) a megszerzett vállalatot vagy cégcsoportot később részeiben vagy egészében haszonnal eladja. A Tpvt. 25. §-a szerint nem minősül összefonódásnak egy befektetési társaság átmeneti - legfeljebb egy éves - irányítás-szerzése. A kérelmező CEOG a kérelmében nem nyilatkozott aképpen, hogy a BorsodChem Rt feletti irányítás-szerzést átmenetinek kellene tekinteni, ezért a Versenytanács a kérelmezett összefonódásra nézve a Tpvt. 25 §-ában foglaltakat nem tudta érvényesíteni.

  • 40)

    A Tpvt. 24. §-a (1) bekezdése szerint az összefonódás akkor engedélyköteles, ha az érintett vállalkozások (Tpvt. 26. §) együttes nettó árbevétele az előző üzleti évben meghaladja a tízmilliárd forintot és az irányítás alá kerülő, a hozzá kapcsolódó közvetett résztvevőkkel [Tpvt. 26. §. (3) bekezdés] együttesen számított előző évi nettó árbevétele meghaladja az ötszázmillió forintot.

  • 41)

    Az vételi ajánlattal létrejövő összefonódásban közvetlenül és közvetve érintett vállalatok körét a 7)-9) pontok sorolják fel. Mivel a vételi ajánlat 2001. évi keltezésű, az engedélyezési kötelezettség megállapításához az érintett vállalatok 2000. évi nettó árbevételét kell figyelembe venni. Ennek alapján a Versenytanács megállapítja, hogy a Szerződéssel létrejövő összefonódás engedélyköteles.

VI.

Az összefonódás hatásai az érintett piacon

  • 42)

    A pénzügyi befektető az esetek túlnyomó többségében nem rendelkezik semmiféle érdekeltséggel azon a piacon, amelyen az átvenni kívánt vállalat vagy cégcsoport működik. Az összefonódás hatásai viszont kizárólag ez utóbbi piacokon fognak megnyilvánulni. Ebből következően az összefonódás gazdasági kihatásai önmagában az azt megvalósító tranzakció résztvevőinek piaci részesedései, illetőleg azok azonnali változásai alapján nem ítélhetők meg. Ez azt jelenti, hogy a hasonló jellegű összefonódások esetében a Tpvt. 30. §-a (2) bekezdésében foglaltakat sajátosan kell értelmezni. Ez azért van így, mert az összefonódás következtében az érintett piacokon nem következett be semmiféle azonnali erőfölény-változás, hiszen a pénzügyi befektető ilyen részesedésekkel nem rendelkezett. Az összefonódás engedélyezésével kapcsolatos versenyfelügyeleti eljárásnak ilyen esetben feltétlenül ki kell terjednie az összefonódás várható hatásainak, az átvevő és az átvenni kívánt vállalatok piaci helyzete, tulajdonosi viszonyai, gazdasági kapcsolatai, gazdasági stratégiája várható alakulásának vizsgálatára.

  • 43)

    Egyes vegyipari és műanyag alapanyagok magyarországi piacain a BorsodChem többnyire jelentős piaci részesedésekkel bír. A nátrium-hidroxid piacon 66 %, a sósav piacon 89 %, a hypo piacon 79 %, a S-PVC por piacon 57 % volt a részesedése 2000-ben. Lényegesen kisebbek a piaci részesedések a különböző poliuretán termékek piacain: nyers- és tiszta MDI 15-20 %, modifikált MDI prepolimerek 30 %. A kompaund termékek piaci részesedései: kemény élelmiszeri porkeverék 29.5 %, kemény technikai porkeverék 15.5 %, kemény profil porkeverék 68.2 %, kemény fólia porkeverék 100 %, kemény lemez porkeverék 100 %, kemény élelmiszeri granulátum 53.4 %, kemény technikai granulátum 12.25 %, lágy granulátum 24.7 %.

  • 44)

    A Versenytanács ezt követően azt vizsgálta meg, hogy azokon a hazai piacokon, ahol a BorsodChem Rt-nek meghatározó piaci részesedése van, rendelkezik-e olyan erőfölénnyel, amellyel akadályozni tudja a hatékony verseny kialakulását és/vagy fennmaradását. A poliuretán üzletág termékeinek (ilyenek például a különböző MDI-termékek) piacán, a klór-vinil üzletág termékeinek (lúg, sósav, hypó) piacán az utóbbi két évben új belépés nem történt, ilyen szándékról a kérelmezőnek nincs tudomása. A szervetlen vegyipari anyagok forgalombahozása esetenként engedélyhez kötött (sósav) vagy különösen veszélyes a szállítása (lúgok). A háztartási felhasználásban nem túl közeli helyettesítő termék lehet a klór. A Versenytanács azt állapította meg, hogy a szervetlen vegyipari termékek piacán a BorsodChem Rt-nek nincs jelentős hazai versenytársa, és erőfölényes helyzetben van.

  • 45)

    A kompaundok hazai piacán a BorsodChem Rt-nek három jelentős hazai versenytársa is van. A kemény granulátumok piacán a legnagyobb hazai szereplőnek, a szegedi Szeplaszt Kft-nek 30-35 százalékos, míg a BorsodChemnek csak 10-15 százalékos piaci részesedése van, viszonylag nagyarányú import mellett. Lágy granulátum termelő kapacitással Magyarországon csak a BorsodChem Rt rendelkezik. A piacon legnagyobb versenytársa egy német cégtől származó import. A BorsodChem piaci részesedése 25-30 százalékos. A BorsodChem fő termékének, a szuszpenziós polimerizációval előállított S-PVC pornak a hazai piacán a részesedése közel 60 százalékos, versenytársai belga és német importáló cégek. A PVC-anyagok közép-európai piacán, hasonlóan más régiókhoz, igen intenzív verseny van, és ennek következtében a magyar piacon sem alakulhat ki erőfölényes helyzete egyetlen cégnek sem.

  • 46)

    A Versenytanács a fentiek alapján megállapította, hogy - miközben a BorsodChem Rt, a fő termékének piacán intenzív versenykörülményekkel néz szembe - egyes vegyipari, illetőleg egyes műanyag alapanyagipari termékek piacán erőfölényes helyzetben van. Meg kell tehát vizsgálni azt, hogy a kérelmezett összefonódás milyen mértékben segítheti elő az érintett piacokon erőfölényes helyzet megerősödését, illetve milyen mértékben akadályozhatja a hatékony verseny fennmaradását. Emiatt tekintettel kell lennie azokra a lehetséges változásokra és azok következményeire, amelyek a BorsodChem stratégiai céljaiban és lépéseiben az összefonódás miatt következtek be.

  • 47)

    A műanyagok iparága a magyar gazdaság egyik húzó ágazata, amely a kilencvenes évek során - két év kivételével - folyamatosan növekszik. Az ágazat exportbevétele - lényegesen kisebb ütemben és több visszaeséssel, de - szintén növekszik. A műanyag ipar teljes 2000. évi exportbevétele 582 millió USD volt, a BorsodChem Rt exportból származó HUF bevétele ugyanebben az évben 64 milliárd volt. Ez 285 USD/HUF árfolyamon számolva azt jelenti, hogy a BorsodChemtől származott az ágazat exportbevételeinek majdnem 40 százaléka.

  • 48)

    A műanyag alapanyagok teljes magyarországi exportjának mennyisége a hazai alapanyagtermeléshez viszonyítva az elmúlt hat évben 64.1 és 68.2 százalék között mozgott. A műanyag alapanyagok külkereskedelmi forgalmának egyenlege 2000-ben jelentősen javult az előző évhez képest. A kivitt mennyiség 27.3 százalékkal 730.7 ezer tonnára, az export értéke 41.2 százalékkal 582 millió USD-ra nőtt, miközben a behozott mennyiség csak 19.2 százalékkal 404.4 ezer tonnára, az import értéke pedig csak 20.5 százalékkal 459.4 millió USD-ra emelkedett. Így a külkereskedelmi forgalom egyenlege az előző évi 237.1 millió USD-ról 329.3 millió USD-ra emelkedett. 2001 első negyedévében a kedvező tendencia nem folytatódott. A műanyag alapanyagok kivitele az előző év hasonló időszakához viszonyítva csak 10.7 százalékkal, a behozatala pedig 10.9 százalékkal volt nagyobb. Az értékbeni összehasonlítás még kedvezőtlenebb képet mutat annak következtében, hogy az import átlagára másfélszeresére nőtt, az export átlagára pedig csökkent az előző év hasonló időszakához képest.

  • 49)

    A BorsodChem exportbevételeinek aránya a teljes bevételeihez kb. 77 százalék. Ebből az következik, hogy a vállalat számára a külpiacok legalább olyan fontosak mint a magyarországi piacok. A külföldi piaci részesedésekre vonatkozó adatok nem teljes körben álltak a Versenytanács rendelkezésére. A rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható körülbelüli piaci részesedések: nátrium-hidroxid = Ausztria 6 %, Bosznia-Hercegovina 40 %, Horvátország 51 %, Szerbia 45 %, Szlovákia 30 %, Szlovénia 30 %; sósav = Horvátország 11 %, Románia 5 %, Szlovákia 15 %; hypo = Horvátország 21%, Szlovákia 15 %; S-PVC por = Közép-Európa 8 %, Nyugat-Európa 1.5-2 %.

  • 50)

    Egyes összefonódások gazdasági hatásainak vizsgálata során nem lehet eltekinteni annak közvetlen nemzetgazdasági vonatkozásaitól. Erre akkor kerülhet sor, ha az összefonódással érintett kérelmezett vállalat vagy cégcsoport a magyar gazdaságnak fontos, kiemelt szereplője. A magyar gazdaság fontos, kiemelt szereplője olyan Magyarországon (is) működő vállalat vagy cégcsoport lehet, amelynek tevékenysége közvetve vagy közvetlenül számottevően hozzájárul a gazdaság összteljesítményéhez (GDP) és/vagy a kiterjedt exporttevékenységén keresztül az ország folyó fizetési mérlegének javításához és/vagy a gazdaság egészének vagy számottevő részének fejlődése szempontjából fontos szabadalom birtokában van.

  • 51)

    A fentiekre tekintettel a Versenytanács megállapította, hogy a műanyagipar, ezen belül különösen a műanyag alapanyagipar a magyar gazdaságban számottevően hozzájárul a gazdaság összteljesítményéhez, illetőleg a gazdaság exportbevételeihez, ezen keresztül a folyó fizetési mérleg alakulásához. A BorsodChem a műanyagipar egyik vezető vállalata, ennél fogva megállapítható, hogy a magyar gazdaság kiemelten fontos szereplője, amelynek a gazdasági teljesítménye közvetlenül érzékelhetően hozzájárul a magyar gazdaság helyzetének alakulásához. Ebből következően a BorsodChemet érintő valamennyi lényeges változás az irányítási és/vagy a tulajdonosi viszonyokban nemzetgazdasági szempontból is értékelendő.

  • 52)

    A BorsodChem nemzetgazdasági fontosságát a kormány is felismerte. Erre utalnak azok az újsághírek, amelyek egyes kormányzati tényezők és a BorsodChem iránt érdeklődő orosz Szibur cég képviselője között zajlottak le 10 . Erre való hivatkozással a GVH nyilatkozat-tételi felhívással kereste meg az ügyben érintett kormányzati szerveket, a Miniszterelnöki Hivatalt és a Gazdasági Minisztériumot, arra kérve, hogy közöljék, ha a tervezett összefonódással kapcsolatban olyan információ van a birtokukban, amelyet a Versenytanács a döntéshozatala során felhasználhatna. A megkeresésre az említett kormányszervek a döntés során felhasználható információkat tartalmazó választ nem adtak.

    10 Lásd erről pl. a Népszabadság, 2001. augusztus 17-i számának 12. oldalán olvasható tudósítást.

  • 53)

    A Versenytanács szükségesnek tartotta megvizsgálni azt, hogy a kérelmezett összefonódással kapcsolatosan milyen változások várhatók a BorsodChem üzleti politikájában és gazdasági stratégiájában. Ezzel összefüggésben elsősorban az alábbi kérdésekre kívánt választ kapni: a) tervez-e módosítást a BorsodChem Rt korábban elfogadott hosszú távú beruházási programjában a kérelmezőt; b) ha igen, melyek az új program legfontosabb célkitűzései, illetőleg a célok eléréshez felhasználni kívánt eszközök és források?; c) mi volt az oka annak, hogy a BorsodChem 2001. évi januári közgyűlése leváltotta majdnem a teljes igazgatóságot, különös tekintettel arra, hogy ezáltal hatályát vesztette a TVK Rt-val kötött hosszú távú etilénszállítási szerződés?; d) hogyan képzeli el a kérelmező a BorsodChem és a TVK Rt közötti jövöbeni gazdasági kapcsolatokat?; e) mi lesz a következménye a igazgatóság lecserélésének a japán Mitsui Chemicals, Inc. céggel való együttműködés, illetőleg a tervezett TDI-gyártó üzem jövőjére nézve?; f) van-e valamilyen kapcsolat a kérelmező, a kérelmező érdekeltségi körébe tartozó bármelyik cég vagy annak bármely vezető tisztségviselője és/vagy tulajdonosa, illetőleg a Szibur, vagy a Gazprom érdekkörébe bármely más cég vagy azoknak képviselői között?

  • 54)

    Az előző pontban felsorolt kérdésekkel kapcsolatban a Versenytanács - különös tekintettel az e tárgyban a kérelmezőhöz intézett megkeresésre kapott válaszokra - az alábbiakat állapította meg:

    • a.

      a kérelmező tájékoztatása szerint a BorsodChem Rt 2000-ben nem változtatott a korábban elfogadott hosszú távú beruházási programján és ezt a programot a 2001. január 24-i közgyűlésen megválasztott új összetételű igazgatóság is egyhangúlag megerősítette;

    • b.

      a hosszú távú program legfontosabb célkitűzése a nagy tömegű vinylklorid importnak való kiszolgáltatottság csökkentése; ennek érdekében a BorsodChem Rt a vinyl lánc kapacitásait úgy kívánja fejleszteni, hogy képes legyen a 60 kt MDI és 60 kt TDI előállítása során keletkező sósavgázt vinilkloriddá feldolgozni; a vinilklorid kapacitás bővítését a TVK Rt etilén krakkoló kapacitásának bővítésével összhangban tervezik megvalósítani;

    • c.

      a BorsodChem Rt korábbi igazgatóságának nem operatív tagjait elsősorban azért hívták vissza, mert így jobban megfelelt a megváltozott tulajdonosi struktúrának; ez közvetlenül vezetett az etilénszállítási szerződés felbontásához; a kérelmező álláspontja szerint ez a szerződés a korábbi vállalatvezetés előnyére súlyosan korlátozta a részvényesek tulajdonosi jogainak érvényesítési lehetőségeit és ellentétben állt a nemzetközi normákkal; az ominózus közgyűlést követően az új vezetés azonnal megkezdte a tárgyalásokat egy új tartalmú etilén-szállítási szerződés megkötéséről;

    • d.

      a kérelmező a BorsodChem és a TVK közötti együttműködést hosszú távú partneri kapcsolatként képzeli el, amelynek keretében egymást kölcsönösen kiegészítő és erősítő növekedési stratégiát követnek. Erre utal, hogy a BorsodChem etilén felhasználó vinilklorid kapacitásának bővítési üteme a TVK tervezett olefin bővítéshez illeszkedik. Az etilén-szállítási szerződés alapvető nyitott kérdése az etilén TVK által kért felára 11 , amely a BorsodChem szerint ellentétes a nemzetközi normákkal. A BorsodChem célja annak elérése, hogy a kalusi Lukor cégtől ne csak a csővezeték helyzete miatt monopolhelyzetet élvező TVK-n keresztül, hanem közvetlenül is vásárolhasson etilént mindaddig, amíg a TVK megnövelt krakkoló kapacitása garanciát nem nyújt a BorsodChem ellátására. Ha a TVK benzol vagy toloul visszanyerést is kiépít, akkor ezeknek a termékeknek is a BorsodChem lesz az egyik nagy vevője, mivel az ostravai anilin üzeme, illetve a Kazincbarcikán most próbaüzemelő TDI-gyára nagy mennyiségű toluolt igényel;

    • e.

      a BorsodChem Rt és a japán Mitsui Chemicals Inc. közötti szerződésnek megfelelően a BorsodChem igazgatóságában a 2001. év elején végbement jelentős változás után a japán cég piaci áron visszavásárolhatta volna az újonnan felépített TDI-üzemet; hasonló változás azonban 1999, a szerződés megkötése óta már többször bekövetkezett az igazgatóság összetételében, a japán cég azonban nem élt szerződéses jogosítványával; a Mitsui Chemicals és BorsodChem Rt között jelenleg is kidolgozás alatt van egy, a TDI megvásárlására vonatkozó szerződés; ebből arra lehet következtetni, hogy a két cég közötti együttműködést az ez év elején végbement tulajdonosváltás, illetőleg az igazgatóság összetételének megváltozása nem befolyásolja;

    • f.

      a kérelmező CEOG vezérigazgatója, Dr. Heinrich Georg Stahl 2001. január 24-től a BorsodChem Rt igazgatóságának elnöke és ilyen minőségében lett 2001. júniusában - nem operatív - tagja a Szibur igazgatóságának is; a BorsodChem Rt igazgatósági tagja továbbá Mihail M. Szoboljev, a Szibur első elnökhelyettese és Szergej V. Zenkin, a Szibur elnökhelyettese; Kovács F. László, a BorsodChem vezérigazgatója a Gazprom-csoporthoz tartozó Általános Értékforgalmi Bank Rt igazgatósági tagja; a Szibur és a kérelmező CEOG vezetői az év során többször is találkoztak, ahol a Szibur ismertette a BorsodChem Rt-vel kapcsolatos üzleti terveit; a kérelmező úgy a két cég jövőbeni kapcsolatáról úgy nyilatkozott, hogy annak "szorosabbá tételét kizárólag a mindenkori irányadó piaci feltételek mellett tartja megvalósíthatónak" 12 ; a Sziburnak a BorsodChem, illetőleg a TVK feletti irányításszerzési törekvései egyébként közismertek 13 a Versenytanács ennek alapján megállapította, hogy Szibur és a BorsodChem, illetőleg a CEOG között szoros együttműködési kapcsolat van, amelyet részben a Sziburnak a gázszállításban betöltött stratégiai szerepe, részben pedig a Szibur részéről a magyar vegyipari vertikum irányában megnyilvánuló hosszú távú irányításszerzési céljai indokolnak.

  • 55)

    A Versenytanács szükségesnek tartotta megvizsgálni azt is, hogy milyen változások várhatók az etilén magyarországi ellátásában, illetőleg felhasználásában a vételi ajánlat megvalósulása esetén. A rendelkezésre álló nyilvános információk és a kérelmező közlései alapján az alábbi - a magyarországi etilén ellátást és felhasználást befolyásoló - változások várhatók a magyar, illetőleg a szomszédos országok vegyiparában:

    • -

      a TVK 2004. közepére 620 kt/év nagyságúra bővíti az etilén-krakkoló kapacitását;

    • -

      a BorsodChem ugyanekkora a vinilklorid termelő kapacitását 320-350 kt/év szintre emeli;

    • -

      az ukrajnai Lukor biztonságosabbá teszi a kalusi krakkoló működését, de nem fogja növelni azt, mivel jelenleg sem tudja azt gazdaságosan kihasználni; ebben a Szibur és a Lukoil 14 együttműködése segíthet; ezáltal rövid távon több etilén érkezhet a csővezetéken és enyhülhet a jelenlegi etilénhiány;

    • -

      a csehországi Unipetrol cseppfolyós etilénszállításai évről évre csökkenő mértékűek lesznek Magyarország felé;

    • -

      a jugoszláviai pancevoi üzem rövid távon érdekelt lesz a cseppfolyós etilén magyarországi szállításainak növelésében, mivel az etilén-feldolgozó berendezései a NATO bombázások idején súlyosan károsodtak és a helyreállítás még több évet fog igénybe venni;

    • -

      a Mol Rt racionalizálja a TVK Rt-nél és a Slovnaft-nál meglévő etiléngyártó és feldolgozó üzemeit jobban építve a két létesítmény közös irányításából adódó szinergiákra;

    • -

      a Szibur és a BorsodChem a versenyképes orosz alapanyagra építve - esetleg a Mol Rt-vel és a TVK Rt-vel közösen - 2005. végén képesek lesznek egy, a világpiacon is versenyképes nagyságrendű etilén krakkoló üzem magyarországi kiépítésére.

      11 a nemzetközileg irányadó ICIS LOR FD NWE CP árhoz képest

      12 lásd erről a VJ-123/2001/13 ügyirat 7. oldalát

      13 lásd erről például a jelen határozat 21) pontját

      14 A Lukoil, a Gazprom mellett, a másik nagy oroszországi olaj- és gázkitermelő és feldolgozó vállalat.

  • 56)

    A Versenytanács szükségesnek látta megvizsgálni a kérelemben említett, itt a 6) pontban leírt külföldi versenyhatóságokhoz benyújtott kérelmek tartalmát is. Az érintett külföldi versenyhatóságok az összefonódást már jóváhagyták. Az osztrák, illetőleg a cseh és a szlovák versenyhatóságoknak benyújtott kérelmek tartalma érdemben azonos azzal, amit a magyar versenyhatósághoz benyújtottak.

  • 57)

    A fentiek alapján a Versenytanács úgy látta, hogy a kérelmezett összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását az érintett piacokon vagy azok számottevő részén. Versenyszempontú aggályok a hatékony verseny fennmaradásával kapcsolatban azért merültek fel a Versenytanácsban, mert a BosodChem Rt különlegesen fontos szerepet tölt be a magyarországi vegyipari vertikumban, amelynek jövőbeni alakulása nagymértékben függ attól, hogy a kérelmező, illetőleg a vele és a BorsodChem Rt-vel stratégiai kapcsolatban lévő más, hazai és külföldi cégeknek milyen szándékai, illetve tervei vannak az összefonódással összefüggésben. A Versenytanácsnak továbbá alaposan meg kellett vizsgálnia azt, hogy vajon az összefonódás utáni helyzetben nem kerülhet-e veszélybe a hatékony verseny az érintett vegyipari és műanyag alapanyag piacokon, különös tekintettel arra, hogy ezek jó részén a BorsodChem-nek meghatározó piaci részesedése van. Következtetésképpen az összefonódás nem minősülhetett olyannak, amelyhez az engedély nyilvánvalóan nem tagadható meg.

  • 58)

    A Versenytanácsnak a vegyipari vertikum egészének versenyhelyzetével kapcsolatban felmerült aggályaival kapcsolatban figyelembe vette azt a szándékot is, amelyet a Szibur cég kinyilvánított a BorsodChem általa elképzelt jövőjével kapcsolatban. A vegyipari vertikum koncentrálódása nagy valószínűséggel növelné a vállalat-komplexum versenyképességét a világpiacon. Ennek "ára" azonban lehet az, hogy csökkenhet a hatékony verseny intenzitása egyes hazai piacokon. Hasonló aggályok merültek fel a BorsodChem és az egész vegyipari vertikum tervezett bővítési-növekedési szándékaival kapcsolatban. Egy vállalat növekedése a piaci viszonyokhoz való helyes alkalmazkodás eredménye, amely ezért a piacgazdaság természetes velejárója. De ugyanilyen "természetes" velejárója a növekedésnek a koncentrálódás, amely - számos hatékonyságbeli előnye mellett - alkalmat adhat gazdasági erőfölény kialakításához. A Versenytanács a PVC-termékek piacán ilyen erőfölény kialakulását nem tartotta valószínűnek. Ugyanakkor nem lehetett kizárni ezt a lehetőséget egyes szervetlen kémiai termékek piacán. A Versenytanács ezért szükségesnek látta azt, hogy megvizsgálja, milyen várható előnyökkel jár az összefonódás és ezek ellensúlyozhatják-e az egyes részpiacokon esetlegesen megerősödő vagy kialakuló erőfölényes helyzetekből eredő versenyhátrányokat.

  • 59)

    A fentiekben körvonalazott stratégiai elképzelések szerint - megvalósulások esetén - a TVK Rt, a BorsodChem Rt és a Mol Rt, együttműködésben az orosz olaj- és gázszállító vállalatóriással, a Sziburral, Közép-Európa messze legnagyobb etilén-krakkoló kapacitását hozná létre, amellyel már a világpiacon is versenyképes lehet az azt jelenleg domináló multinacionális cégekkel szemben. A körvonalazódó vegyipari komplexum részeként egy új erőmű is épülne, illetőleg a vinil-lánc egyéb tagjainak terén is jelentősen bővülő kapacitások jönnének létre. Ennek várhatóan igen komoly mértékű pozitív hatása lenne a magyar gazdaság egészére nézve. Ez a hatás a Versenytanács megítélése szerint messze meghaladja az egyes, méretében és jelentőségében messze elmaradó részpiacokon esetlegesen bekövetkező versenykorlátozó hatásokat.

  • 60)

    A kérelmező a tárgyalás során kijelentette, hogy a közötte és a Szibur közötti kapcsolatot a BosodChem sikeres és gyors növekedésében stratégiai partneri viszonyként lehet jellemezni, amelyben a Sziburnak mint az egyik legfontosabb kisebbségi szakmai befektetőnek és a CEOG-nak mint az irányítást megszerző többségi pénzügyi befektetőnek közösek az érdekeik. A CEOG befektetési stratégiáját úgy jellemezte, hogy az az un. buy-out (kivásárló) befektetések kategórájába esik. Az ilyen pénzügyi befektető nem elégszik meg kisebbségi részesedéssel, hanem irányítás-szerzésre törekszik, de a megcélzott vállalatban nem szándékozik szerkezeti-operatív átalakításokat megvalósítani. A megcélzott és felvásárolni kívánt vállalatnak olyan erős és megbízható menedzsmenttel kell rendelkeznie, amely a CEOG megítélése szerint képes sikeres stratégiai célok megvalósítására. Ezért a vállalat-irányítást csak "karnyújtásnyi távolságból" akarják gyakorolni, mert bíznak a menedzsmentben és a vállalat megfogalmazott stratégiai céljainak megvalósíthatóságában. A BorsodChem a CEOG megítélése szerint ebbe a kategóriába tartozik, és ez volt a fő oka annak, hogy a VCP-csoport a kérelmezett üzleti tranzakcióra elszánta magát. A BorsodChem jövőbeni sikerességének egyik záloga a Szibur mint szakmai befektető közreműködése, amely a vállalat termékeinek hatékony előállításában és sikeres értékesítésében érdekelt. A BorsodChem Rt-ben meglévő közös érdekeltségen kívül a kérelmező szerint a CEOG és a Szibur számos termékpiacon már ma is versenytársak, és a jövőben is azok lehetnek, kiegészülve egyes befektetési lehetőségek vonatkozásában megjelenő eltérő versenyérdekekkel.

  • 61)

    A tárgyalás során a kérelmező úgy nyilatkozott, hogy a jelen eljárás tárgyát adó kérelem beadását követően nem szerzett befolyást, illetőleg nem növekedett a befolyása semmilyen olyan cégben, amelyre vonatkozóan az 2001. július 18-ától megváltozott, a vállalatfelvásárlásra vonatkozó törvény előírásai vonatkoznak. E változás szerint a nyilvános működő részvénytársaságokban való befolyásszerzés vagy annak növekedése bejelentési kötelezettséggel jár. Az 1996. évi, az értékpapírok forgalomba hozataláról, a befektetési szolgáltatásokról és az értékpapír-tőzsdéről szóló CXI. törvény 94/B. § (1) szerint "a nyilvánosan működő részvénytársaságban történő öt százalékos mértéket elérő, majd ezt követően minden további ötszázalékos mértéket (tíz, tizenöt, húsz százalék stb.) elérő befolyásszerzést a szerző fél köteles két naptári napon belül a (Pénzügyi Szervezetek Állami) Felügyelet(é)nek, valamint a részvénytársaság igazgatóságának bejelenteni." A fentiek alapján megállapítható volt, hogy a BorsodChem Rt-vel kapcsolatos tulajdonosi és irányítási viszonyok tekintetében negatív versenyhatások kialakulása nem valószínűsíthető.

  • 62)

    A három nagy hazai vegyipari cég, a Mol Rt, a TVK Rt és a BorsodChem Rt termékeinek többsége ugyanazon terméklánc különböző fázisaihoz kapcsolódnak és közös érdekük magának a terméklánc meghatározó elemének, az etilén-krakkoló kapacitásnak a bővítése. A tárgyalás során a kérelmezett BorsodChem Rt vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a jelen kérelem tárgyát adó összefonódás része a Közép-Kelet-Európa vegyipari régiójában végbemenő konszolidációs folyamatnak. E folyamat során kialakulnak - a privatizáció első és második fázisa 15 után - azok a valódi tulajdonosi körök, amelyeknek hosszú távú érdekeik fűződnek az ágazatban működő vállalataik sikerességében. Ebben a folyamatra jellemző, hogy a nemzeti olajtársaságok vezető, meghatározó szerepre törnek, a régióban megjelenik az orosz tőke és a vegyipari cégek pénzügyi és/vagy olyan szakmai befektetőket keresnek, amelyek képesek a biztos nyersanyagbeszállítói hátteret biztosítani. A Versenytanács ebből a szempontból pozitív fejleménynek minősítette, hogy a magyar vegyiparban évek óta fennálló gyakori és olykor esetlegesnek tűnő tulajdonosi és/vagy irányítási viszonyok - részben ezen összefonódás következtében - tisztábbakká, átláthatóbbakká és várhatóan stabilakká válhatnak.

    15 A privatizáció második fázisán azt a folyamatot értjük, amelynek során a "voucher" vagy "kuponos" (első fázisú) privatizáció után kialakult tulajdonosi struktúra úgy alakul át, hogy a kizárólag az adott privatizációs technikára specializálódott befektetési társaságoktól a tényleges tulajdonlás és irányítás átkerül a valódi stratégiai-üzleti célokkal rendelkező befektetőkhöz.

VII.

Eljárási kérdések

  • 63)

    A Versenytanács a határozatát a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének b) pontja alapján hozta.

  • 64)

    A Tpvt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott tízmillió forint eljárási díjból kétmillió forintot a kérelmező a kérelem beadásával egyidejűleg, további nyolcmilliót pedig a Versenytanács előzetes álláspontjának kézhezvételét követően befizetett, ezért az eljárási díj megfizetéséről külön rendelkezni nem volt szükséges.

  • 65)

    A határozat elleni jogorvoslat lehetőségét a Tpvt. 83. §-a biztosítja.

Budapest, 2001. október 9.

dr. Bara Zoltán sk. előadó
dr. Bodócsi András sk.
dr. Tóth Tihamér sk.