Vj-68/2002/13
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a
Publicis Groupe S. A. I. rendű, valamint a
Bcomp3 Group Inc. II. rendű
kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, melyben további ügyfélként részt vett a Philadelphia Merger Corporation - tárgyaláson kívül - meghozta a következő
határozatot
A Versenytanács engedélyezi a Philadelphia Merger Corporation és a Bcomp3 Group Inc. összeolvadását.
A Versenytanács kötelezi a Bcomp3 Group Inc.-t és a Philadelphia Merger Corporation-t, hogy harminc napon belül egyetemlegesen fizessen meg 200.000.- (azaz Kettőszázezer) forint bírságot a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557. számú bírságbevételi számlájára.
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.
Indoklás
I.
A kérelmezett összefonódás
- 1)
A Philadelphia Merger Corporation száz százalékos tulajdonosaként az I. rendű kérelmező Publicis Groupe S. A. (a továbbiakban: Publicis S. A.), valamint a II. rendű kérelmező Bcomp3 Group Inc. (a továbbiakban: Bcomp3) 2002. március 7-én Egyesülési Megállapodást kötöttek, melynek értelmében a Philadelphia Merger Corporation és a Bcomp3 összeolvadnak.
- 2)
Az 1) pont szerinti tranzakcióhoz - mint vállalkozások összefonódásához - a kérelmezők 22002. május 6-án kelt kérelmükben a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérték.
- 3)
A vizsgáló által a Tpvt. 68. § (4) bekezdése alapján elrendelt hiánypótlást a kérelmezők 2002. június 14-én teljesítették.
II.
Az összefonódás résztvevői
A Publicis-csoport
- 4)
A Publicis S. A. és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban együtt: Publicis-csoport) közel száz országban vannak jelen a marketing kommunikáció és a médiavásárlás piacán.
- 5)
A Publicis-csoporthoz tartozó magyarországi vállalkozások közül
-
- -
a Publicis Reklámügynökség Kft. teljeskörű marketing kommunikációs szolgáltatási-;
- -
-
- -
a Saatchi & Saatchi Reklámügynökség Kft. médiavásárlási-;
- -
-
- -
a Direct Response Direkt Marketing Szolgáltató Kft. pedig direkt marketing
- -
tevékenységet végez.
- 6)
Az 5) pontban említett vállalkozások - az egymás közötti forgalom nélkül - 2001. évben együttesen 8,7 milliárd forint nettó árbevételt értek el. A Publicis-csoport külföldön honos tagjai 2001. évben nem értek el nettó árbevételt a Magyar Köztársaság területén.
A Bcomp3-csoport
- 7)
A Bcomp3 és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban együtt: Bcomp3-csoport) közel száz országban végeznek marketing kommunikációs, és médiavásárlási szolgáltatást.
- 8)
8) A Bcomp3-csoporthoz tartozó magyarországi vállalkozások közül a
-
- -
a Leo Burnett Worldwide Holding-Hungary Reklámügynökség Kft. holding-;
- -
-
- -
a Leo Burnett Budapest Nemzetközi Reklámügynökség Kft. teljeskörű marketing kommunikációs szolgáltatási-;
- -
-
- -
a Starcom MédiaWest Group Hungária Médiaügynökség Kft. médiavásárlási-;
- -
-
- -
a D`Arcy Avenue Reklámügynökség Kft. pedig speciális marketing kommunikációs
- -
tevékenységet végez.
- 9)
A 8) pontban említett vállalkozások - az egymás közötti forgalom nélkül - 2001. évben 5,5 milliárd forint nettó árbevételt értek el. A Bcomp3-csoport külföldön honos tagjai 2001. évben nem értek el nettó árbevételt a Magyar Köztársaság területén.
III.
A marketing szolgátlatási piac
- 10)
A marketing szolgáltatások piaca az utóbbi tíz évben fejlődött ki Magyarországon. Míg 1990. évben mindössze három reklámügynökség működött, ma már valamennyi nagy nemzetközi reklámügynökség jelen van a magyar piacon, és számos magyar vállalkozás is tevékenykedik a szakmában.
- 11)
A piac kilencvenes évek során bekövetkezett bővülésével párhuzamosan a korábban egységes marketing szolgáltatáson belül fokozatosan elkülönült egymástól
-
- -
a marketingkommunikációs, valamint
- -
-
- -
a médiavételi
- -
szolgáltatások vertikálisan egymásra épülő piaca.
- 12)
A marketing kommunikációs szolgáltatás az alábbi főbb tevékenységeket foglalja magába:
-
- -
hirdetés (reklám) tervezés és kivitelezés;
- -
-
- -
információ és tanácsadás;
- -
-
- -
fogyasztókkal való kapcsolattartás irányítása, közvetlen marketing tevékenység és rendezvényszervezés;
- -
-
- -
arculatkialakítás (image).
- -
- 13)
A különböző marketing kommunikációs szolgáltatások széles körben helyettesíthetők egymással, az igénybevevők választhatnak az egyes szolgáltatásfajták között, hogy ugyanazon célt elérjék áruik népszerűsítése tekintetében.
- 14)
A marketing kommunikációs szolgáltatással foglalkozó nagyobb vállalkozás-csoportok rendelkeznek a 12) pont szerinti részfeladatok elvégzésére specializálódott részlegekkel, és így képesek mindenre kiterjedő szolgáltatást nyújtani. A kisebb vállalkozások pedig más vállalkozásokkal együttműködve képesek komplex szolgáltatást nyújtani.
- 15)
A médiavételi szolgáltatás a különböző médiumokban (hagyományos- és kábeltelevízió, rádió, napilapok, magazinok, hirdetőtáblák, Internet) történő reklámidő, illetve reklámhely felhasználásának tervezését és megvételét foglalja magában.
- 16)
Az összefonódásban résztvevő két vállalkozás-csoport részesedését a marketingkommunikációs- és médiavételi szolgáltatások magyarországi forgalmából a Táblázat mutatja be.
Táblázat
A Publicis- és a Bcomp3-csoport részesedése a
marketing szolgáltatások magyarországi forgalmából (%)
Vállalkozáscsoport |
Marketing
|
Médiavétel |
Publicis |
10,2 |
4,4 |
Bcomp3 |
6,9 |
2,9 |
Együtt |
17,1 |
7,3 |
IV.
Az engedélykérési kötelezettség
- 17)
Az 1) pont szerinti összeolvadás a Tpvt. 23. § (1) bekezdésének a) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül, melyre - jóllehet külföldön honos vállalkozások között jön létre - kiterjed a Tpvt. hatálya, mert az összefonódásban résztvevő mindkét vállalkozáscsoportnak (Publicis és Bcomp3) vannak magyarországi tagjai, mire tekintettel az összefonódás hatása érvényesülhet a Magyar Köztársaság területén (Tpvt. 1. §).
- 18)
Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26. § alapján a Publicis- és a Bcomp3-csoport tagjai) - Tpvt. 27. § alapján számított - 2001. évi együttes nettó árbevétele (14,2 milliárd forint) meghaladta a tízmilliárd forintot, és ezen belül mindkét vállalkozáscsoporté az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz a Tpvt. 24. § (1) bekezdés a) pontja alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.
V.
Az engedélyezés
- 19)
A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).
- 20)
A Versenytanács az összefonódással érintett árupiacként (Tpvt. 14. § (2) bekezdés)
-
- -
figyelemmel a keresleti- (lásd 13) pont) és kínálati (lásd 14) pont) helyettesítés szempontjaira a marketing kommunikációs szolgáltatást; valamint
- -
-
- -
a médiavételi szolgáltatást
- -
vizsgálta
- 21)
Érintett földrajzi piacnak - tekintetbe véve a szolgáltatások jellegét - Magyarország egész területét tekintette a Versenytanács.
- 22)
A Publicis- és a Bcomp3-csoportnak a 20-21) pontok szerinti érintett piacokon meglévő együttesen 17,1 illetve 7,3 százalékos részesedése alapján az összefonódás horizontális összefüggésben nyilvánvalóan nem hoz létre gazdasági erőfölényes helyzetet, és a fenti piaci részesedések alapján - lévén a két vállalkozáscsoportnak nincs további magyarországi tevékenysége - káros vertikális, portfolió vagy konglomerátum hatásai sem valószínűsíthetők az összefonódásnak.
- 23)
Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - egyezően a Tpvt. 71. § (2) bekezdése alapján tett vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást engedélyezte.
- 24)
A Versenytanács a 22) pontban foglaltakra is tekintettel a kérelmezett összefonódás esetében alkalmazhatónak találta a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének ac) pontját, mely szerint a versenytanácsi határozatot 45 napon belül kell meghozni, ha az engedély a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.
VI.
A bírság
- 25)
A Tpvt. 28. § (1) bekezdése szerint az összefonódáshoz összeolvadás esetén a közvetlen résztvevő köteles engedélyt kérni. A (2) bekezdés értelmében az engedély iránti kérelmet a szerződés megkötését követő harminc napon belül kell benyújtani.
- 26)
A Tpvt. 79. § alapján az engedély iránti kérelem elmulasztása esetén a bírság összege legfeljebb napi tízezer forint.
- 27)
Az Egyesülési Szerződés 2002. március 7-i megkötését figyelembevéve a mulasztás első napja április 6., a késedelem időtartama pedig (a 2002. május 6-i benyújtás alapján) 30 nap, mire tekintettel a maximálisan kiszabható bírság háromszázezer forint. A Versenytanács a fenti összegnél kisebb, kétszázezer forintos bírság kiszabásánál tekintettel volt arra, hogy a kérelmezők nem számottevően hosszú késedelemmel benyújtották a kérelmet.
- 28)
A Tpvt. 26. § (2) bekezdése alapján az összefonódás közvetlen résztvevői az összeolvadó vállalkozások, vagyis a Bcomp3 és a Philadelphia Merger Corporation, ezért őket - mint a kérelem benyújtásának a Tpvt. 28. § (1) bekezdése szerinti kötelezettjeit - egyetemlegesen kötelezte a bírság megfizetésére a Versenytanács.
VII.
Eljárási kérdések
- 29)
A Tpvt. 63. § (3) bekezdése ac) pontjának alkalmazásából következőleg az eljárási díj megfizetéséről rendelkezni nem kellett, mert a kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat előzetesen lerótta.
- 30)
Az ügyfelek (a Publicis S. A., a Bcomp3 és a Philadelphia Merger Corporation) képviselőjük útján kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.
- 31)
Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2002. július 10.