1026 Budapest, Riadó u. 1-3.
Levélcím: 1534 Budapest, Pf. 958
KRID: 213396918
Telefon: (06-1) 472-8865
Ügyszám: VJ/19/2021.
Iktatószám: VJ/19-326/2021.
A Gazdasági Versenyhivatal eljáró versenytanácsa a DLA Piper Posztl, Nemescsói, Györfi-Tóth és Társai Ügyvédi Iroda (1124 Budapest, Csörsz utca 49-51.; KRID: 18098073) által képviselt Jacobs Global Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. (1085 Budapest, József körút 44. fszt. 3.) eljárás alá vont vállalkozással szemben gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmának feltételezett megsértése miatt indított versenyfelügyeleti eljárásban, az eljárás alá vont által – a VJ/19-314/2021. számú vizsgálói végzéssel szemben – benyújtott VJ/19-323/2021. számú fellebbezés tárgyában meghozta az alábbi
végzést.
Az eljáró versenytanács a versenyfelügyeleti eljárást megszüntető VJ/19-314/2021. számú végzést oly módon módosítja, hogy az indokolásban
- a „III.2.1. A gazdasági erőfölényes pozíció meglétének vizsgálata” című fejezet első három bekezdését változatlanul hagyja, majd azt követően a teljes fejezetet az alábbi szövegre változtatja:
„A jelen megismételt eljárásban feltárt tényállás alapján a Jacobs-csoport piaci részesedése a vizsgálat által érintett (2020 novemberéig terjedő) időszakban stabilan 47-50% között alakult, miközben rajta kívül számos további vállalkozás jelen volt a piacon, akik közül ketten tudtak érdemibb, 10% körüli részesedést elérni, azzal, hogy a piaci részesedési adatok alapjául szolgáló árbevételek több esetben becslésen alapulnak, ami a pontosságukat is árnyalhatja. A piacra számos ki- és belépés történt, ami a belépési korlátok alacsony voltára utalhat, mindazonáltal a kisebb piaci szereplők nagyobb fokú térnyerésének elmaradása a terjeszkedési korlátok jeleként is értékelhető lehet, miközben volt olyan szereplő, aki piaci részesedését közel megduplázta. A versenytársak terjeszkedését az érintett időszakban nehezíthette a Jacobs-csoport kiterjedt oktatási tevékenysége, ugyanakkor a jelen eljárásban feltárt információk alapján az oktatás nem feltétlenül alkalmas hosszú távú lojalitás kialakítására, így nem egyértelmű az esetleges erőfölény megállapíthatóságára gyakorolt hatása sem.
Kijelenthető továbbá, hogy már a vizsgálattal érintett időszakban is jelen volt az online rendelések lehetősége, ami az azóta eltelt időszakban feltehetőleg tovább erősödött, különös tekintettel az online piacterek felől érkező versenynyomásra, ami szintén alátámaszthatja a belépési korlátok alacsony voltát, és az esetleges terjeszkedési korlátok jelentőségét is relativizálhatja. Emellett, az oktatásról áthelyeződött a hangsúly az online marketing tevékenységre.
A Gazdasági Versenyhivatal a versenyfelügyeleti eljárás során széleskörű adatgyűjtést végzett az eljárás alá vont gazdasági erőfölényes helyzete fennálltának tisztázása érdekében, a többi piaci szereplő jelentőségére, a piac szerkezetére és támadhatóságára, illetve a piacméretet, piaci részesedéseket és a piacra való belépést érintő információkkal kapcsolatos kérdésekre beérkezett adatszolgáltatások minőségére, az azok között fennálló ellentétekre és pontatlanságokra, valamint a vizsgált időszak óta eltelt időben a piac szerkezetét, működését, jellemzőit érintő jelentős változások ezen körülmények megítélését, értékelését befolyásoló esetleges hatására tekintettel azonban a Gazdasági Versenyhivatal álláspontja szerint a versenyfelügyeleti eljárás során beszerzett információkból származó bizonyítékok alapján a Gazdasági Versenyhivatal nincs olyan helyzetben, hogy a versenyfelügyeleti eljárásban vizsgált magatartással összefüggő, feltételezett jogsértés tekintetében az eljárás alá vont gazdasági erőfölényének fennálltát vagy annak hiányát a közigazgatási hatósági döntéssel szemben támasztott jogszabályi követelményeknek megfelelő módon, indokolt döntésében megállapítsa, tekintettel arra is, hogy a Gazdasági Versenyhivatal egyébiránt minden olyan eljárási cselekményt elvégzett, amely észszerűen alkalmas lehetett arra, hogy a gazdasági erőfölény szempontjából releváns bizonyítékok a Gazdasági Versenyhivatal birtokába kerüljenek, így álláspontja szerint az eljárás folytatásától, további eljárási cselekménytől sem várható eredmény.”
- a „III.2.2. A magatartás visszaélésszerűségének vizsgálata” részben szereplő szöveget az alábbi szövegre változtatja:
„A gazdasági erőfölény fennálltának bizonyítása az egyik konjunktív feltétele a Tpvt. 21. §-a, illetve az EUMSz. 102. cikke szerinti gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmába ütköző magatartás megállapításának, így a gazdasági erőfölény bizonyíthatóságának hiányában jogsértés abban az esetben sem állapítható meg, ha az érintett magatartás egyébként – gazdasági erőfölény fennállta esetén – a Tpvt. 21. §-ában, illetve az EUMSz. 102. cikkében foglalt rendelkezések alapján visszaélésszerű lenne.
Tekintettel arra, hogy a jelen versenyfelügyeleti eljárás során beszerzett bizonyítékok alapján az eljárás alá vont gazdasági erőfölényes helyzete nem bizonyítható, és az eljárás folytatásától sem várható eltérő eredmény, a Gazdasági Versenyhivatal a feltárt magatartás visszaélésszerűségével kapcsolatban megállapítást nem tesz.
Mindezekre tekintettel a Gazdasági Versenyhivatal a Tpvt. 60/A. § (1) bekezdés b) pontja alkalmazásával a versenyfelügyeleti eljárást megszünteti.
A Gazdasági Versenyhivatal hatáskörét a versenyfelügyeleti eljárásra a Tpvt. 21. §-a tekintetében a Tpvt. 44. § (2) bekezdése, az EUMSz. 102. cikke tekintetében a Szerződés 81. és 82. cikkében foglalt versenyszabályok végrehajtásáról szóló 2002. december 16-i 1/2003/EK tanácsi rendelet 5. cikke, valamint – az 1/2003/EK tanácsi rendelet 35. cikkére is figyelemmel – a Tpvt. 33. § (1) bekezdésének második mondata, illetékességét a Tpvt. 45. §-a állapítja meg.
A jogorvoslati jog az Ákr. 112. § (2) bekezdés d) pontján alapul.”
Az eljáró versenytanács elrendeli a fellebbezési eljárás illetékének a fellebbezést előterjesztő kérelmező részére történő visszatérítését.
A végzés ellen a kézhezvételtől számított nyolc napon belül közigazgatási per indítható. A keresetlevelet a Gazdasági Versenyhivatalnál kell benyújtani elektronikusan a magyaroszag.hu oldalon elérhető Űrlap a Gazdasági Versenyhivatal döntése elleni keresetlevél beterjesztéséhez ügyleírás[1] használatával. A Gazdasági Versenyhivatal a keresetet az ügy irataival együtt továbbítja a közigazgatási perre hatáskörrel és illetékességgel rendelkező Fővárosi Törvényszéknek. A törvényszék eljárásában a jogi képviselet kötelező.
A döntés indokolás részét a Nyomtatható verzió PDF formátumban hivatkozásra kattintva érheti el.
[1] https://magyarorszag.hu/szuf_ugyleiras?id=5a0fdf08-97b7-4015-874b-3643b45d7ebd