Nyomtatható verzió PDF formátumban

Vj-202/2005/19

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a UPC Magyarország Kft. (Budapest) eljárás alá vont vállalkozás ellen fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma miatt indított eljárás során tartott nyilvános tárgyaláson meghozta az alábbi

határozatot

Vj-202/2005

A Versenytanács megállapítja, hogy az eljárás alá vont vállalkozás 2004. szeptember 1-től 2005. december 31-ig tartó népszerűsítő kampányában a UPC Telefon szolgáltatás feltétel nélküli ingyenességét tartalmazó kijelentései fogyasztómegtévesztésre alkalmasak voltak.

Ezt meghaladóan a jogsértés hiányát állapítja meg.

Vele szemben 10.000.000 Ft, azaz Tízmillió forint bírságot szab ki, amelyet a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül köteles megfizetni a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557. számú bírságbevételi számlájára.

A határozat felülvizsgálatát az eljárás alá vont vállalkozás a kézbesítéstől számított 30 napon belül kérheti a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

Az eljárás tárgya az eljárás alá vont vállalkozás (a továbbiakban: UPC) helyhez kötött telefonszolgáltatásának fogyasztómegtévesztésre alkalmas népszerűsítése.

I.

A Versenytanács az ügyfél előadása, a csatolt írásbeli bizonyítékok, a többször módosított 1996. évi LVII. Tv. (a továbbiakban: Tpvt.) 71. §-a alapján a következő tényállást állapította meg:
A UPC Telefon szolgáltatás nyújtása során a hangot a UPC hazai, internet szolgáltatás nyújtására is alkalmas, átépített kábelhálózatán kódoltan továbbítják a hívott célállomásra. A hívásokat továbbító IP hálózat közvetlenül nem kapcsolható össze a hagyományos telefonberendezésekkel, ezért az előfizetőnél elhelyezett analóg telefon adapterre (ATA) van szükség a szolgáltatás igénybevételéhez. Amennyiben a hívott fél is a UPC telefonszolgáltatását veszi igénybe, akkor a hívást az IP-hálózaton keresztül kapcsolják. Ha egy másik szolgáltató valamely fogyasztóját UPC szolgáltatással hívják, azt hagyományos telefonhívásként fogadja a hívott fél.
A telefonköltség az a költség, ami az előfizető számláján megjelenik. Elvileg együttesen magában foglalja az előfizetés, a hívás, a kapcsolás díját. A UPC Telefon költsége kapcsolási díjat nem tartalmaz. Az ún. Farsangi kampánytól kedvezményként az első hónapban nincs előfizetési díj, továbbá nincs sem belépési, sem kilépési díj.
A UPC Telefont kezdetben egyféle havidíj ellenében lehetett igénybe venni (Alapdíjcsomag), amelyhez társulhatott a Farsangi kampány időszakában bevezetett Itthon elnevezésű kiegészítő csomag. Ez utóbbi révén havidíj fizetése ellenében, az ország többi vezetékes hangszolgáltatójának hálózatába irányuló hívások külön díjfizetés nélkül is kezdeményezhetőek lettek.
Az Alapdíjcsomag havi díja - egyéb szolgáltatástól függően - 1240-2500 Ft-ig terjedt a vizsgálati időszakban, amelynek ellenében a UPC Telefon előfizetője 0 Ft-os percdíjjal telefonálhatott egy másik UPC Telefon előfizetőnek, azaz hálózaton belül. Az Alapdíjcsomagot az Itthon díjcsomaggal bővítve, 0 Ft-os lett a percdíj csúcsidőn kívül, mint hálózaton kívülre kezdeményezett hívás.

A UPC Telefon hozzáférési területe a 2004. szeptember 1-jei bevezetéstől folyamatosan bővült.
2005. nyaráig csak Budapest egyes részein lehetett igénybe venni a telefonszolgáltatást, ahol a Telecom volt és jelenleg is a legnagyobb vezetékes telefonszolgáltató.
A 2005. október 28-án utoljára helyesbített adatok szerint a UPC telefonszolgáltatását a következő területeken nyújtja: Budapest (I., II., IV., VII., VIII., IX., XI., XIII., XIV., XVII., XXI. kerület)
Budaörs, Miskolc, Debrecen, Nagykanizsa, Sopron, Szombathely, Tatabánya, Pécs, Eger, Felsőtárkány, Egerbakta, Egerszalók, Egerszólát, Kerecsend, Ostoros, Novaj, Demjén, Gyöngyös, Felsőzsolca, Miskolcpereces, Onga, Szikszó, Alsóvadász, Aszaló, Szolnok, Nyíregyháza, Székesfehérvár, Pécel, Salgótarján, Veszprém, Várpalota, Dunaújváros, Somoskőújfalu, Gyulafirátót, Kádárta, Pétfürdő, Szentkirályszabadja, Várpalota-Inota, Berhida, Mór.

A UPC

A UPC tulajdonosai a többségi irányítást gyakorló Kábelkom Holding Co. (US 1300 Denver, Colorado 80237, Ulster Str. 4643.) valamint a Telekabel Hungary N.V. (NL 1119 PE Amsterdam, Boeing Avenue 53.). Mindkét tulajdonos a United Pan-Europe Communications N.V. (UPC N.V.) tulajdonosi körébe tartozik.
Főtevékenysége a távközlés, ezen belül elsősorban a kábeltelevízió szolgáltatás és az internet hozzáférés szolgáltatás kábeltelevízió hálózaton keresztül, valamint a 2004-ben bevezetett telefonszolgáltatás. Jogelődjét 1994. novemberében alapították. A névváltozás 1999 februárjában történt. 1999. augusztus 31-én a Kábelkom és a Kábeltel - az addigi két piacvezető kábeltelevíziós csoport - közel 20 vállalkozása olvadt be a UPC-be. A Kábelkom akkoriban 10 nagyobb vidéki városban és környékükön, a Kábeltel pedig 6 vidéki városban, valamint Budapest 12 kerületében nyújtott kábeltelevíziós szolgáltatást.

2004

Befektetett eszközök

35 900 994 000 Ft

Nettó árbevétel

30 346 964 000 Ft

Üzleti tevékenység eredménye

3 883 428 000 Ft

Mérleg szerinti eredmény

3 655 948 000 Ft

A szolgáltatás népszerűsítése

A UPC időrendben egymást követően több kampányt is folytatott a helyhez kötött telefonszolgáltatása népszerűsítése érdekében.
1. Bevezető kampány (2004. szept. 1. - 2005. febr. 6.) - szolgáltatási terület: Budapest
2. Farsangi kampány (2005. febr. 7. - 2005. márc. 3.) - szolgáltatási terület: Budapest + Budaörs
3. Tavaszi kampány (2005. márc. 30. - 2005. ápr. 4.) - szolgáltatási terület:Budapest + Budaörs
4. Nyári kampány (2005. jún. 1. - 2005. aug. 31.) - szolgáltatási terület: Budapest + egyéb települések
5. Őszi kampány (2005. szept. 5. - 2005. okt. 31.) - szolgáltatási terület: Budapest + egyéb települések
6. Téli kampány (2005. nov. 2. - 2005. dec. 31.) - szolgáltatási terület: Budapest + egyéb települések

A reklámeszközök nagy száma és a változó szövegek áttekinthetősége érdekében a Versenytanács dőlt betűsen az ismertetéshez hozzáfűzi minősítő megjegyzését is.

1. Bevezető kampány

A kampány tárgya a piacra bevezetett UPC Telefon fogyasztókkal való megismertetése volt. A kampány - csakúgy, mint a későbbiek kedvezményes igénybevételi lehetőséget biztosított azoknak a fogyasztóknak, akik rendelkeztek a UPC-nél kábeltelevízió- és internet-előfizetéssel -, központi üzenetként tartalmazta a hálózaton belüli hívások ingyenességét, valamint a havidíj-mentes kipróbálást a fogyasztók számára.

a) TV-reklám - jogsértést tartalmaz
A Kárpáti szülők arra érnek haza, hogy gyermekeik telefonszobát rendeztek be lakásukban. A reklámban egy idegen telefonbeszélgetése után a következők hallhatók:
Váltson Ön is! Hisz az igazán 0 Ft-os beszélgetésekhez UPC Telefon kell! Keresse ingyenes havidíj-ajánlatunkat, és tesztelje ingyenesen szolgáltatásunkat!
Mindeközben a képernyőn a következők láthatók: "Az igazán 0 Ft-os beszélgetésekhez ... UPC Telefon kell! (ezalatt szinte olvashatatlan apró betűs felhívás). Havidíj: már 1240 Ft-tól. Most kötelezettség nélkül kipróbálhatja! www.upc.hu. 1221 Érdemes hazamenni!
A kampányban látható TV-reklámok másik fajtájában a Kárpáti szülők ugyancsak arra érnek haza, hogy gyermekeik telefonszobát rendeztek be lakásukban. A reklámban egy idegen telefonbeszélgetése után a következők hallhatók: Kárpátiék már váltottak! Váltson Ön is! A UPC Telefon verhetetlen perc- és havidíjait most kötelezettség és sorbanállás nélkül kipróbálhatja! UPC.
Eközben a képernyőn az alábbiak láthatóak:
Kárpátiék tippjei (alatta olvashatatlan szöveg): UPC Telefon: 0 Ft percdíj belföldre!* (alatta olvashatatlan szöveg). UPC Telefon havi előfizetési díj: 1240 Ft. A jelenlegi telefonszám megtartása: 0 Ft.

b) Óriásplakát
Az egyik fajta óriásplakát tartalma:
Vezetékes telefon a UPC-től - Csökkentse telefonköltségeit akár 30%-kal. Érdemes telefonálni! 1221
A másik fajta óriásplakát tartalma:
Új családtag érkezett! Telefon, Internet és kábeltelevízió a UPC-től. Érdemes telefonálni! 1221.
UPC Telefon:
- Rendkívül kedvező vezetékes percdíjak
- Alacsony havidíj, már bruttó 1240 Ft-tól
- Nincs kapcsolási díj
- UPC hálózaton belül ingyenes hívások

c) Poszterek
A poszterek tartalma:
Új családtag érkezett! Telefon, Internet és kábeltelevízió a UPC-től.
Akár 30%-kal kedvezőbb percdíjak
Alacsony havidíj, már bruttó 1240 Ft-tól
Nincs kapcsolási díj
UPC hálózaton belül ingyenes hívások

Apró betűvel: További információért kérjük, keresse fel ügyfélszolgálati irodáinkat vagy látogasson el honlapunkra!

Érdemes telefonálni! 1221

d) Járműreklám
A buszon elhelyezett reklámok tartalma a következő volt:
Vezetékes telefon a UPC-től. Csökkentse telefonköltségeit akár 30%-kal.

e) Épületháló
Az épületháló az alábbi feliratot tartalmazta:
Új vezetékes szolgáltatás érkezett. Csökkentse telefonköltségeit akár 30%-kal. Érdemes telefonálni! 1221.

f) Szórólap
A szórólap egyik oldalának tartalma:
Új családtag érkezett! Telefon, Internet és kábeltelevízió a UPC-től.
Akár 30%-kal kedvezőbb percdíjak
Alacsony havidíj, már bruttó 1240 Ft-tól
Nincs kapcsolási díj
UPC hálózaton belül ingyenes hívások

Apró betűvel: További információért kérjük, keresse fel ügyfélszolgálati irodáinkat vagy látogasson el honlapunkra!

Érdemes telefonálni! 1221

A szórólap másik oldalán részletes a Matáv (Telecom) Bázis díjcsomagját a UPC telefonszolgáltatásával összehasonlító táblázat is látható, amelyből levonható, hogy a telefonköltséget és a percdíjakat tekintve 30%-os megtakarítás elérhető a UPC Telefonnal.

2. Farsangi kampány

A UPC e kampány során vezette be az Itthon kiegészítő díjcsomagot, így a kampány központi üzenete a díjmentes belföldi hívások elérhetősége lett, holott a vidéki telefonszámokat nem lehetett ingyen hívni, mert csak Budapesten és Budaörsön, mint vidéken lehetett ingyen hívást kezdeményezni a hálózaton belül és nem csúcsidőben hálózaton kívülre.

a) TV-reklám - jogsértést tartalmaz
A TV-reklám elején beszélgetésfoszlányok láthatóak és hallhatóak. Majd a narrátor szövege a következő: Kárpátiék a UPC Telefonnal már a nagyit is ingyen hívják! Váltson Ön is és csökkentse a számla minden tételét okosan! Most 1 hónap próbaidővel. UPC. Érdemes hazamenni.
Ez alatt a képernyőn az alábbiak láthatóak:
A beszédfoszlányok után a "nagyi" alakja mellett a UPC Telefon felirat olvasható, majd egy cédulán a "Telefonszámla: havi előfizetési díj - 3390 Ft", amelyből a számot egy ceruza "1240 Ft"-ra javítja. A következő képen a "telefonszámla: kapcsolási díj - 460 Ft" szövegből a ceruza a 460 Ft-ot 0 Ft-ra írja át. Végül a "Telefonszámla: percdíjak - 5620 Ft" szövegből húzza át a ceruza az összeget.
Ezután a "UPC Telefon most egy hónap próbaidővel" felirat, majd a UPC logója és az "Érdemes hazamenni" szlogen olvasható. A logó alatt apró betűs tájékoztatás is látható, ám az rendkívül apró és rövid ideig látható.

b) Rádióreklám - jogsértést tartalmaz
A rádióreklámok három fajtája volt elérhető.
A reklámok csak a bevezető szövegükben különböznek, amely után mindhárom az alábbiakat tartalmazza: Narrátor: Kárpátiék már váltottak! És a UPC Telefonnal ingyen hívják a vidéki nagyszülőket is, előhívószámok és kapcsolási díj nélkül. Váltson Ön is, és három hónapig havidíjat sem kell fizetnie! UPC Telefon. Vezetékes telefon verhetetlen árakon. További részletek a www.upc.hu honlapon vagy a 1221-es telefonszámon. Megéri szolgáltatót váltani.

c) Nyomtatott sajtó
Egyes hetilapokban az alábbi hirdetések jelentek meg, amelyek az ingyenes hívásra hívták fel a figyelmet feltűnően, de jól olvasható, apróbetűs, részletes tájékoztatást is adtak a szolgáltatás feltételeiről.

d) Óriásplakát - jogsértést tartalmaz
Kárpátiék már váltottak - És UPC Telefonnal ingyen hívják a nagyit. www.upc.hu - 1221 Érdemes szolgáltatót váltani UPC

e) Plakát
A plakáton egy idős hölgy képe mellett az alábbi feliratok olvashatóak: Kárpátiék UPC telefonnal ingyen hívják a nagyit.
Ők már váltottak
- Többet telefonálnak, de kevesebbet fizetnek
- Az Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül a vidéki rokonokat is ingyen hívják
- Nem fizetnek kapcsolási díjat és most 3 hónapig még havidíjat sem
- A percdíjat másodperc alapon fizetik
- Csak a számuk változatlan

Vezetékes telefon verhetetlen árakon, 3 év árgaranciával!
További részletekről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon!
Akciónk 2005. február 7. és március 31. között, Budapesten, az I., II., IV., VII., XI., XIII., XIV., XVII., XXI. kerületekben az UPC azon hálózattal kiépített területein érvényes, ahol kiegészítő beruházás nélkül elérhető a szolgáltatás. Akciónk keretében az Itthon kiegészítő díjcsomag havidíja 3 hónapon keresztül csak 990 Ft, a három hónap lejártával 1250 Ft.
www.upc.hu 1221

f) Szórólap
A szórólap egyik oldalán az alábbiak olvashatóak:
Kárpátiék UPC Telefonnal ingyen hívják a nagyit
Ők már váltottak
- Többet telefonálnak, de kevesebbet fizetnek
- Az Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül a vidéki rokonokat is ingyen hívják
- Nem fizetnek kapcsolási díjat és most 3 hónapig még havidíjat sem
- A percdíjat másodperc alapon fizetik
- Csak a számuk változatlan
Vezetékes telefon verhetetlen árakon, 3 év árgaranciával
További részletekről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon!
www.upc.hu 1221

A szórólap másik oldalán összehasonlító táblázat található, amely az Alapdíjcsomag árait hasonlította a Matáv (Telecom) Bázis és Teleperc díjcsomagjainak áraihoz; alacsonyabbak a UPC Alapdíjcsomagbeli árak.

g) DM
A DM-levelek tartalma megegyezett az ismertetett szórólap tartalommal.

3. Tavaszi kampány

A tavaszi kampány ajánlatának részét képezte az ingyenes számhordozás, valamint az egy hónapos díjmentes próbaidőszak.

a) Nyomtatott sajtó
Egyes hetilapokban hirdetés jelent meg, amely a kötelezettség nélküli UPC Telefon kipróbálásra hívott fel azzal, hogy a telefonszám megtartása 0 Ft, az Itthon díjcsomaggal hívható az ország összes vezetékes száma 0 Ft-os percdíjjal, a UPC Telefon havi előfizetési díja 1240 Ft, úgy, hogy a hirdetés jól olvashatóan, apróbetűsen is részletes magyarázatot adott.

b) Óriásplakát
Az egyik fajta óriásplakáton egy családi kép mellett a következő feliratok voltak láthatóak:
Kötelezettség nélkül kipróbálhatja! 1221
Kárpátiék tippje: UPC Telefon - havi előfizetési díj: 1240 Ft
Apró betűvel: 2005. április 4. és május 31. közötti akciónkban havidíjmentes kipróbálást biztosítunk. A UPC telefon szolgáltatás jelenleg Budapest és Budaörs egyes területein érhető el. A 1240 forintos havidíj kábeltelevízió Családi csomag, Chello Classic és UPC Telefon együttes előfizetése esetén érvényes. A tájékoztatás nem teljes körű, részletek és további információ: 1221, www.upc.hu.

Az óriásplakátok egy másik fajtáján az alábbiak voltak láthatóak:
Kötelezettség nélkül kipróbálhatja! 1221
Kárpátiék tippje: UPC Telefonnal a telefonszám megtartása: 0 Ft
Apró betűvel: Akciós ajánlatunk 2005. április 4. és május 31. között érvényes. A UPC telefon szolgáltatás jelenleg Budapest és Budaörs egyes területein érhető el. A tájékoztatás nem teljes körű, részletek és további információ: 1221, www.upc.hu.

4. Nyári kampány

A kampányban a UPC díjmentes bekötést biztosított minden olyan előfizetőnek, aki már rendelkezett UPC-szolgáltatással. A kampány ajánlatai között szerepelt az ingyenes számhordozás lehetősége is.

a) TV-reklám
Az ezen időszak alatt közzétett TV-reklámok tartalma a következő volt:
Narrátor: Meglepő, de igaz! A UPC Telefon 0 Ft-os percdíjai már országszerte elérhetők! Most kötelezettség és sorban állás nélkül kipróbálhatja.
Eközben a képernyőn először Kárpátiék lakása, majd az "Önt keresik a 0 Ft-os percdíjak", a "UPC Telefon - havi előfizetési díj: 1240 Ft (alatta olvashatatlan szöveg)", "a jelenlegi telefonszám megtartása: 0 Ft", a "Most kötelezettség nélkül kipróbálhatja!" feliratok láthatóak.

b) Rádióreklám
A rádióreklám tartalma:
Halló! Önt keresik a 0 Ft-os percdíjak. Igen, a UPC Telefon már országszerte elérhető, így elhozta Önnek is az ingyenes telefonálás lehetőségét. Ingyenes bekötés, ingyenes számhordozás, verhetetlen perc- és havidíjak! Tesztelje most havidíj- és kötelezettség nélkül, 3 év árgaranciával. További részletek a UPC honlapján vagy a 1221-es telefonszámon.

c) Plakát
A plakát felső felén egy fiú mellett a következő felirat látható: Önt keresik a 0 Ft-os percdíjak!
A plakát alsó felének tartalma:
Vezetékes telefon a UPC-től!
- UPC Telefon előfizetők között minden hívás ingyenes
- Telefonszám megtartása díjmentes
- Itthon kiegészítő díjcsomaggal 0 Ft-os percdíjjal hívhatja az ország összes vezetékes számát
Verhetetlen árakon, 3 év árgaranciával! Tesztelje kötelezettség nélkül!
További részletekről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon!
Apró betűvel: 2005. június 1. és augusztus 31. közötti akciónkban havidíjmentes kipróbálást biztosítunk. A kezdeményezett hívások utáni forgalmi díjakat a kötelezettségek nélküli próba ideje alatt is számlázzuk. A UPC Telefon szolgáltatás jelenleg Budapest, Budaörs, Debrecen, Nyíregyháza, Szolnok egyes területein érhető el. 2005. július 10-től a szolgáltatási terület Eger, Gyöngyös, Miskolc, Nagykanizsa, Pécs, Sopron, Székesfehérvár, Szombathely és Tatabánya egyes területeivel bővül. Az Alap tarifacsomag mellé rendelhető Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül a helyi és belföldi távolsági hívások ingyenesek. A kiegészítő csomag havidíja 1250 Ft, az Alap csomag havidíján felül. Az 1240 Ft-os havidíj kábeltelevízió Családi csomag, chello classic és UPC Telefon együttes előfizetése esetén érvényes.

d) Járműreklám
A járműreklám tartalma:
Önt keresik a 0 forintos percdíjak! Már Egerben is kipróbálhatja! További részletekről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon! Tesztelje a UPC Telefont kötelezettségek nélkül! További részletekről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon!

5. Őszi kampány

Az őszi kampányban a UPC ingyenes bekötést és számhordozást, egyhavi Alap díjcsomag előfizetői díjmentességet, valamint kipróbálási lehetőséget biztosított minden, már UPC-szolgáltatással rendelkező fogyasztónak.

a) Óriásplakát - jogsértést tartalmaz
Az igazán 0 Ft-os beszélgetésekhez ...
... UPC Telefon kell!
Nincs kötelezettség - érdemes kipróbálni!
Aktuális ajánlatunk részleteiről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon!
Apró betűvel: 2005. szeptember 5. és október 31. közötti akciónkban havidíjmentes kipróbálást biztosítunk. A tájékoztatás nem teljes körű.

b) Plakát
A plakáton az alábbi feliratok voltak olvashatóak:
Az igazán 0 Ft-os beszélgetésekhez ... UPC Telefon kell!
A plakát alsó felének tartalma:
- UPC Telefon előfizetők között minden hívás ingyenes
- Telefonszám megtartása díjmentes
- Itthon kiegészítő díjcsomaggal 0 Ft-os percdíjjal hívhatja az ország összes vezetékes számát

Verhetetlen árakon, 3 év árgaranciával. Havidíj: már 1240 Ft-tól!
További ingyenes hónapokat biztosítunk chello és telefonszolgáltatásunk együttes megrendelése esetén!

Tesztelje kötelezettség nélkül! További részletekről érdeklődjön viszonteladóinknál!

www.upc.hu 1221

Apró betűvel: 2005. szeptember 5. és október 31. közötti akciónkban havidíjmentes kipróbálást biztosítunk. A kezdeményezett hívások utáni forgalmi díjakat a kötelezettségek nélküli próba ideje alatt is számlázzuk. A UPC Telefon szolgáltatás jelenleg Budapest, Budaörs, Debrecen, Dunaújváros, Eger, Gyöngyös, Miskolc, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Pécel, Pécs, Salgótarján, Sopron, Székesfehérvár, Szolnok Szombathely, Tatabánya, Várpalota, Veszprém és a környező települések egyes területein érhető el. Az Alap tarifacsomag mellé rendelhető Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül a helyi és belföldi távolsági hívások ingyenesek. A kiegészítő csomag havidíja 1250 Ft, az Alap csomag havidíján felül. Az 1240 Ft-os havidíj kábeltelevízió Családi csomag, chello classic és UPC Telefon együttes előfizetése esetén érvényes. A havidíj maximális mértéke csomagkedvezmények nélkül 2500 Ft. A további részletekről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon vagy látogasson el honlapunkra!

c) UPC Magazin
A UPC Magazinban egy kétoldalas hirdetés látható, amely egyik oldala a következőket tartalmazza:
Az igazán 0 Ft-os beszélgetésekhez ... UPC Telefon kell!
- UPC Telefon előfizetők között minden hívás ingyenes
- Telefonszám megtartása díjmentes
- Itthon kiegészítő díjcsomaggal 0 Ft-os percdíjjal hívhatja az ország összes vezetékes számát

Verhetetlen árakon, 3 év árgaranciával. Havidíj: már 1240 Ft-tól!
További ingyenes hónapokat biztosítunk chello és telefonszolgáltatásunk együttes megrendelése esetén!

Tesztelje kötelezettség nélkül! További részletekről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon!
Apró betűvel: 2005. szeptember 5. és október 31. közötti akciónkban havidíjmentes kipróbálást biztosítunk. A kezdeményezett hívások utáni forgalmi díjakat a kötelezettségek nélküli próba ideje alatt is számlázzuk. A UPC Telefon szolgáltatás jelenleg Budapest, Budaörs, Debrecen, Dunaújváros, Eger, Gyöngyös, Miskolc, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Pécel, Pécs, Salgótarján, Sopron, Székesfehérvár, Szolnok Szombathely, Tatabánya, Várpalota, Veszprém és a környező települések egyes területein érhető el. Az Alap tarifacsomag mellé rendelhető Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül a helyi és belföldi távolsági hívások ingyenesek. A kiegészítő csomag havidíja 1250 Ft, az Alap csomag havidíján felül. Az 1240 Ft-os havidíj kábeltelevízió Családi csomag, chello classic és UPC Telefon együttes előfizetése esetén érvényes. A havidíj maximális mértéke csomagkedvezmények nélkül 2500 Ft.
A hirdetés másik oldalán egy összehasonlító táblázat található, amely a hirdetési állításokat részletesen szemléltette a Hungarotel Rt. áraival összehasonlítva.

d) Szórólap
A szórólap tartalma megegyezett a UPC Magazinban látható tájékoztatással.

6. Téli kampány

a) Nyomtatott sajtó
Itthon díjcsomag - 0 Ft-os percdíjjal hívhat minden vezetékes telefonszámot!
UPC Telefon - Tesztelje kötelezettség nélkül!
- A helyi és távolsági hívások a UPC hálózatán belül éjjel-nappal ingyenesek, vagyis 24 óra ingyenesség a hét minden napján!
- Az Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül az ország bármely vezetékes száma ingyen hívható, a díjcsomag havidíja 1250 Ft/hó!
- Alacsony havidíjak, már 1240 Ft-tól!
- Nincs kapcsolási díj!
www.upc.hu 1221
Apró betűvel: 2005. november 2. és december 31. közötti akciónkban az Alap tarifacsomag havidíjmentes kipróbálását biztosítjuk. UPC Telefon előfizetők között minden szám ingyenes, illetve az Alap tarifacsomag mellé rendelhető Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül a helyi és belföldi távolsági hívások díjmentesek. Az Itthon kiegészítő csomag havi előfizetési díja 1250 Ft, az Alap csomag havidíján felül. Az Alap díjcsomag havidíja kábeltelevízió Családi csomag, chello classic és UPC Telefon együttes megrendelése esetén 1240 Ft. A havidíj maximális mértéke csomagkedvezmények nélkül 2500 Ft. A tájékoztatás nem teljes körű.

b) Plakát
A plakátok egy család fényképe mellett az alábbiakat tartalmazzák:
A UPC Telefonnal nyugodtan számolhat!
Itthon díjcsomaggal 0 Ft-os percdíjak minden magyarországi vezetékes hálózatba!
3 év árgarancia.
Csökkentse jelentősen telefonszámláját!
- A helyi és távolsági hívások a UPC hálózatán belül éjjel-nappal ingyenesek, vagyis 24 óra ingyenesség a hét minden napján!
- Alacsony havidíjak, már 1240 Ft-tól!
- Kapcsolási díj nincs!
2006. január 1-jétől a bruttó árak minden szolgáltatásunk esetén az áfa változás mértékével csökkennek minden előfizető részére.
További részletekről érdeklődjön üzletkötőnknél, aki készséggel felkeresi Önt otthonában!
www.upc.hu 1221
Apró betűvel: 2005. november 2. és december 31. közötti akciónkban 1 hónapos havidíjmentes kipróbálást biztosítunk. A UPC Telefon szolgáltatás jelenleg Budapest, Budaörs, Debrecen, Dunaújváros, Eger, Gyöngyös, Miskolc, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Pécel, Pécs, Salgótarján, Sopron, Székesfehérvár, Szolnok Szombathely, Tatabánya, Várpalota, Veszprém és a környező települések egyes területein érhető el. Az Alap tarifacsomag mellé rendelhető Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül a helyi és belföldi távolsági hívások ingyenesek. Az Itthon kiegészítő csomag havidíja 1250 Ft, az Alap csomag havidíján felül. Az Alap díjcsomag havidíja kábeltelevízió Családi csomag, chello classic és UPC Telefon együttes előfizetése esetén 1240 Ft. Az Alap díjcsomag havidíja kábeltelevízió Családi csomag és a UPC Telefon együttes megrendelése esetén 2190 Ft. A havidíj maximális mértéke csomagkedvezmények nélkül 2500 Ft. A további részletekről érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon vagy látogasson el honlapunkra!

c) Plakát a UPC helyiségeiben (POS)
0 Forintos percdíjjal hívhat minden vezetékes telefonszámot! - Itthon díjcsomag.
UPC Telefon - Tesztelje kötelezettség nélkül!
További részletekről érdeklődjön itt a helyszínen!
Apró betűvel: 2006. január 1. és január 31. közötti akciónkban 1 hónapos havidíjmentes kipróbálást biztosítunk. A UPC Telefon szolgáltatás jelenleg Budapest, Budaörs, Debrecen, Dunaújváros, Eger, Gyöngyös, Miskolc, Nagykanizsa, Nyíregyháza, Pécel, Pécs, Salgótarján, Sopron, Székesfehérvár, Szolnok Szombathely, Tatabánya, Várpalota, Veszprém és a környező települések egyes területein érhető el. Az Alap tarifacsomag mellé rendelhető Itthon kiegészítő díjcsomaggal csúcsidőn kívül a helyi és belföldi távolsági hívások ingyenesek. Az Itthon kiegészítő csomag havidíja 1250 Ft, az Alap csomag havidíján felül. Az Alap díjcsomag havidíja kábeltelevízió Családi csomag, chello classic és UPC Telefon együttes előfizetése esetén 1190 Ft. Az Alap díjcsomag havidíja kábeltelevízió Családi csomag és a UPC Telefon együttes megrendelése esetén 2100 Ft. A havidíj maximális mértéke csomagkedvezmények nélkül 2400 Ft. A tájékoztatás nem teljes körű, részletek és további információ: www.upc.hu, 1221.

II.

A Gazdasági Versenyhivatal a Tpvt. 70. § (1) bekezdése szerint a jelen, időközben a UPC telefonszolgáltatás kommunikációs eszközeinek teljes tartalmára kiterjesztett eljárást indította, mert vélelmezte, hogy a UPC a szolgáltatás igénybevételének feltételeiről megtévesztésre alkalmasan tájékoztatta a fogyasztókat. A vizsgáló nem vonta kétségbe, hogy a UPC Telefon alapvetően eltér más vezetékes hangszolgáltatók helyhez kötött szolgáltatásától, a fogyasztók nehezen szoktak ahhoz, hogy a koax kábelen keresztül vehetik igénybe a hangszolgáltatást. Ez a körülmény viszont a vizsgáló szerint éppen azt jelzi, hogy a fogyasztók - az eljárás alá vont vélekedésével ellentétben - nem voltak tisztában a UPC Telefon tulajdonságaival, így a tájékoztatás során az eljárás alá vontnak különös gondossággal kellett eljárnia.

Az ingyenesség

A vizsgálat szerint az ár a fogyasztói döntést alapvetően meghatározza, így azzal, hogy a UPC az árra vonatkozó információkat tett közzé kampányaiban, a fogyasztói döntés befolyásolására alkalmas piaci magatartást tanúsított.
A UPC Telefon szolgáltatását népszerűsítő kampányok központi üzenete az "ingyenesség", a "0 Ft-os hívás", illetve a "0 Ft-os percdíj" volt.
A vizsgáló az eljárás alá vont kampányaihoz igazodva értékelte a "hálózaton belüli" hívásokra, valamint az "Itthon csomag" feltételeire vonatkozó tájékoztatást.
A hálózaton belüli hívások esetében megállapította, hogy az ígérettel ellentétben nem voltak ingyenesek, azok igénybevételéért a fogyasztók havidíjat (Alapdíjcsomag) fizetnek.
Amennyiben a fogyasztó bizonyos időszakokban telefonálhat 0 Ft-os percdíjért, az semmiképpen nem ingyenes, hiszen ezen a fogyasztók az ellenszolgáltatás teljes hiányát értik (Vj-191/2004., Vj-80/2005., Vj-133/2005.).
A vizsgálat szerint minden olyan kommunikációs eszköz megvalósítja a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalmát, amely a hálózaton belüli hívások feltétel nélküli ingyenességét közli a fogyasztókkal.
Nem tartoznak a vizsgáló álláspontja szerint a fenti kategóriába azok a kommunikációs eszközök, amelyek tartalmazzák ugyan az ingyenességet, mint fogalmat, ám jelzik, hogy az ingyenesség egyes hívásokra, nem pedig a teljes szolgáltatás ingyenességére vonatkozik.
Az Itthon díjcsomag kommunikációja kapcsán kiemelte, hogy az ebbe a díjcsomagba tartozó beszélgetések sem korlátlanul, hanem csupán a csúcsidőn kívül ingyenesek. Vagyis minden olyan tájékoztatás, amely nem jelöli ezt a szűkítést, alkalmas arra, hogy a fogyasztói döntéseket tisztességtelenül befolyásolja. Másképpen fogalmazva: az ingyenesség függ a díjcsomagtól, a hívásiránytól, a hívásidőszaktól.
A vizsgáló álláspontja szerint ezért jogsértő magatartást követett el a UPC a Farsangi kampány TV-, rádióreklámja és óriásplakátja, az Őszi kampány óriásplakátja és a Téli kampány helyiségen belül elhelyezett (POS) plakátja ingyenességre utaló tájékoztatástartalmával.

Az árgarancia

A vizsgáló szerint a UPC nem befolyásolta tisztességtelenül a fogyasztói döntéseket azzal a közléssel, hogy három évig nem emeli az árait. Az árgarancia valószínűsíthetően nem jár semmilyen előnnyel, hisz olyan piacon lehet biztosíték jellege, amelyen az árak folyamatosan emelkednek, márpedig a vezetékes hangszolgáltatás piaca nem ilyen, ami az eljárás alá vont számára is ismert. A UPC már a UPC Telefon bevezetése óta is csökkentette annak árait, jelenleg magasabb havidíjat fizetnek a hűségnyilatkozat időtartama alatt azok, akik a kampányok kezdetén kötöttek szerződést, mint akik később.

Az összehasonlító reklámok

A UPC több nyomtatott sajtóbeli hirdetésen, illetve szórólapon hasonlította össze szolgáltatását más nevesített szolgáltatók, a Magyar Telecom (Matáv) és a Hungarotel egyes szolgáltatásaival, ami összehasonlító reklámnak minősül.
Az a tény, hogy egyes összehasonlító reklámok a Magyar Telecom tekintetében a Bázis díjcsomagot tüntették fel az összehasonlítás alapjaként, a vizsgáló szerint nem megtévesztő, hiszen az eljárás alá vont szándéka nyilvánvalóan az volt, hogy egy ún. "alap" csomaggal hasonlíthassa össze szolgáltatását.
Az összehasonlító reklámok a vizsgáló álláspontja szerint minden olyan adatot tartalmaznak, amelyek tudatos fogyasztói döntés alapján képezhetik, így azok nem sértik a Tpvt. III. fejezetében foglaltak rendelkezéseit.

Az országszerte elérhetőség

Az "országszerte elérhető" szlogen tekintetében megállapítható, hogy a UPC Telefon az ország számos településén, de nem mindegyiken elérhető. A vizsgáló szerint az "országszerte" kifejezés nem azonos jelentésű az "ország egész területén" kifejezéssel. Ettől függetlenül a szolgáltatást el nem érő fogyasztók tekintetében sem lehetett megtévesztő, hiszen ezek a fogyasztók semmiképp sem tudtak a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó fogyasztói döntést hozni - így a magatartás a versenyt nem torzíthatta.

Verhetetlen árak, akár 30% telefonköltség csökkentés, akár 30%-kal kedvezőbb percdíjak

A vizsgáló a "verhetetlen árak", illetve az "akár 30% telefonköltség csökkentés, akár 30%-kal kedvezőbb percdíjak" állításokat külön nem minősítette.

Indítványozta a Tpvt. 8. § (2) bekezdésébe ütköző magatartás megállapítását a UPC Telefon szolgáltatás ingyenességét kommunikáló anyagok tekintetében a Tpvt. 77. § (1) bekezdés d) pontja szerint bírság kiszabását - a kommunikációs kampány hosszát, a kampánnyal érintett termék jellegét, valamint a magatartás felróhatóságát és az eljárás alá vont magatartását is figyelembe véve - a Tpvt. 78. § (2) bekezdése alapján.
Egyebekben a magatartás nem törvénysértő jellegének megállapítását a Tpvt. 77. § (1) bekezdés i) pontja szerint tartotta indokoltnak.

III.

A UPC elsődlegesen jogsértés hiányában, másodlagosan kötelezettség vállalásával összefüggésben kérte az eljárás megszüntetését.

Szemléltette, hogy a vezetékes hangszolgáltatás piacán 1%-os piaci részesedése van, azoknak a fogyasztóknak kívánt komplexebb szolgáltatást nyújtani, akik amúgyis szerződéses viszonyban vannak vele, mert kábeltévé szolgáltatását megrendelték és internet szolgáltatását lehetővé tevő vételi helyük van. Ezek a fogyasztók ismeretében vannak annak, hogy a kábeltévé és internet szolgáltatásának havi díja van, melyből következik, hogy a reklámozással célzott fogyasztói kör a UPC-ról, annak üzleti gyakorlatáról már ismeretekkel rendelkezett, s az átlag fogyasztóénál magasabb tudatossági szintjük volt és van a fogyasztói döntés meghozatalakor. A reklámozást minden versenytársánál jóval kisebb költséggel valósította meg, többféle kommunikációs módot vegyített, ún. médiamixet használt üzenetének közléséhez. Ebben a közlési módban az egyes elemek együttesen hatnak, és így juttatják el a megfogalmazott üzenetet az információt kereső fogyasztó számára.

Kampányait versenyjogi szempontból nem tartotta aggályosnak, szándéka csak figyelemfelkeltésre irányult, hiszen szolgáltatás nyújtását megfontolást igénylő szerződéskötés előzi meg minden esetben. Így a fogyasztónak nem lehet azonnali, megfontolás nélküli döntése amellett, hogy az egyhavi próbaidő lehetővé teszi telefonszolgáltatása kipróbálását anélkül, hogy valamely versenytárssal kötött szerződést nem érintene.

A UPC az "ingyenesség" versenyjogsértő voltát a különféle reklámeszközökben is vitatta. Így állította, hogy a Farsangi kampány tévéreklámjában utalt a havi díjra ("3.390 Ft, amelyből a számot egy ceruza 1.240 Ft-ra javítja"), s hasonlóképpen az e kampánybeli rádióreklámból is lehetett a havi díj létére következtetni ("3 hónapig havi díjat sem kell fizetnie").
Az is valós volt, hogy "Kárpátiék UPC telefonnal ingyen hívják a nagyit", hiszen a reklám értelmében a beszélgetőpartnerek UPC előfizetők, akik egymás között 0 Ft-os percdíjakkal telefonálhatnak, 3 hónapon keresztül pedig még havidíj sem volt, ahogy a szórólap jól olvasható magyarázata tartalmazta.
A tartott tárgyaláson az "akár 30%-os" megtakarítással kapcsolatban előadta, hogy miután 2005. nyaráig csak Budapesten és Budaörsön lehetett igénybe venni a szolgáltatást, ahol a Telecom volt a legnagyobb vezetékes szolgáltató, okszerűen adódott a meglévő, a Telecom-mal fennállott szerződéses viszony alapján készült telefonszámlával való összevetés. A közölt 30%-os megtakarítás lehetősége, amelyet az "akár" szóval fejezett ki, pedig igaz volt, amit a még akkoriban közzétett nem kifogásolt szórólapi számítással alátámasztott.

A "verhetetlen ár" értelmezésében azt jelentette, hogy árai nagyon jók - anélkül, hogy piacelsőségét az árak vonatkozásában állította volna - s nem volt olyan versenytársa (Telecom, Invitel, Hungarotel), akinek listaárai jobbak lettek volna az övénél.

IV.

A Tpvt. 1. §-a szerint, a törvény hatálya kiterjed az ország területén tanúsított piaci magatartásra, nem említve a kivételeket és a törvény személyi hatályát.
A Tpvt. 8. § (1) bekezdése tiltja a fogyasztók megtévesztését a gazdasági versenyben. A (2) bekezdés a) pontja szerint megtévesztésnek minősül különösen, ha az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak.

Tpvt. 9. § A használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e.

75. § (1) Ha a hivatalból indult versenyfelügyeleti eljárásban vizsgált magatartás tekintetében az ügyfél kötelezettséget vállal arra, hogy magatartását meghatározott módon összhangba hozza e törvény, illetve az EK-Szerződés 81-82. cikkének rendelkezéseivel, és a közérdek hatékony védelme e módon biztosítható, az eljáró versenytanács végzéssel - az eljárás egyidejű megszüntetésével - kötelezővé teheti a vállalás teljesítését, anélkül, hogy a végzésben a törvénysértés megvalósulását, vagy annak hiányát megállapítaná. A végzés ellen külön jogorvoslatnak van helye (82. §).
(2) Az (1) bekezdés szerinti végzés meghozatala nem zárja ki azt, hogy az ügyben - a körülmények lényeges változása miatt, illetve akkor, ha a végzés a döntés meghozatala szempontjából fontos tény félrevezető közlésén alapult - újabb versenyfelügyeleti eljárás kerüljön megindításra. Az újabb versenyfelügyeleti eljárás során rendelkezni kell a korábban az (1) bekezdés alapján hozott végzésről.

Tpvt. 78. § (1) Az eljáró versenytanács bírságot szabhat ki azzal szemben, aki e törvény rendelkezéseit megsérti. A bírság összege legfeljebb a vállalkozás előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet. A vállalkozások társadalmi szervezetével, a köztestülettel, az egyesüléssel és más hasonló szervezettel szemben kiszabott bírság összege legfeljebb a tag vállalkozások előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet.
A (3) bekezdés szerint a bírság összegét az eset összes körülményeire - így különösen a jogsérelem súlyára, a jogsértő állapot időtartamára, a jogsértéssel elért előnyre, a jogsértő felek piaci helyzetére, a magatartás felróhatóságára, az eljárást segítő együttműködő magatartására, a törvénybe ütköző magatartás ismételt tanúsítására - tekintettel kell meghatározni. A jogsérelem súlyát különösen a gazdasági verseny veszélyeztetettségének foka, a fogyasztói érdekek sérelmének köre, kiterjedtsége alapozhatja meg.

A gazdasági reklámtevékenységről szóló módosított 1997. évi LVIII. törvény (a továbbiakban: Grtv.) 2.§-ának n) pontja szerint megtévesztő minden olyan reklám, amely bármilyen módon - beleértve a megjelenítést is - megtéveszti vagy megtévesztheti azokat a személyeket, akik felé irányul, vagy akiknek a tudomására juthat, és megtévesztő jellege miatt befolyásolhatja e személyek gazdasági magatartását, vagy ebből eredően a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató más vállalkozás jogait sérti vagy sértheti.

A Grtv. 7.§-ának (1) bekezdése tiltja megtévesztő reklám közzétételét. A (2) bekezdés alapján a reklám megtévesztő jellegének megállapításakor figyelembe kell venni különösen a reklámban foglalt azokat a tájékoztatásokat, amelyek a) az áru általános jellemzőire, b) az áru árára vagy az ár megállapításának módjára, valamint egyebek mellett a vásárlás egyéb szerződéses feltételeire vonatkoznak. A (3) bekezdés kimondja, hogy a (2) bekezdés a) pontja szerint az áru általános jellemzőjére vonatkozó tájékoztatásnak minősül különösen egyebek mellett műszaki jellemzőivel, adott célra való alkalmasságára, a használatától várható eredményre, ellenőrzöttségére, tesztelésére, valamint az igénybevételéhez, használatához szükséges bármely ismeretre vonatkozó tájékoztatás.

A Grtv. 7/A.§-ának (1) bekezdése értelmében összehasonlító reklám akkor tehető közzé, ha megfelel a (2) és (3) bekezdésben foglalt feltételeknek. A (2) bekezdés szerint az összehasonlító reklám a) nem lehet megtévesztő. A (3) bekezdés rögzíti, hogy az összehasonlító reklám a) kizárólag azonos rendeltetésű vagy azonos szükségleteket kielégítő árukat hasonlíthat össze, b) tárgyilagosan köteles összehasonlítani az áruk egy vagy több lényeges, meghatározó, jellemző és ellenőrizhető tulajdonságát.

A Grtv. 15.§ (2) bekezdés szerint a Grtv. 7.§-ában, valamint 7/A.§-ában foglaltakba ütköző reklám esetén a Tpvt.-ben meghatározottak szerint a bíróság, illetve a Gazdasági Versenyhivatal jár el azzal, hogy a 7/A.§ (2) bekezdés b)-e) pontjában foglaltak megállapítása a bíróság, a (2) bekezdés a) pontjában foglaltak megállapítása a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik. Az összehasonlító reklámmal szemben támasztott, a 7/A.§ (3) bekezdésében foglalt követelményeknek való megfelelés megállapítására a Gazdasági Versenyhivatal jogosult, továbbá a bíróság is, ha e kérdés elbírálásának szükségessége az egyébként a hatáskörébe tartozó ügyben merül fel.

V.

A Tpvt. III. fejezetének, és azon belül is a fogyasztómegtévesztésre alkalmas magatartás tilalmára vonatkozó előírásoknak az a rendeltetése, hogy annak a fogyasztói döntésnek a szabadságát védje, amely szükségképpen kíséri a fogyasztók áruválasztását. Ez a döntés piaci léptékben is befolyásolható, nem tilalmazott magatartás, de versenyjogellenessé válik, ha tisztességtelensége megállapítható, mert a vásárlói kedvet fogyasztómegtévesztésre alkalmas magatartással kelti vagy fokozza, s így a fogyasztói érdeksérelem a fogyasztók versenytársaktól való jogellenes elvonásának csupán lehetősége miatt a versenytársak jogszerűtlen hátrányát is okozhatja.
A jogsértésnek nem tényállási eleme a fogyasztómegtévesztés, valamint a versenytársak jogszerűtlen hátrányának, mint eredménynek a bekövetkezése. Ezért közömbös, hogy a kifogásolt magatartást kísérte-e egyáltalán fogyasztói panasz és milyen számban amellett, hogy a Hivatal eljárását hivatalból indította.
A Versenytanács hosszú évek óta erre vonatkozó változatlan álláspontját a bíróság többször is megerősítette (pl. LB.Kf.39.536/2000, LB.Kf.II.39.624/2000, Kf.39.774/2000, Kf.39.908/2001., stb.).

A Versenytanács nem vonta kétségbe, hogy a helyhez kötött telefonszolgáltatás hazai piacán a UPC Telefon szolgáltatásával jelenleg jelentéktelenül részesedik. A UPC saját előadásából levonhatóan az előfizetői létszám növekvő, a Versenytanács szerint a kifogásolt magatartás azonban nemcsak a meglévő átépített hálózaton vételező ügyfeleket érinti, hanem jelentősége ezen túl nő, ahogy az országos kábeltévé szolgáltatási piacon központi szereplő UPC kábelhálózatát bővíti, Internet-szolgáltatásra alkalmassá teszi. Ekként a UPC újszerű szolgáltatásával a helyhez kötött telefonszolgáltatás piacán javítja és javíthatja a versenyfeltételeket, amely körülmény a szolgáltatás jelentőségét is növeli.
Az önmagában nem tiltott befolyásolás versenyjogi értékelés alá kerülő szokásos formája a piaci tájékoztatás, mint piaci magatartás, amelyek közzétételével a vállalkozások a fogyasztók vásárlási szándékát magukra, termékeikre kívánják irányítani.

Versenyjogi szempontból csak az áru, a szolgáltatás lényeges tulajdonságára vonatkozó, piaci hatást kiváltani képes tájékoztatásoknak van jelentősége. Az áruk, a szolgáltatások lényeges tulajdonságait a Tpvt. 8. §-a példálódzóan sorolja fel, amelyek köre, meghatározása a konkrét árutól, szolgáltatástól függően változhat. Az a tulajdonság minősül versenyjogilag lényegesnek, amelynek jelentősége lehet a fogyasztók áruválasztása szempontjából. A UPC szolgáltatásának mibenléte, feltételei, ára nyilvánvalóan lényeges tulajdonságok és a rájuk vonatkozó információ döntésbefolyásoló tényező.

Piaci tájékoztatás egyebek mellett mindaz az előzetes, széles körben hozzáférhető írásbeli dokumentum, valamint írott és elektronikus tájékoztatás, amelyek közzététele a fogyasztók előzetes tájékozódását költségviselésük nélkül szolgálja.

A Versenytanács a közzétett piaci tájékoztatások jogszerűségét vizsgálva a reklámok tájékoztatástartalmát vetette össze a Tpvt. III. fejezetében foglalt tilalmakkal, amely törvény kiegészülve a Grtv-vel, kizárólag volt irányadó a döntéshozatalnál. A közzététel tényének azért van jelentősége, mert a közzététellel valósul meg a jogsértés, amelynek megállapíthatóságán az utólagos tájékoztatás avagy a konkrét szerződéskötéskori rendszeresített tájékoztatás nem változtat, legfeljebb a szankcionálás körében értékelhető enyhítő körülményként.

Versenyjogilag nem elvárt, hogy egy vállalkozás árujának, szolgáltatásának összes tulajdonságát közzétegye piaci tájékoztatásaiban, különösen ezek szokványos megnyilvánulási módjában, a reklámozásban, amely tartalmi és terjedelmi korlátait az adott reklámeszköz rendeltetése határolja be.

A UPC az ún. médiamix reklámozást választotta, amelynek terjedelmi korlátai részletekbe menő közlésekre is alkalmasak. Ezt a lehetőséget a UPC ki is használta, mert többnyire részletesen közölte szolgáltatásának a Versenytanács által leglényegesebbnek ítélt tulajdonságát, az árát. Kisebb hányadában részinformációk közlésére szorítkozott, mondván, hogy a fogyasztó a médiamixből maga állítsa össze a szükséges tájékoztatástartalmat, amely információkeresés végül szerződéskötéshez vezethet.

Reklámszakmai szempontból bizonyára nem vitatható a médiamix hatékonysága és a Versenytanácsra nem is tartozik a reklámszakmai megoldások bírálata, minthogy értékelése kizárólag versenyszemponti. A reklámozás e módja sem mentesít azonban a versenyjogi tilalmak betartása alól, amelyek megsértésének veszélyét önmagában az efféle reklámozás magában rejti. Ugyanis versenyjogilag nem várható el, hogy a fogyasztó akárcsak egy, nemhogy több piaci tájékoztatás (reklám) valóságtartalmát ellenőrizze, a részinformációkat összeillessze. Az a hivatkozás, hogy a szerződéskötés minden esetleges fogyasztói félreértést amúgy is tisztáz, felelősség áthárító védekezés, elfogadása egyrészt azzal a nemkívánatos következménnyel járna, hogy a fogyasztónak eleve kétellyel kell fogadnia a reklámtájékoztatást, ami a piaci tájékoztatás iránti bizalmatlanság irányába hat, másrészt beláthatatlan teret engedne a fogyasztók döntés előtti tisztességtelen befolyásolásának, amiért a UPC felelősséggel nem tartozik.

A Versenytanács jogalkalmazását az határolta be, hogy az egyes reklámtájékoztatásokat egyenként és összefüggésükben a kampány többi tájékoztatásával és összhatásában is kellett értékelni, ahogy fogyasztók a mindennapi életben elfogadott általános jelentése szerint értelmezhették, ami a Versenytanács értelmezésének is jogszabályilag meghatározott alapja (Tpvt. 9. §).

A sokféle reklámeszközt felhasználó kampány szempontjából a tv-nek, a rádiónak, mint reklámeszközöknek kiemelt jelentősége van, mert széles fogyasztói körhöz jutnak el, ugyanakkor részletes tájékoztatásra korlátozottan alkalmasak. A sajtónak a szerepe ugyancsak kiemelt és részletes tájékoztatásra is alkalmas.

A Versenytanács előzetes álláspontjában a tényállás ismeretében, teljes mértékben azonosult a vizsgálati jelentésben foglaltakkal. Így a kampány meghatározó tájékoztatásainak ingyenességre vonatkozó többségét versenyjogszerűnek tartotta, s ugyanez volt elmondható a kisebb jelentőségű reklámeszközök tájékoztatásának többségéről is.
A Versenytanács utóbb a UPC közreműködésével és védekezési jogának biztosításával, a tartott tárgyaláson kampányonként, reklámeszközönként a versenyjogilag értékelhető tartalmat felülmérlegelte. Ennek eredményeként az előzetes álláspontjával ellentétesen úgy ítélte meg, hogy a Bevezető kampány tv-reklámja jogsértést tartalmaz, viszont a Téli kampány POS reklámbeli tájékoztatása jogszerű.
A megítélésbeli különbség abból adódott, hogy a Versenytanács szerint a "0 Ft percdíj belföldre*" kitétel a reklám más részeivel együttértelmezhetetlenül azt a látszatot keltette, hogy kedvezményes vagy kedvezmény nélküli havidíjjal ingyen lehet a UPC Telefonnal az országban hívást kezdeményezni, holott hálózaton kívülre még csúcsidőn kívül sem lehetett ingyenesen telefonálni a Bevezető kampány idején.

A Versenytanács nem vitatja, hogy a UPC egy vagy három havi díjmentességgel mint kedvezményes szolgáltatással el tudta érni átmenetileg a teljes ingyenességet, amennyiben az előfizető hálózaton belül, illetve hálózaton kívülre telefonált csúcsidőn kívül. A szolgáltatás és a rávonatkozó piaci tájékoztatás azonban éppen a szolgáltatás alapját képező havidíj fizetési kötelezettségre épült, s erre, de nem a havidíj időleges elengedésére vezethető vissza, hogy a UPC hálózaton belül, valamint csúcsidőn kívül 0 Ft-os percdíjat biztosított. Éppen ezért a jogsértés megállapítása a szolgáltatás ilyetén konstrukciójával van oksági összefüggésben, amelyhez képest közömbös, hogy a UPC adott-e olyan kedvezményt, amellyel valóban előállítható szolgáltatása átmeneti teljes ingyenessége.
A Versenytanács a UPC javára értékelte, hogy bár nem is lehetett olvasni a kifogásolt kitételhez fűzött magyarázatot, de legalább a UPC a "*" jelöléssel érzékeltette a további magyarázat létét és felhívta rá a figyelmet. Viszont a POS reklám, noha apróbetűsen, de olvashatóan, az ingyenesség fogyasztói megítélése körüli esetleges félreértést eloszlatta.

Az eljárás kiterjesztése folytán az eljárás tárgyává vált a "verhetetlen árak" és az "akár 30%" megtakarítás állítása a Bevezető, a Farsangi, a Nyár, az Őszi, illetve a Bevezető kampányban. A Versenytanács viszonyítási alap megjelölése hiányában is e kijelentéseket a jogszerűnek tartott állításokhoz sorolta, mert arról győződött meg, hogy okszerűen a Telecom áraihoz hasonlított UPC árak nagyon kedvezőek voltak és az állított 30%-os csökkenést a telefonköltség és a percdíjak tekintetében el lehetett érni.

Mindezek alapján a Versenytanács egyes reklámtájékoztatások fogyasztómegtévesztésre alkalmasságát (Tpvt. 8. § (2) bek. a. pontja, Grtv. 7. §) bírságkiszabásra (Tpvt. 78. §) is kiterjedően megállapította (Tpvt. 77. § (1) bek. d. pontja), amelyen felül a jogsértés hiányáról rendelkezett (Tpvt. 77. § (1) bek. i. pontja).

A bírságkiszabás körében a Versenytanács figyelembe vette a vizsgálati indítványon túl a reklámkampány, s ezen belül a jogsértéssel érintett reklámokra fordított üzleti titkot képező költségeket, enyhítő körülményként annak nagy valószínűségét, hogy a fogyasztók a jogsértő reklámhatást gyengítő jogszerű tájékoztatással is találkoztak, továbbá a versenyképes szolgáltatás árai a piaci árcsökkenés irányába hatnak. A kifogásolt magatartás következtében lehetséges fogyasztói érdeksérelmet csökkentette a UPC által alkalmazott próbaidő, amelyet a Versenytanács ugyancsak enyhítő körülményként értékelt.
A kötelezettségvállalás intézményének alkalmazására önmagában azért nem kerülhetett sor, mert a UPC kifogásolt magatartását befejezte, amiért nem volt ok a kifogásolt magatartás folytatásának megtiltására (Tpvt. 77. § (1) bek) sem.

A Tpvt. szerinti jogorvoslatot a 83. § biztosítja a UPC számára.

Budapest, 2006. április 24.