Nyomtatható verzió PDF formátumban
Gyógyszereit népszerűsítő reklámjai miatt marasztalta el a GVH az Abott Laboratories-t
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a 2006. április 5-én megtartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy az Abbott Laboratories Magyarország Kft. a 2004. februári, áprilisi és augusztusi, illetve a 2005. szeptemberi szórólapjaiban a Klacid Uno terméket, illetőleg a 2005. augusztusi szórólapjában a Klacid XL terméket a fogyasztók megtévesztésére alkalmas összehasonlító reklámmal népszerűsítette. A vállalkozást jogsértő magatartásáért 8 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.
Jelen versenyfelügyeleti eljárás tárgyát az Abbott Laboratories Magyarország Kft. (a továbbiakban: Abbott Laboratories) által közzétett, orvosoknak szánt tájékoztató anyagokban foglalt, Klacid Uno és Klacid XL elnevezésű termékekre vonatkozó állítások képezték.
Az Abbott Laboratories 2004. februárjában, áprilisában és augusztusában, illetőleg 2005. szeptemberében olyan szórólapot juttatott el orvosokhoz, amelyben a Klacid Uno, illetve a Klacid XL hatóanyagát más hatóanyaggal hasonlította össze oly módon, hogy a hatóanyag alapján a versenytársi termékeket beazonosító orvosok vonatkozásában a reklám összehasonlító reklámnak minősült.
A csak szigorú feltételek teljesülése esetén alkamazható összehasonlító reklámok kapcsán - amelyekkel összefüggésben az Országos Gyógyszerészeti Intézet is szakmai kifogásokat fogalmazott meg - a GVH Versenytanácsa megállapította, az Abbott Laboratories reklámjai nem voltak tárgyilagosak, illetőleg alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. A reklámok szerint a Klacid Uno, illetve a Klacid XL "rövid felezési ideje miatt nem indukálja a bakteriális rezisztencia kialakulását", ugyanakkor ez az állítás nem felelt meg a valóságnak. Három szórólap helytelenül hivatkozott az állítás alapjaként hivatkozott tanulmányra, míg a negyedik szórólapon hivatkozott tanulmány sem igazolta az állítás helytállóságát. A szórólapok nem jelölték meg a közzétett grafikonok származási helyét sem, s így nem tették lehetővé a közölt adatok ellenőrzését.
A fentiek alapján a GVH Versenytanácsa az Abbott Laboratories Magyarország Kft.-re jogsértő magatartásáért 8 millió Ft versenyfelügyeleti bírság szabott ki.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj-192/2005.
Budapest, 2006. április 6.
Gazdasági Versenyhivatal
Kommunikációs Csoport
További információ:
Baráth Erika
Gazdasági Versenyhivatal
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: (+36-1) 472-8985
email:
Barath.Erika@gvh.hu
http://www.gvh.hu