Nyomtatható verzió PDF formátumban
A Gazdasági Versenyhivatal sajtóközleménye a Kereskedelmi Etikai Kódex jóváhagyásáról
A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény 2006. június 1-én lépett hatályba. A kereskedelmi törvény szerinti jelentős piaci erővel rendelkező vállalkozásokat a törvény kötelezi arra, hogy a beszállítókkal való kapcsolataikban a tisztességes kereskedelmi gyakorlatokat alkalmazzák, alkossák meg az ezeket tartalmazó önszabályozó etikai kódexet, valamint alakítsák ki az abban foglaltak megsértése esetén alkalmazandó eljárásrendet. A GVH-hoz a törvény hatálybalépését követő hat hónapon belül, azaz 2006. december 1-ig kellett a fenti vállalkozásoknak jóváhagyásra benyújtani a törvényi kötelezettség teljesítésének megfelelő etikai kódexüket.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség, a kódexet aláíró, törvényi kötelezettségüknek eleget tevő jelentős piaci erővel rendelkező vállalatok képviselőjeként 2006. november 9-én nyújtotta be kérelmét a Gazdasági Versenyhivatalhoz az OKSZ által 2006. július 4-én kiadott Kereskedelmi Etikai Kódex jóváhagyására.
A kódexet - más vállalatok mellett - a jelentős piaci erővel rendelkező kereskedelmi vállalatok közül
-
az Auchan Magyarország Kft.,
-
a Cora Magyar Hipermarket Kft,
-
a Csemege-Match Kereskedelmi Zrt.
-
a Metro Holding Hungary Kereskedelmi Kft
-
a Plus Élelmiszer Diszkont Kft.,
-
a Penny Market Kft.,
-
a Profi Magyarország Kereskedelmi Zrt.,
-
a Reál Hungária Élelmiszer Zrt.,
-
a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft., valamint
-
a Tesco Global Magyarország Rt.
fogadták el és írták alá.
A GVH - megállapítva, hogy a benyújtott kódex a tisztességes kereskedelmi gyakorlatokra vonatkozó, a kereskedelmi törvénynek megfelelő szabályrendet tartalmaz - 2007. december 31-ig terjedő időszakra jóváhagyta a Kereskedelmi Etikai Kódexet.
A GVH fenntartotta a lehetőséget a további beavatkozásra, tekintettel arra, hogy az érdemi értékelés csak a gyakorlati tapasztalatok birtokában lehetséges mind az etikai szabályok tartalmának, részletezettségének, mind az Etikai Testület tagjai delegálási rendjének és az eljárásrend alkalmasságának kérdéskörében.
Mindezek miatt a vállalatoknak - a megjelölt szempontrendszernek megfelelő tartalommal - az Etikai Kódex működtetésének 2007. szeptember végéig szerzett kezdeti tapasztalatairól és alkalmazási gyakorlatáról, eredményeiről, az esetleges problémákról be kell számolni a GVH-nak. A GVH egyúttal felkéri a Kereskedelmi Etikai Bizottságot is, hogy az addig összegyűlő észrevételeket, tapasztalatait, és javaslatait 2007 november végéig juttassa el a GVH-hoz, hogy mindezek ismeretében a kódex szükséges korrekcióját kezdeményezni lehessen.
A GVH felkéri a beszállítókat, valamint azok képviselőit és érdekképviseleti szervezeteit is, hogy a Kereskedelmi Etikai Kódexnek a jelentős piaci, vevői erővel rendelkező kereskedelmi vállalatoknak a beszállítókkal szembeni magatartási szabályai alkalmazásával és alkalmazhatóságával kapcsolatos tapasztalataikat, észrevételeiket, véleményüket és javaslataikat juttassák el a Gazdasági Versenyhivatalhoz is.
A Gazdasági Versenyhivatal meggyőződése, hogy a versengés, valamint a kereskedők és a beszállítók közötti tisztességes, kiszámítható partneri viselkedés nem ellentéte egymásnak, hanem a siker záloga, növelni képes mind a vállalati hatékonyságot, mind a fogyasztói jólétet.
A Gazdasági Versenyhivatal bízik abban, hogy a Kereskedelmi Etikai Kódex rendelkezéseiben foglalt, a tisztességes üzleti gyakorlatok terjedését elősegítő szabályrend mielőbbi alkalmazása jótékony hatással lehet az üzleti környezetre és közérzetre, javíthatja a vállalatok közötti együttműködést. Ahhoz, hogy akár a jogszabályi rendelkezések, akár az etikai normák kedvező hatása érvényesülhessen, szükség van a sérelmet elszenvedő vállalatok önérdek érvényesítő és védő fellépésére mind a mindennapi üzleti kapcsolatokban, mind az etikai fórumokon vagy a hatósági eljárásokban. A Gazdasági Versenyhivatal figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat, a piaci szereplők viselkedését, és a kereskedelmi törvény adta keretek között - feladat és hatáskörét gyakorolva - eljár a tudomására jutó törvénysértő tisztességtelen viselkedések ellen.
Az OKSZ által engedélyezésre benyújtott és jóváhagyott etikai kódex letölthető pdf formátumban: Nyomtatható verzió PDF formátumban
Budapest, 2006. december 15.
Gazdasági Versenyhivatal
Kommunikációs Csoport
További információ:
Mihálovits András
Gazdasági Versenyhivatal
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email:
Mihalovits.Andras@gvh.hu
http://www.gvh.hu