Nyomtatható verzió PDF formátumban

Újabb könyvvel jelentkezik a GVH Versenykultúra Központja

A Gazdasági Versenyhivatal Versenykultúra Központja (GVH VKK) megjelentette William W. Lewis A termelékenység ereje: Gazdagság, szegénység és a globális stabilitás fenyegetettsége című könyvének magyar kiadását .

A könyvben a szerző, a McKinsey Global Institute alapító igazgatója, a gazdagabb és szegényebb országok közti különbségek okait keresve arra a megállapításra jut, hogy a gazdasági fejlődés motorja a termelékenység, illetve annak növekedése. A termelékenység kulcsa pedig a fogyasztói érdekek előtérbe helyezése a termelők érdekeivel szemben, valamint az erős, vállalati és állami korlátozásoktól egyaránt mentes verseny.

A termelékenység ereje nem versenypolitikai szakkönyv, témája nem a versenyszabályozás, hanem a növekedést célzó gazdaságpolitika. Szerzője sem versenyjogi szakember, mégis olyan eredményre jut, amely megegyezik a Gazdasági Versenyhivatal által követett alapelvekkel. A könyv mondanivalója a jelenlegi hazai és világgazdasági helyzetben is aktuális, a kötetben több példa is szemlélteti, hogy válságban sem a piaci erők szerepének korlátozása a megoldás, hanem éppen ellenkezőleg.

A termelékenység ereje szilárd szakmai alapokon nyugszik, azonban nem csak a szakértőknek szól, célja a közvélemény formálása is. A GVH bízik abban, hogy a könyvben megjelenő gondolatok és szemléletmód a hazai gazdaságpolitikai vitákban is teret nyer.

A könyvet megjelentető GVH VKK feladata, hogy a rendelkezésére álló anyagi eszközökkel segítse a magyarországi versenykultúra fejlődését. Ezen belül is fontosnak tartja, hogy a korszerű versenypolitikai és versenyjogi szakirodalom magyar nyelven is elérhetővé váljon. Szintén ezt a célt szolgálta 2007-ben Massimo Motta Versenypolitika - Elmélet és Gyakorlat című munkájának megjelentetése is.

A termelékenység ereje című kötet 500 példányban hamarosan megvásárolható a könyvesboltokban és az Interneten.

A könyv tartalmáról bővebben

Az oktató kampány üzeneteit a bank több úton is igyekszik eljuttatni a fogyasztókhoz.

A könyv magyar nyelvű változata a 2004-ben angolul az Egyesült Államokban megjelent első kiadás fordítása (William W. Lewis: The Power of Productivity: Wealth, Poverty and the Threat to Global Stability, University of Chicago Press, 2004).

Willam W. Lewis egy a McKinsey Global Institute 1991-ben elkezdett, és tizenkét éven át zajló kutatási projektjének eredményeire támaszkodik, amelynek célja az volt, hogy bizonyos iparágakban elvégzett esettanulmányok segítségével hasonlítsa össze az egyes országok közötti termelékenységi különbségeket, és állapítsa meg azok okait. A szerző szakmailag igényesen, egyben színesen és közérthetően tárja az olvasó elé Japán, Nyugat-Európa, az Egyesült Államok, Korea, Brazília, Oroszország, Lengyelország és India gazdasági sikereinek és kudarcainak elemzését és ennek során leszűrt következtetéseit.

A szerző nagy mennyiségű tényadaton alapuló, világos és meggyőző gondolatmenetben, konkrét példákon keresztül mutatja be azokat a mechanizmusokat, amelyek kapcsolatot teremtenek a verseny és a fogyasztói érdekek érvényesítése, valamint a termelékenység és növekedés között.

A könyvben megjelenő egyik legfontosabb észrevétel, hogy a makrogazdasági politika, valamint a munka- illetve tőkepiaci folyamatok mellett a termékpiacokon zajló versenynek is komoly befolyása van a gazdaság teljesítményére. Lewis szerint a belső piacokon zajló verseny egyenlő feltételei nélkülözhetetlenek egy egészséges gazdaság működéséhez.

Lewis egy másik észrevételében az olyan gazdaságpolitikai eszközöket kritizálja, mint az importvámok, a kis- és középvállalatok támogatása, a munkaerő elbocsátásával kapcsolatos korlátozások, vagy a magas minimálbérek, melyek jelentősen torzítják a piacokat, ezáltal korlátozzák a termelékenység növekedését, lassítják a gazdasági növekedést, és a magasabb munkanélküliséghez is hozzájárulnak. Ezen eszközök helyett az egyenlő játékszabályok megteremtésének jelentőségét, valamint az adókon és támogatásokon keresztül történő jövedelem-újraelosztást hangsúlyozza.

A fenti észrevételhez kapcsolódóan megjegyzi, hogy a verseny hatásosságát sok esetben a politikai döntéshozók gondolkodásmódja korlátozza. Szerinte arra lenne szükség, hogy ezek a döntéshozók a fogyasztói érdekeket helyezzék előtérbe a termelői érdekek helyett. Lewis véleménye szerint ugyanis a termelői érdekekkel egyedül a fogyasztói érdekek képesek hatékonyan szembeszállni. A legtöbb (fejlődő) ország azonban egyelőre nagyon távol áll attól, hogy a fogyasztók érdekeinek megfelelő védelméről és fogyasztói jogokról beszélhessünk.

Budapest, 2009. január 27.

Gazdasági Versenyhivatal
Kommunikációs Csoport

További információ a sajtó számára:
Mihálovits András
Gazdasági Versenyhivatal
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email: Mihalovits.Andras@gvh.hu
http://www.gvh.hu