Nyomtatható verzió PDF formátumban
A Legfelsőbb Bíróság is a GVH-nak adott igazat az autópálya-építő kartellügyben
A Legfelsőbb Bíróság 2008. december 3-án kihirdetett ítéletében a felperesek felülvizsgálati kérelmeit elutasítva fenntartotta hatályában a Fővárosi Ítélőtábla által 2007-ben hozott, a GVH-nak igazat adó ítéletet. A GVH korábban megállapította, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) által 2002. júliusában, illetve augusztusában kiírt közbeszerzési pályázatokon résztvevő vállalkozások - a Betonút Rt., a DEBMÚT Rt., az EGÚT Rt., a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. - versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek. Ennek keretében egymás között előzetesen megállapodtak abban, hogy melyik cég melyik autópálya szakasz kivitelezését szerzi meg. Esetenként abban is megegyeztek, hogy a nyertesek alvállalkozóként vonják be a többieket. A kartell-megállapodásban valamennyi, a kiíró feltételei alapján szóba jöhető, jelentős vállalat részt vett. Az öt vállalkozásra a GVH által kiszabott bírság teljes összege 7,043 milliárd forint volt, melyet a jogsértő vállalkozások befizettek.
A GVH 2003. februárjában hivatalból indított versenyfelügyeleti eljárást annak megállapítására, hogy az NA Rt. által 2002. augusztusában (az M7 balatonszárszói, az M7-M70 Becsehely-Letenye, és az M3 görbeházai szakaszra) kiírt nyílt, előminősítéses közbeszerzés során az említett vállalatok összejátszottak-e. Az eljárást később kiterjesztette a 2002. júliusban kiírt, majd eredménytelennek nyilvánított ugyanezen szakaszokra vonatkozó meghívásos pályázatra is.
A GVH a rendelkezésére álló iratok, nyilatkozatok és egyéb bizonyítékok alapján megállapította, hogy a cégek előzetesen felosztották egymás között, hogy melyik pályázó melyik autópálya szakasz kivitelezését szerzi meg, illetve, hogy a fővállalkozó melyik vállalkozást fogja alvállalkozóként bevonni az összesen 59,91 kilométeres, bruttó 160 milliárd forintos építkezés során. Az áregyeztetésben és a piacfelosztásban megnyilvánuló akarategyezség az eredménytelenné nyilvánítás után fennmaradt a megismételt pályázat során is.
Az ilyen típusú kartell az európai uniós gyakorlat szerint is a legsúlyosabban szankcionálandó versenykorlátozások közé tartozik, mivel közvetlenül és alapvetően torzítja a források hatékony elosztását és árfelhajtó hatású.
Az összejátszás piactorzító hatása számottevő volt, mert abban valamennyi, a kiíró feltételei alapján szóba jöhető, jelentős vállalkozás részt vett. A nem versenykörülmények között kialakult árak több évre kiterjedően befolyásolhatták a magyarországi autópálya építéseket.A GVH - követve korábbi határozatait - tekintettel volt arra is, hogy a jogsértés közpénzek felhasználását érintette, így annak hatása fokozottan sértette a társadalmi érdekeket.
A GVH határozata ellen a megbírságolt vállalkozások - a Betonút Rt., a DEBMÚT Rt., az EGÚT Rt., a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. - a Fővárosi Bírósághoz, a Fővárosi Ítélőtáblához, majd végül a Legfelsőbb Bírósághoz fordultak.
A Fővárosi Bíróság 2006. január 23-án hozott ítéletében utasította el az öt útépítő vállalkozás keresetét, míg az ezen ítélet ellen benyújtott fellebbezéseket a Fővárosi Ítélőtábla 2007. augusztus 29-én meghozott ítélete tartotta alaptalannak.
A felperesek által benyújtott felülvizsgálati kérelmeket elutasítva a Legfelsőbb Bíróság a mai napon tartott tárgyaláson tartotta fenn hatályában a Fővárosi Ítélőtábla ítéletét.
A kivetett bírságot (Betonút Rt. - 2 212 000 000 Ft, DEBMÚT Rt. - 496 000 000 Ft, EGÚT Rt. - 496 000 000 Ft, Hídépítő Rt. - 1 371 000 000 Ft, Strabag Rt. - 2 468 000 000 Ft) a cégek 2005. decemberében, illetve 2006. januárjában befizették.
Ahogyan arról a GVH már több ízben tájékoztatta a nyilvánosságot, a károsultak kártérítési per formájában fordulhatnak polgári bírósághoz a kartell magatartás által okozott károk megtérítése érdekében. A kártérítési pereket a GVH rendkívül fontosnak tarja, hiszen a nemzetközi tapasztalatok alapján e perek komoly elrettentő erővel bírnak a jogsértő vállalkozásokkal szemben.
Az ügy nyilvántartási száma: Vj-27/2003.
Budapest, 2008. december 3.
Gazdasági Versenyhivatal
Kommunikációs Csoport
További információ:
Mihálovits András
Gazdasági Versenyhivatal
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email: Mihalovits.Andras@gvh.hu
http://www.gvh.hu
Tények és számok
I. 2002. júliusi meghívásos pályázat
-
Meghívás időpontja: 2002. július
-
Meghívott vállalkozások:
a) Strabag Rt.,
b) Hídépítő Rt.,
c) Betonút Rt., és
d) EGÚT Rt. -
Ajánlatok bontása: 2002. július 22.
-
Ajánlatok:
1. táblázat M3 (Polgár-Görbeháza)
Pályázó |
Konzorciumok |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
M3 Görbeháza 2002 Konzorcium |
EGÚT- D-Profil Kft. |
15.854.361 |
|
Bihar Konzorcium |
Strabag-Hoffman Rt. |
16.952.395 |
|
Tiszántúli Autópálya Építő Konzorcium |
Betonút- Kutas BB Kft. |
18.111.234 |
|
2. táblázat M7 (Balatonszárszó)
Pályázó |
Konzorciumok |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
M7 Balaton Konzorcium |
Hídépítő-Strabag-Penta Kft |
54.650.000 |
X |
M7 Balaton 2002 Konzorcium |
EGÚT- D-Profil Kft. |
59.996.298 |
|
Balatoni Autópálya Építő Konzorcium |
Betonút- MÁV Hídépítő |
62.970.623 |
|
3. táblázat M7 (Becsehely)
Pályázó Konzorciumok Ajánlat/eFt/nettó Nyert |
Konzorciumok |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
Adria Autópálya Építő Konzorcium |
Betonút- Kutas BB. Kft |
14.548.765 |
X |
M7 Zala Konzorcium |
Strabag-Kaiser Rt. |
15.142.041 |
|
M7 Határ Konzorcium |
Hídépítő-Penta-Viadom |
15.000.000 |
|
4. táblázat M70
Pályázó |
Konzorciumok |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
M70 Mura Konzorcium |
Strabag-Hídépítő-Hoffman |
24.355.112 |
X |
Bihar Konzorcium |
Betonút-Mélyépítő Bp. |
25.114.937 |
|
M70 Letenye 2002 Konzorcium |
EGÚT-D-Profil |
26.310.232 |
|
5. Eredménytelenné nyilvánítás időpontja: 2002. július 23.
II. 2002. augusztusi nyílt, előminősítéses pályázat
6. Kiírás időpontja: 2002. augusztus 26.
7. Részvételi jelentkezők:
a.) Strabag (valamennyi szakasz),
b.) Hídépítő- Betonút konzorcium (valamennyi szakasz),
c.) Egút- Debmút (valamennyi szakasz),
d.) Betonút (önállóan M3, M7-M70 szakasz),
e.) Hódút (M3 szakasz)
8. A beadott ajánlatok:
1. táblázat M7-M70
Pályázó |
Vállalkozások |
Ajánlat (eFt -nettó) |
Nyert |
Országhatár Konzorcium |
Hídépítő - Betonút |
47.240.459 |
X |
M7-M70 Közös Vállalkozás |
EGÚT- DEBMÚT |
47.532.512 |
|
Strabag |
Betonút- Kutas BB Kft. |
44.879.608 |
X |
2. táblázat M7 Balatonszárszó
Pályázó |
Vállalkozások |
Ajánlat (eFt -nettó) |
Nyert |
Szárszó Konzorcium |
Hídépítő - Betonút |
65.158.566 |
X |
M7 Balaton Közös Vállalkozás |
EGÚT- DEBMÚT |
70.700.538 |
|
Strabag |
|
69.114.015 |
|
3. táblázat M3 Görbeháza
Pályázó |
Vállalkozások |
Ajánlat (eFt -nettó) |
Nyert |
M3 Görbeháza 2002 Közös Vállalkozás |
EGÚT-DEBMÚT |
18.055.214 |
X |
M3 Konzorcium |
Hídépítő-Betonút |
18.666.000 |
|
Tiszántúli Autópálya Építő Konzorcium |
|
18.976.627 |
|